Displayport 1.4 en thunderbolt 4.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steenbok
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:55
Ik heb een monitor met een displayport 1.4 aansluiting en ben van plan een moederbord met thunderbolt 4 video uitgangen te kopen. Welke kabels moet ik hiervoor hebben of is een adapter nodig ?. Kan ik een usb-c naar displayport kabel gebruiken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:48
Je kunt zowel een adapter gebruiken als een kabel van USB-C (met eventueel TB4 voor meer bandbreedte indien je dat nodig hebt) naar DisplayPort, let wel op dat deze ook Display 1.4-ondersteuning heeft, tenminste als je een 4K-beeldscherm gebruikt met een hoge refreshrate of nog hoger (5K). Ik heb zelf een paar weken geleden nog de USB-C4-aansluiting van mijn Asrock X870E-moederbord gebruikt naar de DisplayPort-aansluiting van mijn monitor. Dat werkte goed bij de maximale resolutie en vernieuwingsfrequentie van mijn beeldscherm (4K, 144 Hz). DSC is daarbij wel ingeschakeld, anders is er niet afdoende bandbreedte voor de native resolutie en maximale refreshrate.

[ Voor 11% gewijzigd door Degrader op 11-07-2025 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steenbok
Mijn scherm (Samsung Odyssey Neo G75NB 32") heeft een maximale refreshrate van 165Hz, haal ik dat met een kabel met usb versie 3.2 Gen 2x1 of zal dit wat lager moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nee, dat kan met DP1.4 sowieso niet in 4K, zie bv https://www.reddit.com/r/..._displayport_12_1314_and/

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Degrader
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:48
Maar dat is zonder DSC. Als compressie aanstaat kun je maximaal 144 tot 165 Hz gebruiken.

Maar usb versie 3.2 Gen 2x1 is helaas te laag, je hebt dan dus usb4 of tb3/4 nodig. Anders ben je beperkt tot 60 Hz.

[ Voor 14% gewijzigd door Degrader op 12-07-2025 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Welk moederbord en cpu heb je op het oog?

Weet dat als je een desktop met losse videokaart gaat samenstellen je tb4 poorten alleen op de onboard video in je cpu gaan werken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steenbok
Het gaat hier om een Gigabyte Z890 AORUS master en intel core ultra 7 265k boxed die al besteld zijn. Ik weet dat de onboard video van de cpu word gebruikt als je de video uitgangen van het moederbord verbind met je monitor. Het is dan ook alleen bedoeld als een noodoplossing als de losse videokaart niet werkt. In het verleden heb ik meegemaakt dat mijn nieuwe videokaart niet werd herkend, een firmware upgrade was de oplossing.
Pagina: 1