Synology NAS DS224+ TRAAG via webdav

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe NAS (DS224+) ter vervanging van mijn DS213+
Deze werkt op zich prima, maar de verbinding vanaf mijn laptop naar deze NAS is soms ONTZETTEND traag.

Ik maak gebruik van WEBDAV (via de client-applicatie NETDRIVE) en heb dus een drive-share (N:\ drive" vanaf mijn laptop naar de folders op de NAS>.

Soms duurt het openen en sluiten van documenten meer dan een halve minuut.

Kijk ik in het resource gebruik op de NAS dan zie ik niets geks, alleen dat het geugengebruik continu 60% in gebruik is.

iemand een oplossing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-09 21:02
Als je via de windows verkennen naar het stukje 'netwerk' gaat. Staat je NAS daar ook in?
Kan je die vanaf daar ook benaderen en is het dan ook traag?

Volgens mij heb je helemaal geen apart programmaatje nodig om gebruik te maken van webdav.
Je voegt eigenlijk gewoon een extra netwerklocatie toe die verwijst naar een netwerkshare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:54

DukeBox

loves wheat smoothies

Gebruik je compressie op je volume?
Webdav is hoe dan ook het traagst van alle opties die er zijn, veel overhead en ook hogere latency.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Gebruik gewoon smb en geen webdav dat zal je probleem oplossen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
bedank voor jullie reacties @DukeBox @Asterion @Ben(V)
ik gebruik webdav om van buitenaf (dus met behulp van netdrive) een vaste drivemapping te hebben met de NAS. kan dat met SMB ook?

ik heb alle folders encrypted. compressie weet ik niet. kan dat niet zien in DSM.

Kan het helpen door er geheugen bij te plaatsen. zit nu 2GB in.

Via netwerk gaat het wel heel ergs snel. Dat zou de oplossing voor thuisgebruik zijn dan :-) zit ik alleen nog even als ik de NAS remote (bijv. vanaf buitenland) wil benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:54

DukeBox

loves wheat smoothies

kuwerti schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:31:
ik heb alle folders encrypted. compressie weet ik niet. kan dat niet zien in DSM.
[,,]
Kan het helpen door er geheugen bij te plaatsen. zit nu 2GB in.
Folders of shares? Hoe dan ook moet dan iedere file bij lezen decrypterd worden, vervolgens weer encrypted (https) en bij schrijven omgekeerd. Met SMB sla je een slag over en kan het in sommige gevallen ook door de client gedaan worden.

SMB kan prima via VPN of een SSH tunnel.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:30
Als je lan snelheden via het internet verwacht dan zul je vrees is teleurgesteld blijven, zeker als je de disken ook nog encrypted hebt.

En smb via het internet is ook geen goed idee, daar is het protocol niet op ontworpen, dat is een lan protocol.

Ook als je smb via een VPN gebruikt zit je met dubbele encryptie (een vpn tunnel is ook encrypted)

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 18:40
ik gebruik webdav om van buitenaf (dus met behulp van netdrive) een vaste drivemapping te hebben met de NAS. kan dat met SMB ook?
Netdrive al jaren niet meer in gebruik. Dus ook geen Webdav of FTP open staan. Alleen de VPN-poorten. Ik heb een VPN-verbinding met de NAS voor het buiten het netwerk. Met gewoon netwerkdrives (SMB) naar de NAS. Dat werkt goed. Het is natuurlijk afhankelijk van de internetsnelheid.

Een vriend van mij werkt al jaren zo op deze manier. Hij heeft er geen problemen mee. N
bedank voor jullie reacties @DukeBox @Asterion @Ben(V)
Via netwerk gaat het wel heel ergs snel. Dat zou de oplossing voor thuisgebruik zijn dan :-) zit ik alleen nog even als ik de NAS remote (bijv. vanaf buitenland) wil benaderen.
Het kan. Alleen afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding. Zowel waar je zit als je snelheid. Daar is het afhankelijk van. Je krijgt dan een dubbele encryptie. Zowel van de NAS-schijf als van de VPN-verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
RonnieKo schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Netdrive al jaren niet meer in gebruik. Dus ook geen Webdav of FTP open staan. Alleen de VPN-poorten. Ik heb een VPN-verbinding met de NAS voor het buiten het netwerk. Met gewoon netwerkdrives (SMB) naar de NAS. Dat werkt goed. Het is natuurlijk afhankelijk van de internetsnelheid.

Een vriend van mij werkt al jaren zo op deze manier. Hij heeft er geen problemen mee. N

[...]

Het kan. Alleen afhankelijk van de snelheid van je internetverbinding. Zowel waar je zit als je snelheid. Daar is het afhankelijk van. Je krijgt dan een dubbele encryptie. Zowel van de NAS-schijf als van de VPN-verbinding.
gebruik je dan een speciale VPN-client? en welke poorten heb je open staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:42
Ik weet niet of je met meerderen tegelijk in dezelfde folder werkt, anders zou je ook nog Synology Drive kunnen proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19-09 18:40
kuwerti schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:37:
[...]
gebruik je dan een speciale VPN-client? en welke poorten heb je open staan?
Nee, de ingebouwde van Windows 7 / 10 /11. De standaard poorten voor de betreffende VPN-protocol(len) staan via de router van de provider open naar de NAS.

Voor Android 12 en hoger kan je overstappen op OpenVPN-protocol met een client op het toestel. Dat kan je natuurlijk ook doen voor Windows.

Als je bijvoorbeeld een Fritzbox hebt kan je ook die ingebouwde VPN-server gebruiken. Dat als alternatief voor de VPN-server op de Synology.

Zorg er altijd voor dat de VPN-gebruiker anders is dan de gebruiker die je gebruikt om je bestanden te benanderen. Je moet dus altijd "twee keer" inloggen. Dat kan je allemaal instellen. Het is zeker beter om die gebruikers uit elkaar te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door RonnieKo op 12-07-2025 16:03 ]

Pagina: 1