Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:51
Ik ga aankomende week een zakelijke laptop aanschaffen. Mijn oog is gevallen op een HP Elitebook 1040 G11 (de 16 inch is helaas uitverkocht, dan had ik er ook nog een numpad bij). Simpele vraag (denk ik), waar ik het antwoord zo niet op zie: kan dit type laptop een beetje fatsoenlijk een ultrawide scherm (5120x2160 resolutie, 120 Hz) aansturen? Ik zie dat zo niet bij de specs staan, ik concludeer alleen maar dat er geen speciale videokaart inzit ofzo. Op dit gebied ben ik verder een leek.

Goed om te vermelden: zakelijk gebruik, dus wel multitasken met Office enzo, maar geen gaming.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:53
Op basis van de link die je geeft kom ik op deze cpu uit:

https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html
Max Resolution (DP)‡
7680 x 4320 @ 60Hz
Dan lukt 5120x2160 @120 Hz ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
White Feather schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 22:41:
Op basis van de link die je geeft kom ik op deze cpu uit:

https://www.intel.com/con...0-ghz/specifications.html

[...]

Dan lukt 5120x2160 @120 Hz ook.
Dat kan je gewoon "verdisconteren" ja? Minder pixels = meer Hz?

Qua Graphics zag ik dit in de specs staan:
GRAPHICS
Integrated
Intel® ARCTM Graphics ( 7 )
Intel® Graphics

Supports
UMA: Support DX12, HDMI 2.1 (4K/60Hz only), HDCP 2.3 ( 8 )

( 7 ). Intel® Arc™ graphics only available on select Intel® Core™ Ultra H-series processor-powered systems with at least 16GB of
system memory
( 8 ). HDMI cable sold separately
Dat is verder niet relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Ik neem aan dat je het scherm gaat aansturen door 1 van de Thunderbolt-poorten of de USB-C-poort met Videosupport te gebruiken.

Dan wordt gewoon Displayport gebruikt en heb je geen last van de beperkende HDMI-output. Dat ze daar HDMI 2.1 aangeven is meer een marketing-ding, want de bandbreedte is alsnog van de oude versie 2.0. Dat is dan 4K@60hz max.

Dus wat je noemt is geen probleem.

En inderdaad gaat het bij resolutie en refreshrate om bandbreedte van het totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
White Feather schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 12:07:
Ik neem aan dat je het scherm gaat aansturen door 1 van de Thunderbolt-poorten of de USB-C-poort met Videosupport te gebruiken.

Dan wordt gewoon Displayport gebruikt en heb je geen last van de beperkende HDMI-output. Dat ze daar HDMI 2.1 aangeven is meer een marketing-ding, want de bandbreedte is alsnog van de oude versie 2.0. Dat is dan 4K@60hz max.

Dus wat je noemt is geen probleem.

En inderdaad gaat het bij resolutie en refreshrate om bandbreedte van het totaal.
Ja, USB-C poort. HDMI is dan inderdaad niet relevant, goed punt!

Bij coolblue vinden ze nog steeds dat ik een betere grafische kaart (4070) moet hebben om 5K@120Hz aan te sturen, ook na uitleg dat het om kantoorwerk en een filmpje op zijn tijd gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Ik denk dat ze een beetje achterlopen qua kennis.

(Laat ik er maar even van uit gaan dat ze je geen veel duurdere laptop met 4070 door de strot willen duwen)

Tot de 11e generatie ondersteunde Intel slechts Displayport 1.4 en waren de maximale resoluties lager (al zou dat nog steeds wel gekund hebben.)

Ook zijn films op hoge resolutie steeds vaker gecodeerd met AV1-codec en dat is ook pas sinds de 12e generatie in alle CPU’s ondersteund.

Maar het zou gewoon prima moeten werken.
Pagina: 1