Offerte achteraf toch te duur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-09 23:02
Ik heb het idee dat ik 'opgelicht' ben bij een isolatieklus aan mijn woning.
Opgelicht is bewust tussen aanhalingstekens, omdat het bedrijf de klus wel naar tevredenheid heeft uitgevoerd, maar naar mijn idee betaal ik gewoon veel te veel voor de klus.

De klus in kwestie betreft het impregneren van een gevel van 60m2. Hiervoor is een pasta gebruikt die bij de bouwmarkt voor 275 euro (12,5l emmer) te koop is. Ze hebben 1 emmer gebruikt. Er zijn twee mannen geweest. Ze waren een uur bezig (45 minuten, maar ik rond het op naar een uur). Voor hun reken ik 200 euro. Dan gooi ik er nog wat materiaalkosten, reiskosten, etc bij en kom ik op 800 euro. Echter is de offerte twee keer zo hoog!

Ja, ik weet dat ik dan niet had moeten tekenen, maar de verkoper/ adviseur ik kwestie was er 1 van het type aal. Hij wist het allemaal mooi te brengen en voor ik het wist had ik al een handtekening gezet. Dom, toen ik er later over nadacht en normaal doe ik dit ook nooit. Dus ga maar na dat deze verkoper goed was. Die is goud waard voor het bedrijf.

Maar ja, wat kan ik nog als consument? Heb ik nog een poot om op te staan?

Dit prijsverschil is gewoon te groot. Ondanks de prima uitvoering van de klus hou ik er gewoon een wrang gevoel aan over bij dit bedrijf. Ik heb hun benaderd met dit verhaal en hoop op coulance van hun kant. Temeer ook omdat de klus uiteindelijk een dag later is uitgevoerd dan afgesproken wegens omstandigheden van hun kant waarbij de communicatie ook te wensen over liet. Ik heb nog geen reactie van hun kant.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +44 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De volgende keer eerst je offerte vergelijken en dan pas de klus laten doen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:29

DukeBox

loves wheat smoothies

Beetje veel leergeld maar gewoon jammer en ga verder met je leven.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
Ernemmer schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:44:
De volgende keer eerst je offerte vergelijken en dan pas de klus laten doen.
Ik heb offertes opgevraagd. Meerdere. Die willen allemaal de gevel volspuiten terwijl deze verkoper mee ging in mijn verhaal dat dat niet wijs was en impregneren alleen voldoende was. Mijn spouw is te dun voor na isolatie.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +50 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 12:05

Croga

The Unreasonable Man

So let's get this straight.....

Je hebt een offerte opgevraagd voor bepaalde werkzaamheden.
Je bent akkoord gegaan met de offerte.
De bepaalde werkzaamheden zijn naar behoren uitgevoerd.

Volgens mij is de enige volgende stap de afgesproken prijs betalen. Niet meer en niet minder. Achteraf komen zeuren dat je het niet met de prijs eens bent is goedkoop en levert je niets op. Afgesproken is afgesproken.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Materiaalkosten is slechts 1 component. Expertise van de partij, garantie op het uitgevoerde werk etc etc. Moet je allemaal meerekenen.

Klus is naar behoren uitgevoerd. Wat denk je nu nog te kunnen bereiken??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:44
rimave schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:42:
Opgelicht is bewust tussen aanhalingstekens, omdat het bedrijf de klus wel naar tevredenheid heeft uitgevoerd, maar naar mijn idee betaal ik gewoon veel te veel voor de klus.

De klus in kwestie betreft het impregneren van een gevel van 60m2. Hiervoor is een pasta gebruikt die bij de bouwmarkt voor 275 euro (12,5l emmer) te koop is. Ze hebben 1 emmer gebruikt. Er zijn twee mannen geweest. Ze waren een uur bezig (45 minuten, maar ik rond het op naar een uur). Voor hun reken ik 200 euro. Dan gooi ik er nog wat materiaalkosten, reiskosten, etc bij en kom ik op 800 euro. Echter is de offerte twee keer zo hoog!

Ja, ik weet dat ik dan niet had moeten tekenen, maar de verkoper/ adviseur ik kwestie was er 1 van het type aal. Hij wist het allemaal mooi te brengen en voor ik het wist had ik al een handtekening gezet. Dom, toen ik er later over nadacht en normaal doe ik dit ook nooit. Dus ga maar na dat deze verkoper goed was. Die is goud waard voor het bedrijf.
Mja, de tijd die die verkoper nodig had moet ook terugverdiend worden. En de tijd die ze aan klachtenafhandeling moeten besteden. Bedrijf zelf zal ook nog wat reclame moeten maken. Dus met wat overhead erbij is het wellicht niet eens heel gek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

rimave schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:47:
[...]

Ik heb offertes opgevraagd. Meerdere. Die willen allemaal de gevel volspuiten terwijl deze verkoper mee ging in mijn verhaal dat dat niet wijs was en impregneren alleen voldoende was. Mijn spouw is te dun voor na isolatie.
Het maakt voor het feit dat je moet betalen weinig uit, maar waarvoor heb je nou offertes opgevraagd? Voor isoleren of impregneren? En/of waarom vraag je mensen over de vloer om te komen isoleren (wat toch de muur volspuiten is, of met veel ingrijpendere maatregelen) en ga je die vervolgens zeggen dat de muur impregneren (wat je volgens mij doet tegen vocht?) voldoende is?

En, misschien had je beter ook meerdere offertes gevraagd voor specifiek impregneren want dat lijkt me aan andere klus?

[ Voor 7% gewijzigd door Ugchel op 10-07-2025 12:53 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

njitter schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:51:
Materiaalkosten is slechts 1 component. Expertise van de partij, garantie op het uitgevoerde werk etc etc. Moet je allemaal meerekenen.

Busje... Reistijd... Voorbijrijdkosten... Garantie...

Als je het niet wilt betalen moet je het zelf doen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Dit is een beetje als zeuren dat een biefstuk in een restaurant 50 EUR kost terwijl als je zelf bij de Hanos datzelfde vlees had gehaald het 20 EUR was geweest. Inderdaad leergeld zou ik zeggen. En zoals genoemd is het niet alleen materiaal kosten, net zoals in een restaurant er ook service bij komt.

[ Voor 21% gewijzigd door Razr op 10-07-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:37

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Heb je de andere partijen (die dus een offerte met meerdere componenten werk en dus duurder) ook allen gevraagd om alsnog een offerte uit te brengen voor enkel impregneren? Want het is een beetje onduidelijk of je nu door gebrek aan geleverde informatie misschien in zee bent gegaan met de duurdere/duurste partij.

Dan verder weet ik weinig van muren maar zelfs een basale website als https://www.eigenhuis.nl/...tileren/gevel-impregneren komt met een hogere inschatting van kosten & materiaal (tot wel 1000 Euro) dan jij in jouw startpost zelf begroot.

En jouw startpost laat onhandig tot niet zien welke posten / kosten nu hebben gezorgd dat je 1600 moet betalen ipv de (zelf berekende) 800 of minder.

/edit: recentelijk ander topic dat iemand vond dat een ZZP'er "te veel doorberekende" want bij de Gamma was het bijvoorbeeld 20 Euro inkoop maar op de offerte stond het als bijvoorbeeld 50 verkoop. Ja en? Er zijn (absoluut) geen regels maar ook zeker cowboys wat ze mogen offreren.

[ Voor 16% gewijzigd door MAX3400 op 10-07-2025 12:55 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dutchgio
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 11:25
[...]

Maar dan wist je toch dat ze alleen gingen impregneren en hoe duur het was? Dat ze daarmee binnen een uur klaar zijn maakt het ineens opgelicht.

Dan had je meerdere offertes moeten vragen voor alleen het impregneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:31

Maar ja, wat kan ik nog als consument? Heb ik nog een poot om op te staan?

Dit prijsverschil is gewoon te groot. Ondanks de prima uitvoering van de klus hou ik er gewoon een wrang gevoel aan over bij dit bedrijf. Ik heb hun benaderd met dit verhaal en hoop op coulance van hun kant. Temeer ook omdat de klus uiteindelijk een dag later is uitgevoerd dan afgesproken wegens omstandigheden van hun kant waarbij de communicatie ook te wensen over liet. Ik heb nog geen reactie van hun kant.
je bent niet opgelicht je bent gewoon gevallen voor een verkoop verhaal en een mooi plaatje
daar betaal je dan ook extra voor
en ben je zelf mee akkoord gegaan

er zijn natuurlijk bedrijven die het goedkoper doen
zonder mooie leuke vertegenwoordigers en misschien ook zonder uniform en met vieze bussen

dat is een andere keuze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
[...]

Er was dus niemand die het goedkoper kon doen, dan is de prijs dus gewoon marktcomfort.
Beetje zoals de watermeloen van 7 euro bij de AH, die prijs is ook gewoon wat ervoor betaald wordt en heeft praktisch niks meer met inkoopkosten van de meloen te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 10-07-2025 13:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 10:03
Je betaald voor de klus en wat jij het waard vond.

Als bedrijf A het in 1 uur doet, en bedrijf B het in een dag, dag bedrijf B dan meer rekenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• njitter
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het was handig geweest om dit allemaal van te voren te bedenken. 1 minuut Googlen levert je zo wat prijzen op, bijvoorbeeld deze pagina: https://www.bkbouw.nl/gevel-impregneren-kosten/

Dan had je die verkoper kunnen vragen hoe hij aan zijn berekening komt. Maar achteraf is het gewoon slikken en betalen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Als ze 5000 euro hadden gevraagd had ik je gelijk gegeven, dan was het veel geld voor weinig.
Maar je hebt twee mensen met ervaring ingehuurd die de klus in no-time hebben geklaard. Als je zelf aan het beunen was gegaan dan was je waarschijnlijk 2-3 dagen bezig geweest met grote kans op letsel als je niet vaak op een steiger staat.

Nee, niet opgelicht, gewoon een degelijke prijs betaald voor het uitvoeren van iets dat je persé op die manier gedaan wilde hebben. Ook een dunne spouw kan prima EPS in gespoten worden maar ik kan me alleen maar voorstellen dat je dan nog veel meer kwijt was geweest.

[ Voor 12% gewijzigd door Oon op 10-07-2025 13:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• _--[]--__
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Misschien moet het bedrijf ook nog wel belasting & btw afdragen, kosten bedrijfspand dekken, en wellicht wil het bedrijf ook nog winst maken…..

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:55

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
je neemt een dienst af voor een afgesproken prijs als het langer duurt is het risico voor de aannemers als het sneller gaat is het "risico" voor de opdrachtgever. Je hebt goed werk gekregen tegen een prijs waar je op voorhand mee akkoord bent gegaan. Hoe lang ze er over doen om het uit te voeren heeft daar veder geen invloed op. als je per uur wil betalen moet je per uur afnemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik denk niet dat je ergens recht op hebt, maar vragen staat altijd vrij.

Zo heb ik hier een lokaal loodgietersbedrijf diverse werkzaamheden in mijn badkamer laten doen. Toen ik ook vloerverwarming wilde, heb ik een offerte opgevraagd en geaccepteerd omdat ik vertrouwen had dat de prijs een redelijke weergave was van het benodigde materiaal + manuren. De dekvloer was er al uit.

Tot mijn verbazing kwamen ze hier alleen met een aardmat en een meter of 8 aan meerlagenbuis. Die nagelden ze aan de vloer en met 45 minuten waren ze weer weg. Daar werd dan ruim 1500 euro voor gevraagd.

Het bedrijf vond dat zelf ook belachelijk en heeft de factuur achteraf (flink) verlaagd.

Vragen kan dus altijd.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 25-09 22:49
bij een isolatieklus aan mijn woning.
Isolatieklus? Maar er is helemaal niks geisoleerd hè.

Impregneren is iets totaal anders dan isoleren.
Hoe je erbij komt dat impregneren gebruikt kan worden als vervanging van isoleren, en waarom je dat dus een 'betere' oplossing vind is me een raadsel.
Het geeft natuurlijk bij lange na niet hetzelfde resultaat.
(en effect op energieverlies zal al helemaal verwaarloosbaar bij een open luchtspouw)

Vaak wordt geadviseerd om poreuze gevelstenen te impregneren zodra de spouw nageisoleerd gaat worden, omdat door de gevulde spouw er geen spouwventilatie meer is, en dan dus de gevelsteen moeilijker droogt door ontbreken van de luchtstroming. Door impregneren zorg je dan dat de steen bij regenval niet zo door-en-door nat wordt.

maar goed, dat even terzijde.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:27

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

De klus in kwestie betreft het impregneren van een gevel van 60m2.
Als aanvulling op isolatie lijkt mij dat prima, als standalone klus komt het mij vreemd voor: er is verder niets gebeurd? Geen herstel van voegen, schoonmaken en aanvullen? Was er sprake van doorslag in de spouw?
Hoe oud was de muur en wat is de status geweest? En wat voor 'pasta' bedoel je precies, wat stond er in de offerte (de term hydrofoberen ook genoemd)? Is het zichtbaar beter geworden nu?

In 2023 30m2 muur zelf laten schoonmaken, voegen uithakken, nieuwe voeg erin, impregneren voor totaal 3319 euro. Op het eerste gezicht is dan 1600 voor 60 m2 impregneren gewoon een gangbare prijs.

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Laatst online: 25-09 22:49
DeBolle schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:43:
[...]

In 2023 30m2 muur zelf laten schoonmaken, voegen uithakken, nieuwe voeg erin, impregneren voor totaal 3319 euro. Op het eerste gezicht is dan 1600 voor 60 m2 impregneren gewoon een gangbare prijs.
Ik quote dan TS nog even voor jouw vergelijking:
Ze waren een uur bezig (45 minuten, maar ik rond het op naar een uur)
Dan is een vergelijk maken met het compleet uithakken en opnieuw invoegen van een gevel misschien niet de meest zinnige vergelijking.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12:47
Ik snap het gevoel ergens wel. Als consument ben je geneigd naar de kale materiaalprijs te kijken en aanvullend een uurtarief te plakken. Alleen de overhead-kosten van die bedrijven, zeker de grote jongens zijn gewoon heel groot.

Een isolatiebedrijf heeft een bult vertegenwoordigers (ja die met de Bristol-schoenen die klik-klak-geluiden op je vloer maken) die allemaal een autootje van de zaak hebben. Die vertegenwoordiger is niet gratis, dat autootje ook niet. Dan zit je nog met kosten voor de planner om al die klussen in te plannen, vaak nog een werkvoorbereider. De werkbus van de heren of dames die voor komen rijden rijdt niet op water, en de inzittenden ook niet. En vaak komen die niet uit dezelfde stad.

En zo is een paar honderd euro materiaal ineens een dure rekening geworden. Is dat oplichting? Nee. Zeker niet. Ze hebben je duidelijk laten weten wat de prijs is en jij bent akkoord gegaan. Zijn verkopers glad? Jazeker, zo glad als een aal.

Wil je goedkoper? Dat kan vaak wel. Lokale jongens zonder fancy-werkbus zijn er ook. Zo hebben wij bij de vloerisolatie 35% kunnen besparen ten opzichte van de grote jongens. Maar daarmee is het dure bedrijf nog geen oplichter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Hebben ze je wijsgemaakt dat dat impregneerspul isolerend is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulic
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 13:30
Een bedrijf biedt je een fixed price offerte aan. Dan zullen ze moeten incalculeren dat het bij sommige klanten meevalt en ze wat sneller klaar zijn, en bij andere klanten valt het tegen en zijn ze wat meer materiaal + tijd kwijt. Dat risico wordt in de prijs meegenomen. En jij bent toevallig de klant waarbij alles meeviel.

Draai het eens om, wat zou je er van vinden als de klus tegenviel en het bedrijf 3x zo lang bezig was geweest, en ze waren dan bij jou gekomen om extra geld te vragen?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 19:09
Zal ik ook een reactie plaatsen met dat je een fixed price akkoord hebt gegeven en ze prima werk hebben geleverd dus dat ze zich keurig aan de overeenkomst hebben gehouden, of denk je dat er daar ondertussen wel voldoende van zijn? :D

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:32
Hoe kan je opgelicht zijn wanneer je akkoord bent gegaan met de prijs en zij goed de werkzaamheden hebben uitgevoerd.

Dat je het achteraf te duur vind betekent niet dat je bent opgelicht...

Of ik begrijp je verkeerd

[ Voor 7% gewijzigd door Aschtra op 10-07-2025 17:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S.J.Onnie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:31
TS is bij deze afgeserveerd. Sorry hoor maar dit is echt te droef voor woorden. Aanbod geaccepteerd, werk goed uitgevoerd? Job well done! Next!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 25-09 22:29
Wat als ze er 3x zo lang over hadden gedaan en ze geld te kort kwamen? Had je dan bij betaald?

Als een bedrijf een opdracht aanneemt, accepteren ze ook het risico dat het kan tegenvallen, maar ook dat het mee kan vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 09:25
Je zou een gespecificeerde rekening kunnen opvragen want het is inderdaad een relatief dure klus geweest.
Het zou mij niets verbazen als het ook nog gedeeltelijk "zwart" is gedaan.
Een droge spouw kan wel minder kou zijn maar of er veel mee opgeschoten bent vraag ik mij af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Kom op... Ik snap TS wel. Alleen vergeet @rimave nog wel wat kosten. Die verkoper heeft heel wat huizen moeten bezoeken voordat hij een krabbel kreeg. Die tijd werkt hij niet gratis. En een accountant die de cijfers controleert evenmin. Ze hebben vast ook wel eens een dag zonder klus. Ziekte, en andere risicofactoren... En zo zijn er veel kosten die wel gedekt moeten worden.
Ik denk dat de marge niet hoger is dan 5 of 10% voor deze klus. Dat zet voor zo'n bedrijf geen zoden aan de dijk. En dan moeten ze nu ook weer op een email reageren, daarbij rekening houdende met hun imago (dus geen botte reactie etc.)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wij vragen studenten wel eens om een offerte te maken voor een jaar wetenschappelijk werk. Je moet hun ogen zien als we ze uitleggen over overheads, indirecte kosten, pensioenpremies, werkgeverslasten etc. Rimave lijkt op die studenten, geen inzicht in werkelijke kosten en daarom boos. Hij heeft de offerte toch aangenomen.

Al met al doet het me aan deze bekende anecdote denken: https://rosalynpalmer.com/knowing-which-screw-to-turn/
No one could fix the machinery so a specialist was bought in. He arrives and walks around the depot and Fred anxiously follows him. He then takes out a screwdriver, unscrews a panel from a central pillar and turns a screw inside. Immediately all the conveyor belts spring back into action.

Fred is delighted and asks him what he owes him for this service.

The mechanic turns to him and says: “$10,000.”

“How much?!” replies Fred, incredulous. “You have only been here a short while and didn’t have to come far.”

The mechanic replies: “Would it help if I broke the bill down?”

Fred replies yes.

So the mechanic takes out a bit of paper and writes something down. After a glance at it, Fred goes to his office and writes out a cheque for the full amount.
On the paper the mechanic has written:

Breakdown of FedEx repair at Memphis hub:
1. Turning screw $1
2. Knowing which screw to turn $9,999
Total: $10,000

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Ik redeneer altijd raar volgens mijn vrienden, maar het scheelt zoveel frustratie:
Als je een bedrag ergens voor over hebt, en het wordt naar tevredenheid gedaan, dan was het het waard.

TV na een week goedkoper in de aanbieding? Ja, en? Het was mij dat geld waard.
Muren impregneren, en ik hoor later dat de buren het voor bijna de helft hebben laten doen? Ja, en? Het was mij dat geld waard.
Of twee weken geleden nog. Verhuisbedrijf is een uur korter bezig geweest dan gedacht. Wil mij dat geld terugstorten. Ik heb gezegd ga fijn wat leuks doen met de kids dit weekend, want:

Ja, en? Het was mij dat geld waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:13
LTwinter schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:22:
Ik redeneer altijd raar volgens mijn vrienden, maar het scheelt zoveel frustratie:
Als je een bedrag ergens voor over hebt, en het wordt naar tevredenheid gedaan, dan was het het waard.

TV na een week goedkoper in de aanbieding? Ja, en? Het was mij dat geld waard.
Muren impregneren, en ik hoor later dat de buren het voor bijna de helft hebben laten doen? Ja, en? Het was mij dat geld waard.
Of twee weken geleden nog. Verhuisbedrijf is een uur korter bezig geweest dan gedacht. Wil mij dat geld terugstorten. Ik heb gezegd ga fijn wat leuks doen met de kids dit weekend, want:

Ja, en? Het was mij dat geld waard.
Rare vrienden heb je…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-09 09:57
Niet echt. Veel mensen voelen een aanbieding nadat ze iets hebben gekocht als bijna een mes in de rug.
Of zien alle aannemers als oplichters als iemand anders ze een A4tje laat zien met een lager bedrag.
Mijn vermoeden is omdat simpelweg het eindresultaat niet op een offerte staat. Alleen de prijs.

Ik heb dure aannemers de grootste fouten zien maken, en spotgoedkope piekfijn resultaat zien afleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:32
Tja je bent niet opgelicht je heb gewoon te veel betaald voor die klus

Het is ook een klusje die je ook makkelijk zelf had kunnen doen btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 23:33

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

bie100 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:54:
Tja je bent niet opgelicht je heb gewoon te veel betaald voor die klus

Het is ook een klusje die je ook makkelijk zelf had kunnen doen btw
1) niet roeptoeteren, want dat weet je helemaal niet.
2) wellicht maar daar had die schijnbaar geen zin in of kan die niet.

En @TS je was akkoord met de prijs, de klus is goed uitgevoerd dus ik denk dat je weinig te klagen hebt. 1op 1 vergelijken met alleen oog voor inkoopprijzen is natuurlijk niet hoe het werkt. Maar daar zijn al voldoende voorbeelden van gegeven.

Mr. T.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
Ok. Ik snap de reacties. Ik had ze wel verwacht. Ben ook immers akkoord gegaan met de offerte. En ik heb ook heus wel eens iets gekocht wat daarna in de aanbieding was. Ik ben ook niet boos richting het bedrijf. Het punt is dat naar mijn idee een te hoge prijs is berekend voor de klus. Ik heb namelijk eerder een andere muur compleet opnieuw laten invoegen en impregneren voor de helf van de offerte van deze klus. Ok, die muur was de helf van deze, maar het was wel meer werk.

En die droeftoeters die roepen dat ik het zelf dan maar moet doen kunnen beter nadenken voor ze iets roepen. Ze kennen mij en de situatie niet. Het is een muur van 5 á 6 meter hoog op het hoogste punt. Ik ben niet bang om op een ladder te staan, maar als ik val en mijn verkeerde arm breek kan ik niks meer vanwege een handicap aan de andere arm. Snap niet waarom ik mijzelf hier nu moet verklaren, maar now you know! Gezegend zij diegene die handig zijn en alles zelf kunnen.

Ik verwacht ook geen halvering van de offerte oid en zal hem ook heus gaan betalen. Ik wil gewoon een punt maken, omdat het voor mij niet goed voelt. Levert het iets op dan is dat mooi. Niet? Dan zij het zo.

En dan nog 1 ding. Ik ben niet achterlijk en snap ook wel dat impregneren geen vorm van isolatie is. Er zijn drie bedrijven geweest voor den offerte. Eén was een gladjakker die ik direct al geschoten had. Twee had een goed verhaal en deze firma ook. Twee adviseerde schuim in de spouw en daar hoorde ik slechte verhalen over, dus die niet gekozen. Deze firma wees dat schuim ook weg en had mij dan natuurlijk al half binnen. Hij adviseerde alleen impregneren om van vochtplekken aan de binnenmuur af te komen, want dat was mede de insteek van het het isolatietraject. De ruimte in de spouw (ongeveer 4 cm) is niet voldoende voor na isolatie. Dat is wat ik ook tussen neus en lippen van bedrijf 2 begreep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Laatst online: 12:43

Qwerty-273

Meukposter

De klus in kwestie betreft het impregneren van een gevel van 60m2. Hiervoor is een pasta gebruikt die bij de bouwmarkt voor 275 euro (12,5l emmer) te koop is. Ze hebben 1 emmer gebruikt.
Wat is het verwachte oppervlakte die de producent aangeeft waar 1 emmer voor gebruikt kan worden? Als dat (ver) onder de 60m2 ligt dan zit dat zeker niet goed. Maar de rest is eigenlijk al genoemd in het topic. Ook de überhaupt de beschikbaarheid om de klus uit te voeren telt mee. En ja ze kunnen een gaatje in een dag planning vullen met een kleine klus, maar als je alleen maar kleine klussen hebt, dan gaat er veel tijd verloren met transport.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

rimave schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:14:
Ok. Ik snap de reacties.
...
Ik verwacht ook geen halvering van de offerte oid en zal hem ook heus gaan betalen. Ik wil gewoon een punt maken, omdat het voor mij niet goed voelt. Levert het iets op dan is dat mooi. Niet? Dan zij het zo.
Het tweede deel suggereert dat je het nog steeds niet snapt. Er zijn allerlei kosten die jij niet ziet of vanaf weet die wel doorberekend worden. Als je het snapte zou je je klacht intrekken, en zou je vragen om een nadere specificatie (die ze je niet hoeven te geven, en die ze alleen maar tijd kost).

Laten gaan en accepteren dat je wat te impulsief bent geweest (met je klacht).

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 12:05

Croga

The Unreasonable Man

Ok. Ik snap de reacties. Ik had ze wel verwacht. Ben ook immers akkoord gegaan met de offerte. En ik heb ook heus wel eens iets gekocht wat daarna in de aanbieding was. Ik ben ook niet boos richting het bedrijf. Het punt is dat naar mijn idee een te hoge prijs is berekend voor de klus. Ik heb namelijk eerder een andere muur compleet opnieuw laten invoegen en impregneren voor de helf van de offerte van deze klus. Ok, die muur was de helf van deze, maar het was wel meer werk.
Waarom ben je dan ooit akkoord gegaan?

Nogmaals:
- Offerte gemaakt op basis van gevraagd werk
- Offerte geaccepteerd
- Gevraagd werk is goed opgeleverd

De enige stap die nog volgt is jouw deel van de overeenkomst óók uit te voeren namelijk betalen wat er afgesproken is.

Soms is het leven helemaal niet moeilijk hoor. Maar je maakt het jezelf hier wel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
De prijzen voor kluswerk zijn afgelopen jaren volgens mij wel flink gestegen. Materiaalkosten algemeen zijn toegenomen, uurtarieven zijn flink omhoog gegaan - inflatie doet hier z'n werk. En daarnaast zitten we in een periode dat klusbedrijven de luxe hebben van meer werk dan ze aankunnen, dus dat zal ook een toeslag op de prijs doen.

Dus niet zo gek dat die andere muur flink goedkoper was om te doen, afhankelijk van hoe lang geleden dat was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:50
njitter schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:51:

Nouja, expertise en een gevel impregneren ... je moet t ook niet mooier maken dan het is.

Normaliter is impregneren icm een gevelrenovatie de goedkoopste post. Meestal aan een tientje per m2.
Jij laat alleen impregneren, dus wellicht wat duurder.

Achteraf vergelijken en miepen heb je niet zoveel aan.
Zoals hierboven gezegd ; dat is dan je leergeld.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:50
Dus conclusie;
Ja je hebt mogelijk wat te veel betaald voor deze klus.

En nee daar kun je nu niks meer mee. Onderhandelen doe je vooraf. Niet meer na akkoord, afronding en betaling.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nounou... Je trekt aardig van leer...

Het is heel simpel. Als er iets moet gebeuren kun je het goedkoop zelf doen. Als je het niet kan, or niet wilt kun je er iemand voor inhuren. En dan betaal je dus een ander voor het kunnen of willen. De kosten voor risico's en kunde van de andere partij zijn dan voor jou. Ook het risico van de trap af te vallen en een arm te breken.

Accepteer je dan een offerte en wordt het conform offerte uitgevoerd, heb je het ermee te doen. Misschien is het leergeld, misschien had het niet goedkoper gekund. Misschien niet.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 11-07-2025 08:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
pentaw1nz schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 08:02:
Dus conclusie;
Ja je hebt mogelijk wat te veel betaald voor deze klus.

En nee daar kun je nu niks meer mee. Onderhandelen doe je vooraf. Niet meer na akkoord, afronding en betaling.
Mja, er zijn wel wat extreme vormen waar het misschien anders is. Rioolontstoppers die met rekeningen van enkele duizenden euro's komen waarbij klanten min of meer onder druk gezet werden tijdens de klus. Daarbij kan je nog proberen bij een rechter er onderuit te komen door het te gooien op oneerlijke handelspraktijken enzo. Geen idee hoe kansrijk zo iets is.

Maar dat is dit niet. Situatie van TS is geen extreem geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09 18:21
Het kantoor van dit bedrijf moet betaald worden, de verkoper moet betaald worden, de bus moet betaald worden, die ene werknemer die in de ziektewet zit moet betaald worden, de boekhouder moet betaald worden, de receptioniste moet betaald worden, de directeur van deze firma wil ook beleg op zijn boterham…..
Een offerte en werkzaamheden op jouw manier plat slaan is niet eerlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Ik had vandaag een wespenbestrijder aan huis. Die vroeg 150 euro voor het volspuiten van het wespennest in de spouw. Ik heb het graag betaald. Het risico dat mijn allergische vrouw gestoken zou worden was me te groot. Is het veel? Wellicht. Kon ik het zelf? Misschien. Heb ik nu garantie? Jazeker.

Terug naar de TS: Hoe werkt impregneren qua isolatie? Er wordt toch niks extra toegevoegd aan de gevel qua isolatie materiaal??

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:29

FreakNL

Well do ya punk?

DeBolle schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:43:
[...]

Als aanvulling op isolatie lijkt mij dat prima, als standalone klus komt het mij vreemd voor: er is verder niets gebeurd? Geen herstel van voegen, schoonmaken en aanvullen? Was er sprake van doorslag in de spouw?
Hoe oud was de muur en wat is de status geweest? En wat voor 'pasta' bedoel je precies, wat stond er in de offerte (de term hydrofoberen ook genoemd)? Is het zichtbaar beter geworden nu?

Sowieso oppassen met impregneren. Je moet 100% zeker weten dat er geen optrekkend vocht is bijvoorbeeld.

Vaak laat je een klus als deze uitvoeren als er vochtproblemen van buitenaf zijn. Zelf zie ik er het nut niet van in. Ik heb ook een stuk natte gevel na een regenbui maar die droogt binnen een paar uur weer netjes op. Ik zou het misschien kunnen “oplossen” met impregneren maar ik weet niet wat ik me dan verder weer op de hals haal…

Ik mis in de TS ook een beetje de reden van impregneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

redfoxert schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 19:50:
Terug naar de TS: Hoe werkt impregneren qua isolatie? Er wordt toch niks extra toegevoegd aan de gevel qua isolatie materiaal??
Gevel impregneren helpt tegen vocht, zorgt dat je bijv. na regen minder warmteverlies hebt (doordat vocht sneller weg is), en beschermt je muur (vooral voegen) van dingen als mos en andere groei.
Maar impregneren heeft geen isolatiewaarde want het is geen isolatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Oon schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:08:
[...]

Gevel impregneren helpt tegen vocht, zorgt dat je bijv. na regen minder warmteverlies hebt (doordat vocht sneller weg is), en beschermt je muur (vooral voegen) van dingen als mos en andere groei.
Maar impregneren heeft geen isolatiewaarde want het is geen isolatie :)
Exact ... task failed succesfully dus :D

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 25-09 10:59
Wat had je gedaan als de klus was tegengevallen en men daar véél langer over heeft gedaan of flink meer materiaal moest gebruiken dan op de offerte stond?

Ik neem aan dat je dan niet uit jezelf had aangeboden extra te betalen maar gewoon de prijs op de offerte had aangehouden.

You win some, you lose some and sometimes you learn something new.
Pagina: 1

Let op:
Titelfix