Zwaardere opdekdeur plaatsen 2 paumelles

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommatje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:22
Beste Tweakers,

Een vraag die me al even bezighoud maar waar ik verdacht weinig over kan vinden online (misschien een goed teken dus?).

In mijn nieuwe woning (voor mij nieuw) bouwjaar 1994 hangen opdekdeuren 211,5cm bij 93cm aan 2 paumelles in een metalen (polynorm?) kozijn. Nu heb 1 ik deur vervangen voor een staallook zwarte deur van hout met glas (ja, ik weet het, heel origineel...). Mij viel op dat die deur een stuk zwaarder is, 33 kilo, dan de standaard deuren die 20 kilo wegen (beiden echt gewogen, niet berekend). Voor nu hangt de deur stabiel en draait volledig piep en kraak vrij, maar vraag mij wel af of dit op de lange termijn duurzaam is. En of ik niet als ik morgen thuis kom van werk een afgebroken en omgevallen deur met het glas in 1000 stukjes aantref...

Al dit soort staallook opdekdeuren in deze maat (211,5 bij 93) worden overal waar ik kijk aangeboden met 2 paumelle boringen op de standaard hoogtes. Dus ergens lijkt het mij dan ook daadwerkelijk de bedoeling dat je ze aan 2 paumelles kan ophangen. Echter in veel nieuwere huizen kom je dit soort opdekdeuren tegen met 3 paumelles (2 boven 1 onder) i.p.v. 2 en dat is vast ook met een rede.

Is er iemand die jaren geleden ook zo'n mooie hippe nieuwe deur met glas aan 2 paumelles heeft gehangen en waar dit nog steeds goed hangt? Ik had zover al wel begrepen dat een 3e paumelle monteren in een stalen kozijn niet zomaar even gaat dus dat lijkt me niet echt een optie.

Misschien maak ik mij druk om niks, maar benieuwd naar ervaringen dus.

Alvast bedankt! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10-09 16:55
Heeft hier jaren zo'n deur gehangen zonder problemen precies in zo'n kozijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vroegah (rond de eeuw wisseling) was de woonkamer een appart rookcompartiment en was daar een brandwerende deur voorzien. en die hebben door hun gewicht vaak een 3e scharnier en tegenwoordig zijn de deuren 2300mm en die hebben doorgaans ook een 3e scharnier. Ik zou mij er niet teveel zorgen om maken. Die deur/kozijn fabriekanten hebben vaak zelf ook luxere deuren die veel zwaarder zijn en aan dezelfde scharnieren hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik heb met de verbouwing eenzelfde soort deuren erin gehangen, maar me er eigenlijk niet druk om gemaakt, omdat de deuren die erin hingen ook al absurd zwaar waren. Ik heb ze niet gewogen, maar dat was zeker boven de 20 kilo.

Op het moment dat je de deur normaal open en dicht kan doen, zonder dat er iets piept, kraakt of beweegt wat niet moet bewegen zou ik me er niet druk om maken. Zo heel gek veel is 33 kilo nou ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommatje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:22
Dank, dan ga ik er proberen wat meer van te genieten ipv mij druk te maken om niks.