Nieuw rookgasafvoer door dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-08 19:26
Een lasersnijder in huis, het is een leuke hobby. De afgelopen jaren heb ik de rook die ik daarmee produceer via een buis door het zolderraam naar buiten geblazen. Niet ideaal. Dit resulteerde in de winter in een kneiterkoude zolder en op regenachtige dagen kon ik er geen gebruik van maken.

Tijd voor verandering! We hebben nog een kleine zolder boven de garage, die ben ik aan het ombouwen tot hobbykamer. Mijn gedachte, laten we daar eens een fatsoenlijke rookgasafvoer plaatsen, rechtsreeks door het dak omhoog.

De volgende vragen doen zich op dit moment voor:
1. Volgens het bouwbesluit moet je minimaal 50cm boven je dak uitkomen met de pijp. Overigens ligt het (schuine) dak van de zolder (hobbykamer) waar het om gaat lager dan het dak van het huis. Moet ik 50cm boven het dak van het huis uitkomen, of is 50cm boven het dak van de hobbykamer prima?

2. Welke materialen zijn benodigd om een waterdicht en terugslagdicht afvoersysteem te maken? Na meerdere bronnen te hebben gevonden die allemaal verschillende producten gebruiken is het mij niet geheel duidelijk. Hieronder volgt een lijstje met producten waarvan ik denk dat ik die nodig ga hebben, hebben jullie nog adviezen en aanvullingen? Mis ik iets?

- Rookgasafvoer Ubbink Rolux 5G dakdoorvoer PP https://www.ventilatielan...x-5g-dakdoorvoer-pp/9005/
- Ubbink dakpan Ubiflex Universeel https://www.ventilatielan...n-doorsnede-125-131/9006/
- Terugslagklep met afdichtingsrubber https://www.ventilatielan...tingsrubber-o-125mm/8097/
- Spirobuizen / beugels / verbindingen

Opmerking: Ik ga het zelf niet plaatsen (hoogtevrees op een schuin dak is een slecht idee), dit zal een aannemer voor mij doen in zijn "vrije tijd". Deze gaf mij aan dat ik wel zelf de producten moet opzoeken en aanschaffen als hij het voor de afgesproken prijs in orde gaat maken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Tjsa, ik neem aan dat jouw lasersnijder minder rook produceert dan een houtkachel en iets meer dan een HR CV ketel. De hoogte van de pijp en de afstand tot de buren wordt onder meer bepaald door de verdunningsfactor van de rook. Daar zijn volgens mij rekenmodellen voor, ik heb daar verder niet naar gezocht.
Hou wel de wettelijke regels aan, je wilt geen klagende buren hebben.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 07:52
Yaksa schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:57:
Tjsa, ik neem aan dat jouw lasersnijder minder rook produceert dan een houtkachel en iets meer dan een HR CV ketel.
Ligt aan wat je aan het snijden bent. Je hebt altijd wel een brandlucht of een lucht van verbrand platstic als je je acrylaat. Dat wil je ook snel laten vervliegen eigen.
Yaksa schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:57:
De hoogte van de pijp en de afstand tot de buren wordt onder meer bepaald door de verdunningsfactor van de rook. Daar zijn volgens mij rekenmodellen voor,
Dat is afhankelijk van de hoeveelheid lucht door de machine. Mijn oude machine met zwakkere afzuiging gaf dikkere rook dan de huidige. De huidige gooit meer lucht door de machine. Dan is de rook ook sneller weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:36
Gewoon een afzuigkap die ook boven een fornuis hangt? Daar is geen enkele eis voor qua afvoer en werkt prima voor zoiets als dit? Naber thermobox in de uit en hij is tochtdicht en geïsoleerd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
No Hands schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:19:
Gewoon een afzuigkap die ook boven een fornuis hangt?
Nee. niet echt. de rook zit echt in de machine :)
Naber thermobox in de uit en hij is tochtdicht en geïsoleerd.
Een thermobox zal mogelijk snel vervuilen. Je bent toch echt vuile rook en fijne deeltjes aan het verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:11
Gewoon een afzuigkap die ook boven een fornuis hangt? Daar is geen enkele eis voor qua afvoer
Dat is niet helemaal waar.
Lokale voorschriften of welstandsregels kunnen eisen stellen aan de afvoer.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhatsMyUsername
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-09 15:52
Ben je van plan om een ombouw op je lasersnijder te maken waarop je deze buizen aansluit? Je zou een overdrukventilator in de lucht toevoer kunnen plaatsen: https://www.ventilatiesho...entilator-195m3-h-o125mm/

Op die manier heb je lucht van buiten, door je lasersnijder heen direct weer retour naar buiten. Zo voorkom je ook dat de rest van de zolder afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
WhatsMyUsername schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 13:24:
Ben je van plan om een ombouw op je lasersnijder te maken waarop je deze buizen aansluit? Je zou een overdrukventilator in de lucht toevoer kunnen plaatsen: https://www.ventilatiesho...entilator-195m3-h-o125mm/

Op die manier heb je lucht van buiten, door je lasersnijder heen direct weer retour naar buiten. Zo voorkom je ook dat de rest van de zolder afkoelt.
Ik heb inderdaad al een enclosure, die zou dit niet toelaten maar met een beetje modding of een nieuwe enclosure zou dit wel een interessante optie zijn. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Persoonlijk zou ik het inderdaad gewoon zien als afvoer van een afzuigkap of badkamer, niet van een kachel. Tuurlijk zou ik niet direct bij de buren, een raam of ventilatie intake eindigen. Maar meer dan een hoedje op het dak zou ik er niet van maken.

En bedenk je dat als je echt een aardige hoeveelheid lucht wilt afvoeren dat je dus moet zorgen dat dit op een andere plaats aangevoerd kan worden. De pijp die je linkt is op zich dubbel, dus als je de aanvoer kant daarvan ook op de lasersnijder aan kan sluiten zou je er een gesloten systeem van kunnen maken zoals een CV ketel.

[ Voor 39% gewijzigd door Septillion op 16-07-2025 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:12:
Persoonlijk zou ik het inderdaad gewoon zien als afvoer van een afzuigkap of badkamer, niet van een kachel. Tuurlijk zou ik niet direct bij de buren, een raam of ventilatie intake eindigen. Maar meer dan een hoedje op het dak zou ik er niet van maken.
Nee, inderdaad. Ik heb ook een hoedje op het platte dak. Dat gaat goed. De rook is snel weg. Ik had eerst naar de zijkant. Daarmee kon ik het zijpad vol rook zetten. Niet handig. Nu op het dak en het is eigenlijk meteen weg. De buren hebben eigenlijk geen last. Geen klachten tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 12:43

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Is het geen optie om de pijp langs je huis omhoog te laten gaan naar het dak van je huis? Dan weet je in ieder geval zeker dat je aan de regelgeving voldoet, en heb je niet per ongeluk rook / luchtjes in jouw tuin en die van de buren.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serellyn
Septillion schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 07:12:

En bedenk je dat als je echt een aardige hoeveelheid lucht wilt afvoeren dat je dus moet zorgen dat dit op een andere plaats aangevoerd kan worden. De pijp die je linkt is op zich dubbel, dus als je de aanvoer kant daarvan ook op de lasersnijder aan kan sluiten zou je er een gesloten systeem van kunnen maken zoals een CV ketel.
Bedankt voor je reactie! Dus dan zou dit overkill zijn? Wat zou in jouw ogen een prima oplossing zijn? Zou dit bijvoorbeeld een goede zijn?:

https://www.hornbach.nl/p...700-l-hellenddak/7091969/
in combinatie met
https://www.ventilatielan...n-doorsnede-125-131/9006/

Vergeet ik dan nog iets?

Dankje :)
Pagina: 1