Aankoopadvies gezocht: Dimbare smart plug te gebruiken in HA

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-08 14:19
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn stokoude KAKU AC200 dimbare stekkers. Ik heb na jaren trouwe dienst problemen met een aantal van deze dimmers en wil ze gaan vervangen voor exemplaren die via wifi aan te sturen zijn en compatible zijn met Home assistant.

Voor het gewone schakelwerk (zonder dimfunctie) heb ik goede ervaring met Tasmota stekkers i.c.m. home assistent. Ik heb gezocht of deze er ook in dimbare varianten zijn, maar die heb ik niet kunnen vinden. Ik heb uiteraard gezocht naar smart stekkers dimbaar en heb 2 kandidaten gevonden, te weten:
https://www.amazon.de/dp/...stpd_7YA624GXCVNJQTH2BM01

https://www.amazon.de/dp/...pd_7YA624GXCVNJQTH2BM01_1

Deze lijken mij beide te doen wat ik zou willen, maar ik zie niets over dat ze werken in home assistant. Ik zou graag horen of mensen ervaring hebben met deze stekkers, of wellicht andere opties hebben die aan mijn wensen voldoen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-09 15:28
Volgens mij is dat twee keer hetzelfde apparaat met een andere sticker erop.
Zo te zien werken ze met Tuya en dat zou moeten werken in Home Assistant: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/

Verder geen ervaring mee, ik loop om een grote boog om Tuya heen. De devices, apps en bridges communiceren mij iets te fanatiek met de Tuya cloud.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pelt
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06:52
Normaal zou ik zeggen vervang de lampen door dimbare varianten. Is dat een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
FredvZ schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:42:
Volgens mij is dat twee keer hetzelfde apparaat met een andere sticker erop.
Zo te zien werken ze met Tuya en dat zou moeten werken in Home Assistant: https://www.home-assistant.io/integrations/tuya/

Verder geen ervaring mee, ik loop om een grote boog om Tuya heen. De devices, apps en bridges communiceren mij iets te fanatiek met de Tuya cloud.
Haha, oke. Ik ken dat niet echt, Tuya. Maar houdt het in dat die app noodzakelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
pelt schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:56:
Normaal zou ik zeggen vervang de lampen door dimbare varianten. Is dat een optie?
Tja, dat kan altijd natuurlijk, maar liever niet. Het zijn een aantal Ikea sier ledlampen, van die grote bollen van 15cm. Die heb ik juist om die reden gekocht omdat ik ze mooi vindt. Die hebben ze niet in Tradfri variant voor zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Een andere vraag nog. Ik kwam ook de KaKu variant MACC-200 tegen. Die zou ook op wifi werken. Iemand daar ervaringen mee?

https://klikaanklikuit.nl...klikuit-zenders-macc-200/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Laatst online: 13:13

Vliegvlug

Flight Simple

henk99 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:25:
[...]

Haha, oke. Ik ken dat niet echt, Tuya. Maar houdt het in dat die app noodzakelijk is?
Ik had een dimbare vloerdimmer van Tuya die ik aan Home Assistent heb gekoppeld, dat was echt super veel gedoe om die aan de praat te krijgen (was de Tuya cloud voor noodzakelijk, niet de app zelf voor het bedienen, wel initieel koppelen en schijnbaar checkt het device wel af en toe in op de tuya cloud en als je dat blokkeert geeft dat problemen) en toen dat eindelijk gelukt was en hij een tijd lang naar tevredenheid draaide wilde ik ‘m op een ander wifi ssid koppelen maar dat lukte vervolgens met geen mogelijkheid meer, zie Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

Toen was ik er helemaal klaar mee en heb ik Tuya er helemaal uitgegooid.

Shelly zou ik voor wifi dimmers in HA aanraden werkt echt super!
Helaas hebben ze geen vloerdimmer uitvoering :'(

Niet de Shelly app gebruiken, dan heb je weer cloud nodig.
Maar met HA kan het helemaal stand alone.

Ze hebben zover ik weet geen plug dimmers maar wel kleine dimmers die je achter het stopcontact, de lichtschakelaar of in de centraaldoos kan plaatsen.
Shelly producten: op keyword “dimmer”
Ziet er ook nog eens netter uit dan zo’n plug. :)

Toevoeging:
Ik heb zelf bijna overal in huis de Shelly Dimmer2, zie net dat die niet meer op hun site staat (blijkbaar opgevolgd door de Gen3) maar hij is nog wel gewoon te koop (y)
Zie ook de Shelly store op Amazon.nl voor meer

[ Voor 17% gewijzigd door Vliegvlug op 14-07-2025 00:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als je de WIFI-eis laat vallen zijn er bijvoorbeeld in Zigbee-vorm een behoorlijke hoeveelheid keuzes voor relatief weinig geld.

Is er een specifieke reden waarom het WIFI moet zijn? Want als het gaat om de integratie met Home Assistant is Zigbee ondersteuning native en uitstekend.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:18

FreakNL

Well do ya punk?

Moet je wel een gateway naar je Zigbee netwerk hebben natuurlijk :)

Maar verder inderdaad; Als je dat eenmaal hebt zijn de mogelijkheden eindeloos.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

henk99 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:31:
Een andere vraag nog. Ik kwam ook de KaKu variant MACC-200 tegen. Die zou ook op wifi werken. Iemand daar ervaringen mee?

https://klikaanklikuit.nl...klikuit-zenders-macc-200/
Voor zover ik weet niet staat ook op die productpagina “Om gebruik te maken van Matter heb je een Matter-hub nodig”
Maar ik heb zelf geen Matter devices.

Hier info over Matter en Wifi: WHY MATTER MATTERS, AND HOW DOES WIFI AND THREAD FIT INTO IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
spone schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:45:
Als je de WIFI-eis laat vallen zijn er bijvoorbeeld in Zigbee-vorm een behoorlijke hoeveelheid keuzes voor relatief weinig geld.

Is er een specifieke reden waarom het WIFI moet zijn? Want als het gaat om de integratie met Home Assistant is Zigbee ondersteuning native en uitstekend.
Nou, ik heb geen zigbee dingen. Dat is eigenlijk de enige reden :F
Ik zou dat eerst uit moeten zoeken hoe dat werkt en vooral ook met HA. Ik ben een klein beetje een tweaker, maar hier heb ik nog geen kaas van gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

henk99 schreef op zondag 13 juli 2025 @ 23:59:
[...]

Nou, ik heb geen zigbee dingen. Dat is eigenlijk de enige reden :F
Ik had heel lang zelf ook enkel wifi devices in HA maar onlangs toch maar Zigbee ook toegevoegd :)

Zie: Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
&
Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"
Ik zou dat eerst uit moeten zoeken hoe dat werkt en vooral ook met HA. Ik ben een klein beetje een tweaker, maar hier heb ik nog geen kaas van gegeten.
Heb precies hetzelfde als jij! :D
Zou dan gewoon lekker de standaard Zigbee ondersteuning van HA gebruiken: ZHA

Maar bereid je voor dat sommige mensen erg fan zijn van Z2M (Zigbee2MQTT): Vliegvlug in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5"

[ Voor 6% gewijzigd door Vliegvlug op 14-07-2025 00:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk99
Thanks, ik ga me daar toch maar eens in verdiepen in de vakantie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-09 19:22
Ik zou Tuya avoiden like the plague. Cloud verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henk99
Ik heb toch de MACC-200 van Klik aan Klik uit besteld en die doet eigenlijk precies wat ik wil. Hij werkt via het Matter protocol en dat ging heel makkelijk. In eerste instantie in Google Home toegevoegd en vanuit Google Home kon ik hem zo toevoegen in Home assistant. Voor dit laatste moet je wel eerst de Matter intergratie in HA toegevoegd hebben.
Pagina: 1