[Ubiquiti] Wifi devices krijgen moeilijk een IP bij 1 AP?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-09 16:56
Sinds enkele weken ben ik overgestapt van Ziggo naar Delta. Op zich prima, de verbinding is snel en stabiel.

Ik heb al jaren twee Ubiquiti access points (de AC Lite); eentje op zolder in het trapgat en eentje op de begane grond in de gang. Dit zorgt voor voldoende dekking, en normaal gesproken schakelt hij netjes over van het ene naar het andere wifi punt.

Als ik nu op zolder zit te werken, dan pakt mijn mobiel vaak het access point van BGG, wat natuurlijk niet zo best is qua signaal. Als ik wifi uit en aan zet, dan zie ik dat hij verbind met het zolder access point, maar vervolgens blijft steken op het verkrijgen van een IP adres.

Als ik mijn Nokia modem reset, dan werkt het weer, voor een tijdje. Ik heb dit nu al een paar keer gehad. Ik dacht eerst dat het aan de access points lag, maar dat zou niet verklaren waarom het werkt als ik het Delta modem spanningloos maak en daarna weer aanzet.

Iemand tips?

Ik heb de firmware van de access points al geupdate naar de laatst beschikbare versie.

Koffie met thee is minder lekker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-09 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoe zijn de access points aangesloten? Zijn ze wel netjes bekabeld aan je Nokia router aangesloten?

Hoe beheer je ze, via een controller of standalone via mobiel? Zodra je meer dan één apparaat hebt is een controller handiger, zodat beide AP's centraal beheerd kunnen worden en de instellingen van elkaar kunnen overnemen.

Blijft het wel werken als je de AP's een statisch IP of DHCP reservering geeft?

Verhuist het probleem mee als je de AP's omwisselt?

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 10-07-2025 11:56 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
Ik denk dat het aan mijn switch op zolder ligt; ik had een Hisource switch bij ome A. gehaald, maar kennelijk gaat die toch niet helemaal lekker. Heb nu mijn oude gigabit TP-Link terug geplaatst, en wifi verbindt weer super snel. Maar even aankijken of dat zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolandow
Update: het lag denk ik toch niet aan de switch. Naar aanleiding van wat forum posts ben ik nog eens door de settings van mijn ubiquiti access points gelopen, en zo kwam ik Settings --> Network --> LAN --> Advanced bij DHCP mode uit. Deze stond op DHCP server, waardoor ik dus ineens twee dhcp servers binnen hetzelfde netwerk heb.

Verder zoeken leert me dat deze instelling niet in de UAC Lite hoort te zitten, dus misschien is dit later met een software update toegevoegd?

Ik heb dit aangepast naar DHCP Relay en mijn glasvezel modem als server opgegeven. Dit lijkt vooralsnog te werken.

Mijn access points draaien al een aantal jaren en hier doe ik verder weinig aan, maar ik weer vrij zeker dat ik deze optie niet eerder heb gezien. Twee DHCP servers op een netwerk draaien heb ik al vaak genoeg gedaan om te weten dat dit niet werkt :-) Dus mijn conclusie is dat dit erbij gekomen is na een update.