Vloer onder keuken vervangen, nieuwe vloer 2cm lager

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• debruijnsteven
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 29-08 22:38
Goedemorgen allen;

We hebben nu hier op de gehele beneden verdieping 3cm dikke natuurstenen kloostertegels liggen. Door de vorige bewoner gelegd. Prachtig natuurlijk, maar toch willen we die er uit om de volgende redenen;
- niet onze smaak
- kids stoten zelf hun tenen tegen het hoogteverschil tussen de tegels (soms zelfs 1cm)
- totaal niet schoon te houden, voegen fungeren als vergaarbakken voor vuiligheid
- als de vloer verwarming aanslaat, duurt het maar zo 4 tot 6u voor in verandering voel
- als de vloer verwarming afslaat op de thermostaat, warmt het daarna nog ruim 1.5C door; vanwege de accuwerking van de dikke vloer

Al met al; hij moet het uit, en komt een PVC vloer voor terug.

En dan nu mijn probleem.. De huidige tegels zijn 3cm dik. de nieuwe vloer straks is een dunne egalisatielaag en dun pvc. Ik heb straks dus een hoogte verschil van 2cm. Betekent dat alle wanden opnieuw moeten, deuren vervangen etc, allemaal prima.
Mijn probleem zit hem in de keuken. De keuken willen we behouden. De oude tegels hak ik er van onder, en het pvc leggen we zo ver mogelijk door onder de keuken. De horizontale plinten zakken mee naar beneden; dat is geen probleem. Kier aan de bovenkant is geen probleem, kunnen we onzichtbaar wegwerken.
De uitdaging ligt hem in de vertikale delen; zoals hier te zien op de foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Co2i9dNs23ndhid9b4z2Fbdt_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kp11IXQBYwGGAN1QNSizt6A2.jpg?f=fotoalbum_large

De hoogte van de keuken kunnen we niet aanpassen; deze sluit perfect aan op het tegelwerk op die wand; het raam, en het plafond.
Demonteren van de keuken; of de hoogte van de keuken aanpassen is dus geen optie.
Ik moet deze vertikale delen (het zijn er totaal 4) dus zien op te vullen op 1 of andere manier.

Heb al zitten googlgen, maar ben nog niet echt op ideeen gekomen... heeft iemand van jullie een idee of tip hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken?

Bedankt alvast!

Beste antwoord (via debruijnsteven op 14-07-2025 08:54)

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 15:26
Je koopt een plaat op de dikte die je wilt overbruggen laat deze op een paar mm kleiner afzagen dan de gewenste maat die je nodig hebt onder de verticale stukken want dit krijg je nooit 100% gelijk. Behandel deze tegen vocht. En maak het af met een kanten band in het zwart.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:18
Vloer gewoon verder uit egaliseren met een egalisatie middel met vezels, dan kan je de hoogte gewoon opvullen met wat je te kort komt. Dan scheelt dat ook weer nieuwe deuren kopen etc etc. Is dat een optie voor je ?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:16
Het gaat je echt een kapitaal kosten om dit te veranderen.
Bovendien:
- smaken kunnen veranderen, wat nu niet 'in de mode is' is dat misschien over 5 jaar weer wel
- kinderen kun je leren hun voeten op te tillen: "kijken waar je loopt!".
- goede robotstofzuiger aanschaffen scheelt in de hoeveelheid 'vuiligheid' in de voegen.
- elke vloerverwarming heeft nou eenmaal de eigenschap dat het even duurt voordat het warm begint te worden en dat 'ie nawarmt bij afslaan. Is vaak een kwestie van goed inregelen en thermostaten goed inprogrammeren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:47

Heimdallr

Asgard

Ik zou dit tegelproject toch nog eens goed overwegen voor je je plan gaat uitvoeren. Persoonlijk vind ik die klooster tegels erg mooi.

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• iCrOn
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-09 15:26
Je koopt een plaat op de dikte die je wilt overbruggen laat deze op een paar mm kleiner afzagen dan de gewenste maat die je nodig hebt onder de verticale stukken want dit krijg je nooit 100% gelijk. Behandel deze tegen vocht. En maak het af met een kanten band in het zwart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:26
dikte van tegels opvangen met zandcement, dan egaliseren en dan pvc
je kinderen leren hun voeten op te tillen
de vloer schuren zodat ie vlak is
houtwerk pasend maken onder je kastjes
er zijn tal van oplossingen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:56

Reinier

\o/

Heimdallr schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:15:
Ik zou dit tegelproject toch nog eens goed overwegen voor je je plan gaat uitvoeren. Persoonlijk vind ik die klooster tegels erg mooi.
Dit ja. Natuursteen vervangen door plastic :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@debruijnsteven Houd er ook rekening mee dat je keukenblad dus effectief 2cm hoger is straks. Dat lijkt weinig, maar kan afhankelijk van je lengte wel het verschil tussen comfortabel en oncomfortabel snijden/koken zijn.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:17
Yaksa schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 09:04:
Het gaat je echt een kapitaal kosten om dit te veranderen.
Bovendien:
- smaken kunnen veranderen, wat nu niet 'in de mode is' is dat misschien over 5 jaar weer wel
- kinderen kun je leren hun voeten op te tillen: "kijken waar je loopt!".
- goede robotstofzuiger aanschaffen scheelt in de hoeveelheid 'vuiligheid' in de voegen.
- elke vloerverwarming heeft nou eenmaal de eigenschap dat het even duurt voordat het warm begint te worden en dat 'ie nawarmt bij afslaan. Is vaak een kwestie van goed inregelen en thermostaten goed inprogrammeren.
"Hey, ik heb een lekke band. Kan iemand mij uitleggen hoe je een band plakt?"
-"Ga lopen"

Jouw antwoord is van deze strekking. De vraagsteller heeft nog heel erg zijn best gedaan om toe te lichten dat die tegels er gewoon uitgaan. Waarom dan nog alternatieven bieden? Wie heeft daar wat aan?

En stellen dat je een lelijke moet laten zitten omdat hij over 5-10 jaar misschien weer in de mode komt, is helemaal onzin. Met zo'n argument hoef je nóóit iets aan te passen in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:17
En het goede antwoord is gegeven door iCrOn ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:35
- Vloer laten liggen
- Egaliseren door een professional
- Geld voor andere dingen gebruiken
- Profit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
debruijnsteven schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 08:47:
Heb al zitten googlgen, maar ben nog niet echt op ideeen gekomen... heeft iemand van jullie een idee of tip hoe ik dit het beste zou kunnen aanpakken?

Bedankt alvast!
Vervang door nieuwe. Koop balk hout met zelfde structuur, zaag af, verf in juist kleur. Dat laatste zal een beetje trial-error worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Die accuwerking van de vloerverwarming komt waarschijnlijk niet alleen van de dikke tegels maar zeker ook van de (betonnen?) ondervloer.
Dat vloerwarming traag is moet je mee leren leven. Het doorschieten van de temperatuur is te voorkomen door het beter afstellen van de regeling/thermostaat.

Ik zou eerst eens goed uitzoeken wat de nadelen zijn van eerst egaliseren en dan het PVC er gewoon overheen plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 15:15
- tegels laten liggen
- egaliseren
- PVC eroverheen
- thermostaat constant op dezelfde temperatuur laten staan. VV is niet gemaakt voor nacht verlaging.

Dan ga je waarschijnlijk een 1cm hogere vloer krijgen, dan moet je even kijken of dit handig is met de hoogte van je keuken.

Maar die tegelvloer eruit en PVC erin gaat je VV vertraging niet opvangen, dat is gewoon inherent aan VV.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:09
- vloerverwarming stoken met WAR/stooklijn, niet met een thermostaat
- egaliseren/voegen beter laten vullen, er is vast wel iets mogelijk voor een fractie van wat je anders gaat uitgeven

Deze vloer wegdoen is in elk geval epische kapitaalvernietiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:32
"Als de vloerverwarming aan dtaat duurt het zomaar 4 tot 6 uur voordat ik iets voel"

Vloerverwarming is niet iets wat je even snel aanzet. Het is een traag systeem dat idealiter continu aan staat. Dus die verwachting zul je moeten bijstellen.

Verder is 3cm wat aan de lage kant om een nieuwe zandcementvloer te leggen. Misschien kan het net?

Egaliseren is vrij duur als je daar hoogte mee moet opvangen. Wij hebben het wel gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ymyT7_lNtGto7MEhx2k0u5_92w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KJa4NPFJiKG7OWZnh1wL5ew6.png?f=fotoalbum_large

En het mooiste is toch de keuken er deels uit te halen. Je kunt het maar 1x goed doen...

[ Voor 5% gewijzigd door pentaw1nz op 13-07-2025 09:46 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Pagina: 1