Kwaliteit DS18B20 temperatuur sensors ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-08 11:22
Beste tweakers,

Als er eventueel ergens een ander forum is beter geschikt voor deze specifieke vraag, alvast mijn excuses en kan een Mod dit dan verplaatsen, maar smarthome leek me het meest logische,

Mijn vraag gaat over de waterdichte DS18B20 sensors en hoe je kan zien welke kwaliteit je hebt / besteld.

Ik bestel ze meestal op Ali en tot recent geen problemen mee,
echter heb ik er pas een aantal besteld met een meter draad aan in bulk voor 0,80 euro per stuk.
(iets zoals dit : https://nl.aliexpress.com...JYnB&gatewayAdapt=glo2nld)

Deze lijken even goed te werken als de vorige, MAAR als ik ze in de diepvries steek (waar ze voor dienen) dan vallen ze na een uurtje uit van moment ze lager dan -20 graden gaan !!!! (volgens de specs moeten ze van -55 graden tot +125 graden aankunnen en dat deden de vorige zeker)
Als ik ze dan terug in de warmte leg na een tijdje werken ze weer gewoon !!??

Mijn vermoeden is dat die laatste iets anders gemaakt zijn en dat het metalen omhulsel mogelijk te veel krimpt waardoor er iets foutloopt.

Het valt ook op dat de draden zelf bij het bevriezen veel harder/stijver lijken te worden dan de vorige, dus misschien ook een geval van minderwaardige draad die hoog ohmig (spelling ?) wordt bij het bevriezen ?

Nu mijn vraag,

Weet iemand hoe je kan zien of je een "kwaliteit" DS18B20 sensor besteld ?

Of weet er iemand een shop die ENKEL met kwaliteit werkt, want ik zit er niets mee in om wat meer te betalen aan een lokale winkel, maar dan wel niet om gewoon meer te betalen voor dezelfde sensors van Ali.

Als iemand hier ervaring mee heeft, of mij tips kan geven, wordt zeker geapprecieerd

[ Voor 9% gewijzigd door Hansie9999 op 10-07-2025 10:27 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 20:13
Ervaring hier: die goedkope chineese DS18B20 sensoren zijn niet de echte. 80 cent is veel goedkoper dan de chip zelf bij een fatsoenlijke leverancier (Digikey/Mouser/Farnell). Dus dat kan niet kloppen.

Ik heb zelf in het verleden sensors laten maken met de echte chips er in bij een Nederlandse temperatuursensor leverancier zodat ik zeker wist dat de juiste sensor werd gebruikt. Als je daarvan een setje naast elkaar legt, liggen de waarden ook veel dichter bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 17-09 00:11
Ik zie inderdaad dat wat Springuin zegt zou moeten kloppen; https://eu.mouser.com/c/?q=ds18b20&qty=10000 heeft ze voor minimaal EUR 3,- , verwerkt in een consumentenproduct zou het betekenen dat de bijdrage van zo'n chip 5 tot 9 euro is. 80 cent per stuk lijkt mij dan knap als er op een tientje nog andere materiaal, productie en transport kosten bovenop moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Ja, ik ben ook wel overtuigd dat er zeker kwaliteitverschil gaat zijn, maar vind zo meteen niet hoe ik zou kunnen (voor ik bestel) zien welke kwaliteit ik ga krijgen,

Zou natuurlijk niet willen dat ik hier lokaal 8 euro per stuk betaal en dan gewoon die van 80cent ontvang :(

Iemand een manier om het verschil te kunnen zien ? of zijn jullie zeker dat alles in de lokale shops het betere spul is ? (want die hebben ook sensors van verschillende prijzen als ik zo even kijk)

Ik zie wel dat er blijkbaar een nieuwere versie is de DS18B20+ , daar heb ik nog geen onderzoek naar gedaan, iemand die misschien al ervaring heeft met de + versie ?

EDIT : blijkbaar is enkel de + versie nu Lood en andere schadelijke materialen vrij, maar voor de rest hetzelfde.

[ Voor 8% gewijzigd door Hansie9999 op 10-07-2025 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:00
Even een vraag uit interesse, kies je voor de onewire chip door de prijs (de kabel moet ook nog naar buiten namelijk.) Of is er een andere reden dat je niet voor een draadloze verbinding kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
akatar schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 17:06:
Even een vraag uit interesse, kies je voor de onewire chip door de prijs (de kabel moet ook nog naar buiten namelijk.) Of is er een andere reden dat je niet voor een draadloze verbinding kiest?
Ik maak deze voor onze herstellingen aan diepvriezers en koelkasten,

Ik maak ESP32's waar dan een 10tal van deze DS18B20 meters aan hangen, van de ESP32 gaat er dan 1 draad (ik neem een platte RJ11 telefoondraad zodat deze makkelijk door de rubber van de deur gaat) en dan heb ik daar binnen een 8tal DS18B20's aan hangen, die gaan dan op de verschillende niveau's , ook 1 bij de ontdooiweerstand (indien nofrost) , 1 voor de fan uitgang, 1 waar de voeler van de koelkast zit, 1 tegen de vriesplaat , .....

de ESP32 zend dan via WiFi de temperaturen elke paar seconden naar de MQTT server die ik via Home Assistant uitlees, (grafiek met grafana) , op die grafiek voeg ik dan ook constant het verbruik toe (gemeten via een powermeter die ook naar homeassistant gaat) zodat we perfect de cyclus kunnen opvolgen van zowel de verschillende temperaturen en het verbruik op elke moment (zo kunnen we zien als bijvoorbeeld de compressor of de ontdooiweerstand aan gaat)
er gaan dan ook langs buiten nog een paar DS18B20's om de temperatuur van de compressor en zo te meten.

Ik heb het nooit getest, maar ben redelijk zeker dat wifi IN de koelkast/vriezer niet zo goed gaat gaan, aangezien dat eigenlijk een metalen kooi van faraday is :)

Heeft altijd zo goed gegaan, maar ben er momenteel aan het bijmaken en loop dus tegen het probleem aan dat de nieuwste sensor's die ik besteld hebben het opgeven vanaf -20 graden :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Hansie9999 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 20:51:
[...]

Ik heb het nooit getest, maar ben redelijk zeker dat wifi IN de koelkast/vriezer niet zo goed gaat gaan, aangezien dat eigenlijk een metalen kooi van faraday is :)
Er is ook nog iets als lora, ik heb een draadloze temp/hum sensor in mijn vriezer en 1 in mijn koelkast en de hub staat 40 meter verder op, nog nooit een hearbeat gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het punt met Ali is dat ze doorgaans "fit-for-use" componenten verkopen. In 80% van de gevallen volstaat een goedkoper alternatief met "Chinese specificaties", zoals in dit geval een bereik vanaf -50 Chinese graden Celsius. Andreas Spies heeft daar ooit een YouTube-video aan gewijd (kan niet meer terugvinden welke). Het punt is dat ze wél als het origineel worden gemarkeerd, dus met het oog kun je ze niet herkennen.

Oplossing: bij de groothandel bestellen (Mouser, Digikey), niet bij consumenten-shops.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:01
Als je dit verschil ziet weet je toch genoeg? Alle tijd die je blijft knoeien kost je een veelvoud van 6.5 euro uiteindelijk. https://nl.farnell.com/an...or-0-5deg-c-to/dp/2515553
Zeker voor jouw toepassing zou ik geen moment twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
akatar schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:27:
[...]

Er is ook nog iets als lora, ik heb een draadloze temp/hum sensor in mijn vriezer en 1 in mijn koelkast en de hub staat 40 meter verder op, nog nooit een hearbeat gemist.
Heb ik nog nooit iets mee gedaan, maar lijkt me wel leuk om ook eens te proberen, hoe geef je ze voeding ? ik vermoed dat je ergens aftakt op de electronica van de vriezer/koelkast en niet met batterijen werkt (gezien de lage temperaturen)

In dat geval is het voor mijn toepassing niet ok, aangezien het steeds maar een tijdelijke opstelling is.

Wel bedankt voor de tip, wil dat wel eens bekijken , gewoon voor de fun :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Jarno schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:44:
Als je dit verschil ziet weet je toch genoeg? Alle tijd die je blijft knoeien kost je een veelvoud van 6.5 euro uiteindelijk. https://nl.farnell.com/an...or-0-5deg-c-to/dp/2515553
Zeker voor jouw toepassing zou ik geen moment twijfelen.
Mja, zal ik eens moeten doen, maar ik maak er meerdere met 10 sensoren per ESP32 en mijn broer is daar wel wat brut mee, dus dan doet 65 euro wel wat meer pijn dan 8 euro :)

zeker omdat ik eigenlijk met mijn vorige van bij Ali nooit problemen had en die waren toen ook maar rond de 1 - 1.5 euro

ga zeker wel eens een batch ergens bij Farnell of zo bestellen, dan zijn we zeker waar het probleem ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Ik kan wel wat zegen over de DS18B20.
Ze kunnen slecht tegen vocht !!. ( zelfs in metalen omhulsel).
Leg je ze vanuit een warme kamer in de diepvries, slaat het vocht van binnen op de chip.
Als het probleem vocht vaker voorkomt of te erg is , zit er een behoorlijke afwijking in de meting en die blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:16

Illusion

(the art of)

Ik gebruik zakelijk de ds18b20 van dfrobot. Die lijken genuine te zijn. Besteld bij mouser denk ik. Heb er een aantal in een betonnen brug ingestort en die doen het nu zo’n 1,5 jaar zonder problemen.

Hier staan wat checks hoe je digitaal uit kan kezen of je genuine of clone hebt: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20

[ Voor 34% gewijzigd door Illusion op 11-07-2025 00:13 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
X21r schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:02:
Ik kan wel wat zegen over de DS18B20.
Ze kunnen slecht tegen vocht !!. ( zelfs in metalen omhulsel).
Leg je ze vanuit een warme kamer in de diepvries, slaat het vocht van binnen op de chip.
Als het probleem vocht vaker voorkomt of te erg is , zit er een behoorlijke afwijking in de meting en die blijft.
Hmm, zou inderdaad normaal waterdicht moeten zijn die in de metalen behuizing, met de vorige nooit problemen gehad, zelfs ge eikt met smeltwater en kokend water en geen problemen mee, maar deze doen dus lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansie9999
Illusion schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 00:10:
Ik gebruik zakelijk de ds18b20 van dfrobot. Die lijken genuine te zijn. Besteld bij mouser denk ik. Heb er een aantal in een betonnen brug ingestort en die doen het nu zo’n 1,5 jaar zonder problemen.

Hier staan wat checks hoe je digitaal uit kan kezen of je genuine of clone hebt: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
Bedankt voor de link naar de counterfeit check, ga ik zeker eens bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:26
Hansie9999 schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:41:
[...]

Hmm, zou inderdaad normaal waterdicht moeten zijn die in de metalen behuizing, met de vorige nooit problemen gehad, zelfs ge eikt met smeltwater en kokend water en geen problemen mee, maar deze doen dus lastig.
In de behuizing zit blijkbaar wat vochtige lucht ..(hoop ik)
Maar ze zijn gevoelig voor water. Ik heb testen gedaan met 15 stuks tegelijk op een alu blok.
Ps Het kan zijn de voedings spanning net te laag is, en zo buiten de spec valt.
Soms ook even voeding er af en er op als ze niet meer reageren.

Beschadigd doorwater damp is de curve niet gelijk aan de "normale" exemplaren.

En mij ervaring.. hoe nauwkeuriger je ze wilt hebben ... geen water test ....geen ijs geen kokend water .
( water kan in behuizing komen en curve veranderen)
Temperatuur curve is niet recht !! en 0 en 100 graden is waardeloos als ijking
Ronde de 28-31 graden (uit mijn hoofd) is een kantel punt in de berekening.
Dus een wat nauwkeurigere temp kalibratie is binnen je bereik langzaam testen (24h). van laag naar hoog.
Monteren op een alu blok dat goed isoleren en dan in een ruimte met hogere /lagere temperatuur meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
Hansie9999 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:54:
[...]

Heb ik nog nooit iets mee gedaan, maar lijkt me wel leuk om ook eens te proberen, hoe geef je ze voeding ? ik vermoed dat je ergens aftakt op de electronica van de vriezer/koelkast en niet met batterijen werkt (gezien de lage temperaturen)

In dat geval is het voor mijn toepassing niet ok, aangezien het steeds maar een tijdelijke opstelling is.

Wel bedankt voor de tip, wil dat wel eens bekijken , gewoon voor de fun :)
denk dat je dan meer aan een linkje hebt:
https://shop.yosmart.com/...7k4_Xh-WNnlCegEtAEEqZ3KSK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:42
Kun je geen gewone sensoren zelf vochtdicht inpakken? Ik gebruik al een jaar of 5 zo'n 50 stuks goedkoopste van Ali (30 cent/stuk)op de vloerverwarming, de eerste moet nog defect raken. Of misschien wat niet geleidende kit lop/ in de onderkant van die buisjes? Dat hoeft niet/minder thermisch te geleiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansie9999
DjoeC schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 22:03:
Kun je geen gewone sensoren zelf vochtdicht inpakken? Ik gebruik al een jaar of 5 zo'n 50 stuks goedkoopste van Ali (30 cent/stuk)op de vloerverwarming, de eerste moet nog defect raken. Of misschien wat niet geleidende kit lop/ in de onderkant van die buisjes? Dat hoeft niet/minder thermisch te geleiden.
Zo maakte ik ze vroeger ook zelf, met dan krimpkous met lijm in er rond , maar is natuurlijk minder werk als je ze meteen waterdicht met de kabel aan koopt, en tot nu ging dat ook goed,

Ik vermoed vooral dat bij de laatste levering het waterdichte omhulsel niet goed is waardoor misschien wanneer het -20 en kouder wordt door het krimpen er ergens slecht contact komt,

wanneer ik weer eens tijd heb ga ik mijn oude sensors die ik nog liggen hebben testen en weer een paar nieuwe maken met zelf draad aan te zetten en eens kijken wat het geeft :)
Pagina: 1