Zoektocht tuner met onbedrade boxen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 21-07 21:26
Wij zijn op zoek naar een nieuwe tuner met speakers systeem. Vanwege een nieuwe situatie was een bedraad systeem niet meer mogelijk en stappen wij over naar een onbedraad systeem.

Helaas gaf een bezoek aan mainstream elektronica-zaken geen oplossing.

Wat is een goede tuner (hier onder het kopje ‘versterkers en receivers’) die voldoet aan de volgende eisen:
• Ondersteunt draadloze geluidsboxen.
• Zowel het volume als zender moet te bedienen zijn met knoppen of evt. een afstandsbediening (en dus geen app)
• Mogelijk met Cd-speler

Wij hebben een globaal budget voor het hele systeem van +/- €1850 (dus tuner + geluidsboxen)

Bovendien hebben wij nog enkele vragen:
• Wat zijn beperkingen en mogelijkheden bij gebruik van boxen via wifi/bluetooth?
• Welke boxen zouden, gegeven de prijscategorie, goed matchen met de tuner? Wij zijn op zoek naar ongeveer 5 boxen.

Wij zijn de deskundigen die ons kunnen adviseren zeer dankbaar!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:39
Hoe handig ben je zelf om een bestaande set van bluetooth te voorzien? En draadloos in welke zin? Multiroom of voor in een enkele ruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tuner als in FM radio? Of zoek je internet radio danwel DAB?
Kabel radio gaat hem iig niet worden zou ik zeggen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01:01
Volledig draadloos gaat em echt niet worden met de eisen die je hebt. Op basis van app-besturing zijn er uiteraard wel prima opties icm TuneIn radio (HEOS bijvoorbeeld).

Receivers die draadloos kunnen vereisen nog steeds bekabelde speakers voor de fronts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:48
Waarom niet gewoon 5x sonos, of bluesound of musiccast?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 15:40
Dali heeft een wireless systeem bestaande uit speakers en een hub (https://www.hifiklubben.nl/dali-oberon-1c-soundhub-c/) Deze hub heeft één analoge input waar je bv een Tuner+cd van TEAC op aan kunt sluiten.(https://doublepoint.nl/te...1AZtV96P7wVwaAoEtEALw_wcB)

Hiermee heb je een draadloos stereo systeem waar ook nog digitale inputs als HDMI (voor TV) en optisch op beschikbaar zijn én Bleutooth om eventueel te casten. Ook zit er bij beide apparaten een AB

[ Voor 18% gewijzigd door ransbal op 12-07-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
ransbal schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:05:
Dali heeft een wireless systeem bestaande uit speakers en een hub (https://www.hifiklubben.nl/dali-oberon-1c-soundhub-c/) Deze hub heeft één analoge input waar je bv een Tuner+cd van TEAC op aan kunt sluiten.(https://doublepoint.nl/te...1AZtV96P7wVwaAoEtEALw_wcB)

Hiermee heb je een draadloos stereo systeem waar ook nog digitale inputs als HDMI (voor TV) en optisch op beschikbaar zijn én Bleutooth om eventueel te casten. Ook zit er bij beide apparaten een AB
Dit zijn gewoon bekabelde speakers... Dat zoekt TS dus niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ransbal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 15:40
mad-dog schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 18:54:
[...]

Dit zijn gewoon bekabelde speakers... Dat zoekt TS dus niet
Heb je je al eens verdiept in Dali? En deze oplossing?
Dit is een wireless oplossing met een hub voor in- en output mét draadloze overdracht naar draadloze speakers. Het enige draadje dat ze nodig hebben is van een 230v voeding, maar dat is vooralsnog vrij logisch..
De normale SoundHub kan ook home cinema met 7.1 speaker setup en verschillende dolby instellingen. Als er meer dan 2 speakers gewenst zijn, is dat mogelijk ook een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
Jarno schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:38:
Hoe handig ben je zelf om een bestaande set van bluetooth te voorzien? En draadloos in welke zin? Multiroom of voor in een enkele ruimte?
De oude set was al vele jaren oud. Dus het was weinig zinvol om hierin te investeren.
Er is sprake van een grote ruimte: zeker 50 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
The Eagle schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:04:
Tuner als in FM radio? Of zoek je internet radio danwel DAB?
Kabel radio gaat hem iig niet worden zou ik zeggen.
Ik denk zeker aan DAB+. Ik heb hoop dat er toch oplossingen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
mad-dog schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:33:
Volledig draadloos gaat em echt niet worden met de eisen die je hebt. Op basis van app-besturing zijn er uiteraard wel prima opties icm TuneIn radio (HEOS bijvoorbeeld).

Receivers die draadloos kunnen vereisen nog steeds bekabelde speakers voor de fronts
Ik heb het gevoel dat hier wat verwarring ontstaat.
Wij willen de radiozender en het volume niet hoeven te regelen via een app: dat moet met knoppen of een afstandsbediening.
Het koppelen van onderdelen via bluetooth mag verder wel via de app, zolang de optie er is dat we dus radiozender en volume via de alternatieve manier kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
Ramon schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:14:
Waarom niet gewoon 5x sonos, of bluesound of musiccast?
Omdat wij het volume en zender niet via een app willen regelen. Wij hebben hier eerder al naar gekeken, maar helaas voldoet het niet aan onze wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
ransbal schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:55:
[...]

Heb je je al eens verdiept in Dali? En deze oplossing?
Dit is een wireless oplossing met een hub voor in- en output mét draadloze overdracht naar draadloze speakers. Het enige draadje dat ze nodig hebben is van een 230v voeding, maar dat is vooralsnog vrij logisch..
De normale SoundHub kan ook home cinema met 7.1 speaker setup en verschillende dolby instellingen. Als er meer dan 2 speakers gewenst zijn, is dat mogelijk ook een oplossing.
Deze optie zullen wij graag bestuderen.
Kabels voor de voeding zijn natuurlijk geen belemmering, want dat is voor speakers onvermijdelijk. Wij hebben geen behoefte om dit aan te sluiten op een tv, maar we hebben wel behoefte aan zeker 4 à 5 speakers voor optimale geluidsbeleving in de ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:51

Illusion

(the art of)

Je kan ook kijken naar wisa. Dat is een draadloze techniek voor speakers, diverse merken ondersteun(d)en dat. Volgens mij in ieder geval B&W en dynaudio. Mogelijk ook wel wat tweedehands te vinden.
https://www.wisatechnologies.com/products

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Illusion schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:34:
Je kan ook kijken naar wisa. Dat is een draadloze techniek voor speakers, diverse merken ondersteun(d)en dat. Volgens mij in ieder geval B&W en dynaudio. Mogelijk ook wel wat tweedehands te vinden.
https://www.wisatechnologies.com/products
Maar dan heb je nog niets met radio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Misschien is dit dan wat? https://nl.yamaha.com/nl/...onents/r-n600a/specs.html

Al heb ik geen idee of dat werkt als je de passieve speakers weg zou laten en er enkel wifi speakers op aansluit. Bijv. deze https://nl.yamaha.com/nl/...o/musiccast_20/index.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Admirabel schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Omdat wij het volume en zender niet via een app willen regelen. Wij hebben hier eerder al naar gekeken, maar helaas voldoet het niet aan onze wensen.
Wat voldoet dan wel aan je wensen?

Ergens ga je toch kabels hebben. Voor de voeding van evt draadloze speakers, en voor het de unit zelf. En het meeste werkt tegenwoordig met internet en met app. Snap dat je dat liever niet wilt, maar als je relatief "ouderwetse" wensen lastig te realiseren blijken zul je ergens concessies moeten doen ;)
Dus waar sta je wel voor open dan?
Is twee verschillende afstandsbedieningen een optie? En welke zenders luister je, of zijn er dat maar 1 of 2?

Waar ik aan zit te denken: losse tuner, al dan niet DAB, en dan op de uitgang een bluetooth transmitter. En een paar nette actieve speakers met afstandsbediening en BT.

Maar je bent afwijkend van de gemiddelde consument op de manier waarop je dingen wilt. Dus reken er op dat dat extra geld kan kosten.
Admirabel schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:28:
[...]

Deze optie zullen wij graag bestuderen.
Kabels voor de voeding zijn natuurlijk geen belemmering, want dat is voor speakers onvermijdelijk. Wij hebben geen behoefte om dit aan te sluiten op een tv, maar we hebben wel behoefte aan zeker 4 à 5 speakers voor optimale geluidsbeleving in de ruimte.
Is hoge geluidskwaliteit trouwens een eis, of wil je gewoon wat muziek? En hoe groot is die ruimte dan helemaal? En wil je stereo of gewoon wat muziek?

Aanvullend: wat staat je tegen aan het gebruik van een app? Welke heb je al geprobeerd en wat viel daaraan tegen?

En last: waarom is kabels trekken eigenlijk geen optie? Leg de situatie eens uit dan? Want iets zegt me dat jij geen optie tot kabels trekken ziet, maar die er best nog wel kan zijn :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:37
De Teufel ONE M lijkt me een goede optie voor je, ondersteuning voor multiroom maar wel netjes fysieke knoppen op de speaker met volume etc.

Zit ook een line-in op voor bijvoorbeeld een losse cd speler.

Verder kan je ook een Teufel streamer erbij kopen waar je bijvoorbeeld een simpele DAB+ speler met afstandsbediening kan aansluiten.

Denk dat je dan een goede oplossing kan neerzetten die aan je eisen voldoet kin je budget.

https://teufelaudio.nl/teufel-one-m-105404000

https://teufelaudio.nl/teufel-streamer-105431000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03:30

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

verplaatst naar het aankoopadviessubforum alweer dit beter tot zijn recht komt.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
The Eagle schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:45:
[...]

Ergens ga je toch kabels hebben. Voor de voeding van evt draadloze speakers, en voor het de unit zelf. En het meeste werkt tegenwoordig met internet en met app. Snap dat je dat liever niet wilt, maar als je relatief "ouderwetse" wensen lastig te realiseren blijken zul je ergens concessies moeten doen ;)
Is twee verschillende afstandsbedieningen een optie? En welke zenders luister je, of zijn er dat maar 1 of 2?

Waar ik aan zit te denken: losse tuner, al dan niet DAB, en dan op de uitgang een bluetooth transmitter. En een paar nette actieve speakers met afstandsbediening en BT.

Maar je bent afwijkend van de gemiddelde consument op de manier waarop je dingen wilt. Dus reken er op dat dat extra geld kan kosten.

[...]

Is hoge geluidskwaliteit trouwens een eis, of wil je gewoon wat muziek? En hoe groot is die ruimte dan helemaal? En wil je stereo of gewoon wat muziek?

Aanvullend: wat staat je tegen aan het gebruik van een app? Welke heb je al geprobeerd en wat viel daaraan tegen?

En last: waarom is kabels trekken eigenlijk geen optie? Leg de situatie eens uit dan? Want iets zegt me dat jij geen optie tot kabels trekken ziet, maar die er best nog wel kan zijn :)
The Eagle schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 21:45:
[...]

[...]

“Ergens ga je toch kabels hebben. Voor de voeding van evt draadloze speakers, en voor het de unit zelf. En het meeste werkt tegenwoordig met internet en met app. Snap dat je dat liever niet wilt, maar als je relatief "ouderwetse" wensen lastig te realiseren blijken zul je ergens concessies moeten doen”

Stroomkabels zijn onvermijdelijk, misschien had dat wel in het originele bericht gemoeten. Dus bij deze.
Ook zijn wij bereid tot concessies. Bijvoorbeeld iets mindere kwaliteit, maar dan zonder gebruik van een app om radio en volume te regelen.

“Is twee verschillende afstandsbedieningen een optie? En welke zenders luister je, of zijn er dat maar 1 of 2?”

Wat betreft 2 afstandsbedieningen: doel je op 1 afstandsbediening voor de tuner en 1 voor de speakers of begrijp ik dat verkeerd? Daar zouden wij zeker wel voor openstaan.
Daarnaast luisteren we vooral naar radio JOE of bekende nieuwszenders..

“Waar ik aan zit te denken: losse tuner, al dan niet DAB, en dan op de uitgang een bluetooth transmitter. En een paar nette actieve speakers met afstandsbediening en BT.”

Dit is waar wij ook aan zaten te denken.

“Is hoge geluidskwaliteit trouwens een eis, of wil je gewoon wat muziek? En hoe groot is die ruimte dan helemaal? En wil je stereo of gewoon wat muziek?”

Wij willen in ieder geval wel goede kwaliteit muziek en een set die lang mee gaat. Maar wij verwachten dat er wel goede geluidskwaliteit te vinden is binnen het budget van €1850.
De ruimte is ca. 50m2 en als stereo mogelijk is binnen het budget en de eisen, dan gaat daar uiteraard de voorkeur naar uit.

“Aanvullend: wat staat je tegen aan het gebruik van een app? Welke heb je al geprobeerd en wat viel daaraan tegen?”

Een afstandsbediening is het exclusieve bedieningsinstrument voor audio. Bij een app zijn meerdere gebruikers in staat de functies uit te voeren . Dit kan leiden tot onoverzichtelijke situaties als er bijvoorbeeld familieleden in huis die ook de audio mogen besturen//kiezen. Bovendien voorkom je ‘conflicten’ als de smartphone voor een andere functie wordt gebruikt.

“En last: waarom is kabels trekken eigenlijk geen optie? Leg de situatie eens uit dan? Want iets zegt me dat jij geen optie tot kabels trekken ziet, maar die er best nog wel kan zijn”

Er is sprake van een grote woonkamer van circa 7 meter diep en evenzo breed met daarbij 4 deuren en een inspringende wand. Om vanuit een logische plaats voor het centrale apparaat de strategisch geplaatste boxen te bekabelen vereist veel kabellengte plus veel aanpassingen om de draden optisch goed weg te werken. Een mogelijke verwerking onder de vloerbedekking is geen optie.

Ik hoop dat hiermee dat alle onduidelijkheden zijn weggenomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
Ramon schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:57:
Misschien is dit dan wat? https://nl.yamaha.com/nl/...onents/r-n600a/specs.html

Al heb ik geen idee of dat werkt als je de passieve speakers weg zou laten en er enkel wifi speakers op aansluit. Bijv. deze https://nl.yamaha.com/nl/...o/musiccast_20/index.html
Ook deze zullen wij in gedachte houden. Bedankt voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admirabel
KernelPanic schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:22:
De Teufel ONE M lijkt me een goede optie voor je, ondersteuning voor multiroom maar wel netjes fysieke knoppen op de speaker met volume etc.

Zit ook een line-in op voor bijvoorbeeld een losse cd speler.

Verder kan je ook een Teufel streamer erbij kopen waar je bijvoorbeeld een simpele DAB+ speler met afstandsbediening kan aansluiten.

Denk dat je dan een goede oplossing kan neerzetten die aan je eisen voldoet kin je budget.

https://teufelaudio.nl/teufel-one-m-105404000

https://teufelaudio.nl/teufel-streamer-105431000
Bedankt voor de suggestie! We zullen ernaar gaan kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
Ik moet zeggen dat ik het een vrij vergezocht "bezwaar" vind. Neem mijn vorige post als voorbeeld, die stereo receiver zou dan enkel en alleen dienen om een volumeknop en een afstandsbediening toe te voegen. Nogal een waste of money als je het mij vraagt. En als iemand van het gezin dan toch besluit om de musiccast app te installeren kan die alsnog "voor verwarring zorgen".

Je kan het geld wat je bespaard als je geen stereo receiver koopt ook steken in een (goedkope) tablet en gewoon met het gezin afspreken dat die tablet dient als het "exclusieve bedieningsinstrument" voor het geluid.

Ja of je moet een ouderwetse versterker aanschaffen, maar dan kan je hem natuurlijk niet verbinden met draadloze speakers...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admirabel
Met deze zoektocht bestond de hoop op een oplossing (merk/type/uitvoering) die invulling gaf aan de toch duidelijk geformuleerde wensen. Helaas werd meer gefocust op het afwijzen van een afstandsbediening (mijn smartphone is primair een telefoon) en vragen over het al dan niet bedraden van boxen. De pro's en contra's waren al getoetst in de gewenste omgeving. Kijken naar de mogelijkheden van Teufel en Yamaha is misschien wel de moeite waard.!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:05
En gewoon een denon receiver met heos boxen? Op receiver kan je volume aanpassen en door presets van de tuner (fm/dab+) heen gaan, en boxen draadloos via heos.
Bijv de denon dra-900h en 5x heos (draadloze boxen van denon). Je krijgt er nog een afstandsbediening bij ook. En natuurlijk nog veel meer opties, maar die hoef je niet te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:26
Ramon schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:18:
Ik moet zeggen dat ik het een vrij vergezocht "bezwaar" vind. Neem mijn vorige post als voorbeeld, die stereo receiver zou dan enkel en alleen dienen om een volumeknop en een afstandsbediening toe te voegen. Nogal een waste of money als je het mij vraagt. En als iemand van het gezin dan toch besluit om de musiccast app te installeren kan die alsnog "voor verwarring zorgen".

Je kan het geld wat je bespaard als je geen stereo receiver koopt ook steken in een (goedkope) tablet en gewoon met het gezin afspreken dat die tablet dient als het "exclusieve bedieningsinstrument" voor het geluid.

Ja of je moet een ouderwetse versterker aanschaffen, maar dan kan je hem natuurlijk niet verbinden met draadloze speakers...
Een 2e hands Yamaha receiver met Musiccast ondersteuning kan een optie zijn.
Die heb je al voor minder dan de prijs van een tablet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:10
ik snap TS gedeeltelijk wel en niet.

Misschien ben ik te oud, maar ik vind apparaten die alleen per app te bedienen zijn per definitie ruk. Er is altijd wel wat. Ik kan TV's en Receiver met een app bedienen, maar doe dit vrijwel nooit. Altijd fysieke toetsen op het apparaat of via de AB.

Aan de andere kant zie ik de volgende bezwaren:
- er is altijd een mogelijkheid om kabels te trekken. Het is maar net hoe veel moeite en geld je er in wil stoppen.
- focus je niet op DAB. Was bij mij een eis voor de receiver, maar de ontvangst in mijn nieuwbouwwoning is nagenoel nul.
- vijf speakers? dat lijkt mij een hele vermoeiende luisterervaring. Voor dat budget betekent dat 5 gelijke kleinere speakers + sub. Ik zou veel liever twee fatsoenlijke vloerstaanders aanschaffen, eventueel actief.

Het is niet helemaal bekend terrein voor mij, maar als ik jouw eisen en wensen zie zou ik het volgende doen:
- bluesound Node Icon streamer. Deze bv optisch koppelen met:
- Teufel Ultima 40 Active.

Dit voldoet aan jouw wensen, en die twee draadloze actieve stereo speakers zijn ruim voldoende om 50 m2 van een bak herrie te voorzien
Pagina: 1