Montage schommelhaken aan schuurtje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07:43
Ik heb een stalen schommel rek en vraag me af of deze te monteren is op een standaard enkelsteens schuurtje. Het rek is wel vrij zwaar (15-20kg).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qJplP482MJHVKsMnWxD8O0eTYes=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zZRELMXfDu7VAehIYgmI9fAs.jpg?f=user_large

Het zal voor een kinderschommel zijn. Is het muurtje van een standaard schuurtje sterk genoeg of is dit af te raden?

[ Voor 35% gewijzigd door CarpeVentum op 12-07-2025 17:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:32
Enkelsteens (22 cm dik) zal wel houden, maar ws. bedoel je halfsteens van ca. 11 cm dik.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Rare constructie om tegen een muur te maken, je kind suist vlak langs de muur, bij een beetje slingeren tegen de muur. En nee, je staat er niet altijd naast.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Zal wel lukken toch? Gaten zo boren dat je zo ver mogelijk van een voeg zit. Dus verticaal in het midden van de steen en horizontaal even kijken hoe je uitkomt.
Gebruik fatsoenlijke schroeven en geen bouwmarkt of ali meuk voor iets waar je kind aan hangt. Controleer of de muur waar het kind langs raast vrij is van uitstekende spijkers, schroeven e.d. en controleer regelmatig of er geen schroeven zijn afgebroken en of er geen scheurtjes bij het laswerk zitten en of er geen scheuren in je bakstenen komen. Ik zou me er niet zo druk om maken.

Veel plezier ermee, kind blij = papa en mama blij :)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:45
Als je schuurtje niet zo hoog is, zit je misschien in een van de bovenste lagen steen te boren. Die zijn niet zo sterk omdat er weinig/geen druk bovenop zit, dus daar moet je wel mee oppassen. Anders komen de stenen met rekje en al los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
@JukeboxBill ja halfsteens inderdaad. Gaat dat het houden denk je?

@Yaksa Valt mee! En het gaat om kleine kinderen hè.

@Piemol Daar zal ik op letten maar gezien mijn lengte moet het toch redelijk hoog!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Meestal zit er achter het boeiboord nog wel 3-4 rijen bakstenen. Blijf daar nog 2 rijen onder en dan zit je wel safe.

Eventueel kun je nog kiezen voor het standaard tweakers advies: constructeur inschakelen en keilbouten en chemische ankers gebruiken.
CarpeVentum schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:09:

@Piemol Daar zal ik op letten maar gezien mijn lengte moet het toch redelijk hoog!
"Kinderschommel". You're only young once but can be immature forever :+

[ Voor 36% gewijzigd door evilution op 12-07-2025 18:25 ]

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Door de muur heen boren voor alle gaten en vastzetten met draadeind. Kan je aan de binnenzijde een dikke plank als drukverdeler plaatsen.

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21:38
Misschien dat schommelrek aan iets langere balkjes monteren, en die balkjes op de muur monteren. Dan heb je iets minder hefboomwerking en als bonus komt de schommel net iets verder van de schuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

Yaksa schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:00:
Rare constructie om tegen een muur te maken, je kind suist vlak langs de muur, bij een beetje slingeren tegen de muur. En nee, je staat er niet altijd naast.
<geknipt> 🤡

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 13-07-2025 07:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:49
CarpeVentum schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:40:
Ik heb een stalen schommel rek en vraag me af of deze te monteren is op een standaard enkelsteens schuurtje. Het rek is wel vrij zwaar (15-20kg).

[Afbeelding]

Het zal voor een kinderschommel zijn. Is het muurtje van een standaard schuurtje sterk genoeg of is dit af te raden?
Lijkt me het recept voor geschaafde vingertjes en knietjes. Alles in mij roept om het niet zo te doen, maar ja, ik heb geen kinderen. Wat weet ik er nu van :X

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
Himalaya schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:16:
[...]

Lijkt me het recept voor geschaafde vingertjes en knietjes. Alles in mij roept om het niet zo te doen, maar ja, ik heb geen kinderen. Wat weet ik er nu van :X
we hebben allemaal wel eens een knie of een vinger geschaafd toch? Daar leer je van.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
No Hands schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:23:
[...]

we hebben allemaal wel eens een knie of een vinger geschaafd toch? Daar leer je van.
Zeker, maar als ik naar de bakstenen van mijn huis kijk lopen de rillingen me over de rug… iets met botjes die zichtbaar worden :'(

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:46
Himalaya schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:38:
[...]

Zeker, maar als ik naar de bakstenen van mijn huis kijk lopen de rillingen me over de rug… iets met botjes die zichtbaar worden :'(
Nou dan kun je altijd nog kiezen om een schommel gewoon midden in de tuin te zetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
No Hands schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:01:
[...]

Nou dan kun je altijd nog kiezen om een schommel gewoon midden in de tuin te zetten.
Die leeftijd heb ik gehad >:) Maar ben altijd beetje aan de voorzichtige kant geweest, vandaar dat ik het tot nu toe zonder kleerscheuren heb gehaald :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:29
Kan je de schommel niet gewoon aan haken aan de balk boven je poort hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarpeVentum
President schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:00:
Kan je de schommel niet gewoon aan haken aan de balk boven je poort hangen?
En dan schommelen in de open poort? Hm.. daar moet ik over nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:29
CarpeVentum schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:10:
[...]

En dan schommelen in de open poort? Hm.. daar moet ik over nadenken!
Jup, dat hebben wij ook.

In mijn ouderlijk huis zaten de haken aan de balk van de schuur, maar dat kon makkelijk omdat het een lange schuur was waarbij er links en rechts fietsen konden staan en er een leeg middenpad was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:10
Bij m'n schoonouders hangt ie in de (loop van de) deuropening van de schuur.
Daar zit een mooie balk in de constructie waar de 2 haken in zitten.

PV Output

Pagina: 1