Mag het rookkanaal van een pelletkachel langer dan 7 m zijn?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LustyArgonian
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 14-07 09:10
Hallo,

Ter vervanging van mijn oude houtkachel wou ik graag een nieuwe pelletkachel laten plaatsen. De oude houtkachel is aangesloten aan een flexibel (ca. 120-130 mm) die door een schoorsteen (baksteen) van ca. 9 m (nokhoogte huis is 8,33 m, dus schoorsteen bij benadering 9 m) lang loopt. De flexibel loopt ca. 30 cm horizontaal alvorens deze verticaal de schoorsteen volgt. Bovenaan de schoorsteen werd de flexibel vastgebetoneerd.

Bij het bezoeken van diverse pelletkachel installateurs hoor ik tegenstrijdige berichten.

Bedrijf X: "We installeren liever geen rookkanalen langer dan 7,5 meter omwille van mogelijke problemen met condensvorming."

Bedrijf Y: "Wanneer een flexibel aanwezig is, is het in principe geen probleem om tot ca. 10 meter hoogte te gaan. Condensvorming is immers problematischer wanneer de rook rechtstreeks in contact staat met baksteen ipv een flexibel."

Klopt de stelling van bedrijf Y? Indien mogelijk zou een kleinere diameter flexibel binnen de huidige geplaatst worden.

Komende maandag komt bedrijf X op huisbezoek en ga ik nog langs bij bedrijf Z voor een derde opinie.

Edit: Ik woon in België.

Alvast bedankt voor jullie inzichten!

[ Voor 4% gewijzigd door LustyArgonian op 12-07-2025 21:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gezien je taalgebruik: is dit NL of BE?

Voordat de opmerkingen "dit en dat is bouwbesluit of wetgeving" komen ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)