Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 01-09 20:42
Ik zoek een?
Ik zoek beter ram geheugen, ik heb nu 32 gb en wil naar 64 gb.
Dit omdat Diablo IV er voor zorgt dat ik steeds out of memory raak als ik ook youtube kijk op mijn andere scherm.

Wat is je budget?
Zo weinig mogelijk maar performance is natuurlijk het belangrijkst.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merk voorkeur als die maar kwalitatief goed.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb de volgende hardware:
  • TUF GAMING X670E-PLUS (AM5)
  • AMD Ryzen 5 7600X, 4,7 GHz (5,3 GHz Turbo Boost)
  • Samsung SSD 980 PRO 2TB m2
  • Kingston FURY 32 GB DDR5-5200 Kit KF552C36BBEAK2-32, Beast RGB, XMP, EXPO
  • AMD Radean RX 6700 XT 12 GB
Wat heb ik al zelf al geprobeerd of gevonden.
  • Ik heb windows en alles opnieuw geinstalleerd maar dat hielp niet.
  • memtest gaf aan dat mijn ram niet defect is
  • Samsung magician test gedaan en de SSD heeft ook geen defecten
Mijn vraag
Ik heb zel al zitten kijken naar nieuw ram geheugen maar ik vroeg mij af of ik uberhaupt wel naar 6000mhz kan gaan ivm mijn cpu?
Ik zat in de lijst te kijken maar werd er niet veel wijzer van, mijn moederbord moet het volgens mij wel aan kunnen om 2x 32 gb ram sticks er in te stoppen( dual channel support op mb vandaar dat ik een nieuwe set wil halen en het er niet bij steek?).
Alle hulp hiermee wordt gewaardeerd !

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Diablo IV gaat echt geen 32GB geheugen volmaken. Heb je überhaupt in je taakbeheer en/of MSI afterburner gekeken dat je geheugen daadwerkelijk door Diablo wordt gevuld?

Meten is immers weten.

Garantie voor sneller geheugen heb je overigens nooit, dus of 6000MT/s gaat werken hangt af van de kwaliteit van jouw specifieke CPU, alles boven de 5200MT/s is overklok en dus garantie tot de drempel. Veelal gaat het goed, zolang je het juiste spul koopt, idealiter staat dat op de QVL van jouw moederbord i.c.m. jouw generatie CPU.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
nelizmastr schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:18:
Diablo IV gaat echt geen 32GB geheugen volmaken. Heb je überhaupt in je taakbeheer en/of MSI afterburner gekeken dat je geheugen daadwerkelijk door Diablo wordt gevuld?

Meten is immers weten.

Garantie voor sneller geheugen heb je overigens nooit, dus of 6000MT/s gaat werken hangt af van de kwaliteit van jouw specifieke CPU, alles boven de 5200MT/s is overklok en dus garantie tot de drempel. Veelal gaat het goed, zolang je het juiste spul koopt, idealiter staat dat op de QVL van jouw moederbord i.c.m. jouw generatie CPU.
Ik kan wat voor game dan ook spelen zonder issues, de enige die problemen geeft is Diablo IV.
Ik kan battlefield spelen en mijn scherm delen op Discord terwijl ik naar youtube kijk/ luister zonder problemen.

Maar met D4 heb ik zelfs mijn virtual memory omhoog moeten gooien naar 2.5x mijn ram gb zodat ik nog youtube kan kijken zonder discord aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dat je tijdens spelen uberhaupt tegelijk kunt kijken naar YouTube... :+

Maar goed, je kunt toch gewoon 32GB van hetzelfde RAM erbij prikken? Anders even diverse geheugen fabrikanten bij langs gaan en kijken welke geheugensetjes volgens hen compatible zijn met jouw moederbord. Dat deed ik onlangs ook voor mijn homelab (server) en dat werkte eigenlijk best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
DDR5 werkt best slecht met 4 DIMMs.
Ik zou kijken voor een nieuw setje 2x32GB op 6000MT/s met CL30 of CL32
Wellicht BIOS nog ff updaten voor mogelijk betere memory support

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
nelizmastr schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:18:

Meten is immers weten.

Crap je hebt gelijk die gebruikt maar 14 a 15gb, het is niet mijn ram maar mijn GPU :S
Ik zit te kijken in task manager terwijl ik game en utilization van de gpu zit soms aan 97%. en mijn ram zit aan 25 van de 32 gb die beschikbaar is
Ik voel me nu behoorlijk dom, sorry voor iedereen die mij van advies heeft voorzien, echt zo dom dat ik hier niet naar heb gekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:09

nelizmastr

Goed wies kapot

Gamer_Life schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:20:
[...]

Crap je hebt gelijk die gebruikt maar 14 a 15gb, het is niet mijn ram maar mijn GPU :S
Ik zit te kijken in task manager terwijl ik game en utilization van de gpu zit soms aan 97%. en mijn ram zit aan 25 van de 32 gb die beschikbaar is
Ik voel me nu behoorlijk dom, sorry voor iedereen die mij van advies heeft voorzien, echt zo dom dat ik hier niet naar heb gekeken.
GPU gebruik van ~100% is normaal. Als dat VRAM (video geheugen) gebruik is niet. Dan heb je idd een probleem. Welke videokaart heb je?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:32
Ik denk dat je de settings van Diablo veels te hoog hebt staan voor wat de GPU aankan.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
Dat een GPU 97% draait is helemaal geen probleem,
32gb is echt genoeg voor diablo en andere zaken ernaast, dus bij kopen is onzin.

Dat je een probleem ervaart met deze game is een ander verhaal.
en denk dat daar dit topic over gaat.
Wat ik dus nergens kan uithalen is wat je precies ervaart? wat voor problemen loop je tegen aan?
wat je bij andere games dus niet hebt schijnbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Yaksa schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:04:
Ik denk dat je de settings van Diablo veels te hoog hebt staan voor wat de GPU aankan.
Ehm check de tekst ik heb de video kaart we in staan en alles inclusief bios is up to date.
Settings staan al op medium en geen shadows and all die onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Eskimoo schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:19:
Dat een GPU 97% draait is helemaal geen probleem,
32gb is echt genoeg voor diablo en andere zaken ernaast, dus bij kopen is onzin.

Dat je een probleem ervaart met deze game is een ander verhaal.
en denk dat daar dit topic over gaat.
Wat ik dus nergens kan uithalen is wat je precies ervaart? wat voor problemen loop je tegen aan?
wat je bij andere games dus niet hebt schijnbaar?
Als ik Diablo IV speel raak ik steeds out of memory als ik YouTube kijk(Brave browser) en hem random screen freezes, soms gaat de game daarna wel verder maar soms loopt het scherm helemaal vast en sluit discord dan ook (crash).
Het geluid van YouTube gaat dan wel verder en als discord niet crashes dan horen mensen mij nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Zeker weten dat je niet zonder video geheugen komt te zitten (kortom: de VRAM van de videokaart?)

Welke videokaart heb je eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:32
Dat vroeg ik dus ook al, maar daar krijgen we geen duidelijk antwoord op.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Yaksa schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:35:
Dat vroeg ik dus ook al, maar daar krijgen we geen duidelijk antwoord op.
Ja ik zit dus zonder Vram dacht dat ik dat had gezegd excuses.
Het is niet mijn ram maar mijn GPU die maxed out raakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Ardjee schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:17:
Zeker weten dat je niet zonder video geheugen komt te zitten (kortom: de VRAM van de videokaart?)

Welke videokaart heb je eigenlijk?
Sorry dacht dat ik de videokaart had toegevoegd aan de lijst( heb ik nu alsnog gedaan).
Ik heb de AMD Radean RX 6700 XT 12 GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 10-09 15:40
Ah, kijk, dan weten we al wat meer!
Als je inderdaad uit raakt met vram op je gpu zal je dus inderdaad de instellingen lager moeten zetten van je diablo.
Let wel, je kan hier wat mee spelen, de een instelling pakt meer als de ander, waardoor je wellicht niet zoveel hoeft in te leveren op kwaliteit.
je zal hier dus even mee moeten spelen, weet niet of zij een balkje laten zien hoeveel vram je gebruikt.
Of je zal over moeten naar FSR. ( maar dat is weer een stap verder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:23
@Gamer_Life ik zou kijken naar een GPU upgrde.
Wellicht een 7800XT of een 9070XT ?
Het liefst iets met 16GB VRAM

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer_Life
Eskimoo schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:47:
Ah, kijk, dan weten we al wat meer!
Als je inderdaad uit raakt met vram op je gpu zal je dus inderdaad de instellingen lager moeten zetten van je diablo.
Let wel, je kan hier wat mee spelen, de een instelling pakt meer als de ander, waardoor je wellicht niet zoveel hoeft in te leveren op kwaliteit.
je zal hier dus even mee moeten spelen, weet niet of zij een balkje laten zien hoeveel vram je gebruikt.
Of je zal over moeten naar FSR. ( maar dat is weer een stap verder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_SLXI9YCKOPG5Zm1lu2rjeqtZg4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/H4G0CVuZmn9ko0yy3GHE6RCM.png?f=user_large
Dit is dus wat ik zie als ik bezig ben( niet de hele tijd maar wel als ik de lag heb).
De cpu is soms een stuk hoger in gebruik maar toevallig toen ik de screenshot maakte niet.

De in ingame graphics heb ik al op medium tot low gezet( geen schaduw, geen anti analizing, geen quality fur en alles wat maar zegt dat het een grote inpact heeft).
Pagina: 1