Twee weg intercom Audio en Video tussen kamers gezocht.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 17-09 17:08
Mijn vraag:

Beetje unieke situatie waarvan ik niet snap waarom hij zo uniek is.

Ik zoek een twee weg video en audio systeem. De situatie is, ik wil in de woonkamer en de zolder een twee weg audio en video oplossing met call functie. We hebben een groot huis, en mijn vriendin heeft mij soms nodig voor kleine dingen. Alleen audio is geen optie gezien ik altijd met koptelefoon op zit, dus ik heb echt een visuele clue nodig. Het liefste WiFi, maar UTP bekabeld is mogelijk.

Tablet is niet echt een optie vanwege de stroomvoorziening, en het hoge verbruik en kosten voor wat ik dacht dat een simpel probleem was.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Eigenlijk tablets, en dingen als Dahua oplossingen waarbij er dan ook nog eerst op de deurbel zou moeten worden gedrukt. (Dus woonkamer scherm met bel ernaast), en twijfelachtige AliExpress meuk.

Eigenlijk zoek ik de Google call Devices functie voor Google Nests voordat ze die de nek omdraaide (Nogmaals, broadcast geen optie want koptelefoon).
Het mag best wat kosten (+/- 500)

Alle tips zijn welkom, want ik ben bang dat de volgende keer als mijn vriendin voor een kleine vraag naar boven moet, ze mijn kop er af rost.

Beste antwoord (via LTwinter op 09-07-2025 21:41)

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:38

Sabbi

je denkt aan mij.

Een beetje overkill, maar je zou op marktplaats wat oude VOIP telefoons kunnen oppikken, en op een servertje/ in een container ergens een open source pbx kunnen draaien. Kan je elkaar gewoon bellen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:50

dragonhaertt

@_'.'

En whatsapp/teams/discord/insert een willekeurige chat app die op pc en telefoon werkt. is geen optie?
Lijkt me nogal bizar om voor een simpele vraag een heel systeem in te richten, naast het feit dat deze relatie situatie niet heel gezond klinkt...

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RappeDoper
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 10:26
Je denkt al in concrete oplossingen, maar voor mij is de behoefte nog niet helemaal helder.
- Je vriendin zit beneden. Zij kan plots de behoefte hebben je een vraag te moeten stellen. Hoe snel moet dat antwoord komen? Moet er echt een gesprek kunnen plaatsvinden, of kan zij haar vraag in één keer stellen?
- Jij zit boven. Je bent met iets bezig, mogelijk geconcentreerd. Moet jij direct reageren? Je wilt haar vraag kunnen horen en kunnen reageren. Je wilt kennelijk ook video, waar is dat precies voor nodig? Hoe vaak komen die vragen voor? Hoe groot is de kans dat jij direct kan reageren? Hoe groot is de kans dat jij pas na 10 minuten kan reageren? Zou jij ook (op basis van haar clue) naar beneden kunnen gaan om haar vraag te beantwoorden, zodat een communicatiemiddel niet nodig is?

Qua oplossingsrichtingen ben ik dus nog benieuwd of je de clue nog los durft te trekken van de communicatievorm? Denk aan een lichtschakelaar oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
dragonhaertt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:46:
En whatsapp/teams/discord/insert een willekeurige chat app die op pc en telefoon werkt. is geen optie?
Lijkt me nogal bizar om voor een simpele vraag een heel systeem in te richten, naast het feit dat deze relatie situatie niet heel gezond klinkt...
Wow. Een aanval op mijn relatie had ik niet echt verwacht.Gaat goed, dank voor je interesse

Ik wil de oplossing juist zodat ik haar het makkelijker maak.
Mijn apparatuur staat op niet storen, aangezien ik voorbij eht punt in mijn leven ben dat ik mij ook nog eens doodwerk als ik thuis zit.

Mijn vriendin heeft niks met technologie, dus die wil gewoon op een knop kunnen rammen om even snel een vraag te stellen i.p.v. 3 trappen op. Even laten zien via het scherm welke wol ik voor haar moet bestellen omdat die op is, even vragen wat ik toevoeg aan mijn vierkazen risotto, even vragen of ik zo naar beneden kom voor het eten. That's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
RappeDoper schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:50:
Je denkt al in concrete oplossingen, maar voor mij is de behoefte nog niet helemaal helder.
- Je vriendin zit beneden. Zij kan plots de behoefte hebben je een vraag te moeten stellen. Hoe snel moet dat antwoord komen? Moet er echt een gesprek kunnen plaatsvinden, of kan zij haar vraag in één keer stellen?
- Jij zit boven. Je bent met iets bezig, mogelijk geconcentreerd. Moet jij direct reageren? Je wilt haar vraag kunnen horen en kunnen reageren. Je wilt kennelijk ook video, waar is dat precies voor nodig? Hoe vaak komen die vragen voor? Hoe groot is de kans dat jij direct kan reageren? Hoe groot is de kans dat jij pas na 10 minuten kan reageren? Zou jij ook (op basis van haar clue) naar beneden kunnen gaan om haar vraag te beantwoorden, zodat een communicatiemiddel niet nodig is?

Qua oplossingsrichtingen ben ik dus nog benieuwd of je de clue nog los durft te trekken van de communicatievorm? Denk aan een lichtschakelaar oid.
Dank voor het meedenken!

-Het moet meer videogesprek zijn dan een broadcast. Er kunnen vervolg vragen zijn.

-Video is handig niet de hardste eis. Wel de visuele clue voor het oppikken van de call. Vragen komen misschien 2x per dag voor. IK kan neit altijd direct reageren (multiplayer gaming) en dat is priem. Dan weet ze dat ik druk ben. Mocht er brand zijn dan komt ze gewoon naar boven. Naar beneden liever niet, aangezien neit alle vragen dringend zijn, en we 3 steile trappen hebben. Nou zou ik natuurlijke na de clue kunnen bellen, dus het is een optie.

De lichtschakelaar is een leuke, en gebruiken we al vaker als kleurcode voor b.v. avondeten. Alleen vaak is een snelle vraag beantwoorden makkelijker dan kleurcodes afspreken.

**toevoeging** Soms kan ik niet gestoord worden. Dan ben ik b.v. bezig met een storingsdienst remote, dus dat is nog een reden dat ze niet wil binnenvallen. Dan is een afgaande call van beneden negeren handiger dan dat ze al die trappen op moet voor niks.

[ Voor 6% gewijzigd door LTwinter op 09-07-2025 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RappeDoper
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-09 10:26
Klinkt overigens als een prima gezonde relatie. Je kiest voor je eigen ontspanning zonder elkaar in de weg te zitten maar zorgt alsnog dat je bereikbaar bent voor elkaar.

Behoefte is wel duidelijk. Je zit zelf in de hoek van een intercom oplossing, die snap ik, maar is ook wel heel specifiek. Ik zou zelf praktischer kijken naar misschien toch een normale videobelactie via Whatsapp of messenger naar keuze, en dan met de juiste rechten afschermen dat alleen zij je kan storen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
RappeDoper schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:03:
Klinkt overigens als een prima gezonde relatie. Je kiest voor je eigen ontspanning zonder elkaar in de weg te zitten maar zorgt alsnog dat je bereikbaar bent voor elkaar.

Behoefte is wel duidelijk. Je zit zelf in de hoek van een intercom oplossing, die snap ik, maar is ook wel heel specifiek. Ik zou zelf praktischer kijken naar misschien toch een normale videobelactie via Whatsapp of messenger naar keuze, en dan met de juiste rechten afschermen dat alleen zij je kan storen?
Ja, als de oplossing niet bestaat dan gaat het inderdaad die richting op.
Helaas allebei van een partij waar ik toch wel een afkeer van heb. Had gehoopt op iets intern.

Ook al heb ik ook een hekel aan Google, 2 Nest hubs met de call device functie was EXACT wat ik nodig had. Maar werd de nek omgedraaid (#killedbyGoogle) ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 02:29
LTwinter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:52:
[...]

Mijn apparatuur staat op niet storen, aangezien ik voorbij eht punt in mijn leven ben dat ik mij ook nog eens doodwerk als ik thuis zit.
Ik snap nog steeds niet waarom de mobiele telefoon geen optie is. Bij bijv iPhones kun je gewoon excepties opnemen in je niet-storen profiel.
Telefoon reageert dan op niemands oproep of berichten, behalve die van je vriendin.

Waarom zou dit onvoldoende zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Sebas1979 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:31:
[...]

Ik snap nog steeds niet waarom de mobiele telefoon geen optie is. Bij bijv iPhones kun je gewoon excepties opnemen in je niet-storen profiel.
Telefoon reageert dan op niemands oproep of berichten, behalve die van je vriendin.

Waarom zou dit onvoldoende zijn?
Verschillende redenen:

-Afleiding. Ik ga weer andere dingen zien waardoor ik de behoefte voel daar weer op te reageren, etc.
-Mijn werkgever staat verplicht onder die excepties gezien de aard van mijn werkzaamheden. Dat is de reden dat ik ook altijd een pieper draag (Voor als ik mijn tel niet hoor).
-Soms na een lange dag zit die in de oplader, en dan zou ik dus de visuele clue missen. De Nest Hub staat onder mijn scherm, dus daarmee had ik dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 00:22
En iets van een indoor camerasysteem? Valpreventiecamera’s hebben 2 wegs audiofuncties maar dan heb je wel een camera erbij.. of een simpele babyfoon? Of kijk eens naar Hosmart, dat zijn zakelijke intercoms maar kan natuurlijk ook voor in huis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
SillBro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:00:
En iets van een indoor camerasysteem? Valpreventiecamera’s hebben 2 wegs audiofuncties maar dan heb je wel een camera erbij.. of een simpele babyfoon? Of kijk eens naar Hosmart, dat zijn zakelijke intercoms maar kan natuurlijk ook voor in huis!
Ik ben niet helemaal lekker met altijd actief cameras in huis. En mijn vriendin al helemaal niet. Moet echt op oproep basis.
Babyfoon geeft helaas geen visual cue, of werkt 2 kanten op met beeld.
Hosmart kan ik niet echt 2 way intercom vinden naast de door mij al genoemde Dahua oplossingen, met een bel er naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:15
Misschien hetzelfde als hier; zet je whatsapp op niet storen behalve specifieke contacten.
Voeg je vriendin hieraan toe.

(Mijn vriendin is docent, dan wil je niet gebeld worden behalve als het noodgeval is, dus ik mag wel bellen ^^)

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 09-07-2025 21:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SillBro
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 00:22
LTwinter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:11:
[...]

Ik ben niet helemaal lekker met altijd actief cameras in huis. En mijn vriendin al helemaal niet. Moet echt op oproep basis.
Babyfoon geeft helaas geen visual cue, of werkt 2 kanten op met beeld.
Hosmart kan ik niet echt 2 way intercom vinden naast de door mij al genoemde Dahua oplossingen, met een bel er naast.
Kleiner wonen??? Grapje hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
99ruud99 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:15:
Misschien hetzelfde als hier; zet je whatsapp op niet storen behalve specifieke contacten.
Voeg je vriendin hieraan toe.

(Mijn vriendin is docent, dan wil je niet gebeld worden behalve als het noodgeval is, dus ik mag wel bellen ^^)
Dank voor je reactie Ruud!
Altijd groot fan van je oplossingen, hebben mij al vaak geholpen.

Alleen helaas zoals boven te lezen is dat geen optie in dit geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
En als je een apart prive nr voor whatsapp neemt en die ook op je pc installeert?
Dan heb je voor prive je whatsapp aan staan en de Akelijke whatsapp gaat uit om 18u.

Of is dit ook geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
SillBro schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Kleiner wonen??? Grapje hoor :)
Optie voor mij. Niet voor haar.

Ik heb 1 kledingkast, en een zolder.

Zij heeft een werkschuur (Ook vanwege haar werk), 2 kledingkasten, een inloopkast, een werkkamer in huis (voor haar creabea stuff), en een opslag kamer.

Ik heb niet veel nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
99ruud99 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:20:
En als je een apart prive nr voor whatsapp neemt en die ook op je pc installeert?
Dan heb je voor prive je whatsapp aan staan en de Akelijke whatsapp gaat uit om 18u.

Of is dit ook geen optie?
Dat is geen gekke. Alleen gebruik ik al mijn schermen dus een oproep zou niet handig daarvoor zijn.
Kan ik misschien iets met een kleine touch monitor en aparte NUC..........met gekoppeld apart zakelijk whatsapp profiel.

Dit is een dingetje om te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Waarom moet het op een apart scherm?
Als ik teams /whatsapp belletje krijg is dat popup onderin. Snel aan / weggeklikt, dus negeren hoeft niet.

En dat je dan die 20 seconde een overlay over je scherm hebt... Overleef je wel denk ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 03:43
LTwinter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:22:
[...]

Kan ik misschien iets met een kleine touch monitor en NUC..........met gekoppeld apart zakelijk whatsapp profiel.
Je bedoelt... Een tablet? Die geen optie was?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haagsepracht
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09-09 08:38

haagsepracht

One Man, Half Machine.

Als je alleen audio nodig zou hebben dan is een walkietalkie misschien wel wat je zoekt.

Je zou ook twee Homepods in huis kunnen plaatsen en via daar kunnen broadcasten naar elkaar. Alleen is dat weer zonder video. Je ziet wel het kleurtje aangaan bovenop de Homepod dus dat kan je wel triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
99ruud99 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:24:
Waarom moet het op een apart scherm?
Als ik teams /whatsapp belletje krijg is dat popup onderin. Snel aan / weggeklikt, dus negeren hoeft niet.

En dat je dan die 20 seconde een overlay over je scherm hebt... Overleef je wel denk ik?
Klopt, maar dan zit ik weer met welk van de 5 schermen krijg ik de pop up. Dat gaat main scherm zijn, en dat is geen optie. En als ik hem heel klein houd kan het onder de monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Die kan je kiezen, is 1x instellen "ik wil hem op scherm 3" en dan doet hij dat voor altijd (tot je zelf ooit schuift / minder dan 3 schermen aansluit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
sig69 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:24:
[...]

Je bedoelt... Een tablet? Die geen optie was?
Klopt. Voor de bovengenoemde redenen.

Niet ideaal. Maar nu ben ik aan het cooken met wat wel kan.

Liefste nog steeds 2 way intercom aan de wand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
99ruud99 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:26:
Die kan je kiezen, is 1x instellen "ik wil hem op scherm 3" en dan doet hij dat voor altijd (tot je zelf ooit schuift / minder dan 3 schermen aansluit).
Zeker, maar het liefste houd ik het stand alone. Niet voor logische redenen, maar simeplweg ADD brein om prive en werk gescheiden te houden. Geen goed excuus, maar wel de mijne.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:38

Sabbi

je denkt aan mij.

Een beetje overkill, maar je zou op marktplaats wat oude VOIP telefoons kunnen oppikken, en op een servertje/ in een container ergens een open source pbx kunnen draaien. Kan je elkaar gewoon bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19:41
Ok, het is geen tweeweg videoverbinding, maar toen mijn lief herstellende was van een operatie en ik in de woonkamer aan het werk was, had ik, in mijn zicht, een smartlamp neergezet. Mijn vriendin had een Google home met twee routines. Riep ze iets van 'ik wil aandacht", kleurde de lamp oranje, en hobbelde ik, zodra het kon, naar boven. Riep ze "probleem nu" kleurde de lamp rood en liet ik alles waar ik mee bezig was uit mijn handen vallen en sprintte naar haar toe.

Is misschien wel heel erg low-tech, er zat geen beeldbelfunctie in, maar het werkte wél.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000

DukeBox

loves wheat smoothies

LTwinter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:16:
Ook al heb ik ook een hekel aan Google, 2 Nest hubs met de call device functie was EXACT wat ik nodig had. Maar werd de nek omgedraaid (#killedbyGoogle) ;w
Hoezo de nek omgedraaid? Gebruik dat nog dagelijks.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
Sabbi schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:29:
Verdulleme. Ik heb al een PBX.
Twee Yealink met scherm, een SBC, en ik ben er. Ik denk dat dit hem is!

Dit is waarom sparren met tweakers zo fijn is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
DukeBox schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:31:
[...]

Hoezo de nek omgedraaid? Gebruik dat nog dagelijks.
Nee, je gebruikt broadcast. Dat is geen two way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Gewoon slack gebruiken, desnoods op een apart schermpje of wat je wilt. Naar keuze meldingen met audio aanzetten of niet. Werkt overal in en buitenshuis, geen aparte devices nodig.

En als jij even niet storen wilt hebben, type je dat haar kant in en klaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

LTwinter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:36:
[...]

Nee, je gebruikt broadcast. Dat is geen two way.
Nee, ik gebruik mijn hub als meet display kan er gesprekken mee starten, weigeren en beantwoorden. Dat is gewoon 2-way kan beide kanten zien en horen op de max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011

dragonhaertt

@_'.'

LTwinter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:52:
[...]

Wow. Een aanval op mijn relatie had ik niet echt verwacht.Gaat goed, dank voor je interesse
Offtopic: De meeste mensen leven niet onder fysieke dreiging
LTwinter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:43:

Alle tips zijn welkom, want ik ben bang dat de volgende keer als mijn vriendin voor een kleine vraag naar boven moet, ze mijn kop er af rost.
Ontopic:
Ik snap nog steeds niet zo goed waarom een teams/slack/discord optie niet werkt.
Desnoods op een losse tablet of chromebook, dan heb je een mooi klein schermpje en kan zij vanaf waar ze ook wil met een telefoon of dedicated apparaat jou bellen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
dragonhaertt schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:47:
[...]

Offtopic: De meeste mensen leven niet onder fysieke dreiging

[...]

Ontopic:
Ik snap nog steeds niet zo goed waarom een teams/slack/discord optie niet werkt.
Desnoods op een losse tablet of chromebook, dan heb je een mooi klein schermpje en kan zij vanaf waar ze ook wil met een telefoon of dedicated apparaat jou bellen.
Al je vragen zijn beantwoord in de voorgaande posts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
DukeBox schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Nee, ik gebruik mijn hub als meet display kan er gesprekken mee starten, weigeren en beantwoorden. Dat is gewoon 2-way kan beide kanten zien en horen op de max.
Maar ook intern met alleen 2 nests? Met video en audio?
*edit* Wacht even kan eht zijn dat alleen de max dit nog doet? Even onderzoek gedaan.

[ Voor 11% gewijzigd door LTwinter op 09-07-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

LTwinter schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 21:50:
Maar ook intern met alleen 2 nests? Met video en audio?
*edit* Wacht even kan eht zijn dat alleen de max dit nog doet? Even onderzoek gedaan.
De max is de enige met een camera dus nogal logisch dat dat de enige is die dat kan ;)
Maar er is wel wat veranderd, oude gespreksgroepen blijven werken maar nieuwe blijkbaar niet. En de nieuwe manier van bellen werkt vooralsnog alleen als je de locatie op VS zet.

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 09-07-2025 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LTwinter
DukeBox schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 22:01:
[...]

De max is de enige met een camera dus nogal logisch dat dat de enige is die dat kan ;)
Maar er is wel wat veranderd, oude gespreksgroepen blijven werken maar nieuwe blijkbaar niet. En de nieuwe manier van bellen werkt vooralsnog alleen als je de locatie op VS zet.
Daar heb je een punt :P Ik doelde op de call functie.
Pagina: 1