Gamen op een Linux systeem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marascon
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:43
Ik ben de laatste tijd een beetje aan het kijken naar gamen op Linux, en vroeg me af of er hier mensen zijn die dat al doen of hebben geprobeerd.

Heb zelf al dingen als Lutris en Bazzite gevonden en geprobeerd ziet er allemaal best oke uit, maar ben vooral benieuwd naar echte ervaringen van anderen.

Lijkt me wel handig om hier gewoon een soort centraal topic van te maken om tips, ervaringen en tools te delen. Dus gooi vooral je setup, succesverhalen of frustraties hier neer 😄

Ben Benieuwd naar andere ervaringen!

Ga zelf kijken dit weekend of de games een beetje werken die ik normaal speel voordat ik overstap van mijn main game systeem doe.

Wel benieuwd hoe ik dat met RGB en fan speeds moet doen, maar dat komt goed :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
Tja... in mijn ervaring kan het allemaal wel....
maar persoonlijk vind ik dat het op Windows wel veel beter geregeld is en veel makkelijker is.
Daarom gebruik ik een dual-boot setup, waarbij ik Windows boot vanaf mijn grub op games te spelen.
Dual-boot werkt prima, ook met UEFI, Secure Boot, BitLocker, Windows 11 etc.
Ik gebruik fysiek een andere disk voor Windows.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:20

Ryceck

Constants and Variables

Gamen op Linux werkt voor 99% van de gevallen, er zijn alleen een paar zaken waar je rekening mee moet houden en welke je leven gemakkelijker kunnen maken.
1. als games op Steam staan wordt je leven exponentieel makkelijker. Je hoeft dan niet te stoeien met andere launchers (Heroic of Lutris) en kan vrij simpel alles gewoon direct starten vanuit Steam.
2. Check https://www.protondb.com voor compatibiliteit van games voordat je iets koopt om te zien of het uberhaupt lekker werkt. Op deze site staan vaak ook eventuele fixes voor stabiliteit en kwaliteit voor sommige games.
3. Als het allemaal toch niet naar behoren werkt dan kan je binnen steam een beetje hobbyen met Proton-versies of anders met iets van Proton-GE varianten.
4. Sommige games gaan gewoon niet werken. Dit zijn vooral de games met kernel-level anti-cheat zaken zoals bijvoorbeeld League of Legends. Ik troost mezelf met de gedachte hier dat ik door dit niet te spelen dus zulke kernel-level spyware ook niet support...

Maar zoals alles met Linux: leer goed zoeken op het internet :-) Issues waar jij tegenaan loopt zijn vaak al getackeld door anderen, of anders hebben anderen wel oplossingsrichtingen welke je potentieel kunnen helpen met het bugfixen. En als je niet in 1x een oplossing vindt; zoek verder met iets andere termen om uiteindelijk alsnog tot een oplossing te komen.

Ikzelf game nu al bijna 4 jaar volledig op Linux (was begonnen met een dual-boot maar was te lui om constant te restarten) en heb sindsdien geen Windows meer aangeraakt. En ik heb er geen spijt van. Sporadisch is er een game die het ff niet goed doet out-of-the-box; maar met wat snelle hulp van ProtonDB en reddit kom je al snel een heel eind.

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-09 08:19
Is Linux ook gebruikers vriendelijker met updates en dringt het zich niet op ? de hoofd reden dat ik op consoles speel is dat Windows te irritant is met updates en mijn instellingen weer veranderd en een PC zal voor een volledige 100% alleen voor gaming gebruikt worden bij de TV met een controller en Steam Big Picture.

Dus meerdere keren in de week naar het toetsenbord gaan omdat Windows weer om aandacht zeurt en ik weer instellingen kan terug zetten daar heb ik geen zin meer in en SteamOS voor PC kan nog wel een jaar duren en deze generatie consoles is voor mij al over en de volgende generatie consoles zal wel richting de 700€ als standaard gaan dus dan maar een 500€ erbij voor iets beters en wat langer mee gaat dan 7 jaar.

Linux WTF ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
Tri Force schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:53:
Is Linux ook gebruikers vriendelijker met updates en dringt het zich niet op ? de hoofd reden dat ik op consoles speel is dat Windows te irritant is met updates en mijn instellingen weer veranderd en een PC zal voor een volledige 100% alleen voor gaming gebruikt worden bij de TV met een controller en Steam Big Picture.

Dus meerdere keren in de week naar het toetsenbord gaan omdat Windows weer om aandacht zeurt en ik weer instellingen kan terug zetten daar heb ik geen zin meer in en SteamOS voor PC kan nog wel een jaar duren en deze generatie consoles is voor mij al over en de volgende generatie consoles zal wel richting de 700€ als standaard gaan dus dan maar een 500€ erbij voor iets beters en wat langer mee gaat dan 7 jaar.

Linux WTF ^^
Je zou Bazzite bijvoorbeeld kunnen overwegen, die kan je naar keuze laten starten met Steam's big picture mode. Volgens mij geldt dat ook wel voor Cachyos, die is denk ik het overwegen ook waard. Over het algemeen zeuren die niet over dingen. Je hebt daar wat meer controle over dan bij Windows.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Cyphax schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:01:
[...]

Je zou Bazzite bijvoorbeeld kunnen overwegen, die kan je naar keuze laten starten met Steam's big picture mode. Volgens mij geldt dat ook wel voor Cachyos, die is denk ik het overwegen ook waard. Over het algemeen zeuren die niet over dingen. Je hebt daar wat meer controle over dan bij Windows.
Ah dank en ja inderdaad er waren meerdere Tweakers die Bazzite promoten en ik wilde op SteamOS officieel voor de PC wachten om dan één OS en één Launcher en één winkel te hebben dus alles via Steam maar misschien kan dat niet eens via SteamOS dus ik heb zo iets waarom wachten ? het kan nog wel een jaar duren..

Als Bazzite op een usb stick staat kan de PC dan booten en Bazzite installeren zodat Windows niet meer nodig is en dan rechtstreeks naar Steam gaan en inloggen ? die Duolopie kan ik wel mee leven als hun elkaar met rust laten ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Tri Force schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:12:
[...]

Ah dank en ja inderdaad er waren meerdere Tweakers die Bazzite promoten en ik wilde op SteamOS officieel voor de PC wachten om dan één OS en één Launcher en één winkel te hebben dus alles via Steam maar misschien kan dat niet eens via SteamOS dus ik heb zo iets waarom wachten ? het kan nog wel een jaar duren..
Uiteindelijk komt het grotendeels allemaal op hetzelfde neer: Linux-distro, Steam erop, automatisch laten starten, eventuele drivers en tools bijvoeren (Sunshine bijvoorbeeld). Bazzite is gewoon handig omdat dat out-of-the-box al voor je gedaan is, maar je kunt Arch ook installeren en dat dan allemaal zo krijgen. Dan heb je CachyOS nagemaakt. ;)
Als Bazzite op een usb stick staat kan de PC dan booten en Bazzite installeren zodat Windows niet meer nodig is en dan rechtstreeks naar Steam gaan en inloggen ? die Duolopie kan ik wel mee leven als hun elkaar met rust laten ^^
Ik weet niet of je heel blij gaat worden van langdurig vanaf een usb-stick draaien. Ik weet niet hoe snel usb-sticks tegenwoordig zijn maar een beetje SSD is wel aan te raden. Heb je nog iets dat alleen in Windows draait dan? Anders ditch je gewoon Windows toch. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Cyphax schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 15:48:
[...]

Uiteindelijk komt het grotendeels allemaal op hetzelfde neer: Linux-distro, Steam erop, automatisch laten starten, eventuele drivers en tools bijvoeren (Sunshine bijvoorbeeld). Bazzite is gewoon handig omdat dat out-of-the-box al voor je gedaan is, maar je kunt Arch ook installeren en dat dan allemaal zo krijgen. Dan heb je CachyOS nagemaakt. ;)

[...]

Ik weet niet of je heel blij gaat worden van langdurig vanaf een usb-stick draaien. Ik weet niet hoe snel usb-sticks tegenwoordig zijn maar een beetje SSD is wel aan te raden. Heb je nog iets dat alleen in Windows draait dan? Anders ditch je gewoon Windows toch. ;)
Ah excuus nee er komt natuurlijk wel een SSD maar als een PC gebouwd is dan moet er wel een OS geïnstalleerd worden maar Bazzite zal niet op een disc staan neem ik aan ? dus Bazzite dan maar op een usb stick downloaden en dan installeren en hopelijk kan Windows in het geheel vermijden worden.

Het probleem is alleen als het om hardware gaat dat is makkelijk maar als het om software gaat dan ben ik een analfabeet daarom irriteer ik mij ook zo aan Windows dat kost soms een half uur om programma's en instellingen weer door te spitten vanwege één update en die updates komen meerdere keren in de maand.. daarom consoles wat plug and play is en waar instellingen overzichtelijk zijn dat scheelt uren per maand aan irritatie..

Bedankt Cyphax ik zal eens verder kijken op youtube naar een schone bouw en installatie van Bazzite + Steam ^^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:21
Tri Force schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:53:
Is Linux ook gebruikers vriendelijker met updates en dringt het zich niet op ?
Daar heb je zelf veel meer controle over als je dat wilt. Het verschilt een beetje per distributie wat de standaard-instellingen zijn. Aan Linux Mint zul je je niet snel een bult vallen.

Zelf game ik al jaren uitsluitend op Linux. Dan speel ik wel geen AAA-titels, maar juist vooral allerlei indie-games en simulatie-spellen. Maar eigenlijk werkt bijna alles wat ik probeer verder wel tegenwoordig. Als er bij staat dat het Steam Deck compatible is, kun je er zo'n beetje blindelings van uitgaan. Maar ook veel titels waar dat niet bij staat werken gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Wilke schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:54:
[...]

Daar heb je zelf veel meer controle over als je dat wilt. Het verschilt een beetje per distributie wat de standaard-instellingen zijn. Aan Linux Mint zul je je niet snel een bult vallen.

Zelf game ik al jaren uitsluitend op Linux. Dan speel ik wel geen AAA-titels, maar juist vooral allerlei indie-games en simulatie-spellen. Maar eigenlijk werkt bijna alles wat ik probeer verder wel tegenwoordig. Als er bij staat dat het Steam Deck compatible is, kun je er zo'n beetje blindelings van uitgaan. Maar ook veel titels waar dat niet bij staat werken gewoon.
Dank voor de info en ik zal eens op youtube kijken naar Bazzite en Linux Mint en ik ben wel een beetje klaar met de meeste AAA spellen van EA, Ubisoft, Activision, Obsidian enz. en ga liever met een selectief aantal verder zoals Kingdom Come Deliverance, Plague tale, Dragon's Dogma, Elden Ring, Lies of P. enz. die meer met gameplay bezig zijn dan met politiek en uitmelkerij zoals de meeste grote uitgevers maar een Steamdeck checklist is handig inderdaad en ik wou ook een Steamdeck voor naast de PC hebben ^^

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Tri Force schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:44:
[...]

Ah excuus nee er komt natuurlijk wel een SSD maar als een PC gebouwd is dan moet er wel een OS geïnstalleerd worden maar Bazzite zal niet op een disc staan neem ik aan ? dus Bazzite dan maar op een usb stick downloaden en dan installeren en hopelijk kan Windows in het geheel vermijden worden.
Bazzite inderdaad downloaden en dan op een usb-stick zetten met bijvoorbeeld Fedora Media Writer
Het probleem is alleen als het om hardware gaat dat is makkelijk maar als het om software gaat dan ben ik een analfabeet daarom irriteer ik mij ook zo aan Windows dat kost soms een half uur om programma's en instellingen weer door te spitten vanwege één update en die updates komen meerdere keren in de maand.. daarom consoles wat plug and play is en waar instellingen overzichtelijk zijn dat scheelt uren per maand aan irritatie..
Het is me niet helemaal duidelijk welke frustratie je ondervindt met instellingen, maar over het algemeen hoef je er niet zoveel aan in te stellen als je met name Steam's big picture gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:31
Speel al enkele jaren op Linux.
Meeste distro's werken prima.
Echter met nieuwere hardware kan het even duren voor met de ondersteuning.
Daarom draait mijn PC met een Intel GPU bazzite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:41
Hier een half jaartje geleden overgegaan met een Ryzen 5 5600x, AMD 7600oc 8GB en 32GB ram. Dit alles nu op Pop!OS 22.04. Alles werkt als een zonnetje met een beetje gepriegel. Maar geen drivergezeik etc.. Het is grotendeels allemaal werkend te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Cyphax schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:32:
[...]

Bazzite inderdaad downloaden en dan op een usb-stick zetten met bijvoorbeeld Fedora Media Writer

[...]

Het is me niet helemaal duidelijk welke frustratie je ondervindt met instellingen, maar over het algemeen hoef je er niet zoveel aan in te stellen als je met name Steam's big picture gebruikt.
Als Windows updates genegeerd worden dan worden mijn spellen langzamer maar na Windows updates worden programma's die ik allemaal verwijderd heb weer geïnstalleerd dus dan weer verwijderen maar ook instellingen zijn weer veranderd en ik heb daar moeite mee om dat door te spitten omdat ik het niet begrijp.

Mijn stiefbroer werkt als zzper in de ict en heeft weet ik hoeveel keer geprobeerd mij het uit te leggen maar dezelfde dag heb ik het weer vergeten als Linux hetzelfde werkt dan is PC zonde van de tijd daarom de vraag of Linux de PC en Steam met rust laat en alleen de nodige updates geeft voor de games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Tri Force schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 17:49:
[...]

Als Windows updates genegeerd worden dan worden mijn spellen langzamer maar na Windows updates worden programma's die ik allemaal verwijderd heb weer geïnstalleerd dus dan weer verwijderen maar ook instellingen zijn weer veranderd en ik heb daar moeite mee om dat door te spitten omdat ik het niet begrijp.

Mijn stiefbroer werkt als zzper in de ict en heeft weet ik hoeveel keer geprobeerd mij het uit te leggen maar dezelfde dag heb ik het weer vergeten als Linux hetzelfde werkt dan is PC zonde van de tijd daarom de vraag of Linux de PC en Steam met rust laat en alleen de nodige updates geeft voor de games.
Ah, zo. Nou het zal niet in de weg zitten. Het is wel zo dat er na een update dingen kunnen veranderen aan de desktop, maar daar heeft Steam in principe geen last van en je instellingen zijn doorgaans wel veilig. Het is natuurlijk niet perfect en het _kan_ weleens misgaan. Een update die iets breekt is in theorie altijd mogelijk, maar tot dusverre heb ik na een paar maanden met Bazzite geen problemen gehad. En dan gebruik ik vooral de desktop mode en nieteens big picture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Cyphax schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:13:
[...]

Ah, zo. Nou het zal niet in de weg zitten. Het is wel zo dat er na een update dingen kunnen veranderen aan de desktop, maar daar heeft Steam in principe geen last van en je instellingen zijn doorgaans wel veilig. Het is natuurlijk niet perfect en het _kan_ weleens misgaan. Een update die iets breekt is in theorie altijd mogelijk, maar tot dusverre heb ik na een paar maanden met Bazzite geen problemen gehad. En dan gebruik ik vooral de desktop mode en nieteens big picture.
Ah bedankt en gezien hoe populaire Bazzite is zal daar wel veel tijd aan besteed worden en als er wel iets mis gaat met bijv. Drivers of iets anders dan zal daar wel een melding van komen op de site of forums en Steam Big Picture die werkte altijd uitstekend en had ook weinig last van Windows meldingen en zo hoort het ook ik wil dat Steam bepaald dat de focus van de PC op games is ^^

Fijne avond en groetjes,

T.F
Pagina: 1