Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Primair: videobewerking en rendering van rijlesvideo’s met 5 GoPro’s tegelijk (2× 4K60, 3× 1080p60), inclusief correcties, effecten en ondertiteling in DaVinci Resolve.
Verder: singleplayer gaming (CP2077, Anno, AC, RDR2 etc.) op een 4K 60Hz OF 1440p 180Hz setup (edit: ik zei in de titel 4K gaming omdat ik de 4K BBG build volgde, maar feitelijk game ik eigenlijk liever op de 180hz en neem ik de 1440p voor lief.)
Ook: Lokaal experimenteren met LLM's.
Mijn huidige systeem kan het allemaal nog nét aan, maar video editing is nu zó stroperig dat het mijn YouTube-output remt omdat het editen frustrerend stottert. En gamen vereist alweer matigen van de settings. Tijd voor een serieuze upgrade.
Mijn huidige build (relevantste onderdelen):
- intel i5-12500
- NVIDIA GeForce RTX 3060
- 64 GB budget DDR4 ram (4x16)
- TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op €3400 - €3800 incl. btw.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja: 2× 2TB M.2 SSD, 2× 5TB SATA HDD, monitoren, muis, toetsenbord, geluidskaart, etc. Huidige PC blijft als backup-systeem of voor bezoekers etc..
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bijzonderheden:
- Audeze Maxwell voor top audio + lage latency (wireless luisteren zonder vertraging).
- DaVinci Resolve Studio + Speed Editor: upgrade vanaf de gratis versie, vooral voor betere GPU-ondersteuning. Speed Editor keyboard is gewoon leuk en als je die koopt inclusief licentie is voordelig genoeg om mee te pakken.
Zie verder mijn Pricewatch-lijst voor alle onderdelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik was altijd wel Intel-fan qua CPU, maar Ryzen lijkt nu beter qua prijs/prestatie en compatibiliteit. Zeker voor mijn doeleinden meer bang for buck? En minder finnicky qua hardware compatibilities? Maar ik laat me graag corrigeren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller is beter, maar niet de hoofdzaak. Verder, zie gebruiksdoelen boven.
Ga je overklokken?
Ik denk het niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
- Check of alles compatibel is (CPU-koeler, RAM, etc.)
- Advies of het systeem nog in balans is, vooral gezien de zwaardere CPU+GPU t.o.v. de BBG.
- Tips voor slimme verschuivingen binnen budget (bv. ergens inleveren, elders verbeteren).
- Input van anderen met vergelijkbaar gebruik: is dit overkill, underkill, of mis ik iets cruciaals?
- Gezien mijn gebruiksdoelen, is er iets dat binnenkort verandert/uitkomt waar ik op moet willen wachten?
Alvast bedankt!
Dit is mijn lijstje: (edit: n.a.v. advies twee ryzens 9 als alternatief toegevoegd)
Primair: videobewerking en rendering van rijlesvideo’s met 5 GoPro’s tegelijk (2× 4K60, 3× 1080p60), inclusief correcties, effecten en ondertiteling in DaVinci Resolve.
Verder: singleplayer gaming (CP2077, Anno, AC, RDR2 etc.) op een 4K 60Hz OF 1440p 180Hz setup (edit: ik zei in de titel 4K gaming omdat ik de 4K BBG build volgde, maar feitelijk game ik eigenlijk liever op de 180hz en neem ik de 1440p voor lief.)
Ook: Lokaal experimenteren met LLM's.
Mijn huidige systeem kan het allemaal nog nét aan, maar video editing is nu zó stroperig dat het mijn YouTube-output remt omdat het editen frustrerend stottert. En gamen vereist alweer matigen van de settings. Tijd voor een serieuze upgrade.
Mijn huidige build (relevantste onderdelen):
- intel i5-12500
- NVIDIA GeForce RTX 3060
- 64 GB budget DDR4 ram (4x16)
- TUF GAMING B660-PLUS WIFI D4
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik op €3400 - €3800 incl. btw.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ja: 2× 2TB M.2 SSD, 2× 5TB SATA HDD, monitoren, muis, toetsenbord, geluidskaart, etc. Huidige PC blijft als backup-systeem of voor bezoekers etc..
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Bijzonderheden:
- Audeze Maxwell voor top audio + lage latency (wireless luisteren zonder vertraging).
- DaVinci Resolve Studio + Speed Editor: upgrade vanaf de gratis versie, vooral voor betere GPU-ondersteuning. Speed Editor keyboard is gewoon leuk en als je die koopt inclusief licentie is voordelig genoeg om mee te pakken.
Zie verder mijn Pricewatch-lijst voor alle onderdelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt. Ik was altijd wel Intel-fan qua CPU, maar Ryzen lijkt nu beter qua prijs/prestatie en compatibiliteit. Zeker voor mijn doeleinden meer bang for buck? En minder finnicky qua hardware compatibilities? Maar ik laat me graag corrigeren.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stiller is beter, maar niet de hoofdzaak. Verder, zie gebruiksdoelen boven.
Ga je overklokken?
Ik denk het niet.
Wat verwacht je van ons?[i]
- Check of alles compatibel is (CPU-koeler, RAM, etc.)
- Advies of het systeem nog in balans is, vooral gezien de zwaardere CPU+GPU t.o.v. de BBG.
- Tips voor slimme verschuivingen binnen budget (bv. ergens inleveren, elders verbeteren).
- Input van anderen met vergelijkbaar gebruik: is dit overkill, underkill, of mis ik iets cruciaals?
- Gezien mijn gebruiksdoelen, is er iets dat binnenkort verandert/uitkomt waar ik op moet willen wachten?
Alvast bedankt!
Dit is mijn lijstje: (edit: n.a.v. advies twee ryzens 9 als alternatief toegevoegd)
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Boxed | € 471,98 | € 471,98 |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X Tray | € 529,90 | € 529,90 |
1 | Processors | AMD Ryzen 9 9950X3D Boxed | € 695,99 | € 695,99 |
1 | Moederborden | ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI | € 169,- | € 169,- |
1 | Videokaarten | ASUS TUF Gaming GeForce RTX 5080 16GB GDDR7 OC Edition | € 1.449,- | € 1.449,- |
1 | Behuizingen | NZXT H6 Flow Zwart | € 103,95 | € 103,95 |
1 | Processorkoeling | Scythe Fuma 3 | € 57,90 | € 57,90 |
1 | Toetsenborden | Blackmagic Design DaVinci Resolve Speed Editor | € 455,92 | € 455,92 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 | € 218,90 | € 218,90 |
1 | Gaming headsets | Audeze Maxwell Wireless Gaming Headset (Playstation) | € 339,- | € 339,- |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 139,- | € 139,- |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 229,90 | € 229,90 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 4.860,44 |
[ Voor 40% gewijzigd door Kilomeester op 10-07-2025 17:36 ]