Heatsink: welk doel dient deze?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scooby Doo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 09-09 20:18
Dag,

Mijn vraag: op een moederboard van een vriend tref ik deze heatsink aan. Ik weet dat m.2 ssd’s voorzien kunnen zijn van een heatsink, maar de ssd zie ik hier (nog) niet. Wat is de functie van deze sink?

Groet, Scooby

ps: ja, ik zal het mobo morgen eens even reinigen… goeiendag zeg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh-47TGwbXJYP0A1j-_1gCzz8XQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3gBd83HU3F0RFQSfkaOWxhw.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die is om je VRMs te koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco1994
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:44
Die stofwolk rondom je fan mag ook wel eens de prullenbak van binnen bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-09 15:59
Scooby Doo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:45:
Dag,

Mijn vraag: op een moederboard van een vriend tref ik deze heatsink aan. Ik weet dat m.2 ssd’s voorzien kunnen zijn van een heatsink, maar de ssd zie ik hier (nog) niet. Wat is de functie van deze sink?

Groet, Scooby

ps: ja, ik zal het mobo morgen eens even reinigen… goeiendag zeg

[Afbeelding]
Ik zou zeggen, schroef het los, en het antwoord is daar.
Mijn vermoeden is inderdaad SSD heatsink.

SSDm2's kunnen veel korter zijn dan de lengte van de heatsink, dus ik begrijp je verwarring.
Echt, ik maak ze mee tot een derde van de lengte van wat je gewend bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Tnx terw_dan! Even nagezocht, nog nooit eerder van gehoord (zegt verder niet zoveel, maar dat was al wel duidelijk denk ik).

Gaat het hier om een gpu of cpu vrm heatsink? ik lees wat de functie is, maar wijst het op overclock-capaciteiten van dit mobo (is oud trouwens, 20170330).

EDIT: in de tussentijd nieuwe posts. Ja ik ga ‘m stofzuigen morgen, niet normaal meer dit. En idd misschien even loshalen die sink

Bedankt!

[ Voor 20% gewijzigd door Scooby Doo op 10-07-2025 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Scooby Doo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:52:
Gaat het hier om een gpu of cpu vrm heatsink?
Oh wow, je denkt dat je hier een moederbord met geïntegreerde gpu zou kunnen hebben waar die heatsink dan van zou moeten zijn :+? . Dan zou die wel heel antiek zijn. AMD FX, pre-Core 2?

Dus nee, geen gpu vrm.

Overigens staat je antwoord natuurlijk gewoon in de manual van het bord.

[ Voor 9% gewijzigd door br00ky op 10-07-2025 23:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:38
Deze heatsink koelt de CPU VRM's. Is van Asus Z170 moederbord.

[ Voor 10% gewijzigd door Jaïr.exe op 10-07-2025 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:38
Tnx terw_dan! Even nagezocht, nog nooit eerder van gehoord (zegt verder niet zoveel, maar dat was al wel duidelijk denk ik).

Gaat het hier om een gpu of cpu vrm heatsink? ik lees wat de functie is, maar wijst het op overclock-capaciteiten van dit mobo (is oud trouwens, 20170330).

EDIT: in de tussentijd nieuwe posts. Ja ik ga ‘m stofzuigen morgen, niet normaal meer dit. En idd misschien even loshalen die sink

Bedankt!
Stofzuigen is afgeraden, kan je statische lading krijgen waardoor je werkgeheugen sneuvelt. Koop zo'n busje luchtdrukreiniger bij de action oid en spuit het stof daarmee weg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Uiteraard van je CPU, die zit er immers naast :P

En het wijst niet per se op overclockcapaciteiten van het bord. Je hebt een VRM nodig om te zorgen dat je CPU het juiste voltage krijgt. 12V zo'n ding injagen is niet per se aan te raden. Een VRM zorgt ervoor dat je voltage gereguleerd wordt (vandaar de naam).

Als je er meer, of betere hebt dan kun je er vaak wel beter mee overclocken, maar afgezien van dat zijn ze gewoon noodzakelijk voor de werking van je bord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scooby Doo
Ok thanks terw_dan en jaïr.exe, nooit eerder gezien of van gehoord deze dingen
Pagina: 1