[DIY] Schrijvers Carebricks systeem kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-07 10:31
Hey allen,

ik heb enorme last van vocht in mijn buiten muren. Met name de onderste 30 cm zit heel veel vocht. Ik moest laatst boren in de bakstenen, waar bij de hogere bakstenen heel normaal poeder uit kwam, maar onderin 'slierten' omdat de baksteen zo vochtig was.

Nu Lees ik dingen over carebricks/schrijvers systeem
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.heritage-house.org%2Fimages%2Fuploaded%2Fheritageh_new%2FA60A1368.JPG&f=1&nofb=1&ipt=5f32a001b62d43a13a1a226a0438b17f11ae7d5d5f7bb3a4dfe41a4a5d2b4ed3

Echter vind ik overal enkel bedrijven die dit met liefde voor paar duizend euro komen installeren. De blocken zelf zien er niet zo complex uit, en iemand 'claimt' op het internet dat deze voor een euro of 12 per stuk te koop zouden zijn.
Afbeeldingslocatie: https://schrijvervochtbestrijding.nl/wp-content/uploads/2012/11/Section-of-Schrijver-System.png

Nu is de vraag echter wel, maar waar dan. Inzetten kan ik namelijk prima zelf, en gun iedereen zn salaris ook wel, maar wel met mate ...

Thanks alvast.

[ Voor 5% gewijzigd door n0d3 op 10-07-2025 13:25 ]

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:31
Ik ken het niet maar als ik je plaatje bekijk, vraag ik me direct af hoe die airflow gecreëerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
Euh, ligt het aan mij of is dat helemaal geen oplossing voor het probleem? Je blijft met optrekkend vocht zitten, zolang je geen waterkering voorziet (wat niet bijzonder ingewikkeld is, muren injecteren en de gaatjes weer herstellen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Wat er gebeurd is, dat je continue 'tocht' hebt door je spouw, je voert droge lucht aan, en die neemt het vocht weer mee naar buiten, het werkt 'gewoon' met wind van buiten. Ze zeggen dat het ongeveer een jaar kan duren voordat je muur weer droog is, omdat het best langzaam werkt.

Om te voorkomen dat je een ijskoude muur krijgt, is dat grijze buisje, die wel vocht door laat, maar vrijwel geen 'wind' (en je hebt altijd nog je isolatie materiaal die de lucht stil houd).

Het systeem schijnt vrij goed te werken (in de gevallen waar er minder vocht optrekt, dan dat dit systeem kan afvoeren.

[ Voor 3% gewijzigd door n0d3 op 10-07-2025 15:53 ]

We are borg. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Resistance is futile, you will be assimilated

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Heb je geen open stootvoegen?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:37
dit is echt een kustsysteem, het maakt je binnenblad veel kouder door actief heel veel te ventileren en je kunt ook je gevel niet meer isoleren want dan is er geen luchtcirculatie meer.
Je kunt beter een andere oplossing zoeken. Als het alleen in je buitenmuren zit, dat is toch niet erg?

Je zult deze dingen vast kunnen kopen bij een groothandel in dit soort dingen, en anders hebben ze gewoon contactgegevens op hu website staan. Bel ze en dan helpen ze je vast aan een verkooppunt in de buurt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:24
Heb je meer info van de muur? Je zegt de buitenmuur, bedoel je daarmee het buitenblad? Uit welk jaar is de woning, wat zit er naast de muur (buitenzijde) en hoe zit het eronder binnen.

Als je muur zo vochtig is dat bij het boren er slurry uit komt dan zou ik sowieso eerst beginnen bij de bron van het probleem. Dat vocht moet ergens vandaan komen. Het kan zijn dat je in een erg vochtig gebied woont, of dat je geen goede dampkering hebt. Zeker bij oudere (goedkope) bouw was dat wel eens het probleem.

Ik zou eerst de situatie zelf goed beoordelen voordat je naar oplossingen gaat.

|>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
n0d3 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 15:52:
Wat er gebeurd is, dat je continue 'tocht' hebt door je spouw, je voert droge lucht aan, en die neemt het vocht weer mee naar buiten, het werkt 'gewoon' met wind van buiten. Ze zeggen dat het ongeveer een jaar kan duren voordat je muur weer droog is, omdat het best langzaam werkt.

Om te voorkomen dat je een ijskoude muur krijgt, is dat grijze buisje, die wel vocht door laat, maar vrijwel geen 'wind' (en je hebt altijd nog je isolatie materiaal die de lucht stil houd).

Het systeem schijnt vrij goed te werken (in de gevallen waar er minder vocht optrekt, dan dat dit systeem kan afvoeren.
Welk grijs buisje? Je maakt effectief koudebruggen (net wat iedereen keihard wil vermijden) waardoor je naast het optrekkend vocht ook nog risico loopt op condensproblemen...

En waarop is de gok gebaseerd dat dit meer vocht kan afvoeren dan er in de muur optrekt? Nattevingerwerk (pun intended)?

De reden dat je dit niet in DIY vind, zal vast bovenstaande zijn. Er moet een verkoper aan te pas komen om dit verkocht te krijgen, wie er even over nadenkt snapt dat dit enkel in hoogst uitzonderlijke gevallen een minderwaardige oplossing kan zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:43
Je kan zelf enkele stootvoegen open maken voor meer ventilatie.

Is de spouw onder je dakpannen open, kan er via de bovenkant wind onder je pannen door om je spouw te ventileren?
Zijn je stenen poreus en is er vervuiling onderin je spouw?

Ik heb ook ooit zo'n verkoper van een schrijvers systeem over de vloer gehad, die vragen behoorlijke prijzen en het is eigenlijk symptoom bestrijding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:42
Zoek eens op het forum. Volgens mij heb ik en anderen dit al eens uitgeplozen.

Het zou me zeer verbazen als deze telsell meuk los verkrijgbaar is. En zelfs dan wil je het niet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
No Hands schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:41:
dit is echt een kustsysteem, het maakt je binnenblad veel kouder door actief heel veel te ventileren en je kunt ook je gevel niet meer isoleren want dan is er geen luchtcirculatie meer.
Je kunt beter een andere oplossing zoeken. Als het alleen in je buitenmuren zit, dat is toch niet erg?

Je zult deze dingen vast kunnen kopen bij een groothandel in dit soort dingen, en anders hebben ze gewoon contactgegevens op hu website staan. Bel ze en dan helpen ze je vast aan een verkooppunt in de buurt.
We hebben schimmel aan de binnenmuren.

De woning is uit 1972 en er is een tiental jaren fluffy-wol erin gespoten. Dit is nog best redelijk op orde, behalve dat er dus optrekend vocht in zit.

Ik zit wel te denken om het te laten volspuiten met pur (over/door) die fluf isolatie, niet ideaal, maar het eruit halen is ook bijna niet te doen denk ik.

Maar goed, ik heb dan nog steeds vocht in de muren. Die blokjes hebben wel een vocht-doorlatende koker aan het uiteinde, waardoor het wel allemaal 'plaatselijk' koud is.lijkt me? De vraag is dan wel, maakt dit het erger of beter ...

Ik heb wel gelezen over het injcteren van gel om het opkruipende vocht tegen te houden, maar lijkt me dat dat best diep moet gedaan worden, dus eerst de gevel enigszins vrij graven? Onze tuin ligt best hoog achter ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
Goed, volgens mij is de conclusie dat het een kut systeem is :D

Toen wij hier 8 jaar geleden kwamen wonen, leek alles okee, al was ook alles geschilderd, dus wie weet.

Onze kruipruimte is bedekt met noppenfolie en de bovenkant is heel mooi droog. Toen ik een keer onder de folie moest zijn onder het kruipluik, was ook daar de grond voor mijn gevoel droog (beetje zanderig klei).

Maar in de buurt is er veel last van vocht in de kruipruimte, tot laagjes water aan toe. En schimmel/vochtige binnen muren is ook niet ongekend.

Dit waren toen dr tijd 'goedkope' wooningbouw woningen, dus bezuinigd zal er overal wel op zijn.

Of de spouw boven open is durf ik niet te zeggen, binnen is er onder de houten dakplaat enkel beton zichtbaar, en buiten zit boven aan een zichtbare houten balk boven op de gevelmuur. wat er tussen zit, durf ik niet te zeggen. Het probleem is overigens ook enkel onderin tot max vensterbank hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:37
n0d3 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:18:
[...]

We hebben schimmel aan de binnenmuren.

De woning is uit 1972 en er is een tiental jaren fluffy-wol erin gespoten. Dit is nog best redelijk op orde, behalve dat er dus optrekend vocht in zit.

Ik zit wel te denken om het te laten volspuiten met pur (over/door) die fluf isolatie, niet ideaal, maar het eruit halen is ook bijna niet te doen denk ik.

Maar goed, ik heb dan nog steeds vocht in de muren. Die blokjes hebben wel een vocht-doorlatende koker aan het uiteinde, waardoor het wel allemaal 'plaatselijk' koud is.lijkt me? De vraag is dan wel, maakt dit het erger of beter ...

Ik heb wel gelezen over het injcteren van gel om het opkruipende vocht tegen te houden, maar lijkt me dat dat best diep moet gedaan worden, dus eerst de gevel enigszins vrij graven? Onze tuin ligt best hoog achter ...
twee soorten isolatie in 1 spouw is nooit een goed idee, er wat bijspuiten om vochtproblemen op te lossen al helemaal niet. je moet de oorzaak aanpakken en niet proberen de symptomen op te lossen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
No Hands schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:39:
[...]

twee soorten isolatie in 1 spouw is nooit een goed idee, er wat bijspuiten om vochtproblemen op te lossen al helemaal niet. je moet de oorzaak aanpakken en niet proberen de symptomen op te lossen.
de PUR was met name om de kou buiten te houden :) niet zo zeer voor het vocht ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
n0d3 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 11:18:
[...]We hebben schimmel aan de binnenmuren....
Dat kan verschillende oorzaken (dus ook oplossingen) hebben:
- Condens
-- onvoldoende ventilatie
-- te weinig stoken
-- koudebrug (wat dat systeem net zal verergeren)
- Insijpeling regenwater
-- vochtbrug in spouw
-- defecte afvoer
-- waterlek
- Optrekkend vocht
-- plaaster over de vochtbarriëre (zit normaal ter hoogte van plinten, en mag gips niet over komen)
-- vochtbarriere versleten (bepaalde huizen zijn gebouwd op ingevette dierenhuiden, moderne DPC folie gaat net wat langer mee).

Thuis hadden we optrekkend vocht, gel ingespoten en dat is opgelost. De gel trekt zo'n 10 à 15cm ver in de muur, dus je maakt elke 15cm een gat tot halfweg de muur en spuit daar in, zo creëer je een barriere van ~20cm hoog. Idealiter spuit je in achter de plinten, waterdicht cement er over, plintjes terug en klaar.
Je spreekt van gevel vrijgraven, maar dat inspuiten doe je in de binnenmuur.
Als je aan de buitenmuur ook last hebt, zou dat niet naar de binnenmuur mogen komen. Je kan wel rondom de gevel de grond wat extra waterdoorlatend maken, als je enkel last hebt bij veel regenval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0d3
ik zal binnenkort is watas fotos schieten, mss dat dat helpt ...

Pagina: 1