Instellingen netgear switch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-08 07:39
Goedemorgen,

Tijdens het instellen van min switch kwam ik een aantal dingen tegen waar ik niet zo goed weet wat ik ermee moet. De switch betrefr een netgear gs308e managed.

Mijn router staat ingesteld als dhcp server en deelt de lakens uit. In de switch kan ik dit ook aan of uit zetten. Wat is hier de beste keuze voor? Raakt het in de war als ze op beide apparaten aan staan? Of waarom moet ik het juist uit zetten?

Ik heb het forum en youtube afgezocht maar kon geen antwoord vinden.

Verder wil ik de switch een vast adres geven. Kan ik dit gewoon in de router invoeren aan de hand van het ip adres dat hij de eerst keer krijgt of is zoiets via het mac adres beter?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:56
Volgens mij heeft die switch geen DHCP server
Ik vermoed dat je wel kan aan/uitzetten of de switch een IP via DHCP moet krijgen van je router

Je kan het IP adres dat je oorspronkelijk krijgt via DHCP van je router niet als vast adres instellen. Je router gaat het mogelijks volgende keer aan een ander apparaat geven.

Twee mogelijkheden: manueel een adres aan de switch toekennen buiten de DHCP range van de router of idd op basis van mac adres een vast adres toekennen.

Gezien je dez vraag stelt, denk ik dat je geen gebruik gaat maken van de managed functies van de switch? Gebruik hem dan gewoon als domme switch, ik zou hem zelfs geen vast IP adres geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
@silentkiller

Thanks voor de snelle opmerking.

Dat onderste klopt, ik wil hem echter wel kunnem bereiken om afentoe de firmware up to date te houden maar dat kan dus ook al ik hem dom houdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:24

allure

Titaan fase 2/3

Zolang je switch een ipadres heeft, vast of via DHCP kun je hem updaten via de webinterface.
Ik zou de switch via de router een statisch ip-adres laten uitgeven via DHCP.
Anders zul je het via de console-poort moeten doen maar deze heeft deze switch niet.

[ Voor 18% gewijzigd door allure op 10-07-2025 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentkiller
Klopt, je kan hem een vast adres geven (cfr. Mijn eerste post) maar ik heb de indruk dat je kennis beperkt is, daarom zou ik het niet doen.

Het IP adres van de switch dient om de management interface te bereiken, het heeft voor de rest totaal geen invloed op de werking van de switch. (Een standaard switch werkt op een lager niveau in de netwerk laag en ‘kent’ zelfs geen IP adressen om te ‘switchen’)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
@silentkiller

Zou je misschien nog uit kunnen leggen wat deze functie betekend? Als er geen dhcp server op de switch zit vind ik die benaming erg verwarrend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1VvjVpC492VOdzF-fywfLM-tKo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Zsm0xx8BCIxLpn4nkLv1Chju.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• silentkiller
De switch kan via de DHCP server van je router een IP adres krijgen (DHCP mode on)
Ik vermoed dat je zelf een IP gaat kunnen instellen op de switch (DHCP mode off)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Hier heeft iemand weer te veel geld uitgegeven. Waarom een managed switch kopen als je niet weet wat je wilt managen en hoe je dat moet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
@Prisma16

Ach ben jong genoeg om te leren en omdat je deze ook gewoon als domme switch kan gebruiken is er geen man overboord.

Wie weet wat de toekomst nog brengt.

Ik vind het alleen jammer dat bepaalde dingen niet in een handleiding o.i.d. staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wrecker
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 02:56

The Wrecker

Networking Rulez

Jojo90 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:37:
@Prisma16

Ach ben jong genoeg om te leren en omdat je deze ook gewoon als domme switch kan gebruiken is er geen man overboord.

Wie weet wat de toekomst nog brengt.

Ik vind het alleen jammer dat bepaalde dingen niet in een handleiding o.i.d. staan.
Hier moet ik toch even op reageren.
Heb je al eens even de website van de fabrikant opgezocht:
https://www.netgear.com/nl/support/product/gs308e/#docs

De stappen staan er letterlijk in (pagina 22 oid, "Set a fixed IP address for the switch through a network
connection").
Wat heb je zelf zoal geraadpleegd?

[ Voor 9% gewijzigd door The Wrecker op 10-07-2025 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojo90
@The Wrecker

Zeker maar ook die handleiding doet het niet.. dus vraag me af hoe jij hem hebt kunnen downloaden. 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWgn4CMMKezHrzrnw1lfHLdFrTo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WiUErJIP97YHEZnCSFg7mm1V.jpg?f=fotoalbum_large

De installatiehandleiding overigens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:27
Prisma16 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:39:
Hier heeft iemand weer te veel geld uitgegeven. Waarom een managed switch kopen als je niet weet wat je wilt managen en hoe je dat moet doen?
Rare opmerking. Voor IGMP voldoet een unmanaged switch niet. Een managed switch kost verder ook geen drol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Jojo90 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:18:
Zeker maar ook die handleiding doet het niet.. dus vraag me af hoe jij hem hebt kunnen downloaden. 😅
De betreffende link ven Netgear werkt inderdaad niet:
http://www.downloads.netg...ManagedSwitches_UM_EN.pdf

Even zoeken naar de bestandsnaam heeft direct wel een werkende link:
Google: WebManagedSwitches_UM_EN.pdf

Er moest dus https:// voor:
https://www.downloads.net...ManagedSwitches_UM_EN.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
mad-dog schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:26:
[...]

Rare opmerking. Voor IGMP voldoet een unmanaged switch niet. Een managed switch kost verder ook geen drol
Inderdaad raar, waar staat dat de vraagsteller een lekker potje wil gaan IGMP-en???? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Niet online
Jojo90 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 19:18:
@The Wrecker

[Afbeelding]

De installatiehandleiding overigens wel.
https://www.downloads.net...ManagedSwitches_UM_EN.pdf
Deze doet het hier wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Tja en wat heeft IGMP met wel of niet managed te maken?

Er zijn voldoende unmanaged switches die IGMP ondersteunen en er zijn ook managed switches die dat niet doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1