"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."
[ Voor 5% gewijzigd door Dennisdn op 10-07-2025 16:50 ]
Ja dat is logisch, maar nooit over gedacht. Ik weet dat mijn buurman - die meer problemen heeft met zijn woning - wel een email richting de verhuurder gaat sturen met zijn beklaag.Dennisdn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:49:
Achteraf kijk je een koe in de kont. Als je destijds had geklaagd bij je verhuurder had de aannemer de opdracht gekregen z'n troep op te ruimen, zoals het hoort en normaal ook gaat.
Mijn achtertuin moet ik nog steeds doen, het liefst zou ik gewoon zien dat er schone grond in komt.
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
Je geeft aan dat je er nooit over na hebt gedacht dus het was ook geen probleem destijds. Waarom dan toch een klacht in gaan dienen?Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:54:
[...]
Ja dat is logisch, maar nooit over gedacht. Ik weet dat mijn buurman - die meer problemen heeft met zijn woning - wel een email richting de verhuurder gaat sturen met zijn beklaag.
Mijn achtertuin moet ik nog steeds doen, het liefst zou ik gewoon zien dat er schone grond in komt.
Persoonlijk vind ik het overigens vrij kortzichtig om te denken, het is een huurwoning dus iemand anders moet het doen. Het is jouw tuin zolang je er woont. Gewoon zelf die troep eruit en even langs de stort.
[ Voor 16% gewijzigd door Jorissie87 op 10-07-2025 16:58 ]
AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Moet je wel vervoer hebben en normaal lever je een tuin toch schoon aan? Ik snap vooral niet waarom ze met twee maten meten.Jorissie87 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:56:
[...]
Je geeft aan dat je er nooit over na hebt gedacht dus het was ook geen probleem destijds. Waarom dan toch een klacht in gaan dienen?
Persoonlijk vind ik het overigens vrij kortzichtig om te denken, het is een huurwoning dus iemand anders moet het doen. Het is jouw tuin zolang je er woont. Gewoon zelf die troep eruit en even langs de stort.
Ik denk niet dat ze dat doen. De aannemer heeft het gewoon niet netjes opgeleverd, waarschijnlijk omdat iedereen van het bedrijf dacht dat iemand anders het zou doen en iemand is het simpelweg vergeten. Normaal komt dat op het lijstje te staan van de oplevercontrole maar als niemand wat zegt gaat iedereen verder in de waan van de dag.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:04:
[...]
Ik snap vooral niet waarom ze met twee maten meten.
Is de grond zelf vervuilt dat je schone grond wilt? Want als het echt vervuilde grond is is het wel ietsje ernstiger dan alleen wat slingerend bouwafval…
[ Voor 10% gewijzigd door Dennisdn op 10-07-2025 17:18 ]
Kennelijk is het echter al 3 jaar geen probleem. Je maakt er een probleem van omdat iemand anders wat scherper is .Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:04:
[...]
Moet je wel vervoer hebben en normaal lever je een tuin toch schoon aan? Ik snap vooral niet waarom ze met twee maten meten.
Wat wil je concreet eigenlijk hebben? Dat de verhuurder nu iemand opdracht geeft om 3 jaar geleden op te ruimen? Lijkt me lastig? Of ligt alle zooi van toen er nog?
Zal intussen wel aardig overwoekerd zijn met pionierplanten zoals knopkruid, klaproos, melde en hanepoot. Planten die zich lekker uitzaaien.......
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dan schakel je desnoods een bedrijfje in die e.e.a. afvoerd of je vraagt vrienden die wel vervoer. Bij mij gaat het er niet in dat je 3 jaar lang niet in staat geweest bent om wat rommel af te voeren. Dan heb je er gewoon geen last van gehad en vond je het prima zo. Nu blijkt dat bij andere huizen wel e.e.a. opgelevert is (misschien een andere aannemer of uitvoerder die het wel als zijn taak zag) is het ineens een ding voor je.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:04:
[...]
Moet je wel vervoer hebben en normaal lever je een tuin toch schoon aan? Ik snap vooral niet waarom ze met twee maten meten.
AMD Ryzen 9 5900X | MSI RTX 3080Ti | GigaByte X570 Aorus Elite | 32GB@3600Mhz | NH-D15 | 970 EVO 1TB | MX500 1TB | FD Define R6 | Acer 28" 4K 60Hz Gsync | Acer 27" 1440P 165Hz Gsync | KB: Ducky one 2 RGB | HP: HyperX Cloud II | M: Zowie FK1
Wat maakt die 3 jaar uit? Wat maakt het uit of TS wel of niet in staat is dat af te voeren? Als huurder ben je verantwoordelijk voor snoei en maaiwerk, daar houdt het ook wel op.Jorissie87 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:44:
[...]
Dan schakel je desnoods een bedrijfje in die e.e.a. afvoerd of je vraagt vrienden die wel vervoer. Bij mij gaat het er niet in dat je 3 jaar lang niet in staat geweest bent om wat rommel af te voeren. Dan heb je er gewoon geen last van gehad en vond je het prima zo. Nu blijkt dat bij andere huizen wel e.e.a. opgelevert is (misschien een andere aannemer of uitvoerder die het wel als zijn taak zag) is het ineens een ding voor je.
Ik zou er niet direct een klacht van maken. Gewoon de vraag stellen kan soms al wonderen doen. Op een vriendelijke toon: "Wij hebben destijds zelf bouwpuin afgevoerd en een schutting geplaatst. Ik zie dat dit bij nieuwe buren door jullie gedaan wordt. Wellicht is er sprake van een vergissing geweest destijds. Kunnen we hier met terugwerkende kracht nog een vergoeding voor krijgen?". Als het antwoord 'Nee' is, heb je denk ik niet veel te eisen in deze.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:45:
[...]
Nu zijn er bij mij in de straat drie nieuwe woningen gebouwd (ook huur) en die krijgen wel een tuin met schone grond bij de oplevering. Die krijgen zelfs een schutting in hun tuin, geplaatst voordat er intrek gemaakt wordt in de tuin.
Nu is het na drie jaar denk ik te laat om een klacht in te dienen, maar waarom wordt er gemeten met twee maten?
[...]
Ja maar het 3 jaar laten liggen (figuurlijk) is wat vreemd.VrolijkeFrans!1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:43:
Een verhuurder is wel degelijk verantwoordelijk voor groot onderhoud aan de tuin. En mij lijkt dat bouwpuin ruimen daar gewoon onder valt.
Het is al afgevoerd, dus @Meg wat zou je nou concreet willen? schadevergoeding? excuses? geruststelling en een aai over je bol?
Het is niet afgevoerd? En er is niks vreemds aan om de verantwoordelijk te leggen waar die hoort.Boudewijn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:48:
[...]
Ja maar het 3 jaar laten liggen (figuurlijk) is wat vreemd.
Het is al afgevoerd, dus @Meg wat zou je nou concreet willen? schadevergoeding? excuses? geruststelling en een aai over je bol?
Dacht ik ook ,maar de TS post dit:VrolijkeFrans!1 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:50:
[...]
Het is niet afgevoerd? En er is niks vreemds aan om de verantwoordelijk te leggen waar die hoort.
Lijkt me dus afgevoerd.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:45:
Hoi,
Ik woon inmiddels alweer bijna drie jaar in een huurwoning (nieuwbouw) en toen der tijd toen de woningen werden opgeleverd lag de tuin vol met stukken bouwafval, dat is inmiddels allemaal wel verwijderd.
Buiten dat: na 3 jaar zou ik niet rekenen op hulp vanuit de verhuurder.
Ik ben in de verwarring gebracht door de latere opmerking dat de tuin nog gedaan moest worden, excuusBoudewijn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:52:
[...]
Dacht ik ook ,maar de TS post dit:
[...]
Lijkt me dus afgevoerd.
Buiten dat: na 3 jaar zou ik niet rekenen op hulp vanuit de verhuurder.
Tja, dan is er inderdaad niet zoveel meer te winnen.
Maar neem contact op met je verhuurder, en laat ze kijken? Dan weet je toch pas waar je aan toe bent?
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Wat dacht je ervan om de tuin te onderhouden zoals je verplicht bent als huurder? Gewoon de boel opruimen en netjes houden, een leefbare buurt begint bij jezelf.
Sowieso denk ik dat er heel veel (sociale?) huurders zijn die zich nu vooral afvragen waarom jij de optie kreeg een nieuwbouw woning te huren, en andere dat niet hebben. Maar na drie jaar heb je nog niks aan je tuin gedaan, iets doet me denken dat het niet de hoogste prio bij je heeft.
Dan moet je niet gravenMeg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:18:
Het is gewoon goed onderhouden, maar ik ga er geen geld aan besteden als het gewoon vuile grond is en als je gaat graven je nog wel een aantal stenen of glas vind.

Maar om je avond vol onduidelijkheid af te sluiten: je hebt geen recht op een tuin zonder wat stenen of glas als je gaat graven. De tuin is gewoon functioneel en dat is het.
Bij nieuwbouw verwacht je geen heel nette grondMeg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:58:
Het meeste puin is weg ja, maar de grond is nog steeds niet "schoon" zoals je verwacht bij een nieuwbouw woning.
Ik denk dat je meer rust hebt als je dit lekker laat gaan.
Maar waarom krijgen de nieuwe woningen het dan wel? Dan klopt er iets niet.Boudewijn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:30:
[...]
Bij nieuwbouw verwacht je geen heel nette grond
Ik denk dat je meer rust hebt als je dit lekker laat gaan.
In de grond van mijn koop nieuwbouwwoning vond ik lege kitspuiten, pakken shag, klonten pur, bakstenen, glas en een sok terug. Verderop werden de tuinen aangelegd opgeleverd. Bij dat project was het een optie, bij deze niet. Projecten verschillen, zo is het nu eenmaal.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:31:
[...]
Maar waarom krijgen de nieuwe woningen het dan wel? Dan klopt er iets niet.
Omdat die op moment van oplevering contact opnamen. Ik denk dat als je nu die woningbouwclub belt ze je uitlachenMeg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:31:
[...]
Piepschuim, colaflessen, glas , worteldoek. Allemaal ook gevonden.IceFox schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:36:
[...]
In de grond van mijn koop nieuwbouwwoning vond ik lege kitspuiten, pakken shag, klonten pur, bakstenen, glas en een sok terug. Verderop werden de tuinen aangelegd opgeleverd. Bij dat project was het een optie, bij deze niet. Projecten verschillen, zo is het nu eenmaal.
Iemand heeft die woning gekocht. Als die partij niet met de projectontwikkelaar heeft afgesproken dat ze schonen grond opleveren zal niemand dat ook zomaar doen. Daarnaast is elk huurcontract ook weer anders. Wellicht betalen de bewoners van de andere woningen meer huur of hebben jullie weer een ander puntje wat zij niet hebben. Elk project verschilt, dat is het leven. Weekendje graven met wat vrienden en je hebt schonen grond.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:37:
Koop is toch anders dan huur?
Het is soms echt bizar wat je vind. Buren vonden een netjes begraven stapeltje zaagbladen.Boudewijn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:39:
[...]
Piepschuim, colaflessen, glas , worteldoek. Allemaal ook gevonden.
[ Voor 20% gewijzigd door IceFox op 10-07-2025 20:43 ]
Och hier had iemand achter de knieschotten op zolder dichtgeknoopte zakjes met feces.IceFox schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:40:
[...]
Iemand heeft die woning gekocht. Als die partij niet met de projectontwikkelaar heeft afgesproken dat ze schonen grond opleveren zal niemand dat ook zomaar doen. Daarnaast is elk huurcontract ook weer anders. Wellicht betalen de bewoners van de andere woningen meer huur of hebben jullie weer een ander puntje wat zij niet hebben. Elk project verschilt, dat is het leven. Weekendje graven met wat vrienden en je hebt schonen grond.
[...]
Het is soms echt bizar wat je vind. Buren vonden een netjes begraven stapeltje zaagbladen.
Puin in de grond is helemaal niet erg.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:58:
Het meeste puin is weg ja, maar de grond is nog steeds niet "schoon" zoals je verwacht bij een nieuwbouw woning.
Ga je druiven kweken, die zijn gewend aan een rotsachtige bodem.
En met de klimaatverandering waarbij de zomers warmer worden groeien die prima.
Kun je straks je eigen wijn maken, mooi toch?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Daarom, is het netjes? Zeker niet. Maar als je erover klaagt moet je het niet 3 jaar later een keer doen. Alternatief is gewoon schouders eronder en het oplossen. Had ook wel kunnen klagen of ze het niet even konden afgraven en hun zooi opruimen, maar daar schiet je niet veel mee op. Vooral niet als het niet contractueel vastgelegd is.Boudewijn schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:43:
[...]
Och hier had iemand achter de knieschotten op zolder dichtgeknoopte zakjes met feces.
Deel aub de reactie. Ben benieuwd, maar ik verwacht dat ik nootjes kan pakken.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:51:
Mijn buurman gaat een email sturen naar de verhuurder.
Staat jouw naam ook onder die email?Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:51:
Mijn buurman gaat een email sturen naar de verhuurder.
Want dan moet je het wel met alle huurders samen doen, dan maak je meer kans.
Ja, hij doet het namens ons allen.Yaksa schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:55:
[...]
Staat jouw naam ook onder die email?
Want dan moet je het wel met alle huurders samen doen, dan maak je meer kans.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Waarom direct een klacht? Wat is er mis met even een belletje plegen?Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:45:
Nu is het na drie jaar denk ik te laat om een klacht in te dienen, maar waarom wordt er gemeten met twee maten?
"Hey, ik kom er net achter dat het kennelijk gebruikelijk om tuingrond schoon op te leveren, dat is bij ons nog niet gebeurd. Zijn er mogelijkheden dat dit alsnog uit te voeren? Daar zou ik erg dankbaar voor zijn..."
(of zoiets...)
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Als ik je reacties lees, dan lijkt het erop (ik vul in) dat jij denkt dat je recht hebt op hetzelfde wat de buren in de nieuwe woningen krijgen. Dat is uiteraard niet zomaar het geval. Je hebt recht op waar je voor betaalt en wat er in de wet geregeld is. Een schutting, die was mogelijk niet verplicht in het verleden, dus je hebt er geen recht op. Hetzelfde voor de kwaliteit van de aarde. En, misschien betaal jij ook wel minder huur, omdat je bepaalde voorzieningen niet krijgt.Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:45:
Heeft iemand tips wat wij eventueel kunnen doen?
Wat je kunt doen. Als je vind dat de kwaliteit van je tuin onvoldoende is, dan kun je dat zelf, zo nodig samen met je buren aanpakken.
Dat moet je vragen aan de verhuurder van die nieuwe woningen (is dat wel dezelfde verhuurder)?Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:31:
[...]
3 jaar verder, misschien een andere architect, misschien een andere aannemer, misschien een andere regeling, misschien hebben zij er wel om gevraagd?
Jij bent toch as-is de huurwoning betrokken? Ik neem aan dat je een rondje door de woning hebt gedaan met de verhuurder voor je introk?
Als het een koopwoning was en je bij het nieuwbouwtraject betrokken was en daar een schutting op de lijst stond had je kunnen klagen over een schutting, maar dat gaat hier echt niet op. Jij bent akkoord gegaan met een tuin vol bouwafval en zonder schutting, daar had je toen meteen afspraken over moeten maken.
Los daarvan is de tuin verantwoordelijkheid van de huurder, niet verhuurder, dus heb je al geluk dat ze het afval hebben weggehaald.
Meg schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:04:
Ik snap vooral niet waarom ze met twee maten meten.
Ik denk dat dit het hele topic wel samenvat.Sissors schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:28:
Los van wat er normaal is in dit geval, gaat het jou dus puur erom dat een anders iets heeft gekregen wat jij niet hebt.
TS kreeg geen opgeruimde tuin, en andere mensen in een ander project krijgen wel een opgeruimde tuin.
That's life. Als mijn buurman gisteren de Staatsloterij jackpot blijkt te hebben gewonnen open ik hier ook geen topic dat de wereld oneerlijk i somdat op mijn lot niets gevallen is.
Er zijn mensen die vrijwel hetzelfde werk doen als ik, maar daar per maand meer - of juist minder - voor betaald krijgen. Moet ik, of een ander, daar dan een topic over openen?
Soms zit het mee, en soms zit het tegen. Als iemand de TS ooit verteld geeft dat het leven eerlijk is, verdient die persoon een flinke terechtwijzing. Aan de andere kant, de TS lijkt zelf ook nog niet ontdekt te hebben dat het leven niet altijd eerlijk is.
Ik snap heel goed dat dit niet is wat je wilt horen, @Meg, maar het lijkt er alleszins op dat je dit drie jaar geleden helemaal niet belangrijk vond, en nu opeens wel, alleen maar omdat iemand anders iets krijgt waar jij nooit om gevraagd hebt. En dat wekt gewoon weinig begrip en sympathie.
Als die tuin echt belangrijk was geweest, had je daar drie jaar geleden wel op gelet of over aan de bel getrokken.
Als je drie jaar later had gezegd "en nu wil ik iets aan de tuin gaan doen, maar ik moet kosten maken om puin te (laten) ruimen, en dat wil ik vergoed hebben", dan waren mensen hier waarshcijnlijk bereid geweest om met je mee te denken.
Maar nu stel je "ik vond die tuin nooit zo belangrijk, maar omdat een ander, in een ander huis, wel een schone tuin krijgt, wil ik dat ook." En dat klinkt, sorry dat ik het zeg, vooral een beetje kinderachtig.
Bij huurwoningen kan je ook bij renovatie tegen bijbetaling meerwerk laten doen. Mijn moeder kon extra keukenkastjes laten plaatsen, of een fonteintje in het toilet, tegen betaling van een meerprijs.