Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchzilla
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11-09 20:18
Beste tweakers,

Ik reis regelmatig en game graag onderweg. Mijn oog is gevallen op twee handhelds: de ASUS ROG Ally X en de Lenovo Legion Go S Z1 Extreme.

Qua specificaties zijn ze grotendeels vergelijkbaar:

De ROG Ally X heeft een grotere batterij (80 Wh).

De Legion Go S Z1E heeft daarentegen meer werkgeheugen (32 GB vs 24 GB) en een groter scherm (8" vs 7").

Uiterlijk en ergonomie zijn voor mij minder belangrijk.
De SteamOS-versie van de Legion Go S Z1E lijkt voorlopig vertraagd in Europa door bugs, dus ik ga uit van de Windows-versie, die ik direct zal vervangen door Bazzite (Linux-gebaseerd gaming OS).

Nu loop ik vast:

De batterij van de Ally X is aantrekkelijk, maar ik kan onderweg prima met een powerbank werken.

Het werkgeheugen van de Legion (32 GB) voelt toekomstbestendiger.

Kortom: wat is zwaarder in de praktijk bij gebruik met SteamOS/Bazzite?
Batterijduur of extra RAM?

Alle inzichten, praktijkervaringen of benchmarks zijn welkom.

Heb al veel youtube videos bekeken. maar van de Lenovo Z1E kom ik niet veel tegen.

Specificaties vergelijking

KenmerkLenovo Legion Go S Z1 ExtremeASUS ROG Ally X
ProcessorAMD Ryzen Z1 Extreme (8c/16t, tot 5.1GHz)AMD Ryzen Z1 Extreme (8c/16t, tot 5.1GHz)
GPURadeon 780M (12 CUs, RDNA 3)Radeon 780M (12 CUs, RDNA 3)
Werkgeheugen32 GB LPDDR5X-6400MHz24 GB LPDDR5X-7500MHz
Opslag1 TB PCIe Gen4 SSD (M.2 2242)1 TB PCIe Gen4 SSD (M.2 2280)
Scherm8" IPS, 1920×1200, 120Hz, 500 nits, touchscreen7" IPS, 1920×1080, 120Hz, 500 nits, touchscreen
Batterij55.5 Wh, 65W USB-C PD80 Wh, 140W USB-C GaN adapter
BesturingssysteemWindows 11 (vervang ik voor Bazzite Linux)Windows 11 (vervang ik voor Bazzite Linux)
Afmetingen299 × 127.6 × 22.6 mm290.8 × 111 × 24.7–37 mm
Gewicht730 gram678 gram
Netwerk & aansluitingenWi-Fi 6E, BT 5.3, 2× USB‑C 4.0, microSD, 3.5mm jackWi-Fi 6E, BT 5.2, USB‑C (TB4 + Gen2), microSD, 3.5mm jack
OverigeVaste RGB-controllers, kickstand, hall joystickseGPU-compatibel, VRR, Dolby Vision

You act like you've never seen a German U-boat in the jungle before

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ryanator
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01-09 22:31

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Het scheelt in de praktijk 2-3fps ten gunste van de Legion Go S. Ik zou zelf de schermgrootte, batterij en toekomstbestendigheid als afweging nemen aangezien prestaties verder bijna gelijk zijn.

In mijn geval ga ik zelf voor de Legion Go S met Windows 11. Omdat 7 inch écht klein voelt op de Ally X. Aangezien je zegt dat je veel onderweg bent is 7 inch en een grote accu daarentegen misschien wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lincor
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20:53
Wat voor games ben je van plan te draaien op je handheld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
Lincor schreef op maandag 14 juli 2025 @ 11:28:
Wat voor games ben je van plan te draaien op je handheld?
Resident evil, emulators, final fantasy,
Tekken of streetfighter, etc. Heb 153 games in mijn steam library 😅
Met van alles en nog wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lincor
Ga je grafisch zware games spelen, dan zal je merken dat de batterij van de Legion Go snel leeg is. Als het belangrijk is dat je lang genoeg op je batterij kan spelen, dan zou ik juist voor de Ally X gaan. De Legion Go heeft ook een groter scherm, dus die vraagt ook meer stroom, maar ziet er wel mooier uit vind ik persoonlijk. Dus je moet jezelf vooral afvragen, hoe belangrijk zijn de batterij en het scherm voor mij. Voor de rest zijn het maar kleine verschillen die, naar ik meen, niet van doorslag (zullen) zijn voor jouw beslissing hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 12:22
De kwaliteit van Ally X ligt wel wat hoger. Betere sticks en vooral beter triggers. Ik zou de Ally x nemen vanwege de betere batterij en kwaliteitsgevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
Maar die 24 gb op 32 gb intern werkgeheugen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

hotymoty schreef op maandag 14 juli 2025 @ 12:51:
De kwaliteit van Ally X ligt wel wat hoger. Betere sticks en vooral beter triggers. Ik zou de Ally x nemen vanwege de betere batterij en kwaliteitsgevoel.
Legion Go S ligt imo veel fijner in de hand en wordt geprezen voor z’n comfort in de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lincor
Dutchzilla schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:59:
Die 8 GB ga je niet veel verschil van merken naar mijn mening. De Ally X heeft minder geheugen, maar die is wel sneller dan die van de Legion Go S.

Ergonomie kan ik niks over kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koboy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:41

koboy

Heb een idee voor een icon

Dutchzilla schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:59:
Wat betreft de 24 gb: ikzelf heb een AMD laptop met Arch Linux en 32gb, nog geen handheld maar kijk daar wel naar. Enige game die ik geïnstalleerd heb staan is Civilization 5, dus die heb ik opgestart met een nieuwe game en even gekeken naar het geheugengebruik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FNsiU4uAvYoPW8L-DrhpFn8_iIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xk3UKbG41e6KnucxBFM3BMbo.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet is inclusief OS nog geen 6 gb in gebruik.

Ik denk trouwens dat je qua "buggy" weinig verschil zou moeten merken tussen steamOS en Bazzite. Het is onderhuids beide Arch. Enige manier waarop ik verschil zou kunnen bedenken is als SteamOS op onderdelen achterloopt.
Edit: Valve gebruikt inderdaad een oudere (6.11 september 2024) kernel, en Bazzite is Fedora (Red hat rolling release dus ) based. Zou een verschil kunnen maken in de laaste optimalisaties maar de driver basis zou gewoon goed moeten zijn voor een processor uit 2023.
Als er een verschil is, is dat naar mijn mening best slordig van Valve want dat zou betekenen dat op hun eigen steamdeck Bazzite beter zou moeten werken.....

[ Voor 16% gewijzigd door koboy op 15-07-2025 09:33 ]

Ik zie ik zie wat jij niet ziet, en het is....... ach laat ook maar je ziet het toch niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
Ik ga denk ik voor de rog. Vanavond beslis ik 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Dutchzilla schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 09:26:
Ik ga denk ik voor de rog. Vanavond beslis ik 🙂
Ben benieuwd welke het wordt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

koboy schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 08:45:
[...]

Wat betreft de 24 gb: ikzelf heb een AMD laptop met Arch Linux en 32gb, nog geen handheld maar kijk daar wel naar. Enige game die ik geïnstalleerd heb staan is Civilization 5, dus die heb ik opgestart met een nieuwe game en even gekeken naar het geheugengebruik.
[Afbeelding]
Zoals je ziet is inclusief OS nog geen 6 gb in gebruik.

Ik denk trouwens dat je qua "buggy" weinig verschil zou moeten merken tussen steamOS en Bazzite. Het is onderhuids beide Arch. Enige manier waarop ik verschil zou kunnen bedenken is als SteamOS op onderdelen achterloopt.
Edit: Valve gebruikt inderdaad een oudere (6.11 september 2024) kernel, en Bazzite is Fedora (Red hat rolling release dus ) based. Zou een verschil kunnen maken in de laaste optimalisaties maar de driver basis zou gewoon goed moeten zijn voor een processor uit 2023.
Als er een verschil is, is dat naar mijn mening best slordig van Valve want dat zou betekenen dat op hun eigen steamdeck Bazzite beter zou moeten werken.....
Ik zag vandaag trouwens een video waaruit bleek dat de Legion überhaupt niet meer VRAM kan gebruiken dan 8GB. Hoger kun je het niet instellen in de BIOS.

Ik heb dus zojuist toch maar de Ally X besteld om te proberen. Wel een tweedekans deal die ik hier op Tweakers zag. Website alleen niet mee bekend dus we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techkeizer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 14-09 14:27
De Legion Go S is in alles beter, behalve de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchzilla
ryanator schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 20:54:
[...]

Ik zag vandaag trouwens een video waaruit bleek dat de Legion überhaupt niet meer VRAM kan gebruiken dan 8GB. Hoger kun je het niet instellen in de BIOS.

Ik heb dus zojuist toch maar de Ally X besteld om te proberen. Wel een tweedekans deal die ik hier op Tweakers zag. Website alleen niet mee bekend dus we zullen zien.
kan je het geheugen upgraden hoger dan 8gb voor video?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

Dutchzilla schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:41:
[...]

kan je het geheugen upgraden hoger dan 8gb voor video?
Dat weet ik niet

Overigens heb ik de Ally geretourneerd. Het Windows gedoe en 7 inch scherm was toch vervelender dan ik dacht. Ik ga voor de Legion Go S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
ryanator schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:29:
[...]

Dat weet ik niet

Overigens heb ik de Ally geretourneerd. Het Windows gedoe en 7 inch scherm was toch vervelender dan ik dacht. Ik ga voor de Legion Go S.
Die is ook met Windows toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ryanator

ryanator

Wilt een PS5 op launch

hotymoty schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 13:30:
[...]

Die is ook met Windows toch?
Nee die met SteamOS. Nu te koop bij Megekko

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hotymoty
ryanator schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Nee die met SteamOS. Nu te koop bij Megekko
Ik zie het idd. Dacht dat de Steamversie niet verkrijgbaar is. Toch hou ik het bij de Ally ivm gratis gamepass
Pagina: 1