Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:17
Hallo daar!

Ik ben samen met mijn vrouw de mentor/voogd van een man met een verstandelijke beperking en het sociaal emotionele denkniveau van een 4 jarige. Hij heeft al een aantal jaren een smartphone (Google Pixel 4a) om wat foto's mee te kunnen maken en via YouTube Music muziek te kunnen luisteren. Hij zit in onze Google Family groep en wij hebben ouderlijk toezicht op zijn toestel ingesteld om te voorkomen dat hij apps installeert die ongeschikt zijn. Ik heb praktisch alle apps uitgeschakeld zodat hij bijvoorbeeld niet op een advertentie klikt en in het browser verder kan surfen. Toch gebeurd het iedere X-aantal maanden dat er weer apps geactiveerd zijn en hij het internet op komt of er toch apps geïnstalleerd zijn zonder onze toestemming.

Is er iemand die mij een beetje wegwijs kan maken in het kind-proof maken van een Android toestel? Als er een ander OS geflashed moet worden is dat mogelijk.

De enige apps hij gebruikt zijn de camera, gallerij en YouTube Music.

Het mooiste zou zijn als er meer apps op kunnen staan maar deze niet zichtbaar zijn voor de eindgebruiker zodat ik bijvoorbeeld wel Synology Photos kan installeren en zo een backup kan maken van zijn foto's.

Alvast bedankt voor de reacties!

PS: Ik heb in de titel van dit topic het woord kind gebruikt omdat zijn werk-/denkniveau gelijk is aan dat van een kind en omdat ditzelfde misschien van toepassing kan zijn op een kind dat een tablet o.i.d. gebruikt in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt met verschillende launchers apps niet tonen in de app lade, daar al eens naar gekeken?

En zoek je nou een nieuw toestel of niet?

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoogheid
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07:17
Nee ik zoek niet een nieuw toestel. Excuses als dat niet duidelijk was. Is het dan ook mogelijk om dermate veel te verbergen dat de launcher zelf ook niet verwijderd of uitgeschakeld kan worden? En aan welke launcher moet ik denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft deze volwassene misschien een disharmonisch intelligentieprofiel? Ik heb dat zelf namelijk ook. Zo ben ik bijvoorbeeld niet in staat om zonder problemen deel te nemen aan politiek gevoelige discussies, daar ga ik al snel de mist in zonder dat ik het zelf doorheb, bijvoorbeeld door onbewust in "whataboutism" te vervallen. Bij mij is sprake van een lichte verstandelijke beperking, maar zoals je ziet kan ik me verbaal redelijk goed uitdrukken en kom ik in het dagelijks leven best intelligent over.
Toch gebeurt het iedere X-aantal maanden dat er weer apps geactiveerd zijn en hij het internet op kan, of dat er toch apps geïnstalleerd zijn zonder onze toestemming.
Dat hij een sociaal-emotioneel denkniveau van een vierjarige heeft, betekent niet dat hij op andere vlakken niet bovengemiddeld kan functioneren. Want hoe lukt het hem anders om steeds weer die apps te activeren? In zo'n geval zou je eigenlijk een smartphone moeten overwegen die specifiek ontwikkeld is voor jonge kinderen.

Met custom ROMs kom je een heel eind, maar dat is uiteindelijk ook niet wenselijk. Hij zou dan alsnog zelf een andere ROM kunnen flashen, als hij dat zou willen.

Misschien is het beter om hem inzicht te geven in zijn eigen beperkingen. Als ik dat zelf niet had geleerd, dan was ik waarschijnlijk nog steeds die rebelse internetgebruiker. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat hij iets heeft van: "Waarom wordt alles voor mij beperkt?"

PS theoretische gezien zou de smartphone instellen met een "kinderaccount" voldoende moeten zijn? De Consumentenbond geeft daar namelijk uitleg over.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2025 19:21 ]