Hoe beschadigde kalkzandsteen muur repareren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB89
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-07 14:02
Edit: het zijn waarschijnlijk gipsblokken, niet kalkzandsteen.

Ik ben bezig de badkamer in ons nieuwe huis kaal te maken zodat die opnieuw opgebouwd kan worden, als onderdeel daarvan heb ik twee lagen tegels van alle muren moeten halen.

De badkamer zit in de hoek van de verdieping en heeft twee buitenmuren en twee binnenmuren, die buitenmuren zijn een stuk steviger maar de binnenmuren zijn voor zover ik kan inschatten van gipsblokken die een stuk kwetsbaarder zijn en her en der wel eens willen scheuren.

Nu kom ik vandaag in de kamer die grenst aan de badkamer, en ik zie daar deze plekken achter het behang:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm1hQ4O4PynX7raxcHngaViAMPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48h7AcqVtY8k0xyGCEH9HG5e.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben dus duidelijk teveel kracht moeten gebruiken om de tegels van de muur te krijgen (met een boorhamer met tegelbeitel) en daarmee zijn de blokken helemaal doorgescheurd op sommige plekken.

Na het behang los te trekken ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ksnNBRiNMqbWM6956zWCdXJRd4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EzgpuUP36mOwtDSEmIQHR9VL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTpj8iOlHBPYDKAr-7CUrglS3tw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0olP2aHGJ8y2ozwq4En8MVB.jpg?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag: wat doe ik hiermee? De wand moet aan de badkamer kant nog een wasmeubel met wastafel dragen en nog helemaal betegeld worden, er komt dus nog best wat gewicht aan te hangen.

Kan ik de losse stukken gewoon verwijderen en het weer dichten met iets van reparatiemortel? Al zie je ook op een aantal plekken de lijnen van de blokken door het behang, wat doet vermoeden dat de blokken onderling ook een beetje los getrild zijn van elkaar.

Het liefste ga ik natuurlijk niet een hele muur afbreken en opnieuw bouwen, maar misschien zit er niks anders op? Hopelijk heeft iemand hier goed adies.

Edit: en dit is de andere kant van de muur, let niet op de elektra die moet sowieso nog aangepast worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtZJ_NY76KommLo_3vDrJwFGofs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJ54UpEKsvc4jUkPlfG9qcPX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenB89 op 10-07-2025 11:42 ]

Beste antwoord (via JeroenB89 op 11-07-2025 21:38)

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-07 12:15

sealy

bastards...

In mijn ervaring is het serieus het overwegen waard om de muur opnieuw op te bouwen. In onze badkamer hadden we precies hetzelfde en, zoals hierboven ook al opgemerkt werd, is het feit dat de blokken zo snel losschieten een veeg teken. Bij ons begon de hele wand te wiebelen na er een keer goed tegenaan geduwd te hebben.

Wij hebben indertijd een wandje met aan weerszijden gipsplaten opgetrokken. Dat gaf - inderdaad - kans om de badkamer net wat groter te maken en gaf veel vrijheid om leidingen opnieuw goed aan te leggen. In mijn ervaring kost het ook relatief net zoveel tijd om grote oppervlakken/ wanden in 1x strak te krijgen vs dit soort werk te repareren waar je vaak toch wat van blijft zien.

Maw, beide opties zijn het overwegen waard. Hangt er vanaf wat in jouw geval het zwaarst weegt!

nothing special

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:29

Fe2O3

Ja das roest

Dat zijn gewone gipsblokken?

Mja, Loszittende delen zou je kunnen verlijmen met blokkenlijm. Grote oneffenheden wegschuren, en, stucen indien nodig.

Maar gezien de kosten van die blokken, nog geen 10e a 12,50 stuk, is het wellicht handiger en 100x sneller om gewoon de muur opnieuw op te trekken.

Kan je de badkamer ook nog es groter, of kleiner, maken ;) en de muur optrekken van propere vochtwerende giboblokken ipv die witte gips water zuigende sponzen. En meteen het leidingwerk herzien, en de wastafels? niet ophangen aan een bout die precies in een voeg valt.

Edit: het is sowieso verstandig die muur opnieuw te doen, als hij bekant omvalt als je er wat tegels vanaf 1 kant afslaat ...

[ Voor 10% gewijzigd door Fe2O3 op 10-07-2025 11:26 ]

Dum de dum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:24

The End

!Beginning

Fe2O3 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:25:
Dat zijn gewone gipsblokken?

Mja, Loszittende delen zou je kunnen verlijmen met blokkenlijm. Grote oneffenheden wegschuren, en, stucen indien nodig.

Maar gezien de kosten van die blokken, nog geen 10e a 12,50 stuk, is het wellicht handiger en 100x sneller om gewoon de muur opnieuw op te trekken.

Kan je de badkamer ook nog es groter, of kleiner, maken ;) en de muur optrekken van propere vochtwerende giboblokken ipv die witte gips water zuigende sponzen. En meteen het leidingwerk herzien, en de wastafels? niet ophangen aan een bout die precies in een voeg valt.

Edit: het is sowieso verstandig die muur opnieuw te doen, als hij bekant omvalt als je er wat tegels vanaf 1 kant afslaat ...
Hoe kan dat nou sneller zijn? 8)7 Hele muur afbreken, afvoeren, opnieuw opbouwen, stuccen, schilderen.

Je kan de grote scheuren vullen met cement of beton en dat stukje daarna stuccen. Of gewoon alleen stuccen, dat zal ook echt prima werken voor zo'n muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4ngler
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:58
Dit lijkt inderdaad een gipsmuur te zijn. Je kan de scheuren openkrabben (verbreden) met een stanleymes, stof verwijderen, gaasband aanbrengen ter versteviging en de gaten dichtsmeren met gips/gipsvuller.

Dat is relatief makkelijk te doen. Als de andere kant weer tegels komen zorgt dat ook weer voor een stevige muur. Vergeet niet goede primer te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB89
Misschien? Ik weet niet goed hoe ik dat kan onderscheiden van kalkzandsteen, op de oorspronkelijke bouwtekeningen staat het aangeduid als "lichte scheidingswand" maar ik zie nu wel dat er in de legenda ook een andere aanduiding is voor kalkzandsteen dus dat zal dit dan wel niet zijn, dan lijken gipsblokken mij het meest voor de hand liggend ook, ik zal de titel van het topic zo wel even aanpassen.

Ik zit nog een beetje te lezen online en ik zit eraan te denken om de losse stukken eruit te breken, beetje kleiner te maken en dan weer terug te zetten en met iets als rotband of reparatiemortel de gaten op te vullen.

Edit: ah ik zie dat M4ngler hierboven terwijl ik dit typte bijna hetzelfde advies heeft gegeven :)

Ik wacht nog even of iemand anders met een beter idee komt maar voor nu lijkt mij dit inderdaad het beste plan.

Verder was ik al van plan om aan de badkamer kant iets van qboard te gebruiken om de muur iets dikker te maken (omdat de huidige afvoer niet volledig in de blokken zit) wat dan ook gelijk voor een goede ondergrond voor de tegels zal zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door JeroenB89 op 10-07-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB89
Als ik tegen de muur duw met wat kracht dan zie je hem wel licht meegeven, het lijkt erop dat de lijm tussen in ieder geval een aantal blokken losgebroken is, waardoor ik wel twijfel aan hoe stevig deze muur nog kan worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:19

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wat je kan doen als lapmiddel is op de scheuren gaten boren, en de boel vullen met bouwschuim. Je lijmt eea dan weer aan elkaar.
Daarna afwerken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• sealy
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-07 12:15

sealy

bastards...

In mijn ervaring is het serieus het overwegen waard om de muur opnieuw op te bouwen. In onze badkamer hadden we precies hetzelfde en, zoals hierboven ook al opgemerkt werd, is het feit dat de blokken zo snel losschieten een veeg teken. Bij ons begon de hele wand te wiebelen na er een keer goed tegenaan geduwd te hebben.

Wij hebben indertijd een wandje met aan weerszijden gipsplaten opgetrokken. Dat gaf - inderdaad - kans om de badkamer net wat groter te maken en gaf veel vrijheid om leidingen opnieuw goed aan te leggen. In mijn ervaring kost het ook relatief net zoveel tijd om grote oppervlakken/ wanden in 1x strak te krijgen vs dit soort werk te repareren waar je vaak toch wat van blijft zien.

Maw, beide opties zijn het overwegen waard. Hangt er vanaf wat in jouw geval het zwaarst weegt!

nothing special

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

The End schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:29:
[...]

Hoe kan dat nou sneller zijn? 8)7 Hele muur afbreken, afvoeren, opnieuw opbouwen, stuccen, schilderen.

Je kan de grote scheuren vullen met cement of beton en dat stukje daarna stuccen. Of gewoon alleen stuccen, dat zal ook echt prima werken voor zo'n muur.
Er zijn stenen losgekomen op waar ze aan elkaar zaten ... ie wat ertussen zat aan lijm bestaat niet meer. Die moeten er dus helemaal uit. Als dat gebeurt wanneer je er met een hamer en beitel opslaat dan lijkt me structureel gezien die muur nog met hoop en dromen bij elkaar te zitten.

De hele! onderste stenenlaag! is los v/d rest van de muur bijv.

Het kost je langer om de blokken te halen dan er weer netjes een nieuwe muur van te maken. Die aan 1x kant toch al gestuct moest en de andere kant je kan overbehangen (wat nu ook al moet). Met de juiste lijm, en u profielen langs de muren en vloer en zaag is dat twee uur werk.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenB89
Ja, ik ben inmiddels ook eerder geneigd de muur opnieuw op te bouwen dan het te repareren, op zich zal het slopen niet zoveel werk zijn gezien dit al zo los kwam.

Voor het opnieuw opbouwen zou ik deze keer dan cellenbeton gebruiken voor meer stevigheid, heb dat nog niet eerder gedaan maar het lijkt niet heel moeilijk te zijn, het zal alleen nog wel glad afgewerkt moeten worden aan de slaapkamer kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gewoon alles weer vastlijmen met fix en finish, zonde om zoveel werk op je hals te halen&.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:24

The End

!Beginning

Wolly schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:10:
Gewoon alles weer vastlijmen met fix en finish, zonde om zoveel werk op je hals te halen&.
Dit is Tweakers he. Ik zou er nog een constructeur bijhalen, daarna de leidingen vastzetten met chemische ankers en als we toch bezig zijn dan moet je zeker vloerverwarming nemen isoleren en een warmtepomp plaatsen. 8)7

En dat alles voor wat scheurtjes in een tussenwandje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

JeroenB89 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:18:
Ja, ik ben inmiddels ook eerder geneigd de muur opnieuw op te bouwen dan het te repareren, op zich zal het slopen niet zoveel werk zijn gezien dit al zo los kwam.

Voor het opnieuw opbouwen zou ik deze keer dan cellenbeton gebruiken voor meer stevigheid, heb dat nog niet eerder gedaan maar het lijkt niet heel moeilijk te zijn, het zal alleen nog wel glad afgewerkt moeten worden aan de slaapkamer kant.
Je kunt het beter nu goed doen dan als je er al 5 jaar woont en de wastafel komt met gipsblokken en al van de muur. Dan mag je gaan bouwen in een bewoond huis.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
The End schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:22:
[...]

Dit is Tweakers he. Ik zou er nog een constructeur bijhalen, daarna de leidingen vastzetten met chemische ankers en als we toch bezig zijn dan moet je zeker vloerverwarming nemen isoleren en een warmtepomp plaatsen. 8)7

En dat alles voor wat scheurtjes in een tussenwandje.
Je vergeet de rechtsbijstand te bellen voor verborgen gebreken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenB89
Ik heb persoonlijk het vertrouwen niet meer in de constructie van de muur, ik kan het vast een heel eind oplappen maar voor mijn eigen gemoedsrust ga ik de muur toch maar afbreken en opnieuw bouwen met cellenbeton blokken, geeft me gelijk de kans de leidingen en afvoerwat beter weg te werken doordat ik iets bredere blokken ga gebruiken (10 centimeter ipv nu 7).

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik heb een hoop geleerd van alle meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fe2O3

Fe2O3

Ja das roest

JeroenB89 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 21:38:
Ik heb persoonlijk het vertrouwen niet meer in de constructie van de muur, ik kan het vast een heel eind oplappen maar voor mijn eigen gemoedsrust ga ik de muur toch maar afbreken en opnieuw bouwen met cellenbeton blokken, geeft me gelijk de kans de leidingen en afvoerwat beter weg te werken doordat ik iets bredere blokken ga gebruiken (10 centimeter ipv nu 7).

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik heb een hoop geleerd van alle meningen.
Google blokkenlijm van soudal (nee ik werk daar niet), maar dat spul is fantastisch. Goed het busje lezen (lang schudden, op zijn kop houden bij spuiten), dat maakt het net lego.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:34

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Zou het laten zitten. Badkamer betegelen en dan erachter komen, dat de tegels los laten doordat de muur wijkt. Succes gegarandeerd. :+

Kortom slopen, opnieuw opbouwen en g dan voor blokken met een richel erin. Snel stapelen, beetje lijmen en je hebt zeler geen gedoe. Je weet niet wat er gaat gebeuren als het meer gaat wijken en loslaten. Kan je wel vertellen, dat je dan sowieso meer werk / kosten hebt. Wees verstandif en pak het gelijk goed aan.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Pagina: 1