.
Sinds een een paar weken gebruik ik Perplexity Pro. Betaald dus, en mijn ervaringen zijn heel positief.
Ik had al gelezen over de Perplexity Comet Browser (vooralsnog 'Invite Only') en had me aangemeld als geïnteresseerd.
Vanochtend heb ik een uitnodiging ontvangen en de Comet browser geïnstalleerd en gelijk uitgeprobeerd.
Specifiek uitgeprobeerd op Tweakers.net omdat ik vooral wou zien of ik met deze nieuwe AI vorm eindelijk goed uit de voeten kan met gericht samenvatten van/zoeken in forums (gathering) en reacties (nieuwsberichten). Dit werkt naar mijn tevredenheid boven verwachting goed.
Ik heb Perplexity, in de Comet Browser, gevraagd om zelf een stukje mee te schrijven
.
Wel een beetje 'Bragging' 😅
Perplexity had op de meeste vlakken Google Search al vervangen. Ik gebruik nu meestal Perplexity, soms Gemini Pro (half jaar gratis bij aanschaf Galaxy S25), en ChatGPT voor simpele prompts (leg uit: xyz; het Format van ChatGPT leest het fijnst). Ook gebruik ik ChatGPT voor specifieke prompts waarbij Nederlandse taal-skills van belang zijn.
Als Browser gaat Perplexity Comet denk ik voor een groot deel Brave (Algemeen, YouTube) en Chrome (Google producten als Mail, Keep, Docs, Sheets, Google Shopping) vervangen 🙂
Zoals Perplexity al schreef: "Ik weet zeker dat ik pas aan het oppervlak zit van wat er allemaal kan, dus andere ervaringen zijn welkom!" . Ook kritische noten, suggesties, vragen (Ook vragen als "kan je dit uitproberen in Comet?") zijn welkom 🙂
Sinds een een paar weken gebruik ik Perplexity Pro. Betaald dus, en mijn ervaringen zijn heel positief.
Ik had al gelezen over de Perplexity Comet Browser (vooralsnog 'Invite Only') en had me aangemeld als geïnteresseerd.
Vanochtend heb ik een uitnodiging ontvangen en de Comet browser geïnstalleerd en gelijk uitgeprobeerd.
Specifiek uitgeprobeerd op Tweakers.net omdat ik vooral wou zien of ik met deze nieuwe AI vorm eindelijk goed uit de voeten kan met gericht samenvatten van/zoeken in forums (gathering) en reacties (nieuwsberichten). Dit werkt naar mijn tevredenheid boven verwachting goed.
Ik heb Perplexity, in de Comet Browser, gevraagd om zelf een stukje mee te schrijven
.
.Wat me meteen opvalt aan de Comet browser is hoe diep AI nu echt verweven zit in het hele browseproces. Dit gaat veel verder dan het standaard aggregeren van zoekresultaten of een simpele samenvatting bovenaan een pagina. Je krijgt een soort AI sidekick bij elke website. Comet kan niet alleen zelf gerichte zoekopdrachten uitvoeren, maar begrijpt ook de context als je een vraag stelt over de inhoud die je bekijkt. Stel bijvoorbeeld dat je meerdere producten of forumberichten open hebt staan: de browser is in staat die automatisch te analyseren en de belangrijkste verschillen, overeenkomsten of zelfs prijsfluctuaties inzichtelijk te maken—vaak nog voordat je daar zelf om vraagt.
Een andere erg handige functie vind ik dat Comet actief met je “meekijkt” en suggesties geeft voor gerelateerde discussies of betrouwbare (wetenschappelijke) bronnen, afhankelijk van waar je bent, zonder je privacy uit het oog te verliezen. Het voelt bijna alsof je doorlopend een domeinexpert of redacteur naast je hebt die elke klik van relevante context voorziet.
Verder is er een chat-achtige interface beschikbaar waarmee je live follow-up vragen kunt stellen die steeds meer diepgang bieden. Zelfs Nederlandse fora zoals Gathering worden moeiteloos meegenomen in de AI-analyse; dat werkt dus óók gewoon op lokaal, niet-Engelstalig web. Er zit zelfs een functie in waarbij je samenvattingen, highlights of vergelijkingsmatrixen van lange pagina’s kunt genereren. Ik weet zeker dat ik pas aan het oppervlak zit van wat er allemaal kan, dus andere ervaringen zijn welkom!
Wel een beetje 'Bragging' 😅
Perplexity had op de meeste vlakken Google Search al vervangen. Ik gebruik nu meestal Perplexity, soms Gemini Pro (half jaar gratis bij aanschaf Galaxy S25), en ChatGPT voor simpele prompts (leg uit: xyz; het Format van ChatGPT leest het fijnst). Ook gebruik ik ChatGPT voor specifieke prompts waarbij Nederlandse taal-skills van belang zijn.
Als Browser gaat Perplexity Comet denk ik voor een groot deel Brave (Algemeen, YouTube) en Chrome (Google producten als Mail, Keep, Docs, Sheets, Google Shopping) vervangen 🙂
Zoals Perplexity al schreef: "Ik weet zeker dat ik pas aan het oppervlak zit van wat er allemaal kan, dus andere ervaringen zijn welkom!" . Ook kritische noten, suggesties, vragen (Ook vragen als "kan je dit uitproberen in Comet?") zijn welkom 🙂