Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
Voor mijn schoonmoeder zoek ik een telefoon met een redelijk groot scherm (ongeveer 6.7 inch), waarvoor vooral de accuduur van belang is. Mocht het een Xiaomi (redmi of poco) worden dan zal ik deze eerst ontdoen van bloatware en reclame(Universal Android Debloater), dat helpt sowieso voor de accuduur begrijp ik.

Ze gebruikt vooral Viber om te bellen via mobiel internet, voor de rest volgens mij niet veel.

Budget: tot 250 euro

Het scherm moet redelijk groot zijn omdat ze niet al te goed meer ziet.
De accuduur is voornamelijk van belang want ze woont in Oekraïne en de stroom wilt nog wel eens uitvallen door de oorlog.

Zelf twijfel ik wat tussen de Poco X7 en een Nothing Phone 2A. Beiden lijken me ok voor basis gebruik en zouden voldoen. Beiden kosten ze evenveel.

Is er een bepaalde reden om voor 1 van deze twee telefoons te kiezen ?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Waarom niet een ouderentelefoon? Of een tablet? Om nu een bloatware telefoon te gaan kopen om die dan te gaan ontbloaten...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Een groot scherm en een lange accuduur gaan niet samen.
Wanneer ze de telefoon alleen maar gebruikt om te bellen kan ze net zo goed een Nokia 110 aanschaffen, die kan 22 dagen in standby of 12 dagen continue bellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
gambieter schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:24:
Waarom niet een ouderentelefoon? Of een tablet? Om nu een bloatware telefoon te gaan kopen om die dan te gaan ontbloaten...
Omdat het viber moet kunnen ondersteunen en die ouderen telefoons zijn ok als je lokaal belt maar internationaal bellen is daar, net zoals hier, erg duur vandaar bellen via internet.

Xiaomi of Samsung, ze hebben evenveel bloatware tegenwoordig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cy-gor25
Yaksa schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:40:
Een groot scherm en een lange accuduur gaan niet samen.
Wanneer ze de telefoon alleen maar gebruikt om te bellen kan ze net zo goed een Nokia 110 aanschaffen, die kan 22 dagen in standby of 12 dagen continue bellen.
Het is bellen via viber dat noodzakelijk is vandaar. Daarbij iemand die minder goed ziet heeft niet veel aan een heel klein scherm

[ Voor 9% gewijzigd door cy-gor25 op 12-07-2025 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:04
iOS heeft een 'ouderen' functie die assitive access heet. Werkt netjes, maar is niet direct in je budget.

Afbeeldingslocatie: https://help.apple.com/assets/65A87C72DA343F86FB0BEB73/65A87C75DA343F86FB0BEB79/en_US/7f2682d8091ca35f70fa3c3d5f02e28a.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:59
Is je moeder nu gewend aan een bepaald merk of een bepaalde interface. De GUI van Xiaomi is beduidend anders dan die van Google en ook weer van die van Samsung bijvoorbeeld.

En ADB debloat is leuk voor een knutselaar, maar kan ook weer problemen geven bij een upgrade als die komt. Daar is ook omheen te werken door alles op handmatig te zetten en het zelf te doen, maar soms komt er visite die ook wel eens wil meehelpen en de boel daar slechter door maakt (is bij mijn moeder gebeurt).

Dus mijn advies, als je moeder ergens aan gewend is, is dat de eerste keuze om bij dat merk te blijven.

Tweede advies, is ze nergens aan gewend en wil je kaal blijven, ga voor een Motorola, Pixel, HMD, Nothing, Sony of ander kaal merk. Iets wat zonder ingrijpen gewoon kan blijven werken.

Er is ook nog een mooie BBG voor inspiratie:
Best Buy Guide: De beste smartphones tot 300 euro
Daaruit komt dan de Moto G85 binnen jou budget:
product: Motorola Moto G85 5G

Kom ik terug op jou keuze tussen een Poco X7 of Nothing 2a, zou ik zeker de Nothing 2a kiezen omdat die gewoon werkt zonder gedoe uit de verpakking:
uitvoering: Nothing Phone (2a), 8GB ram, 128GB opslag Wit

[ Voor 14% gewijzigd door swhnld op 15-07-2025 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heb mijn schoonvader de oude A72 van mijn vrouw doorgeschoven. Groot scherm en voor hem snel zat. Wellicht heb je zelf ook nog een oude telefoon liggen. Dat is economisch het beste.

Anders:

- Pak gewoon een goedkope android telefoon met het grootste scherm dat je kan vinden en een eenvoudige processor. Die doen meestal ook het langste met de accu.
- zet er een launcher op die voor ouderen bedoeld is. Zijn er genoeg te vinden:

https://play.google.com/s...nes.android.launcher.demo
https://play.google.com/s...biglauncher.smartlauncher

- zet de tekstgrootte op 125%

- zet batterijbesparing aan en zet alles wat niet gebruikt wordt in de diepvries.

[ Voor 28% gewijzigd door njitter op 15-07-2025 11:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cy-gor25
njitter schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 10:57:
Heb mijn schoonvader de oude A72 van mijn vrouw doorgeschoven. Groot scherm en voor hem snel zat. Wellicht heb je zelf ook nog een oude telefoon liggen. Dat is economisch het beste.

Anders:

- Pak gewoon een goedkope android telefoon met het grootste scherm dat je kan vinden en een eenvoudige processor. Die doen meestal ook het langste met de accu.
- zet er een launcher op die voor ouderen bedoeld is. Zijn er genoeg te vinden:

https://play.google.com/s...nes.android.launcher.demo
https://play.google.com/s...biglauncher.smartlauncher

- zet de tekstgrootte op 125%

- zet batterijbesparing aan en zet alles wat niet gebruikt wordt in de diepvries.
Thx! Helaas had ik enkel een oude Redmi Note 9 Pro liggen en mijn echtgenote wilt die houden want ze haat de iPhone van haar werk.

Ik heb ondertussen de nothing phone 2a gekocht. Is nog niet niet binnen, maar even kijken hoe die het doet.
Pagina: 1