OLED of niet in verband met licht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Mijn huidige TV (uitvoering: Sony Bravia KDL-43W805C Zwart) is nodig aan vervanging toe. Alleen twijfel ik of wij met onze situatie goed doen aan een OLED of juist beter voor een LCD kunnen gaan?

Ik gebruik een uitvoering: Yamaha RX-V479 Zwart en uitvoering: Nvidia Shield TV Pro 16GB en zou die graag willen behouden. Of is de versterker ook te outdated?

Met de huidige TV hebben we namelijk best last van weerspiegeling in donkere scenes, waarbij we vaak de gordijnen helemaal dicht moeten doen om het beter te kunnen zien. Vooral met avondzon hebben wij licht op het gedeelte waar wij zitten, echter komt het licht nooit direct op de TV. Ik las wel dat dit sowieso een no-go is, maar over onze situatie kon ik niet zo veel vinden.

Ik vroeg me af of dit vooral is omdat mijn TV al 10 jaar oud is, en dit met een moderne OLED geen probleem is, of dat we in deze situatie toch beter voor een LCD kunnen gaan?

Bijgevoegd een schets van de situatie, waarbij de pijl het licht 's-avonds voorstelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFmTDvXLf9BR9-Ush0-OPU_pVQY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DcdjKLVzlrwx8jTf7KghwfYL.png?f=user_large

Op basis van de BBG zou ik dan bij een uitvoering: Samsung Neo QLED QN92D 55" Zilver uitkomen. Er worden alleen series en films gekeken met de TV, geen games op gespeeld.

Als een OLED wel kan zou de uitvoering: LG OLED evo G4 55" (G45LW, geen voet) Zwart binnen budget vallen, dit is wel een beetje aan de bovenkant. De TV moet ook niet worden opgehangen maar op een kastje staan, dus een voet zou er dan nog bij komen.

[ Voor 29% gewijzigd door Preau op 10-07-2025 13:51 ]

Beste antwoord (via Preau op 10-07-2025 21:32)

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik zou voor de LG G4 kiezen, biedt voldoende helderheid in samenhang met een goede reflectie filter om in jullie woonkamer prima TV te kijken.

Je zult altijd 'last' houden van invallend licht vanaf de zijkant echter zal dit met een TV zoals de LG G4 al voor > 80% minder zijn vergeleken met de Sony. De LG 55G5 wordt standaard met een voet geleverd en scheelt in de totale prijs maar weinig, dan krijg je als voordeel een nog betere reflectie filter en een nog hogere helderheid om reflecties te elimineren.

LCD heeft de laatste jaren flinke stappen gezet echter blijft OLED nog altijd superieur betreft beeldkwaliteit.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ik heb sinds een half jaar een OLED hangen. Een Samsung S95D.
De (maximale) lichtopbrengst is wel wat teleurstellend, naar mijn mening.
Geen probleem in de avond, als de zon onder is, maar overdag is het beeld duidelijk donkerder.

Ik zou voor een klassiek LCD gaan. Bij Samsung zou dat een Neo QLED serie zijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilagro
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-09 11:22
Over de tv heb ik geen advies, daar heb ik geen ervaring mee.
De versterker zou ik echter wel houden indien daar ook goede speakers op aangesloten zitten.
Zelf ben ik van een vergelijkbare Denon versterker met JBL speakers over gegaan op een soundbar, maar qua geluid vind ik dat een achteruitgang. Wel de Nvidea op de versterker aansluiten en het beeld daarvandaan doorzetten, want ik zie geen ARC via HDMI staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als helderheid geen probleem is nu, dan is dat met een OLED ook niet het geval. De OLED's van nu zijn namelijk veel helderder dan je LCD van 10 jaar oud.

Weerspiegeling zal een probleem blijven. De meeste OLED's hebben een spiegelend paneel. Dat kan zeker wel storend zijn in jouw geval. Samsung is de enige die OLED's met mat scherm heeft, zoals de S95D. Ik snap overigens niet dat @GarBaGe te klagen heeft over een teleurstellende maximale lichtopbrengst van een S95D. Als ik mijn C3 in SDR materiaal op 100% lichtopbrengst zet dan branden je ogen er praktisch uit. Dat kijkt echt niet prettig.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Hulleman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:00:
Als helderheid geen probleem is nu, dan is dat met een OLED ook niet het geval. De OLED's van nu zijn namelijk veel helderder dan je LCD van 10 jaar oud.

Weerspiegeling zal een probleem blijven. De meeste OLED's hebben een spiegelend paneel. Dat kan zeker wel storend zijn in jouw geval. Samsung is de enige die OLED's met mat scherm heeft, zoals de S95D. Ik snap overigens niet dat @GarBaGe te klagen heeft over een teleurstellende maximale lichtopbrengst van een S95D. Als ik mijn C3 in SDR materiaal op 100% lichtopbrengst zet dan branden je ogen er praktisch uit. Dat kijkt echt niet prettig.
Ik zie nu ook dat de Samsung inderdaad een mat scherm heeft. Dat klinkt wel goed, zou dat dan vergelijkbaar zijn met een LCD?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-09 15:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Wellicht gek gedacht, en geen idee hoe jouw situatie is natuurlijk, maar hier heb ik e.e.a. geautomatiseerd met Home Assistant.

Zodra de TV aan is voor minimaal 30 seconden, gaat de jaloezie achter ons helemaal dicht (raam achter de bank en naast de bank). Dus achter de bank dicht.

Tevens wordt gekeken hoe 'fel' het buiten is, op basis van het aantal lumen gaat ook de jaloezie van 't zijraam (Zelfde situatie als bij jou) bijna dicht.

Met een fancy melding op tv: 'Om de kijkervaring te verbeteren worden de raambekleding gesloten'.

Werkt perfect.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Zowat elke TV in de prijsklasse van 1200 euro en hoger geeft een prima beeld.
Echter, wil je een vergelijkbare ervaring zoals je ook met een film in een bioscoop zou kunnen hebben, weet dan dat in de meeste gevallen een bioscoop geen ramen heeft en dat het daar nogal donker is.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Preau schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:14:
[...]

Ik zie nu ook dat de Samsung inderdaad een mat scherm heeft. Dat klinkt wel goed, zou dat dan vergelijkbaar zijn met een LCD?
Ik durf dat niet te zeggen, maar zou niet weten waarom dat niet vergelijkbaar zou zijn.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Nu online
Ik zou voor de LG G4 kiezen, biedt voldoende helderheid in samenhang met een goede reflectie filter om in jullie woonkamer prima TV te kijken.

Je zult altijd 'last' houden van invallend licht vanaf de zijkant echter zal dit met een TV zoals de LG G4 al voor > 80% minder zijn vergeleken met de Sony. De LG 55G5 wordt standaard met een voet geleverd en scheelt in de totale prijs maar weinig, dan krijg je als voordeel een nog betere reflectie filter en een nog hogere helderheid om reflecties te elimineren.

LCD heeft de laatste jaren flinke stappen gezet echter blijft OLED nog altijd superieur betreft beeldkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Freshouttheoven schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:17:

Dank voor de tip, even contact gehad met Smits en met hun aanbieding wordt de G5 wel erg aantrekkelijk!

Blijkbaar ondersteunt mijn receiver ook geen HDR passthrough, dus moet de Shield dan rechtstreeks op de TV en audio via ARC. Dan verlies ik weer de HD audio maar dat is dan een mooie volgende upgrade.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Nu online
Preau schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:22:
Dan verlies ik weer de HD audio maar dat is dan een mooie volgende upgrade.
Vraag me af of je het verschil tussen Dolby true hd 5.1 en dolby 5.1 hoort.

Je kunt nog met een hdmi 2.0 audio extractor werken. Ben je voor een paar tientjes klaar. Scheelt je weer een nieuwe receiver kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Preau
  • Niet online
Hulleman schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:21:
[...]

Vraag me af of je het verschil tussen Dolby true hd 5.1 en dolby 5.1 hoort.

Je kunt nog met een hdmi 2.0 audio extractor werken. Ben je voor een paar tientjes klaar. Scheelt je weer een nieuwe receiver kopen.
Goeie tip! Ga ik even naar kijken tegen die tijd, voor nu is het inderdaad prima. Ik heb toch maar een 2.0 setup.
Pagina: 1