Problemen met gamen op PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marco19833
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12-07 10:43
Beste mensen,

Ik wilde graag gaan gamen op mijn pc. Echter loop ik steeds tegen allerlei problemen aan waar ik niet uitkom. Wie kan mij hiermee helpen?

De games die ik wil proberen te spelen zijn Call of Duty en Phasmophobia.

Call of Duty
Wanneer ik deze game opstart, gaat het al bijna gelijk fout waneer ik in het menu zit. Ik krijg dan de error directx error 0x887a0005. De game bevriest en dan moet ik heb afsluiten.

Phasmophobia
Deze game kan ik in eerste instantie spelen en dan lijkt het goed te gaan. Echter, na een aantal minuten loopt hij volledig vast. Eigenlijk hetzelfde als bij Call of Duty, maar dan zonder error

Ik heb de volgende acties al uitgeprobeerd om het probleem op te lossen:

1. De games opnieuw geinstalleerd
2. PC compleet opnieuw geinstalleerd (kaal vanaf USB)
3. Windows updates uitgevoerd, deze is volledig up to date
4. Driver updates uitgevoerd van zowel mijn videokaart als van de Bios

Mijn PC heeft de volgende spesificaties:

Processor
Intel Core I9 9900K

Moederbord:
Gigabyte Z390 Gaming SLI-CF

Geheugen
32GB DDR4

Videokaart
NVIDIA GeForec RTX 2080 TI

Monitor
MSI MPG 271QRX QD-OLED QHD

Windows
Windows 11 PRO

Wie o wie kan mij verder helpen, want ik begin een beetje vast te lopen

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:33
Ik ben geen expert, maar je hebt erg oude hardware. Goede kans dat er iets aan het overlijden is.

Kast al schoongemaakt en GPU/CPU temperaturen al gecontroleerd met afterburner? Repasten van de GPU kan ook helpen (rotklusje overigens met grote kans op schade), ook bij goede temperaturen.

Zelf lang stabiliteitsproblemen gehad, alles oplost met het vervangen van mjin 2070 door een 4060. Als je nu een 5060 koopt is het ook een leuke upgrade voor weinig. Maar geen 100% garantie dat dit het oplost natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• marco19833
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12-07 10:43
Nou wil ik niet heel vervelend zijn, maar erg oude hardware??? Het systeem is 5 jaar oud, dat is niet bepaald erg oude hardware. Ik snap dat de onwikkeling doorgaat op PC gebied, maar de specs zijn nog steeds meer dan voldoende om de zwaardere spellen te kunnen draaien.

De tempratuur is zoals je mag verwachten netjes. Hij draait met waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

Werkte het eerder wel? PSU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Nu online
Voor cod zie ik bijvoorbeeld: https://www.keengamer.com...887a0005-on-a-windows-pc/

Voor Phasmophobia kan je hier eens kijken:
https://www.reddit.com/r/...shing_and_not_responding/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:46
DirectX opnieuw installeren?
Hier vind je de nieuwste versie.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-07 01:02
friketje1 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:20:
Ik ben geen expert, maar je hebt erg oude hardware. Goede kans dat er iets aan het overlijden is.
Ik mis wat onderbouwing voor die stelling. Het systeem van TS is nog meer dan voldoende voor de CoD reeks en Phasma.

Nieuwere hardware zorgt niet automatisch voor een oplossing, aangezien ook gebruikers met nieuwe hardware deze problemen hebben.

@marco19833 kun je ook aangeven welke versie van CoD je doet? (BO/versie, Warzone/versie).

Aangezien de DirectX fouten zou ik eerst dit gaan testen:.

Switch naar DirectX 11 in plaats van DirectX 12.
https://www.drivereasy.co...y-warzone-crashing-on-pc/

Game(s) op high performance profile draaien > howto: YouTube: How to FIX Phasmophobia Crashing

Daarna ga je naar dingen zoals dit:

- Zorgt een antivirus pakket mogelijk voor startup issues?

- Heb je Wemod of rawsd draaien?
https://www.reddit.com/r/...ut_error_cod_how_i_fixed/

En de link die Mallepietje al gaf:
https://www.keengamer.com...887a0005-on-a-windows-pc/

Het kan ook maar zo zijn dat er niets gaat werken. Zoals gezegd, je bent niet de enige die de games gewoon niet kan spelen. Veel 'oplossingen' checken en uit proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
marco19833 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:43:
Nou wil ik niet heel vervelend zijn, maar erg oude hardware??? Het systeem is 5 jaar oud, dat is niet bepaald erg oude hardware. Ik snap dat de onwikkeling doorgaat op PC gebied, maar de specs zijn nog steeds meer dan voldoende om de zwaardere spellen te kunnen draaien.

De tempratuur is zoals je mag verwachten netjes. Hij draait met waterkoeling.
Na 5 jaar is je PC bejaard. Alles daarna is extra. Hardware slijt en fabrikanten hebben geen belang bij een langere levensduur. Het is ook nieuw terrein natuurlijk, vroeger was een pc na 3 jaar al verouderd en ging die naar de stort.
GPU, PSU, goede kans dat daar wat mis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

friketje1 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Na 5 jaar is je PC bejaard. Alles daarna is extra. Hardware slijt en fabrikanten hebben geen belang bij een langere levensduur. Het is ook nieuw terrein natuurlijk, vroeger was een pc na 3 jaar al verouderd en ging die naar de stort.
<geknipt> 🤡

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 13-07-2025 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
Anoniem: 1309320 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:28:
[...]

Wat is vroeger.... Wat is bejaard.... Niet iedereen heeft het geld om elk jaar een nieuw systeem samen te stellen. Je kunt ook upgraden en upgraden zodat je toch nog de nieuwe spellen kunt spelen en misschien uiteindelijk een nieuw systeem.
Voor gaming moest je vroeger gewoon na 3-4 jaar alles vernieuwen. Dat een high end systeem na 5 jaar nog gebruikt wordt is echt nieuw. En huidige hardware heeft heel veel vermogen nodig en wordt erg warm, ze zoeken echt de grenzen op wat kan.
En dan ga je dus ook tegen slijtage aanlopen.

Dit heeft echt alle schijn van een hardware probleem: Crashes bij meerdere applicaties en bv als dan als de game al even draait. Heb het zelf ook gehad. Eerst crashen na dekstop met bv een directx melding. Daarna wordt het steeds erger en vaker met reboots v/d pc zonder aanleiding. Kon nooit wat vinden, altijd keurige temperaturen, ook een keer nog door iemand helemaal na laten kijken (ik had de pech dat die van mij tijdens covid stuk ging, het systeem was toen 2e hands duurder dan wat ik er voor betaald had :X ). Eerst de PSU vervangen, toen ging het weer een paar maanden goed. Uiteindelijk de GPU eruit en sindsdien nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-07 21:54

Jorissie87

No diggity

[...]

Dat is echt onzin. 90%+ van de PCs gaan echt wel langer dan 5 jaar mee. De reden waarom mensen vernieuwen is vanwege de technische vooruitgang maar zelden omdat een pc niet meer werkt. Genoeg vrienden van mij waarmee ik game die nog op een 1080ti zitten icm 7700k/1600x. Als je niet (teveel) overclockt, goed koelt en regelmatig wat stof uit je case blaast dan gaan vrijwel alle PCs 10 jaar mee (bij A-merk componenten).
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er niets mis is met de hardware van OP

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:55
friketje1 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:34:
[...]

Voor gaming moest je vroeger gewoon na 3-4 jaar alles vernieuwen. Dat een high end systeem na 5 jaar nog gebruikt wordt is echt nieuw. En huidige hardware heeft heel veel vermogen nodig en wordt erg warm, ze zoeken echt de grenzen op wat kan.
En dan ga je dus ook tegen slijtage aanlopen.
Sorry maar dit is een beetje overdramatisch. Ja hardware kan slijten. Nee je hardware is niet nutteloos na 5 jaar. Al mijn PC's sinds de 2000's heb ik 7-8 jaar gebruikt, en werken zelfs nog steeds. Zolang er niks kapot gaat, is het enige "probleem" je eigen tolerantie voor / verwachtingen van grafische instellingen, performance, etc. En ja uiteindelijk gaan sommige "high end" games niet meer werken, maar die zijn niet noodzakelijk beter - dat is heel persoonlijk.
Dit heeft echt alle schijn van een hardware probleem: Crashes bij meerdere applicaties en bv als dan als de game al even draait. Heb het zelf ook gehad. Eerst crashen na dekstop met bv een directx melding. Daarna wordt het steeds erger en vaker met reboots v/d pc zonder aanleiding. Kon nooit wat vinden, altijd keurige temperaturen, ook een keer nog door iemand helemaal na laten kijken (ik had de pech dat die van mij tijdens covid stuk ging, het systeem was toen 2e hands duurder dan wat ik er voor betaald had :X ). Eerst de PSU vervangen, toen ging het weer een paar maanden goed. Uiteindelijk de GPU eruit en sindsdien nooit meer problemen gehad.
Dit kan, maar hoeft niet zo te zijn. Als je even gaat googlen op directx fouten en Call of Duty kom je vrij veel hits tegen. Dit kan gewoon een driver probleem zijn of een Windows 11 probleem. De topic poster heeft helaas nog niet voldoende getest om er iets zinnigs over te zeggen. Maar ja, het is zeker zinvol om te kijken of er een probleem is met de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
Jorissie87 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:40:
[...]
Dit wil natuurlijk niet zeggen dat er niets mis is met de hardware van OP
Laten we het daar maar op houden :Y)

10 jaar is echt overigens echt wel heel lang voor een GPU overigens, dan heb je mazzel.
Wat ik online kan vinden is dat de levensduur ergens tussen 3-10 jaar zit. Het is gewoon een loterij.
JackAvery schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:01:

Dit kan, maar hoeft niet zo te zijn. Als je even gaat googlen op directx fouten en Call of Duty kom je vrij veel hits tegen. Dit kan gewoon een driver probleem zijn of een Windows 11 probleem. De topic poster heeft helaas nog niet voldoende getest om er iets zinnigs over te zeggen. Maar ja, het is zeker zinvol om te kijken of er een probleem is met de hardware.
Verklaart niet het probleem met de andere game natuurlijk, dat is de rode vlag.
Ook even gekeken bij call of duty: de oplossing die het meest genoemd wordt is de GPU downclocken. Goede kans dat OP een GPU probleem heeft. Downclocken/GPU schoonmaken/paste vervangen/evt een andere proberen als je die hebt en als niets helpt een nieuwe GPU.

[ Voor 53% gewijzigd door friketje1 op 12-07-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackAvery
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:55
Phasmophobia is ook een game met veel bugs dus ik zou een software probleem (Windows 11 issue of een recente driver issue bvb.) niet onmiddellijk uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17-07 21:54

Jorissie87

No diggity

friketje1 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:02:
[...]

Laten we het daar maar op houden :Y)

10 jaar is echt overigens echt wel heel lang voor een GPU overigens, dan heb je mazzel.
Wat ik online kan vinden is dat de levensduur ergens tussen 3-10 jaar zit. Het is gewoon een loterij.

[...]

Verklaart niet het probleem met de andere game natuurlijk, dat is de rode vlag.
Ook even gekeken bij call of duty: de oplossing die het meest genoemd wordt is de GPU downclocken. Goede kans dat OP een GPU probleem heeft. Downclocken/GPU schoonmaken/paste vervangen/evt een andere proberen als je die hebt en als niets helpt een nieuwe GPU.
Ik doe zelf altijd een jaar of vijf met mn pc voordat ik upgrade. Mijn oude pc gaat naar mn broer. Al mijn oude hardware heeft het tot dusver 10 jaar volgehouden. Zoek mn hardware wel altijd nauwkeurig uit en ga zorgvuldig met mn spullen om.

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friketje1
Jorissie87 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:16:
[...]

Ik doe zelf altijd een jaar of vijf met mn pc voordat ik upgrade. Mijn oude pc gaat naar mn broer. Al mijn oude hardware heeft het tot dusver 10 jaar volgehouden. Zoek mn hardware wel altijd nauwkeurig uit en ga zorgvuldig met mn spullen om.
Uw broer is geen kamer schat ik zo in ;)

Een GPU van +200 watt gaat het echt niet probleemloos doen voor 10 jaar als deze regelmatig wordt gebruikt, of je moet wel erg veel geluk hebben. Hardware zoekt ook steeds meer de grens op, of erover zoals bij Intel 13-14 gen. En bv die OC moddeltjes die standaard overgeklokt zijn. Die gaan echt een keer stuk met de jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17:35
[...]

Dat is complete onzin.

Een computer van vijf jaar oud hoor je niet naar de stort te brengen, omdat ie bejaard is. Die gekkigheid wordt u wijsgemaakt.

Mijn stokoude AM2-systeem doet het nog prima. Het is niet meer de hoofdcomputer, maar geen haar op mijn hoofd die dat ding naar de milieustraat wenst te brengen. Er draait hier zelfs een nog oudere Pentium 3, die tegenwoordig het weer observeert en zelfs aardschokken van de andere kant van de aarde kan opvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 17-07 01:02
Laten we de discussie over hardware wel of niet oud of niet hierbuiten laten a.u.b. Daar heeft TS niets aan en is een topic op zichzelf.

Laten we TS dan leren hoe hij één en ander zelf kan checken, zonder hem op te zadelen met zomaar geld te gaan uitgeven en hopen dat het lukt.

@marco19833
Heb je al meer kunnen testen of heb je meer info voor ons. Zonder dat wordt het voor ons gissen en komt je topic niet ten goede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:00

Barrycade

Through the...

Hele bak aan info te vinden over die DirectX error. Zoek dat eerst eens uit.
Pagina: 1