Synology schijven bezig, onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 09:06
Mijn vraag
Sinds een paar dagen zijn de schijven van mijn Synology steeds aan het 'rammelen'. Voortdurende schijf activiteit dus. Hierdoor kan ik de apps niet benaderen. Met veel moeite kan ik soms de interface van DSM bereiken, maar het openen van apps duurt erg lang en wordt uiteindelijk afgebroken

Relevante software en hardware die ik gebruik
Synology DS 220+, DSM 7m4

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uit- en aanzetten

Hoe kan ik de schijf activiteit stoppen zodat ik weer b ik de apps kan?

[ Voor 7% gewijzigd door joep doei op 12-07-2025 17:42 ]

http://serve.infoteur.nl

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Staat SSH aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:27
En heb je al eens ingelogd op DSM om te bezien welk proces er draait? Misschien draait er wel een opschoonproces. Of anti bit-rot proces.

Aan/ uitzetten heeft in die gevallen vaak tot gevolg dat hij opnieuw begint…….

Hoe zit je syno aangesloten? Wifi of bekabeld? En wat draai je er allemaal aan apps op? Dat heeft ook impact op de performance.

En de vraag der vragen…..wat heb je een paar dagen geleden gedaan/ veranderd?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:52
Ik heb dit eens aan de hand gehad bij een DS1819+.
Bleek uiteindelijk 1 van de schijven in de SHR2 gaar te zijn.
Die vervangen en zelfs tijdens de rebuild draaide alles weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Toevallig ook active backup for business met grote jobs lopen? Daar heb ik ooit gezien dat de database maar de disks bleef bezetten totdat de DSM web UI en de andere appa amper nog wilden werken, ookal waren de schijven zelf gezond.

De enige optie is dan volhouden en de boosdoener afsluiten en kijken waarom dat proces zoveel vraagt. Soms is het pakket herinstalleren al voldoende of in mijn geval toen de backups stoppen en ze een voor een laten doen (een of andere lamlul had sommige jobs overlappend gemaakt en toen de NAS een paar dagen achterliep vanwege onderhoud draaide de hele boel in de soep :+ )

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-09 09:25

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik verplaats dit topic op zijn minst even naar Opslag en back-up gezien dit niks te maken heeft met netwerken. Mogelijk kan iemand anders nog kijken naar of dit niet moet worden samengevoegd met een ander topic of dat het zijn eigen plekje verdient.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Lieve mensen, dank voor het meedenken. Na een aantal pogingen lukte het om de webinterface op te starten en mijn laatst doorgevoerde wijzigingen ongedaan te maken. Dat lijkt de processor wat rust te geven en alles lijkt nu responsive te reageren.
Ik ben niet heel vertrouwd met SSH/Telnet, dus meteen maar een vraag: is er een kans dat ik daarmee wel wijzigingen had kunnen doorvoeren als de processor zo druk is?
En waarom de vraag naar wifi of bekabeld aangesloten? Kan het ding ook zonder kabel?
Verder had ik geen grote veranderingen in processen of de omvang van de backup, dat kon het niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Nee, helaas. Synology kan niet meer via WiFi.

Afhankelijk van wat hij aan het doen is kan SSH wel responsiever zijn. Je zou dan bijvoorbeeld met htop kunnen zien wat er is, en eventueel een reboot commando sturen. Dat is beter dan de stekker eruit halen.

Maar ik heb het ook wel eens gehad dat hij zo druk was dat dit ook niet goed meer werkte.
Hij was overvraagd, en omdat het OS ook op de trage disks staat, is dit gewoon einde verhaal.
Ik heb gewacht ik er wel in kon en doen dingen zoals surveillance station uitgeschakeld, dat schrijft bijv continu op het volume. Daarna was hij een stuk beter te benaderen, maar nog steeds best druk. Er zal wel een scrub, indexeringproces of backup validatie gelopen hebben.

Als je dit vaker hebt zou je het geheugen kunnen upgraden, dat helpt enorm! Minder vaak swappen.
Maar als het volume overvraagd word is het nog steeds traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep doei
Dank voor de tips en toelichting. Ik ben weer wat wijzer geworden.
Ik (probeerde) nieuwe apps te installeren, daarbij is waarschijnlijk iets fout gegaan. Nu het gelukt is om ze te verwijderen gaat het weer goed.
Uit de reacties begrijp ik dat er niet echt een standaard-manier is om hierbij in te grijpen, en dat ik niet de enige ben die dit wel eens is overkomen. Ook ergens wel een geruststelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je via SSH kan inloggen kan je met top of htop zien welke processen er draaien. Met het
kill <id>
commando kan je een process dan op harde wijze de nek omdraaien.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1