Hoi,
Aantal jaren hosten we diverse websites, vanuit een cluster, aantal stevige HP servers, ssd`s etc..
Achtergrond is niet heel relevant voor deze info.
*sidenote: ik ga niet daadwerkelijke info geven zoals website naam etc..
Een van de servers heeft een wordpress website hobbelen. (16 cores, 32 gb ram 1tb ssd Debian, 3 levels of defence, firewall/IPS/DPI + FAIL2BAN + server security AV)
(PHP 8.4 / phpmyadmin, helemaal up to date, webshop en niet iets heel bijzonders in zich zitten)
Nu, wordt deze sinds afgelopen maandag erg enthousiast bezocht, 5 uur sochtens beginnen er 4 reuqests per seconden te lopen op de website.
/f/image/Ec13sZZRQbGcWnZ0qcOiZ4b4.png?f=fotoalbum_large)
*Even netjes IP uitgeblurt
Deze scenario heb ik nog niet mee gemaakt.
Misschien dat iemand toevallig er ervaring mee heeft?
Wat ik tot nu toe heb gedaan:
/f/image/r4kC1vWKG9kKjW2bdQdrEB5d.png?f=fotoalbum_large)
Maandag middag de PHP opgewaardeerd zodat er meer uit de cache word gelezen (wat mij meer ram kost, maar "boeie" we hebben 32 gb)
Wordfence geinstalleerd, heel leuk, ik zie kilometers requests binnen komen van 10.000 verschillende IP adressen over de hele wereld (Geoblocking is geen optie).
De website 5 min offline gehaald, lopen gapen
naar tig fouten in het logboek wat ook achteraf niks heeft opgeleverd.
Handjevol ip adressen geblokkeerd, wat ook geen verschil gaf...
Het gaat met ups en downs... daardoor is het soms lastig een wijziging aan te brengen.
Ik vermoed dat een "scan" bot struikelt over het filter wat gebruikt word in de webshop.
Daardoor lijkt het alsof er een aanval plaats vind.
*note, cpuload is 100%+ op printscreen, totale cpu load van server ligt rond de 10-20% gemiddeld.
Aantal jaren hosten we diverse websites, vanuit een cluster, aantal stevige HP servers, ssd`s etc..
Achtergrond is niet heel relevant voor deze info.
*sidenote: ik ga niet daadwerkelijke info geven zoals website naam etc..
Een van de servers heeft een wordpress website hobbelen. (16 cores, 32 gb ram 1tb ssd Debian, 3 levels of defence, firewall/IPS/DPI + FAIL2BAN + server security AV)
(PHP 8.4 / phpmyadmin, helemaal up to date, webshop en niet iets heel bijzonders in zich zitten)
Nu, wordt deze sinds afgelopen maandag erg enthousiast bezocht, 5 uur sochtens beginnen er 4 reuqests per seconden te lopen op de website.
/f/image/Ec13sZZRQbGcWnZ0qcOiZ4b4.png?f=fotoalbum_large)
*Even netjes IP uitgeblurt
Deze scenario heb ik nog niet mee gemaakt.
Misschien dat iemand toevallig er ervaring mee heeft?
Wat ik tot nu toe heb gedaan:
/f/image/r4kC1vWKG9kKjW2bdQdrEB5d.png?f=fotoalbum_large)
Maandag middag de PHP opgewaardeerd zodat er meer uit de cache word gelezen (wat mij meer ram kost, maar "boeie" we hebben 32 gb)
Wordfence geinstalleerd, heel leuk, ik zie kilometers requests binnen komen van 10.000 verschillende IP adressen over de hele wereld (Geoblocking is geen optie).
De website 5 min offline gehaald, lopen gapen
Handjevol ip adressen geblokkeerd, wat ook geen verschil gaf...
Het gaat met ups en downs... daardoor is het soms lastig een wijziging aan te brengen.
Ik vermoed dat een "scan" bot struikelt over het filter wat gebruikt word in de webshop.
Daardoor lijkt het alsof er een aanval plaats vind.
*note, cpuload is 100%+ op printscreen, totale cpu load van server ligt rond de 10-20% gemiddeld.
[ Voor 6% gewijzigd door Xanquezer op 10-07-2025 19:23 ]
DPC Chef-kok :)