Welke Fatbike kopen in welke winkel?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picardo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-07 11:47
Mijn vrouw wil graag een fatbike voor werk. Ze werk bij mensen thuis en gaat zo haar adresjes af in de stad.

Nu zien wij tussen de bomen het bos niet meer.

Welke webshop in betrouwbaar ? We hebben al bij de bekendere gekeken Lasouris, kick en move en electrix.
Overal zijn wel klachten te vinden.

Bij kick and move waren we goed geholpen online dus dachten dan bestellen we er daar 1 kwamen op het punt te betalen krijgen we een melding van de betalingsdienst in beeld dat er zeer veel klachten over zijn. Dus toch maar geannuleerd.

Bij Lasouris veel keuze maar twijfel omdat ze best wat negatieve publiciteit hebben. En wat is het verschil tussen al die modellen.

Nu weet ik wel dat de echt goede meer dan 2000 euro kosten, maar dat is te veel voor ons.

Wat is nu voor max 1000 euro een goede betrouwbare stevige bike?
En welke site is betrouwbaar.

Wat zijn de ervaringen?

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
Ik heb geen ervaring met een fatbike, maar wel met acoustische fietsen en daar is geen beter advies te geven dan bij een lokale fietsenwinkel een proefrit maken.
In fietsenwinkels lopen doorgaans mensen met verstand van fietsen rond die graag al je vragen beantwoorden, en je hebt gelijk een punt in de buurt waar je terecht kan mocht er iets stuk gaan aan je fiets.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zo’n 13 in een dozijn fatbike kost toch 600 euro? Max levensduur 2 jaar ivm diefstal of schade.

Wat is dan de meerwaarde om er 2000 voor neer te tellen?

Acties:
  • +67 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19-07 21:36

Freakie1NL

Grote Baas

Best dapper om op een forum te openbaren dat je als volwassene bereid bent klaarblijkelijk vrijwillig op een fatbike te gaan zitten.

Maar wat is het probleem met gewoon bestellen en desnoods met PayPal/creditcard te betalen. Elke webshop zijn wel slechte dingen over te vinden.

[ Voor 35% gewijzigd door Freakie1NL op 12-07-2025 10:21 ]

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 13:27
Koop dan gewoon een e-bike van lidl.

Komt goed uit testen, kost rond de 1200 euro en je vrouw wordt niet beschimpt als fatbiker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-07 23:09

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Knip

[ Voor 95% gewijzigd door Notna op 12-07-2025 12:40 . Reden: Reageer dan gewoon niet ]

Shit happens yk

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:06

4x2

lộn xộn quá

Als je de fatbike niet nodig hebt voor status of om de hele dag met iemand achterop te fietsen is het waarschijnlijk beter om een goedkope normale elektrische fiets te kopen, scheelt in het diefstalrisico.

leeg

Acties:
  • +28 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:20
Koop geen fatbike, ga je spijt van krijgen.
Veelal inferieure onderdelen, snel roesten in de winter, accu die hoogstwaarschijnlijk niet lang meegaat, enz.
Je kan beter gaan voor een e-bike, die zijn tweedehands bij een goede fietsenzaak best wel voor een redelijke prijs te krijgen. Plus dat je daar voor reparaties ook makkelijker terecht kunt dan met zo'n fatbike.
Ik krijg het idee dat de werkgever geen fietsplan heeft? Indien toch, informeer er naar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-07 20:25

-tom-562

Oliesjeik

4x2 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:33:
Als je de fatbike niet nodig hebt voor status of om de hele dag met iemand achterop te fietsen is het waarschijnlijk beter om een goedkope normale elektrische fiets te kopen, scheelt in het diefstalrisico.
Plus je ziet er niet uit als een tokkie.
Al die fatbikes zijn generieke Chinese rommel. Ik zou gewoon voor een fatsoenlijke ebike gaan, b.v. van de Lidl of Decathlon als je een krap budget hebt

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:31:
[...]

Plus je ziet er niet uit als een tokkie.
Al die fatbikes zijn generieke Chinese rommel. Ik zou gewoon voor een fatsoenlijke ebike gaan, b.v. van de Lidl of Decathlon als je een krap budget hebt
Hier in de randstad rijdt van alles op een fatbike, definieer tokkie?
Buitenlander?
Tattoos?
Hipsters?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Dracula
Wolly schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:32:
[...]

Buitenlander?
Tattoos?
Hipsters?
Het is zo dat tokkie over het algemeen beschouwd wordt als iemand die zich minder sociaal opstelt naar de medemens en ja daar valt wat voor te zeggen met alle fatbike ellende door het hele land.

Jammer om er dan weer op te reageren met stereotypen groepen mensen. Alsof iedereen meteen denkt tokkies zijn buitenlanders of mensen die anders zijn. Nee tokkie staat gewoon synoniem aan minder sociaal. En ja das lullig voor de tokkies die ooit op tv waren.

Ik zou dan momenteel ook niet gauw een fatbike kopen omdat je dan meteen in een hokje wordt gezet. Al dan niet terecht.

[ Voor 46% gewijzigd door Dracula op 12-07-2025 12:21 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dit wordt ook weer een geniaal topic.
Je vraagt advies over een fiets en je wordt bestempeld als tokkie _O-

Ik zou overigens eerst eens een proefrit maken op een fatbike en op een gewone e bike.

Wij hebben hier 2 nieuwe e bikes van het merk Amigo die waren nieuw onder de 1000 euro en we fietsen er al drie jaar probleemloos mee.
Beide zijn transport fietsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LsTKjHq3HUitS6myL_8WXQxgLO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CbZ6LDwnhqvxTEqJtaRM6KZN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Ronald.42 op 12-07-2025 12:26 ]

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Dracula schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:16:
[...]

Het is zo dat tokkie over het algemeen beschouwd wordt als iemand die zich minder sociaal opstelt naar de medemens en ja daar valt wat voor te zeggen met alle fatbike ellende door het hele land.

Jammer om er dan weer op te reageren met stereotypen groepen mensen. Alsof iedereen meteen denkt tokkies zijn buitenlanders of mensen die anders zijn. Nee tokkie staat gewoon synoniem aan minder sociaal. En ja das lullig voor de tokkies die ooit op tv waren.

Ik zou dan momenteel ook niet gauw een fatbike kopen omdat je dan meteen in een hokje wordt gezet. Al dan niet terecht.
Dus tokkies zijn jn dit geval mensen die zich minder sociaal opstellen? Nogal een generalisatie als je het mij vraagt, er zitten goede en kwade bestuurders tussen. Als je die over één kam gaat scheren moet je toch echt even wat verder kijken dan je neus lang is.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BdK9001
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:52

BdK9001

Kalm aan en rap een beetje

Buiten het (m.i. terechte) stigma, is je vrouw echt 10x beter af met een normale ebike. Waarom?

- betrouwbaarheid
- verkrijgbaarheid betaalbare (standaard-)onderdelen en fietsbanden
- genoeg fietsenmakers die onderhoud kunnen plegen
- als de accu onverhoopt leeg is kun je nog enigszins normaal fietsen omdat je in een normale fietshouding zit ipv dat je je benen niet kunt strekken
- er kunnen fietstassen op zodat ze ook zonder rugzak spullen mee kan nemen
- er zijn er genoeg te krijgen waarbij ze ook nauwelijks inspanning hoeft te leveren om alsnog 25km/u te gaan

Geheel tactloos? Nee hoor ik heb tweetakt en viertakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Volgens mij is de gedachten meer dat er een zweem van negatieve aandacht hangt rond de fatbike en mensen aan proberen te geven dat je dat misschien moet willen voorkomen door eventueel voor een andere oplossing te kiezen.

Maar goed idd proefrijden en kijken wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Nvm dit vervuild alleen maar het topic.

[ Voor 93% gewijzigd door Dracula op 12-07-2025 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Betrouwbaarheid/stevigheid sluit het goedkope een beetje uit. Voor 1000 euro koop je geen goede ebike met kwalitatieve remmen en verlichting. Zeker niet eentje waarmee je betrouwbaar van en naar je werklocaties kunt.
Over brandgevaar bij een goedkope ebike (accu) zou ik me ook zorgen maken. Zeker nu fatbike dealers vaak gewoon die dingen in China bestellen en je niet kunt weten volgens welke normen zo’n ding is gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Kurkentrekker schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:08:
Betrouwbaarheid/stevigheid sluit het goedkope een beetje uit. Voor 1000 euro koop je geen goede ebike met kwalitatieve remmen en verlichting. Zeker niet eentje waarmee je betrouwbaar van en naar je werklocaties kunt.
Over brandgevaar bij een goedkope ebike (accu) zou ik me ook zorgen maken. Zeker nu fatbike dealers vaak gewoon die dingen in China bestellen en je niet kunt weten volgens welke normen zo’n ding is gemaakt.
Bedoel je nu fatbike of ebike..

Mijn vrouw fiets toch al drie jaar probleemloos door weer en wind van en naar haar werk waarvan de eerste 2 jaar ook nog met de jongste achterop eerst langs school.
Alleen eens een band vervangen omdat die versleten was.

Remmen lampjes en accu functioneren allemaal nog prima.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
picardo schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:23:
Mijn vrouw wil graag een fatbike voor werk. Ze werk bij mensen thuis en gaat zo haar adresjes af in de stad.

Wat is nu voor max 1000 euro een goede betrouwbare stevige bike?
En welke site is betrouwbaar.
Niet het antwoord waar je op zit te wachten, maar ik denk niet dat je voor max 1000 euro iets betrouwbaars kunt kopen.
Voor die prijs krijg je een snel in elkaar gesleutelde fiets met inferieure onderdelen.
Afgezien daarvan kun je een fatbike in Nederland nauwelijks meer verzekeren omdat ze bij dieven erg populair zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou als volwassene niet op een fatbike gaan zitten. De enige die ik er op zie rijden hier in de buurt zijn een bepaald soort kinderen/jongeren.

Voor 1000 euro koop je een decathlonfiets ongeveer, electrisch. Die zijn kwalitatief denk ik iets minder dan de merkfietsen maar ook goedkoper en vervangonderdelen zijn goedkoper. Mijn vrouw heeft er eentje gehad, na 8 jaar was die wel echt op (aan de oud ijzerboer meegegeven) en nu heeft ze de opvolger van die fiets. Toen stond die fiets buiten, daarom wilde we er niet meer aan uitgeven en dan is 8 jaar nog netjes. Nu met de nieuwe fiets rijdt ze er ook mee naar het station (dus wilden we er weer niet meer aan uitgeven).

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 12-07-2025 13:30 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wolly schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:32:
[...]

Buitenlander?
Tattoos?
Hipsters?
In belgie noemen ze die mensen marginalen, in America trailer trash. Zijn vaak autochtone mensen. Vroeger had je op televisie een real life soap over de familie Tokkie, hun familienaam is een woord geworden voor onaangepaste, asociale, onopgevoede, onbeschaafde personen. Net zoiets als bij Luxaflex :p

Wikipedia: De Tokkies

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
Kurkentrekker schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:08:
Lidl ebikes worden toch vaak als goed getest en je krijgt gewoon keurig garantie en tegen schappelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
Dracula schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:42:
[...]
Lidl ebikes worden toch vaak als goed getest en je krijgt gewoon keurig garantie en tegen schappelijke prijs.
Die zijn dan ook duurder dan de maximale prijs van 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 13:29:
Ik zou als volwassene niet op een fatbike gaan zitten. De enige die ik er op zie rijden hier in de buurt zijn een bepaald soort kinderen/jongeren.

Voor 1000 euro koop je een decathlonfiets ongeveer, electrisch. Die zijn kwalitatief denk ik iets minder dan de merkfietsen maar ook goedkoper en vervangonderdelen zijn goedkoper. Mijn vrouw heeft er eentje gehad, na 8 jaar was die wel echt op (aan de oud ijzerboer meegegeven) en nu heeft ze de opvolger van die fiets. Toen stond die fiets buiten, daarom wilde we er niet meer aan uitgeven en dan is 8 jaar nog netjes. Nu met de nieuwe fiets rijdt ze er ook mee naar het station (dus wilden we er weer niet meer aan uitgeven).
Nou ja dat dus.
Ik zie ook niet beslist de meerwaarde van een fiets van 3000 euro voor 1000 euro heb je ook een prima fiets.
En de vrouw werkt in de horeca dus die fiets staat ook niet gestalde de meest ideale plaatsen zeg maar.
Ik heb net even gekeken wat er aan kilometers op die fiets van mijn vrouw staat dat is krap 20k kilometers.
En hier was inderdaad ook de gedachte dat als ie op is kopen we weer een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

Tip: Decathlon

[ Voor 79% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 13-07-2025 07:46 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01

ViezeVis

Sample Text

Dit topic is weer een typisch voorbeeld waarin louter veroordelingen staan dan adviezen voor TS en dat begint met gemak wel irritant te worden en helpt ook niet bij aan de cultuur op dit forum imo.

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:08
picardo schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:23:
Welke webshop is betrouwbaar ?
Om het even welke tweewieler je wilt kopen: hier ga je al de fout in.
Koop een fiets op de plek waar je hem het makkelijkst heen brengt voor reparatie en onderhoud.

offtopic:
Ooit waren die stoere Kronan-fietsen een hype. Nog los van de ondermaatse kwaliteit bleken ze vol incourante onderdelen te zitten. Menig fietsenmaker had daar geen zin in en stelde: "Je hebt hem gekocht op internet, laat hem daar ook maar repareren."

KPN is een drieletterwoord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• picardo
Al veel gelezen hier. De meeste vooroordelen. Jammer.
Ook best wat tips bedankt.
Bij de lidll gekeken idd. Best nette fiets. En ook even langs een fietsenwinkel gegaan.
Binnenkort even bij de decatlon kijken.

P.S. Mijn vrouw is geen tokkie figuur ze vind gewoon de fatbike een stoer uiterlijk hebben,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
We hebben voor de lol 1x met elkaar een fatbike gehuurd. Dat was een AGM. Wat me daar van opviel was:
  • je zit (erg) laag (ik heb lange benen)
  • daardoor zit je ver naar achteren
  • je voorwiel slipt daardoor heel snel in een bocht op grind/zand (omdat je zo laag zit, kun je makkelijk je benen uitstrekken, wat je voor een val behoed)
  • deze fatbike had een achterwielmotor, dus nog meer gewicht achter
Wat me ook opviel: er zit geen trapdruksensor in. D.w.z. iets bewegen is voldoende om de ondersteuning aan te zetten. En die kent maar 1 stand: maximaal pompen. Dus zacht rijden met ondersteuning is bijna onmogelijk, omdat je automatisch richting de 25km/h geduwd wordt. Dat levert nog een grappig effect op als je mede-fat-biker een fiets heeft die net iets harder of langzamer loopt. Dan moet er 1 bijtrappen (dat laat je snel) of de ander steeds remmen.

Het was voor ons 1x een geintje in een bosrijke omgeving. Je fietst, zonder moe te worden (het was ook 30+ graden) meer dan 30km. Maar goed, we noemden het tegen elkaar met een woord wat ik niet hier zal herhalen, maar houd het er maar op dat de bikes een (verkeerde) reputatie uitstralen.

Wil je echt een langere afstand fietsen en lekkerder zitten (met betere gewichtsverdeling), koop een fiets met trapkrachtsensor en middenmotor. Je zit dan hoger, je gewichtsverdeling is beter en je rijdt geen 'aso' bike (waar opvoeren te vaak gebeurt).

Die AGM's remden niet echt geweldig (schijfremmen) en de zware (brommerachtige, geveerde) voorvork leverde ook niet echt een piekfijn stuurgevoel op. We hebben wel een middag gelachen. Dat wel.

Als je stoer wilt rijden, maar hele andere prijsklasse, dan zijn er ook wel Riese & Müller oid. Daar heb ik verder geen ervaring mee.

PS. ik vermoed dat alle e-bikes met voor- of achterwiel motor het zonder trapkrachtsensor moeten stellen, maar dat weet ik niet zeker.
PS2: verzekeringstechnisch/diefstal is een fat-bike wellicht een minder goed plan.
PS3: effe prijs opgezocht. Een AGM GT250 zit rond de 1400 euro. Dat is nog steeds (veel) minder dan een Gazelle, of een ander merk met middenmotor. Alleen bij goedkopere merken als Lidl, Stella (geen idee of ze al weer draaien), en er is nog zo'n merk, kan de naam even niet verzinnen zitten rond de 1000 euro. Grootste nadeel: de fietsenmaker om de hoek kan er niet(s of niet veel) mee, want aparte onderdelen.

[ Voor 19% gewijzigd door kdekker op 12-07-2025 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViezeVis
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 00:01

ViezeVis

Sample Text

[b]kdekker schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:44:

PS3: effe prijs opgezocht. Een AGM GT250 zit rond de 1400 euro. Dat is nog steeds (veel) minder dan een Gazelle, of een ander merk met middenmotor. Alleen bij goedkopere merken als Lidl, Stella (geen idee of ze al weer draaien), en er is nog zo'n merk, kan de naam even niet verzinnen zitten rond de 1000 euro. Grootste nadeel: de fietsenmaker om de hoek kan er niet(s of niet veel) mee, want aparte onderdelen.
Dat komt mede omdat veel fatbikes niet van een Europese productieband afrollen maar van een Chinese.

Volgens mij is het niet zo dat de fietsenmaker om de hoek niets met die ebikes kan (zoals Stella, Forza, Amslod) maar het gaat hen meer om de concurrentie met het internet. Een fiets bestellen is online vaak voordeliger dan in de winkel. Maar op zo'n fiets zitten doorgaans gewoon bekende kwaliteitsonderdelen zoals een Bosch motor, Shimano remmerij, Schwalbe banden enz. En dat een fietsenmaker internetfietsen weigert (ook al is het een Gazelle vb) snap ik wel. Die gasten hebben het druk zat. En voor garantiekwesties moet je sowieso al bij de verkoper zijn. Ik ben blij dat wij vrij recent een fiets bij de FM hebben gekocht.

Mocht OP dus een fiets (ebike) overwegen zou ik hem aanraden dat gewoon bij een fietsenmaker te doen en niet online.

[ Voor 15% gewijzigd door ViezeVis op 12-07-2025 15:20 ]

Seat Leon 5F Howto's & Retrofits | Eigen KPN router topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22:28
picardo schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:42:
Al veel gelezen hier. De meeste vooroordelen. Jammer.
Ook best wat tips bedankt.
Bij de lidll gekeken idd. Best nette fiets. En ook even langs een fietsenwinkel gegaan.
Binnenkort even bij de decatlon kijken.

P.S. Mijn vrouw is geen tokkie figuur ze vind gewoon de fatbike een stoer uiterlijk hebben,
Leuk dat ze een fatbike wil omdat die een stoer uiterlijk hebben, maar denk echt goed na voor je het doet of het ook praktisch is. Zoals je zelf omschrijft zal ze er de stad mee doorrijden langs adressen voor werk, dus ze zal de fiets waarschijnlijk ook vaak op slot moeten zetten met een kettingslot, is dat handig met een fatbike? Ze kan de fiets niet kwijt in gewone stallingen want de banden passen niet, op de stoep staat een fatbike door het formaat al sneller in de weg. En als iemand de fiets dan moet verplaatsen/kantelen/draaien omdat die in de weg staat, zal dat waarschijnlijk een stuk hardhandiger gaan dan bij een gewone fiets, juist door het type dat voor die vooroordelen over fatbikes zorgt.

En voordat je roept dat jouw vrouw niet zo parkeert dat dat nodig gaat zijn, er zijn genoeg plekken waar parkeren gewoon een uitdaging gaat zijn en ze weinig keuze zal hebben.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-07 07:53
Het zal ongetwijfeld zo zijn dat je vrouw geen tokkie is, maar zo gaat ze wel door het overgrote deel van de mensen aangezien worden zodra ze op zo'n ding zit. Da's nu eenmaal het nadeel van het stigma dat die fatbikes hebben gekregen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Zondagskindje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:48

Zondagskindje

Harley Softail Slim FLSL 2018

Ik heb mijn fatbike gekocht bij de fietsenwinkel in Groningen.
Daar ben ik goed geadviseerd en ze waren klantvriendelijk.

Ik heb een fatbike omdat ik het een leuke fiets vind, lekker laag dus voetjes eerder op de grond, lang zadel zodat je kan verzitten en geeft me een stabieler gevoel dat een "normale" 13 in een dozijn fiets.

En het boeit me niet wat anderen van me vinden.
Noem me maar een oud 'tokkie' wijf van 53 met tattoos.

Zolang ik me maar lekker op mijn fiets voel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBj180D5AkCgyU7SZ9S6j46LrxQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GqePJffnz29X8bw1EcLtD0Ar.jpg?f=fotoalbum_large

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1309320

<geknipt> 🤡

[ Voor 114% gewijzigd door Anoniem: 1309320 op 13-07-2025 08:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Anoniem: 1309320 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:40:
Waarom heb ik bij een fatbike altijd het idee dat het een afgekeurde motor is of een placebo-effect voor een motor🤡
Ik heb ook nog een Harley :Y)

"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 16:07
De meeste van die ‘dealers’ plakken gewoon een sticker op een AliExpress fiets. Bijvoorbeeld Lasouris, dat is gewoon een AliExpress fiets van 700-900€ die voor bijna het dubbele verkocht wordt.

Die dingen ‘fietsen’ heel relaxed, want je hoeft alleen de trappers te draaien en geen druk te zetten. Het is daardoor wel onhandig om rustig op te fietsen.

De kwaliteit is uiteraard wel bedroevend, dus binnen stallen is een must. Dat pisbakkenstaal roest anders echt snel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 16:07
Zondagskindje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 17:36:
Ik heb mijn fatbike gekocht bij de fietsenwinkel in Groningen.
Daar ben ik goed geadviseerd en ze waren klantvriendelijk.

Ik heb een fatbike omdat ik het een leuke fiets vind, lekker laag dus voetjes eerder op de grond, lang zadel zodat je kan verzitten en geeft me een stabieler gevoel dat een "normale" 13 in een dozijn fiets.

En het boeit me niet wat anderen van me vinden.
Noem me maar een oud 'tokkie' wijf van 53 met tattoos.

Zolang ik me maar lekker op mijn fiets voel.

[Afbeelding]
Dit is wel een echt goede kwaliteit fiets, maar ook eigenlijk een totaal andere categorie dan zo’n rebranded AliExpress fiets ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:24
Maar… waarom een Fatbike?

De meeste (lees 99%) van de Fatbikes die ik voorbij zie rijden scheuren zijn technisch gezien geen e-bike maar een e-scooter zonder kentekenplaat (en dus illegaal/ niet verzekerd in geval van ongevallen).

Dát (en de mafketels die erop zitten in de meeste gevallen) is denk ik de grootste reden dat de meeste mensen iets tegen Fatbikers hebben. Ik heb ook een collega die ook zo’n ding heeft. Hij geeft ook aan dat hij hem normaal gebruikt maar om diezelfde redenen plaatsvervangende schaamte ervaart door zijn mede Fatbikers. Ook wordt hij met regelmaat aan de kant gezet voor een controle.

Wellicht dat het in de randstad inmiddels genormaliseerd is om met illegale scooters rond te scheuren, maar hier waar ik woon is het voornamelijk een irritatie factor. Mede omdat ze daardoor wat wetgeving betreft zitten te rommelen om maar weer een helmplicht o.i.d. te verplichten..

Of je een (normale) Fatbike wilt halen of niet, en daarop gezien wilt worden of niet, zal denk ik afhankelijk zijn van waar je woont maar ook wat je je van andermans meningen aantrekt.

Maar als je op Tweakers advies gaat vragen naar een dergelijke fiets, dan kan je mijns inziens wel wat afwijzende reacties verwachten. Als je dat als vervelend ervaart, dan zou ik nog eens goed nadenken over of je wel een Fatbike moet willen kopen (in ieder geval buiten de randstad) 😉

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:51
Haal voor €1000 een nette 2ehands ebike van een echt merk. Fatbikes zijn van slechte kwaliteit en zijn bovendien erg populair bij fietsendieven.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

MainframeX schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:37:
Haal voor €1000 een nette 2ehands ebike van een echt merk. Fatbikes zijn van slechte kwaliteit en zijn bovendien erg populair bij fietsendieven.
En dat is pure onzin. Niet elke fatbike is van slechte kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
Zondagskindje schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 19:55:
[...]
En dat is pure onzin. Niet elke fatbike is van slechte kwaliteit
we zijn benieuwd naar jouw advies voor @picardo , een goed kwaliteit fatbike voor max. 1000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

gerritjan schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:08:
[...]

we zijn benieuwd naar jouw advies voor @picardo , een goed kwaliteit fatbike voor max. 1000 euro.
Niet zo moeilijk: een goed onderhouden 2e hands Phatfour FLX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:52
Voor €1000 koop je tegenwoordig nauwelijks nog een degelijke normale fiets (nu ja, een simpele omafiets zonder versnellingen lukt nog), laat staan dus een e-bike of fatbike.

Wil je per se een fatbike vanwege het stoere uiterlijk, brekr is een Nederlandse fabrikant waarvan ik vermoed dat die goed ontworpen en hopelijk ook degelijk gebouwde producten in elkaar sleutelen. En, nu ja, die zien er dan ook niet per se goedkoop uit vind ik toch.

De prijs is daar helaas dan natuurlijk ook wel naar.

Tweakers had in 2022 een advertorial waarin hun fatbikes voorbij komen: .plan: Hoe slimmer samenwerken de opkomst van elektrische mobiliteit versnelt

[ Voor 4% gewijzigd door Wilke op 12-07-2025 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Wilke schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 20:24:
Voor €1000 koop je tegenwoordig nauwelijks nog een degelijke normale fiets (nu ja, een simpele omafiets zonder versnellingen lukt nog), laat staan dus een e-bike of fatbike.

Wil je per se een fatbike vanwege het stoere uiterlijk, brekr is een Nederlandse fabrikant waarvan ik vermoed dat die goed ontworpen en hopelijk ook degelijk gebouwde producten in elkaar sleutelen. En, nu ja, die zien er dan ook niet per se goedkoop uit vind ik toch.

De prijs is daar helaas dan natuurlijk ook wel naar.

Tweakers had in 2022 een advertorial waarin hun fatbikes voorbij komen: .plan: Hoe slimmer samenwerken de opkomst van elektrische mobiliteit versnelt
En zo zijn ook Knaap en Phatfour Nederlandse merken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PepijnK
  • Laatst online: 12-07 22:13
friggler schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 16:46:
[...]

Het zal ongetwijfeld zo zijn dat je vrouw geen tokkie is, maar zo gaat ze wel door het overgrote deel van de mensen aangezien worden zodra ze op zo'n ding zit. Da's nu eenmaal het nadeel van het stigma dat die fatbikes hebben gekregen.
Dat en hetzelfde ongemak als met een brommer. De politie (tenminste hier in de stad) plukt ook mensen buiten de "doelgroep" van de weg als ze grote rollenbank controles doen. Ik sta er zelf een paar keer per jaar minstens een kwartier van mijn tijd te verdoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:24
bcome schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:46:
Ik heb geen ervaring met een fatbike, maar wel met acoustische fietsen en daar is geen beter advies te geven dan bij een lokale fietsenwinkel een proefrit maken.
In fietsenwinkels lopen doorgaans mensen met verstand van fietsen rond die graag al je vragen beantwoorden, en je hebt gelijk een punt in de buurt waar je terecht kan mocht er iets stuk gaan aan je fiets.
Nu kan ik je wel verklappen dat al die fietsenwinkels echt heel hoge marges hebben.

Mijn zwager werkt bij een grote fietsenwinkel-keten in de randstad.

Die koopt zijn fietsen voor 50% van de verkoopprijs en zijn baas maakt er dan nog steeds een beetje winst op.

Fiets van 4500 euro, koopt hij voor 2250 en dan verdient zijn baas nog aan hem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorissie87
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:16

Jorissie87

No diggity

BdK9001 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:27:
Buiten het (m.i. terechte) stigma, is je vrouw echt 10x beter af met een normale ebike. Waarom?

- betrouwbaarheid
- verkrijgbaarheid betaalbare (standaard-)onderdelen en fietsbanden
- genoeg fietsenmakers die onderhoud kunnen plegen
- als de accu onverhoopt leeg is kun je nog enigszins normaal fietsen omdat je in een normale fietshouding zit ipv dat je je benen niet kunt strekken
- er kunnen fietstassen op zodat ze ook zonder rugzak spullen mee kan nemen
- er zijn er genoeg te krijgen waarbij ze ook nauwelijks inspanning hoeft te leveren om alsnog 25km/u te gaan
Vergeet de diefstalgevoeligheid niet. E-bikes worden al gejat bij de vleet maar fatbikes des te meer.
OT: Als je op zoek gaat naar een E-bike (non-fat) met een stoer uiterlijk kun je ook eens kijken naar een Tenways (persoonlijk goede ervaring mee) of een Cowboy

AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marctraider
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:33
Ik hoor vrij weinig mensen over de efficientie van zo'n fatbike. Het heeft behoorlijk dikke banden (frictie), zwaargewicht enzovoort.

Kan me niet voorstellen dat die dingen veel sneller leeg gaan mbt. de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:19
Tweak_ers schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:30:
[...]

Nu kan ik je wel verklappen dat al die fietsenwinkels echt heel hoge marges hebben.

Mijn zwager werkt bij een grote fietsenwinkel-keten in de randstad.

Die koopt zijn fietsen voor 50% van de verkoopprijs en zijn baas maakt er dan nog steeds een beetje winst op.

Fiets van 4500 euro, koopt hij voor 2250 en dan verdient zijn baas nog aan hem.
Logisch, maar ik steun liever een lokale fietsenwinkel waardoor dat geld ook nog een beetje in onze economie komt dan het naar China sturen en er niks voor terug te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
bcome schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:09:
[...]

Logisch, maar ik steun liever een lokale fietsenwinkel waardoor dat geld ook nog een beetje in onze economie komt dan het naar China sturen en er niks voor terug te krijgen
Logisch?!
Ik vind deze tussenhandel met vergelijke marges echt belachelijk.

Beetje hetzelfde als met accu’s. Kostprijs van 1 kWh ligt rond de €70. De meeste accu’s zijn 500Wh, dus €35 kostprijs. Die gaan gewoon 20 keer over de kop voor €700. Toch ook vreemd dat andere merken een hele fiets kunnen leveren voor het geld van een accu bij Gazelle: https://www.want.nl/actio...trische-fiets-april-2025/

Koop ik liever rechtstreeks bij Gazelle en Batavus, als je toch de economie wil steunen.

Tot die tijd steun ik liever mijn eigen portemonnee en koop ik elders.

[ Voor 24% gewijzigd door Tweak_ers op 13-07-2025 06:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:03
Dracula schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:16:
[...]
En ja das lullig voor de tokkies die ooit op tv waren.
Denk dat het lulliger is voor de mensen die niet op tv waren en dezelfde achternaam hebben ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
Tweak_ers schreef op zondag 13 juli 2025 @ 06:16:
[...]

Logisch?!

Beetje hetzelfde als met accu’s. Kostprijs van 1 kWh ligt rond de €70. De meeste accu’s zijn 500Wh, dus €35 kostprijs. Die gaan gewoon 20 keer over de kop voor €700. Toch ook vreemd dat andere merken een hele fiets kunnen leveren voor het geld van een accu bij Gazelle: https://www.want.nl/actio...trische-fiets-april-2025/

Koop ik liever rechtstreeks bij Gazelle en Batavus, als je toch de economie wil steunen.

Je kunt zien dat je nog nooit ook maar geprobeerd hebt een product te verkopen aan consumenten en dus nul inzicht hebt in wat er bij komt kijken. Heel leuk dat een accu misschien 35 euro aan cellen heeft maar:
Je hebt hardware nodig als een behuizing, BMS, laadpoortje etc. En iemand moet die meuk in elkaar zetten. Zit je zo op 75 euro aan kosten voordat het ding gemaakt is. Stuur m.naar europa en je bent al.op 100 euro. Dan kost t nog tijd om dat ding te verkopen, facturen te sturen , presales vragen, aftersales vragen etc. Dan nog garantieafhandeling. Je wilt nog wat winst maken dus je zet de prijs bijv op 300 euro ex btw. Tadaa--> incl btw mag de consument 360 euro aftikken.

Ja 700 euro is gewoon een prijs die hoog ligt omdat het kan. Maar vergeet niet dat de eerste 140 euro al niet naar de verkoper gaan maar gewoon naar de overheid.

Je ziet ook genoeg offlabel accus verkocht worden voor rond de 350-400 euro in NL. Denk je nou echt dat er niemand in het gat zou springen als je hetzelfde voor 100 euro/accu zou kunnen verkopen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Tweak_ers schreef op zondag 13 juli 2025 @ 06:16:
[...]

Logisch?!

Een 6 speed cassette/sprocket met de meest goedkope derrailieur, v-brakes, een zadel volledig van plastic, stalen frame, en de bafang die niet te vergelijken is met Bosch, en lampjes op batterijen. Leuk dat het kan voor 700€, maar dit is na een jaar zonder onderhoud allemaal verrot, en dan pleuren mensen het weg, want de fietsenmaker gaat die shit niet opknappen voor 100€. Vervolgens koop je wat anders en ben je onder de streep alsnog duurder uit omdat je in een jaar 700€ hebt afgeschreven.
Als je zelf je remmen kunt afstellen/vervangen, regelmatig de ketting smeert etc. Dan kun je er nog je voordeel uit halen, dat wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tweak_ers
Fr33z schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:19:
[...]

Je kunt zien dat je nog nooit ook maar geprobeerd hebt een product te verkopen aan consumenten en dus nul inzicht hebt in wat er bij komt kijken. Heel leuk dat een accu misschien 35 euro aan cellen heeft maar:
Je hebt hardware nodig als een behuizing, BMS, laadpoortje etc. En iemand moet die meuk in elkaar zetten. Zit je zo op 75 euro aan kosten voordat het ding gemaakt is. Stuur m.naar europa en je bent al.op 100 euro. Dan kost t nog tijd om dat ding te verkopen, facturen te sturen , presales vragen, aftersales vragen etc. Dan nog garantieafhandeling. Je wilt nog wat winst maken dus je zet de prijs bijv op 300 euro ex btw. Tadaa--> incl btw mag de consument 360 euro aftikken.

Ja 700 euro is gewoon een prijs die hoog ligt omdat het kan. Maar vergeet niet dat de eerste 140 euro al niet naar de verkoper gaan maar gewoon naar de overheid.

Je ziet ook genoeg offlabel accus verkocht worden voor rond de 350-400 euro in NL. Denk je nou echt dat er niemand in het gat zou springen als je hetzelfde voor 100 euro/accu zou kunnen verkopen?
Jij denkt dat het toeval is dat alle grote merken exact hetzelfde vragen voor de accu? Dat zijn gewoon prijsafspraken. En indien het bewezen kan worden is dat gewoon strafbaar.

Die accu van de fiets van de action heeft ook een behuizing, bms en een poortje etc.
€700 voor een 500Wh accu is gewoon crimineel. BMS’en zijn ook nog eens belabberd. Ik heb niet het idee dat er heel goed voor de accu wordt gezorgd als ik bekijk hoe lang (cycles) die dingen meegaan. Ook daar verkopen ze liever een nieuwe accu voor €700, dan ervoor zorgen dat de accu een lang leven heeft. Dat hoeft niet zo extreem zoals DJI dat doet, maar pak een gemiddelde EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
_ferry_ schreef op zondag 13 juli 2025 @ 08:37:
[...]

Een 6 speed cassette/sprocket met de meest goedkope derrailieur, v-brakes, een zadel volledig van plastic, stalen frame, en de bafang die niet te vergelijken is met Bosch, en lampjes op batterijen. Leuk dat het kan voor 700€, maar dit is na een jaar zonder onderhoud allemaal verrot, en dan pleuren mensen het weg, want de fietsenmaker gaat die shit niet opknappen voor 100€. Vervolgens koop je wat anders en ben je onder de streep alsnog duurder uit omdat je in een jaar 700€ hebt afgeschreven.
Als je zelf je remmen kunt afstellen/vervangen, regelmatig de ketting smeert etc. Dan kun je er nog je voordeel uit halen, dat wel.
Een grote drijfveer achter de huidige prijzen van elektrische fietsen is het fietsenplan. Het werkt als HRA, prijsopdrijvend.

En een Gazelle vraagt tegenwoordig ook €2000 voor een Chinese motor, remmen die nog veel gevaarlijker zijn dan op een fatbike en ze vragen €100 voor een 100Wh upgrade, waar de BMS en behuizing en poort niet verschillen.

https://www.biketotaal.nl...71200&servicepackage=5519

De eerste serieuze kanshebber met Bosch middenmoter en schrijfremmen (zou verplicht moeten zijn op iedere elektrische fiets), kost bijna 3k.

Dan mag je wel opeens €200 betalen voor een 100Wh upgrade 🤣

https://www.biketotaal.nl...26221&servicepackage=5519

Nee hoor, ik gun die hele industrie helemaal niets. In mijn boekje komt dit heel dicht bij oplichting.
En er zit gewoon een hele industrie aan tussenhandel tussen, die voor mij echt weggestreept mag worden.

[ Voor 18% gewijzigd door Tweak_ers op 13-07-2025 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 02:13

FreakNL

Well do ya punk?

Yaksa schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 10:35:
Koop geen fatbike, ga je spijt van krijgen.
Veelal inferieure onderdelen, snel roesten in de winter, accu die hoogstwaarschijnlijk niet lang meegaat, enz.
Je kan beter gaan voor een e-bike, die zijn tweedehands bij een goede fietsenzaak best wel voor een redelijke prijs te krijgen. Plus dat je daar voor reparaties ook makkelijker terecht kunt dan met zo'n fatbike.
Ik krijg het idee dat de werkgever geen fietsplan heeft? Indien toch, informeer er naar.
Dat.

Koop gewoon een Gazelle Miss Grace met Bosch middenmoter. Kwaliteit kost geld maar in the long run ben je voordeliger uit.

Mijn vriendin heeft er ook 1. Model uit 2019 (nieuw gekocht) en is nu dus 6 jaar oud. Accu en motor (en gehele fiets eigenlijk) geeft nog geen kik. Behalve wat regulier onderhoud blijkt het een zeer betrouwbare fiets te zijn. Staan inmiddels 28.000 km’s op (om en nabij).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:34
Los van het imago, zou ik er nog eens goed over nadenken.

Ik heb vanuit mijn werk wel de nodige fatbikes voorbij zien komen de afgelopen jaren. Ik zie veel afgebroken onderdelen, veel roest en hoor vaak van zaken die niet meer werken. Dat zal mogelijk deels bij de gebruikers liggen, maar ik heb ook het idee dat het vooral Chinese prullen zijn die snel roesten (soms al na enkele maanden) en kwalitatief ruk zijn. Daar ga je dus niet blij van worden ben ik bang. Banden zijn van discutabele kwaliteit en slijten als een gek.

Daar bovenop heb je nog het risico van diefstal, vernieling, etc. En het imago. Dus als je het mij zou vragen, zou ik voor een elektrische fiets gaan. Maar als je per se een fatbike wil: ga proefrijden en koop vooral niet de goedkoopste, want die roest na een half jaar onder je reet vandaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58
Max 1100 euro en La Souris overslaan, hun service is traag, duur en matig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:25
Tweak_ers schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Jij denkt dat het toeval is dat alle grote merken exact hetzelfde vragen voor de accu? Dat zijn gewoon prijsafspraken. En indien het bewezen kan worden is dat gewoon strafbaar.

Die accu van de fiets van de action heeft ook een behuizing, bms en een poortje etc.
€700 voor een 500Wh accu is gewoon crimineel. BMS’en zijn ook nog eens belabberd. Ik heb niet het idee dat er heel goed voor de accu wordt gezorgd als ik bekijk hoe lang (cycles) die dingen meegaan. Ook daar verkopen ze liever een nieuwe accu voor €700, dan ervoor zorgen dat de accu een lang leven heeft. Dat hoeft niet zo extreem zoals DJI dat doet, maar pak een gemiddelde EV.
Wow, strafbare prijsafspraken? Bel de wouten! Wat knap dat je dat obv wat info uit webshops weet af te leiden zeg.

Prima jij vind dingen duur, hartstikke goed. Mooi je geld in je zak houden dan en lekker wat anders zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Fr33z schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:56:
[...]

Wow, strafbare prijsafspraken? Bel de wouten! Wat knap dat je dat obv wat info uit webshops weet af te leiden zeg.

Prima jij vind dingen duur, hartstikke goed. Mooi je geld in je zak houden dan en lekker wat anders zoeken.
Ik pak de (elektrische) auto 😉

Maar goed, ik begrijp dus heel goed dat fatbikes (onder jongeren) heel erg populair zijn.

Ik zie verder gewoon de enorme winstmarges. Mijn zwager werkt bij een grote fietsenwinkel. Fiets van €4500, koopt hij voor €2250, fietsenwinkel maakt dan nog steeds geen verlies. Dit komt bovenop de marges van de fabrikant.

[ Voor 19% gewijzigd door Tweak_ers op 13-07-2025 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Als je stelt dat een 500wh accu van een goed merk zoals Bosch al 700 euro moet kosten ben je een aardige stroman aan het optuigen. Een simpele Google actie naar het type dat in mijn fiets gaat geeft me bij bol al een prijs van 549 en dat zal vast goedkoper kunnen. Die staaf-accu’s zijn nog iets goedkoper.
Dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
Kurkentrekker schreef op zondag 13 juli 2025 @ 17:35:
Als je stelt dat een 500wh accu van een goed merk zoals Bosch al 700 euro moet kosten ben je een aardige stroman aan het optuigen. Een simpele Google actie naar het type dat in mijn fiets gaat geeft me bij bol al een prijs van 549 en dat zal vast goedkoper kunnen. Die staaf-accu’s zijn nog iets goedkoper.
Dus.
Dus eigenlijk geef je nu toe dat je bij de koop van de fiets zelf gigantisch genaaid wordt…

Je kunt geen 500Wh versie kopen, zonder daar heel fors voor te betalen.

Kijk maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sDZPKV8G3-RQafX3I5UoWlf-i8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CfsbsXiYkhFSXhSd9zXR1pbl.png?f=fotoalbum_large

€200 om van 400Wh naar 500Wh te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@picardo Hoeveel kilometer moet je vrouw per dag afleggen? En hoeveel dagen in de week doet ze dat? Je wil natuurlijk genoeg capaciteit hebben om de dag door te komen en je moet ook rekening houden met accuslijtage als je met heel grote regelmaat je accu ontlaadt en laadt.

Voor jouw budget is denk ik tweedehands een goed plan als je bij de fatbike wil blijven. Ook als je bij een normale e-bike wil blijven.

Fatbikes en Harleys vind ik plat gezegd wel tokkie- dan wel boomermobielen. Lekker belangrijk, ik hoef er niet op te zitten. Dus als je vrouw er blij mee is, lekker doen, en de rest maar laten lullen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 13 juli 2025 @ 18:07:
[...]

Dus eigenlijk geef je nu toe dat je bij de koop van de fiets zelf gigantisch genaaid wordt…

Je kunt geen 500Wh versie kopen, zonder daar heel fors voor te betalen.

Kijk maar:
[Afbeelding]

€200 om van 400Wh naar 500Wh te gaan.
Een winkelier vraagt geld voor een upgrade. Bij Apple betaal je voor een premium versie ook relatief meer voor een ram of storage upgrade dan de ‘kale’ prijs per MB. Nou en, wat is dan je punt?

Uiteindelijk zei je dat kwalitatieve 500wh accu’s voor 700 euro gaan en ik gaf aan dat je ze ook voor minder kunt kopen. Je kiest dus bewust een voorbeeld waar je niet de laagste prijs hanteer in een argument waarin jager je duidelijk om de prijzen gaat. Dat is wat ik bedoelde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• picardo
Bedankt voor alle tips, het word een beetje door sparen voor een normale ebike denk ik.
Die bij de lidll ziet er goed uit en er zijn zeer goede reviews over te vinden...
We gaan er over nadenken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:32
Ik ben heel erg blij met mijn Phatfour. En misschien heb ik wel de grootste hekel aan de asos op de fatbike? Zij verpesten het namelijk ook voor mij. Ik rij heel netjes, heb vaak helm op en hoe heel veel rekening met andere weggebruikers.

Rationeel gezien is het een geweldig vervoersmiddel. Veilig en efficiënt.

[ Voor 26% gewijzigd door Ecological op 13-07-2025 23:33 ]

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
ViezeVis schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Dat komt mede omdat veel fatbikes niet van een Europese productieband afrollen maar van een Chinese.

Volgens mij is het niet zo dat de fietsenmaker om de hoek niets met die ebikes kan (zoals Stella, Forza, Amslod) maar het gaat hen meer om de concurrentie met het internet. Een fiets bestellen is online vaak voordeliger dan in de winkel. Maar op zo'n fiets zitten doorgaans gewoon bekende kwaliteitsonderdelen zoals een Bosch motor, Shimano remmerij, Schwalbe banden enz. En dat een fietsenmaker internetfietsen weigert (ook al is het een Gazelle vb) snap ik wel. Die gasten hebben het druk zat. En voor garantiekwesties moet je sowieso al bij de verkoper zijn. Ik ben blij dat wij vrij recent een fiets bij de FM hebben gekocht.

Mocht OP dus een fiets (ebike) overwegen zou ik hem aanraden dat gewoon bij een fietsenmaker te doen en niet online.
AGM lijk NL-egineered te zijn en productie in Turkije (Bimas). Ik kan niet beoordelen of daarmee de specs meer lijken op een Chinees of op een NL fiets. Overigens wordt van Gazelle ook bar weinig meer gemaakt in NL (iig niet het laswerk). Afmontage zit volgens mij wel in NL.

Ik zie dat er een V2 variant is van de AGM GT250, waar er meer variatie is in topsnelheid, meer afhankelijk van de ondersteuningsstand. Dat zou dan 1 puntje van mijn kritiek mogelijk oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Tweak_ers schreef op zondag 13 juli 2025 @ 09:49:
[...]

Onze lokale fietsenboer was blij met z'n vrijheid en hield er een nette boterham aan over. Niet extreem. Als er werkelijk zoveel geld te verdienen zou zijn in fietsland, zouden ze a. niet omvallen b. bosjes meer mensen een fietsenzaak starten. Maar je moet echt serieus werken (en er tegen kunnen dat klanten soms eh, hoe zeg je dat netjes, een beetje onredelijk keizer gevoel hebben)?

Wel heeft de fietsenmaker met de e-bike markt een leuke omzet pepper gehad. De klassieke fietsenmarkt is meer een vervangmarkt, maar met de patatgeneratie van nu, krijgt iedere puber voor 3+ km reisafstand een e-bike. Dat zeg ik natuurlijk een beetje spottend. Want als 1 in de groep een e-bike heeft, moet de rest ook, want zonder batterij houdt je zo'n 25+km/h fiets (bijna) niet bij.

[ Voor 14% gewijzigd door kdekker op 14-07-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweak_ers
kdekker schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:31:
[...]

Onze lokale fietsenboer was blij met z'n vrijheid en hield er een nette boterham aan over. Niet extreem. Als er werkelijk zoveel geld te verdienen zou zijn in fietsland, zouden ze a. niet omvallen b. bosjes meer mensen een fietsenzaak starten. Maar je moet echt serieus werken (en er tegen kunnen dat klanten soms eh, hoe zeg je dat netjes, een beetje onredelijk keizer gevoel hebben)?

Wel heeft de fietsenmaker met de e-bike markt een leuke omzet pepper gehad. De klassieke fietsenmarkt is meer een vervangmarkt, maar met de patatgeneratie van nu, krijgt iedere puber voor 3+ km reisafstand een e-bike. Dat zeg ik natuurlijk een beetje spottend. Want als 1 in de groep een e-bike heeft, moet de rest ook, want zonder batterij houdt je zo'n 25+km/h fiets (bijna) niet bij.
Het is een grote jongen, landelijk opererend.
Bike Totaal.
Zal best met inkoop aantallen te maken hebben, groter inkopen is meer korting?

Als ik hoor wat voor auto de eigenaar van één vestiging rijdt… Je kunt er geen huis van kopen, maar mijn baas van ons IT bedrijf met een omzet van 10-15 miljoen reed dat niet.

Ik hoor het nu allemaal omdat mijn zwager er werkt, schijnt wel vooral voor de elektrische fietsen te gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kdekker schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 14:44:
PS. ik vermoed dat alle e-bikes met voor- of achterwiel motor het zonder trapkrachtsensor moeten stellen, maar dat weet ik niet zeker.
De goedkoopste hebben dat niet, dat heeft voor en nadelen. Ligt er aan of je wilt fietsen ;), ik denk dat het voor de meeste van de fatbike bezitters een voordeel is want zonder die sensor kun je een beetje freeweelen met je benen en gaat die fiets gewoon 25 km/u.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 14 juli 2025 @ 15:02:
[...]

De goedkoopste hebben dat niet, dat heeft voor en nadelen. Ligt er aan of je wilt fietsen ;), ik denk dat het voor de meeste van de fatbike bezitters een voordeel is want zonder die sensor kun je een beetje freeweelen met je benen en gaat die fiets gewoon 25 km/u.
Ik vrees dat je gelijk hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kdekker
  • Niet online
Tweak_ers schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:50:
[...]

Het is een grote jongen, landelijk opererend.
Bike Totaal.
Zal best met inkoop aantallen te maken hebben, groter inkopen is meer korting?

Als ik hoor wat voor auto de eigenaar van één vestiging rijdt… Je kunt er geen huis van kopen, maar mijn baas van ons IT bedrijf met een omzet van 10-15 miljoen reed dat niet.

Ik hoor het nu allemaal omdat mijn zwager er werkt, schijnt wel vooral voor de elektrische fietsen te gelden.
Ik zei ook niet voor niets 'lokale fietsenboer'. Natuurlijk heeft een grote club inkoopvoordeel en veel lokale fietsenboeren zijn aangesloten bij een grotere club. Maar dan steekt en die club en de lokale fietsenboer beiden iets in hun zak. Volgens mij denk je dat de fietsenwereld mega winsten maakt. Ik kan het niet controleren, maar weet van de lokale fietsenboer dat dat tegenvalt. Hij moet ook zijn werknemers, pensioen en een buffer voor slechte jaren aanleggen. Je rekent m.i. iets te simpel, maar wellicht heb je een punt.

Ik weet ook niet of Bike Totaal zelf uitlevert of dat altijd via een lokale fietsenmaker doet. Voor de discussie voor de topic starter is alleen relevant of hij de lokale (al dan niet aangesloten bij een landelijke formule) wil spekken of een grote online club wil zaken doen (die fietsen levert voor prijzen, waar de lokale fietsenboer ze lang niet altijd kan inkopen). Net wie je zijn brood gunt.

Ik zit in een hele andere tak van sport, en daar zei men vroeger ook al dat 3x mijn bruto salaris verdient moest worden om kantoorkosten, ondersteunend personeel en management te kunnen financieren. Staar je niet blind op wat jij denkt dat iets kost en welke (forse) meerkosten in een organisatie kunnen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J1909
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 18-07 16:13
*Knip, spam

[ Voor 87% gewijzigd door F_J_K op 18-07-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kdekker schreef op maandag 14 juli 2025 @ 16:22:
[...]

Ik zit in een hele andere tak van sport, en daar zei men vroeger ook al dat 3x mijn bruto salaris verdient moest worden om kantoorkosten, ondersteunend personeel en management te kunnen financieren. Staar je niet blind op wat jij denkt dat iets kost en welke (forse) meerkosten in een organisatie kunnen zitten.
Die kosten worden wel uitgesmeerd over een groot volume.

En tja, kantoorkosten enzo. Daar is het bedrijf waar ik werk ook de fout in gegaan, ze zaten prima in een soort appartement boven de Aldi maar dat moest een nieuwe a-locatie worden vlakbij het station (voor ons alleen maar irritant want eerst was het gratis parkeren en daarna duur parkeren, sindsdien kom ik dan ook maar met de trein). En dat voor alle filialen.

Daarna kregen we mails dat het te duur was en gingen we verdiepingen opzeggen. Daarna gingen we vestigingen sluiten en nu zitten we weer terug in een soort situatie als we begonnen zijn op een zeer ongezellige plek. Ik snap niet waarom we niet gewoon gebleven waren waar we ooit zaten, het was niet dat het te klein was.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 18-07-2025 17:51 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:24
Ecological schreef op zondag 13 juli 2025 @ 20:52:
Ik ben heel erg blij met mijn Phatfour. En misschien heb ik wel de grootste hekel aan de asos op de fatbike? Zij verpesten het namelijk ook voor mij. Ik rij heel netjes, heb vaak helm op en hoe heel veel rekening met andere weggebruikers.

Rationeel gezien is het een geweldig vervoersmiddel. Veilig en efficiënt.
Wat is er precies veilig(er) aan dan een normale (e-bike)? En in elk opzicht efficiënt(er)? Dikke banden = meer weerstand = minder efficiënt? Of bedoel je prijs/ kwaliteit in combinatie met accu capaciteit?

Fijn verder dat je er content mee bent. Ook mooi te lezen dat er ook normale mensen op zitten (buiten die ene collega van mij dan).. ik zie ze immers nooit maar blijkbaar bestaan ze 😅

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zondagskindje

Zondagskindje

Thalaron schreef op vrijdag 18 juli 2025 @ 18:55:
[...]

Wat is er precies veilig(er) aan dan een normale (e-bike)? En in elk opzicht efficiënt(er)? Dikke banden = meer weerstand = minder efficiënt? Of bedoel je prijs/ kwaliteit in combinatie met accu capaciteit?

Fijn verder dat je er content mee bent. Ook mooi te lezen dat er ook normale mensen op zitten (buiten die ene collega van mij dan).. ik zie ze immers nooit maar blijkbaar bestaan ze 😅
De stabiliteit bijvoorbeeld

Pagina: 1