Info
Ik wil een systeem maken dat geschikt is om veel data op te slaan en Docker te kunnen gebruiken.
Aanvankelijk was ik aan het denken om een Raspberry pi 5 16GB met een sata hat voor 5 sata sas drives te maken om zo data op te kunnen slaan en Docker uit te voeren.
Ik heb momenteel een Raspberry PI 5 8GB met een USB sata aansluiting waarop een 2TB 2.5 inch SSD sata drive.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In docker voer ik een programma uit dat 24 uur per dag info uit allerlei bronnen verzamelt en deze in een Postgres database opslaat. Omdat dit best wel groeit dacht ik aanvankelijk om de grotere PI met sata drive te overwegen maar ik denk nu dat een oplossing met iets robuustere componenten beter zal werken.
Mijn idee is minimaal 5 drives te gebruiken in combinatie met Linux en ZFS. Linux ook omdat Docker basically out of the box werkt en ZFS omdat ik begrepen heb dat dit 1 van de betrouwbaarste filesystemen is. Linux kennis is geen issue.
Wat ik vooral graag wil is dat er veel data veilig wordt opgeslagen, daarom ZFS plus veel ram. Uiterlijk van het geheel boeit me niet.
Ik wil het systeem niet als nas gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer zo goedkoop mogelijk uit te zijn, liefst onder de prijs van een rpi5 16gb & Raxda Penta sata hat (zeg 240 euro) maar dat is onrealistisch dus liefst onder de 450 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard muis etc zijn er, ik verwacht dat dit systeem weinig tot geen supervisie nodig zal hebben dus ik zie geen problemen. Verder zijn de drives ook geen probleem, ik ga nu uit van 4 stuks 2.5 inch sata sas ssd's voor de ZFS opstelling en 1 drive voor het OS, dus totaal 5.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nu nog niet.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
Ik wil een systeem maken dat geschikt is om veel data op te slaan en Docker te kunnen gebruiken.
Aanvankelijk was ik aan het denken om een Raspberry pi 5 16GB met een sata hat voor 5 sata sas drives te maken om zo data op te kunnen slaan en Docker uit te voeren.
Ik heb momenteel een Raspberry PI 5 8GB met een USB sata aansluiting waarop een 2TB 2.5 inch SSD sata drive.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In docker voer ik een programma uit dat 24 uur per dag info uit allerlei bronnen verzamelt en deze in een Postgres database opslaat. Omdat dit best wel groeit dacht ik aanvankelijk om de grotere PI met sata drive te overwegen maar ik denk nu dat een oplossing met iets robuustere componenten beter zal werken.
Mijn idee is minimaal 5 drives te gebruiken in combinatie met Linux en ZFS. Linux ook omdat Docker basically out of the box werkt en ZFS omdat ik begrepen heb dat dit 1 van de betrouwbaarste filesystemen is. Linux kennis is geen issue.
Wat ik vooral graag wil is dat er veel data veilig wordt opgeslagen, daarom ZFS plus veel ram. Uiterlijk van het geheel boeit me niet.
Ik wil het systeem niet als nas gebruiken.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik probeer zo goedkoop mogelijk uit te zijn, liefst onder de prijs van een rpi5 16gb & Raxda Penta sata hat (zeg 240 euro) maar dat is onrealistisch dus liefst onder de 450 euro.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Keyboard muis etc zijn er, ik verwacht dat dit systeem weinig tot geen supervisie nodig zal hebben dus ik zie geen problemen. Verder zijn de drives ook geen probleem, ik ga nu uit van 4 stuks 2.5 inch sata sas ssd's voor de ZFS opstelling en 1 drive voor het OS, dus totaal 5.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren. Ik sta dan ook open voor alles.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nu nog niet.
Ga je overklokken?
Nee.
Wat verwacht je van ons?
- Ik heb geprobeerd zo veel mogelijk de goedkoopste versie van componenten te kiezen. Is deze keuze verstandig?
- De maximale hoeveelheid geheugen op het moederbord is 128gb en ik heb er 4 van 32gb genomen omdat deze combinatie voor zover ik kon zien het goedkoopst was. Gaat dat goed samen met dual channel? Of bestaat er zo iets als quad channel dat beter is? Overigens heb ik bewust ECC/registered gekozen op aanraden van een site die ging over betrouwbaarheid van ZFS in samenwerking met geheugen.
- Ik heb 2 processoren in de lijst gezet, een Ryzen 5 en Ryzen 7. Ik weet niet of de 7 een heel groot voordeel biedt maar om de een of andere denk ik dat een 7 veel beter is dan een 5. Is het verschil heel groot?
- De voeding is de goedkoopste die ik kon vinden met dit amperage en ik heb 'gold' gekozen met de gedachte dat gold vast beter is dan niets. Is 650W genoeg, of way overdreven?
- Ik heb heel simpel de goedkoopste behuizing gekozen. Is er een reden om een betere/duurdere te nemen?
- Kan wat ik heb gekozen sowieso? Zijn er gekke combinaties die niet handig zijn?
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 5 4500 Boxed | € 52,77 | € 52,77 |
1 | Processors | AMD Ryzen 7 5700X Tray | € 110,99 | € 110,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B550-PLUS | € 113,68 | € 113,68 |
1 | Behuizingen | Sharkoon VS9 Black | € 39,- | € 39,- |
4 | Geheugen intern | HP 32GB (1x32GB) Quad Rank x4 DDR4-2133 CAS-15-15-15 LR (retail) | € 34,15 | € 136,60 |
1 | Voedingen | Inter-Tech Argus RGB-650W CM II | € 56,43 | € 56,43 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 509,47 |
Mijn Sinterklaasspel voor de kids