Windows 10 laptop boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb een Dell Latitude E6440 laptop die niet meer boot. De draaiende puntjes stoppen op een gegeven moment met draaien en dat was het dan, geen BSOD of reboot.
Om de zoveel boots boot ie naar de Recovery omgeving. De opties daar konden ook niks repareren. Bijkomend probleem is dat het een poolse Windows install is ik geen woord pools spreek.
In safe mode boot ie wel.
Ik heb de SSD in een desktop geschroefd en daar boot ie wel gewoon..

Hoe kom ik er achter waardoor ie niet boot? Dacht dat Windows vroeger een optie had om weer te geven wat ie aan het laden was tijdens het booten maar die optie kan ik niet meer vinden.

Laptop opnieuw installeren heeft niet de voorkeur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Als het apparaat in safe mode boot, dan is het voor 99% iets met een driver die de boel saboteert
Laptop opnieuw installeren heeft niet de voorkeur.
Waarom niet? Je spreekt toch geen Pools..
Als je er in safe mode bij kunt, bestanden veiligstellen en opnieuw installeren, kost je waarschijnlijk minder tijd dan eindeloos troubleshooten.
Dacht dat Windows vroeger een optie had om weer te geven wat ie aan het laden was tijdens het booten maar die optie kan ik niet meer vinden.
Windows Startup Settings - Microsoft Support

Wil je gaan troubleshooten, start in Safe mode, ga na welke services en drivers niet gestart zijn, schakel debugging en bootlogging in en ga helemaal los. Zet je vertaal app op Pools :)

En die laptop is niet ondersteund in Windows 11 dus wat wil je nog met Windows 10 of ouder doen op die laptop?

[ Voor 3% gewijzigd door akimosan op 11-07-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:18
Bij Dell systemen en boot problemen moet je altijd even kijken bij de SATA instellingen.
Standaard zet Dell dat vaak op RAID in plaats van AHCI.
Als daar iets in is gewijzigd/gereset kan dat voor vastlopers zorgen.
Olaf van der Spek schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:15:
Hoe kom ik er achter waardoor ie niet boot? Dacht dat Windows vroeger een optie had om weer te geven wat ie aan het laden was tijdens het booten maar die optie kan ik niet meer vinden.
Dat kan via een optie in het MSConfig tool: Informatie over opstarten besturingssysteem
Google: Windows verbose mode

Je kan nog vanuit veilige mode de optie "diagnostisch opstarten/diagnostic startup" aanzetten via msconfig/systeemconfiguratie