Wasmachine bonkend geluid centrifugeren, ook bij lege tromm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartFS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-09 10:40
Hopelijk kan iemand mij behoeden of stimuleren om deze wasmachine open te maken en zelf iets te repareren: kansrijk of niet?

Sinds de laatste 2 wasbeurten maakt de Miele wasmachine, 14 jaar oud , veel lawaai bij centrifugeren.
Daarna een keer met lego trommel gedraaid, zelfde probleem.
Als ik nu rustig met de hand de trommel ronddraai, hoor je een rammelend/schurend geluid, zie filmpje.

Wat denk je, heeft het zin om hem open te maken? Of kan ik de moeite beter besparen en een nieuwe kopen?
Ik ben wel handig maar geen expert, dus meer dan losse veer vastzetten/vervangen of misschien een demper wordt lastig....

Bedankt!

Hopelijk werkt de link, blijkbaar kan je geen filmpjes delen:
[url=,"https://photos.google.com/share/AF1QipOmch8jNy90thoSUnlRjM0OhujqfnS27jhE_g9UqrIkelllCJaFSts1vXzrTdAs9w?key=TklwazRxNEZtMUdyZGxzN0tKa216MzM3NUhkcjV3"]https://photos.app.goo.gl/iVrkTbuPezbSF5gTA[/url]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikke man
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:20
Zonder typenummer wordt het wat lastig maar mogelijk een model met een gebroken aluminium trommelkruis door bijvoorbeeld wassen op lagere temperaturen met voornamelijk vloeibaar wasmiddel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dikke man schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:15:
Zonder typenummer wordt het wat lastig maar mogelijk een model met een gebroken aluminium trommelkruis door bijvoorbeeld wassen op lagere temperaturen met voornamelijk vloeibaar wasmiddel?
Veel kans dat alléén 't lager waarin de trommel draait stuk gelopen is. Miele heeft die lagers zelfs nog van 40 jaar oude machines gewoon op voorraad (al moet je jezelf bij een 40 jaar oude machine wel af gaan vragen of het vervangen dan nog wel zinvol is omdat die machines qua energie/waterverbruik al lang niet meer de tot de zuinigste types behoren).

Bij een machine van 14 jaar oud is het, zéker bij een Miele, nog wel interessant om dat lager te vervangen.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Mijn ouders hebben, bij een Miele van niet eens zo oud, een gescheurde trommel gehad. Dat zagen we ook pas na meerdere inspecties. Als dat het is, is het klaar.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BartFS
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-09 10:40
dikke man schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:15:
Dat zou goed kunnen, als ik naar de spleet tussen seal en trommel kijk en de trommel ronddraai, wordt de spleet kleiner en weer groter: lijkt excentrisch te draaien. Als spleet op zijn kleinst is aan onderzijde, hoor ik een schurend geluid, dan loopt hij aan.

Lijkt mij einde oefening....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

BartFS schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Dat zou goed kunnen, als ik naar de spleet tussen seal en trommel kijk en de trommel ronddraai, wordt de spleet kleiner en weer groter: lijkt excentrisch te draaien. Als spleet op zijn kleinst is aan onderzijde, hoor ik een schurend geluid, dan loopt hij aan.

Voordeel van een Miele is (o.a. ook) dat je 'm met simpel gereedschap open kunt 'schroeven' ...... Dus ik zou toch éérst maar eens gaan kijken voordat je op basis van alleen deze 'visuele inspectie' dat hele machientje nu al meteen af schrijft.

SUC-6 d:)b

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:10

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

14jr en bonkend geluid? Ik gok op de schokdempers.
Zelf ook een Miele gehad en ik heb na 15jr zelf de schokdempers vervangen, de oude waren echt op.

Op YT staan diverse filmpjes hoe je dit kan doen

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Gebroken kruis, ik had dezelfde symptomen.

Tijd voor een nieuwe *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 20:41
14 jaar oud en vermoedelijk een gebroken trommelkruis en zeker een lager die de pijp aan Maarten gegeven heeft.
Alles is te repareren maar de kosten lopen dan wel aardig op.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19:12
BartFS schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 20:37:
[...]

Precies dat had ik met onze droger. Bleek een wieltje die de trommel op zijn plek hield naast de trommel te zitten. Dus nieuw wieltje erin en klaar.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Pagina: 1