Talisman, 508 of toch wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Vorig jaar heb ik een renault megane 3 gt gekocht, een sportieve hatchback (met halve racestoelen) in standaard grijze kleur. Die ik in wil gaan ruilen voor (waarschijnlijk) een luxere sedan met wat PK.

De megane heb ik gekocht omdat ik gecharmeerd ben van de Megane 4 van mijn broer (die rijd ook heerlijk). Gedeeltelijk omdat de auto best wat ruimte heeft (ik ben uit een opel corsa opc gevlucht destijds). En omdat de prijs voor een auto met dezelfde specs toch vaak hoger liggen. Destijds wist ik dat ik liever een automaat wilde en dat de stoelen niet helemaal geschikt voor mij waren als brede/dikke kerel met een gemiddelde lengte, maar ik werkte niet al te ver. Ongeveer 20 minuten enkele reis en dat ongeveer 3x in de week, en ergens waar nooit files zijn, dus vond ik het wel prima.

Inmiddels zijn we een jaar verder en werk ik ergens anders, ongeveer een uur enkele reis en zit ik ook regelmatig in de file. Ook weer ongeveer 3x in de week. Dus van 2u per week in de auto ben ik naar soms 10u in de week gegaan. En dan zitten de stoelen toch echt te slecht.

Dus ben ik opzoek naar een nieuwe (2e handse) auto die een beetje PK's heeft, automaat is en wat luxere stoelen heeft. Maar niet veel zwaarder is (max 1450). Qua budget zit ik op ongeveer 10k + megane 3 inruil. 15-17k dus ongeveer. In dit budget, met mijn wensen/eisen kom je leuke autos zoals de clio RS, megane 4 gt, BMW 330e/330i, soms wat audi's, gti/gte golfjes, sciroccos, ibiza's/leons en Volvo v40s tegen, vooral van 2016 of ouder.

Hierbij weet ik dat ik niet lekker ga zitten in de clios en megans. En ben ik een beetje huiverig voor de dsg automaten. Ik ben ook niet echt fan van de volvo v40 (wel weer van de gefacelifte s60, maar te duur) en houd wel van iets unieks/anders. Al vind ik een BMW sedan ook wel mooi. En vooral de hybrides leken me wel wat, maar weet niet of dat zo nuttig is voor mijn rijden (150km snelweg)

Maar na wat verder kijken kom je ook andere autos tegen, zoals een mercedes slk (hardtop cabrio is nice) renault talisman of een Peugeot 508, waarbij ik vooral de SLK en 508 mooi vind. Toevallig stond er een slk 200 uit 2012/13 te koop in de buurt dus wezen kijken. Niet verkeerd eigenlijk, maar ook daar zit ik bovenop de metalen steun aan de onderkant van de stoel. Dus ik denk toch dat ik gewoon voor een luxe sedan moet gaan.

Van de renault talisman heb je een 150pk en 200pk versie met dezelfde motor en zijn ze beide te chjippen naar 225. En van de peugeot 508 heb je eentje met 180pk en eentje met 225pk. Beide meer dan genoeg, maar er is een optie om focal soundsysteem er in te krijgen die van wat ik gezien heb enkel in de 225pk versies zit.Ik heb eigenlijk weinig zin om zelf spul te installeren. Maar als het een paar duizend scheelt ben ik niet te beroerd om er zelf een systeem in te bouwen.

Op de planning staat om eens een testritje te doen in een Talisman en een 508. Om gewoon eens te kijken of ze überhaupt zitten.

Maar iemand nog tips van autos die een beetje aan mijn eisen voldoen en/of goede stoelen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
De 175pk versies van de 508 kunnen ook een focal systeem hebben hoor, maar mijn weten gewoon een optie. Fijne en mooie auto, prettige stoelen.
Je rijd een stuk nieuwere auto als de Mercedes voor hetzelfde geld ik zou het dan ook wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-09 12:20
Goede stoelen? Volvo of Opel met AGR-gecertificeerde stoelen. Nadeel is dat die niet echt sportief zijn, maar dat zijn een Talisman en 508 ook niet.

Overigens geldt voor de Talisman en de 508 dat het vermogen van de krachtigere versies helemaal bovenin het toerenbereik vrij komt, onderin is vrij weinig te merken van het verschil.

Edit: overigens zijn stoelen heel erg persoonlijk, mijn vriendin vindt de stoelen in onze V60 niet prettig terwijl ik ze zalig vindt :) Vooral dus (lang) proefzitten.

Enneh, onderschat rijplezier niet :) Een SLK is wat minder praktisch, maar rijdt veel leuker dan een D-segment sedan. Zolang je er lekker in zit wel het overwegen waard.

[ Voor 33% gewijzigd door Knul op 09-07-2025 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht met die langere ritten en files tegenwoordig. Maar ik vraag me wel af: waarom wil je eigenlijk nu al na een jaar van je auto af? Inruilen na zo’n korte tijd is meestal niet heel voordelig, zeker als je 'm toen juist vanwege de specs en prijs hebt gekozen.

Snap dat slechte stoelen op den duur echt irritant worden, zeker als je wat breder gebouwd bent en er ineens 10 uur per week in zit. Maar is het niet het overwegen waard om te kijken of er binnen je huidige auto iets aan te passen valt? Andere stoelen erin zetten bijvoorbeeld, of iets laten aanpassen?

Ik heb verder geen concreet advies (zou anders zeggen: kijk eens naar een EV), maar was gewoon benieuwd hoe je die afweging hebt gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 12:44
Mazda CX-30 met de SkyActive-X motor... dat is een 2.0 milde hybride met circa 185pk, maar door de motortechniek bovengemiddeld zuinig. Kan je sportief mee rijden of heel economisch. Fijn interieur en stoelen en redelijk ruim.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
MicGlou schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:03:
Mazda CX-30 met de SkyActive-X motor... dat is een 2.0 milde hybride met circa 185pk, maar door de motortechniek bovengemiddeld zuinig. Kan je sportief mee rijden of heel economisch. Fijn interieur en stoelen en redelijk ruim.
Had ze ook zien staan ja. Prima autos, maar een cross-over heb ik eigenlijk weinig interesse in.
Maar een Mazda 3 met die motor is toch wel het overwegen waard
Verwijderd schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:55:
Klinkt alsof je er goed over hebt nagedacht met die langere ritten en files tegenwoordig. Maar ik vraag me wel af: waarom wil je eigenlijk nu al na een jaar van je auto af? Inruilen na zo’n korte tijd is meestal niet heel voordelig, zeker als je 'm toen juist vanwege de specs en prijs hebt gekozen.

Snap dat slechte stoelen op den duur echt irritant worden, zeker als je wat breder gebouwd bent en er ineens 10 uur per week in zit. Maar is het niet het overwegen waard om te kijken of er binnen je huidige auto iets aan te passen valt? Andere stoelen erin zetten bijvoorbeeld, of iets laten aanpassen?

Ik heb verder geen concreet advies (zou anders zeggen: kijk eens naar een EV), maar was gewoon benieuwd hoe je die afweging hebt gemaakt.
Ik vind het nog altijd een heerlijke auto, maar het zijn inderdaad de stoelen die me niet aan staan.
En ik had al naar andere stoelen gekeken maar ik weet niet of ik wel met airbags/stroom wil gaan kloten in een auto waar ik dagelijks in rijd. Wel een goedkopere optie dan een andere auto inderdaad.

En ik zou inderdaad wel eens naar EV's kunnen kijken, had ze vooraf eigenlijk al afgeschreven. Maar na even snel kijken zie ik toch wel wat opties. Ik moet enkel bekennen dat de meesten die ik zie staan erg lelijk zijn :#
Knul schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:44:
Goede stoelen? Volvo of Opel met AGR-gecertificeerde stoelen. Nadeel is dat die niet echt sportief zijn, maar dat zijn een Talisman en 508 ook niet.

Overigens geldt voor de Talisman en de 508 dat het vermogen van de krachtigere versies helemaal bovenin het toerenbereik vrij komt, onderin is vrij weinig te merken van het verschil.

Edit: overigens zijn stoelen heel erg persoonlijk, mijn vriendin vindt de stoelen in onze V60 niet prettig terwijl ik ze zalig vindt :) Vooral dus (lang) proefzitten.

Enneh, onderschat rijplezier niet :) Een SLK is wat minder praktisch, maar rijdt veel leuker dan een D-segment sedan. Zolang je er lekker in zit wel het overwegen waard.
AGR stoelen had ik nog nooit van gehoord, misschien me toch maar eens in verdiepen.
De Talisman is zover ik weet dezelfde motor/turbo als de megane 4 gt waar ik al ervaring mee heb, zeker met wat gekietel zijn dat gewoon fijne dingen. Sowieso sneller dan mijn megane 3, want daar moet ik zelf nog schakelen :P

Ik had al in een slk 200 uit 2012 getest, maar daar zat ik op het metalen stuk onder mn benen. Dus die viel al af, helaas, want mijn voornaamste eis aan een nieuwe auto is dat ik goed kan zitten
joca schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:43:
De 175pk versies van de 508 kunnen ook een focal systeem hebben hoor, maar mijn weten gewoon een optie. Fijne en mooie auto, prettige stoelen.
Je rijd een stuk nieuwere auto als de Mercedes voor hetzelfde geld ik zou het dan ook wel weten.
Ah ja, zaten standaard op de GT en als optie op de Allure en GT line
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VnpTd1rCHu49MnvwS6mu9BAmuiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yOEch52AdZcU8nhusJUWHEG4.png?f=fotoalbum_large

En het heeft zeker voordelen dat die nieuwer is, zeker aangezien ik een nieuwe sowieso 10 jaar zou willen rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danny Phantom
  • Niet online
Afgelopen zaterdag ben ik maar eens wat rond gaan kijken bij wat autos. Nu stond er op 50km een 508 sedan die ik wel zag zitten. En halverwege was een garage/verkoper met 2 talismans, maar die is enkel open op afspraak, waar ik weinig zin in had. Dus daar eerst even gekeken maar die was natuurlijk dicht.

Toevallig kwam ik wel langs een renault dealer die in dezelfde straat zat, die toevallig een ingeruilde talisman diesel had staan. Qua ruimte en zitten beviel die erg goed. De stoelen lijken op die van mijn eigen megane 3 gt, maar de verhoging voelde enkel als een kussentje voor de vorm. En in hetzelfde plaatsje stond een 508 station. Dus daar even wezen kijken, maar wat een kleine auto is dat van binnen. Ik zat stijf tegen de B-stijl en keek er recht tegen aan. Compleet waardeloos dus eigenlijk en dat met maar 185cm.

Toch maar verder gereden naar de 508 sedan gt-line en daar even in gezeten. En daar had ik wel meer ruimte in en zat de b stijl wat minder in de weg, maar ook dat was vrij slecht, zeker vergeleken met mijn eigen megane 3 gt. Dus de 508 is geen optie, jammer genoeg. Want het is een prachtig ding.

Dus ik ga voor een talisman, zodra er eentje voorbij komt die me bevalt qua opties en dergelijke, wat wel even kan duren aangezien er maar weinig van verkocht zijn
Pagina: 1