Windows11-laptop bevriest na ±0,5u: zwart scherm met glitch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:06

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Sinds aanschaf heeft mijn laptop structureel het volgende probleem: na ongeveer 30 minuten gebruik (ongeacht belasting of applicatie) crasht het systeem, soms wat langer maar tot nu toe nooit echt veel korter. Het scherm wordt dan vrijwel volledig zwart, behalve een smalle strook aan de bovenrand waarin een glitchende versie van dat stuk scherm te zien is; in dit geval blijft de Windows-taakbalk enigszins zichtbaar en herkenbaar. De rest van het scherm is zwart, er is wel een muisaanwijzer, en het systeem lijkt bevroren. Statuslampjes blijven actief. De enige manier om eruit te komen is een geforceerde uitschakeling gevolgd door een herstart. Opvallend is dat de muis, ongeacht de positie, volledig zichtbaar blijft en de glitches onder de muis lijken te lopen in plaats van erboven, wat voor mij een defect scherm uitsluit. De crash treedt zowel op netstroom als op accu op.

Er verschijnt geen BSOD, geen foutmelding en het Windows-logboek toont niets*. Dit gebeurt zowel bij lichte taken zoals browsen of tekstbewerking als bij zwaardere toepassingen en games. De laptop fungeert uitsluitend als 'clean' reislaptop, wat het probleem extra hinderlijk maakt. Het gedrag treedt sinds eind januari op. Vanwege geheugenproblemen kan ik niet met zekerheid zeggen of de eerste dagen volledig probleemloos waren; mogelijk heb ik tijdens de eerste configuraties een foutieve instelling geactiveerd. Wat ik wel zeker weet, is dat het probleem zich al voordeed tijdens mijn eerste reis eind januari en begin februari. Omdat ik de laptop na thuiskomst niet meer gebruikte, raakte het issue uit beeld. Nu ik hem opnieuw onderweg inzet, loop ik er weer tegenaan. Ik kan mezelf wel voor m’n kop slaan dat ik het vergeten was en het destijds niet heb opgepakt.

*In het logboek staat alleen de generieke “onverwachte afsluiting”-melding, maar verder geen kritieke zaken, crashes, fouten of waarschuwingen die aan het moment voorafgaan die dit kunnen verklaren.

Specs:
  • Model: TongFang GM6PC0X (via BTO)
  • CPU: Intel i7-13620H
  • GPU: Nvidia RTX 4060 + Intel UHD (hybride)
  • RAM: 32 GB DDR5 Crucial
  • SSD: Samsung 990 Pro 4TB
  • Display: 16" QHD+ IPS 240Hz
Reeds geprobeerd:
  • Probleem doet zich altijd na ongeveer dezelfde tijd voor
  • Nog geen extern scherm getest (komt nog)
  • Glitch herhaalbaar onder vrijwel alle omstandigheden
  • Windows Event Viewer geeft geen crashes of waarschuwingen
  • Energiebeheer gereset
  • Diverse videokaartdriverversies geprobeerd
  • Afgewacht (geen verbetering)
Indien geen reset plaatsvindt, blijft het beeld zo tot de laptop leeg is of handmatig wordt uitgeschakeld:: https://share.icloud.com/photos/0217mttLSL57zO2M1VwLu9HPQ

Screenshot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbEoPQuCF38RX7Cvr8cJCFYG6E8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iznITFptwgxOFv4ux0HFZf2S.png?f=fotoalbum_large

Wat ik nog moet testen wanneer ik weer thuis ben (ik heb een back-up van de data, maar doe volledige herinstallatie e.d. liever thuis):
  • Nog geen extern scherm getest
  • Live-boot met Linux om hardware uit te sluiten
  • Temperatuur en kloksnelheid monitoren vlak voor de crash
  • RAM-test uitvoeren (MemTest86?)
  • GPU-driver volledig verwijderen en opnieuw installeren via DDU
  • Systeem langdurig in BIOS laten draaien om OS uit te sluiten
  • Systeem starten in veilige modus en testen of crash dan ook optreedt
  • Controle van betrouwbaarheidsoverzicht via perfmon /rel op verborgen fouten
  • SFC /scannow en DISM uitvoeren om OS-corruptie uit te sluiten
  • Hybrid sleep en Modern Standby uitschakelen in energie-instellingen
Komt dit gedrag iemand bekend voor? Heeft iemand dit eerder meegemaakt, en hoe heb je het toen opgelost? Is dit een softwareprobleem of een hardwarematig iets? Zijn er daarnaast nog andere testen die ik kan uitvoeren vanaf hier, of ontbreekt er iets in de lijst met wat ik thuis wil testen?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Beste antwoord (via jdh009 op 28-07-2025 15:30)

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:11
Foto ziet er uit als een VRAM probleem (rare gekleurde blokjes). Kan komen door een zwak soldeer contact onder een VRAM geheugenchip die los komt te staan of een van de VRAM modules is stuk of de gpu chip zelf heeft ergens een zwak soldeer puntje.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04:11
Foto ziet er uit als een VRAM probleem (rare gekleurde blokjes). Kan komen door een zwak soldeer contact onder een VRAM geheugenchip die los komt te staan of een van de VRAM modules is stuk of de gpu chip zelf heeft ergens een zwak soldeer puntje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je het probleem sinds aanschaf hebt, waarom maak je er dan geen melding van bij de winkel? Die kan het veel simpeler oplossen dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oudetweaker
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14-07 14:10
*knip* nee, trollen hoort hier niet thuis

[ Voor 75% gewijzigd door br00ky op 14-07-2025 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Doe eerst de externe scherm test, dan weet je of je het moet zoeken in het scherm van de laptop of in de gpu/VRAM/RAM of BIOS geheugensettings zoals Decode above 4G (probeer het uit te schakelen).

Als het een probleem is met het scherm kun je als doorgewinterde tweaker dat zelf proberen te repareren. Er zijn talloze filmpjes op Youtube over schermreparatie en hoe je laptops kunt openmaken.

Een flat cable kun je doorgaans losmaken door de klep omhoog te zetten. De connector en kabel kun je schoonmaken met residuvrije alcohol (isopropyl alcohol). Een pin connector kun je schoonmaken met een contactspray voor eletronica.

Je kan een Linux boot stick gebruiken om te zien of het een soft- of hardwareprobleem is. Zeker met jouw gebruiksscenario is Linux een goed idee. Dan kun van daaruit contact maken met je remote desktop.

Als het hardware gerelateerd is kun je de laptop openmaken en van het gehele oppervlak van pcb's scherpe hoge resolutie macrofoto's maken. Die kun je vervolgens bekijken op afwijkingen, bijvoorbeeld gebroken componenten, loszittende soldeerverbindingen, verkleuringen, putje in een chip, oxidatie, vochtschade of vocht dat uit een condensator is gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTO_USER
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02-09 14:11

BTO_USER

Bedrijfsaccount BTO

https:// www.bto.eu/

Hoi!

Je geeft aan dat je deze TF GM6PC0X via BTO hebt gekocht, nu is dit specifieke model niet een van de chassis' die wij in het verleden hebben aangeboden. We hebben wel verschillende andere modellen uit de GM6 lijn van TongFang (of Uniwill/AI Stone) gehad in ons assortiment.

Mocht het gewoon een typo zijn wil ik je vragen om de laptop gewoon aan te melden bij onze technische dienst via klantenservice.bto.eu. Onze technische collega's helpen je graag verder!

BTO Laptops&Desktop PC's - Nieuwsgierig? Bekijk onze producten op Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:30

_Apache_

For life.

CH4OS schreef op maandag 14 juli 2025 @ 00:59:
Als je het probleem sinds aanschaf hebt, waarom maak je er dan geen melding van bij de winkel? Die kan het veel simpeler oplossen dan wij.
Dit, het is aannemelijk te maken dat er al langere tijd in zit.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05:06

jdh009

FP ProMod
Topicstarter
Deze week weer thuis, dus meteen OCCT erop gezet. Crash is nu volledig reproduceerbaar via de VRAM-test: het systeem crasht consequent binnen 2 seconden na starten van de test, wanneer de dedicated GPU geselecteerd is. Scherm wordt zwart met een glitchende strook bovenin, cursor bevriest, geen input mogelijk. Extern scherm bevriest op exact hetzelfde moment mee.

Op basis hiervan heb ik inmiddels het garantieproces in gang gezet.

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Pagina: 1