Cookies worden geplaatst zonder toestemming?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray0755
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 13:34
Ik hou mij niet al te veel bezig met cookies en de werking ervan, maar laatst viel mij iets op: veel sites plaatsen cookies als er geen toestemming is gegeven. Als ik naar een site ga met een "cookie- of trackingmuur" en ik verlaat of sluit deze weer zonder een keuze te maken, worden er meerdere cookies geplaats. Veel sites doen dit (waaronder Tweakers), maar niet allemaal.

Mijn vraag is: is dit normaal? Ik weet dat bij accepteren of weigeren een cookie wordt geplaatst, maar dus ook als er geen keuze wordt gemaakt?

[ Voor 4% gewijzigd door ray0755 op 09-07-2025 17:34 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Het hangt van de "soort" cookie af. Of het bijvoorbeeld een cookie is dat dus noodzakelijk is voor de correcte werking van de website, mag de cookie ook zonder toestemming gezet worden. enk bijvoorbeeld aan een cookie dat de instelling vasthoudt van de cookie wall, om even een simpel voorbeeld te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ik op een website geen toestemming geef voor cookies van derden, zal de site toch een cookie plaatsen, anders zou je bij de volgende pagina die je wil bekijken die zelfde vraag krijgen :P

Cookies van tweakers die nodig zijn die tweakers zelf zet, is geen toestemming voor nodig.

Youtube zet cookies als je een video kijkt die op tweakers staat. Tweakers moet toestemming vragen anders mag tweakers die video niet laten zien.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray0755
RaZ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:37:
Als ik op een website geen toestemming geef voor cookies van derden, zal de site toch een cookie plaatsen, anders zou je bij de volgende pagina die je wil bekijken die zelfde vraag krijgen :P

Cookies van tweakers die nodig zijn die tweakers zelf zet, is geen toestemming voor nodig.

Youtube zet cookies als je een video kijkt die op tweakers staat. Tweakers moet toestemming vragen anders mag tweakers die video niet laten zien.
Je eerste zin klopt helemaal, en dat snap ik ook. Ik bedoel als bij een eerste bezoek de cookiewall tevoorschijn komt, en ik sluit het tabblad, dan zeg ik geen ja of geen nee. Dan worden er toch meerdere cookies gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

ray0755 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:44:
[...]

Je eerste zin klopt helemaal, en dat snap ik ook. Ik bedoel als bij een eerste bezoek de cookiewall tevoorschijn komt, en ik sluit het tabblad, dan zeg ik geen ja of geen nee. Dan worden er toch meerdere cookies gezet.
Yup, zoals @CH4OS ook al zei, een website mag hun eigen cookies altijd zetten voor een correcte werking van de site zonder toestemming. Bijvoorbeeld voor de cookie-wall, of als je met een inlogsysteem te maken hebt, omdat je een account nodig hebt om bijvoorbeeld op een forum te posten ;)

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray0755
CH4OS schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:37:
Het hangt van de "soort" cookie af. Of het bijvoorbeeld een cookie is dat dus noodzakelijk is voor de correcte werking van de website, mag de cookie ook zonder toestemming gezet worden. enk bijvoorbeeld aan een cookie dat de instelling vasthoudt van de cookie wall, om even een simpel voorbeeld te geven.
Is dat ook zo als als je nergens op klikt en de tab/site weer sluit, zonder een keus te hebben gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray0755
RaZ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Yup, zoals @CH4OS ook al zei, een website mag hun eigen cookies altijd zetten voor een correcte werking van de site zonder toestemming. Bijvoorbeeld voor de cookie-wall, of als je met een inlogsysteem te maken hebt, omdat je een account nodig hebt om bijvoorbeeld om een forum te posten ;)
- nvm, ik zei iets stoms -

[ Voor 12% gewijzigd door ray0755 op 09-07-2025 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

ray0755 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:47:
Is dat ook zo als als je nergens op klikt en de tab/site weer sluit, zonder een keus te hebben gemaakt?
Afhankelijk van de code van de website, ja. Het kan dan immers gezien worden als weigering en dus een negatief antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
ray0755 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:47:
[...]

Een cookie die zonder toestemming mag worden geplaatst, mag altijd worden geplaatst. Dus ja, ook al voordat je een keuze hebt gemaakt in een eventuele cookiewall.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ray0755
Xander schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:18:
[...]

Een cookie die zonder toestemming mag worden geplaatst, mag altijd worden geplaatst. Dus ja, ook al voordat je een keuze hebt gemaakt in een eventuele cookiewall.
Ok, dank!
Pagina: 1