Extra overwaarde en rente regels?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FamFrens
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 15-07 19:54
Hallo,

Ik zoek me suf maar krijg geen antwoord te lezen op internet/bij de bank die ik snap. Daarom toch maar even de vraag hier stellen.

Wij hebben een woning gekocht en onze woning verkocht. Voor de nieuwe hypotheek hebben wij de overwaarde vanuit taxatie meegenomen. 60.000 bijleenregeling en 30.000 blijft dan over. Na het afsluiten van de nieuwe hypotheek hebben we een bod gekregen en geaccepteerd van nog eens 40.000 extra.

Dit houdt in dan er 70.000 euro overwaarde is. 30.000 al bekend en 40.000 extra.

Nu is ons plan om die 30.000 sowieso in het huis te steken en van de 40.000 euro willen we een bedrag van 25.000 euro op de spaarrekening houden.

Ik lees nu dat je over dat bedrag geen rente kan aftrekken bij de belasting en dat dat de primaire reden is om dit niet te doen.

Wat ik nu niet snap is dat ons nieuwe bruto en netto maandbedrag berekend is op zonder die extra 40.000 - dat was toen nog niet bekend.

Stel dat wij die 40.000 volledig gebruiken voor dingen anders dan de woning dan heeft dit toch geen invloed op het bruto en netto maandbedrag (maandlasten?). Of is het zo dat je over die 40.000 euro ook rente betaalt? - dan kan ik het niet gebruik maken van de rente aftrek beter plaatsen.

Wie oh wie helpt mij!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
nee geen invloed , als je het dus niet aflost op het bijgeleende bedrag dan is het je eigen geld . Als je het aflost op die 2e hypotheek dan gaat het wel omlaag natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:35

Rmg

Je netto maandbedrag gaat omhoog.

Er wordt geen rente over betaald, stel je hebt een 300000 euro lening, dan mag je nog maar over 260000 euro HRA aftrekken
Voorbeeld
De overwaarde van de woning die u verkoopt is € 40.000. U koopt een nieuwe woning van € 200.000. De rente is dan aftrekbaar over een hypotheek of lening van maximaal € 160.000 (€ 200.000 - € 40.000). Leent u meer dan € 160.000? Dan mag u over het bedrag boven die € 160.000 geen rente aftrekken.
https://www.belastingdien...nregeling/bijleenregeling

[ Voor 61% gewijzigd door Rmg op 09-07-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

FamFrens schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:25:
Wat ik nu niet snap is dat ons nieuwe bruto en netto maandbedrag berekend is op zonder die extra 40.000 - dat was toen nog niet bekend.
Je bruto / netto maandbedragen zijn natuurlijk gebaseerd op de informatie die op dat moment bekend is. Als je later in de praktijk 40k extra overwaarde hebt, dan zal blijken dat de nieuwe situatie afwijkt van de informatie die op dat moment bekend was. Effectief: Hoger netto-bedrag.

Edit: Sowieso is je netto bedrag gebaseerd op een voorlopige aangifte, die wordt pas definitief bij je belastingaangifte en kan dus ook afwijken van de voorlopige aangifte.

[ Voor 14% gewijzigd door naitsoezn op 09-07-2025 13:00 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FamFrens
Even tussendoor, kijkend naar bovenstaande reacties de tussenvraag:
Houdt dat dus in dat je over die 40.000 rente betaald?

Omdat het natuurlijk een bedrag is wat extra gegeven wordt voor je woning.

[ Voor 24% gewijzigd door FamFrens op 09-07-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:13
FamFrens schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:00:
Even tussendoor, kijkend naar bovenstaande reacties de tussenvraag:
Houdt dat dus in dat je over die 40.000 rente betaald?

Omdat het natuurlijk een bedrag is wat extra gegeven wordt voor je woning.
Vergeet het woord 'extra', dat maakt het verwarrend. Je had eerst alleen een schatting/verwachting en bij de definitieve koopsom weet je wat het werkelijke bedrag wordt. Dat is alleen in jouw hoofd dan 'extra'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Citroentjuh
nuffy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:32:
nee geen invloed , als je het dus niet aflost op het bijgeleende bedrag dan is het je eigen geld . Als je het aflost op die 2e hypotheek dan gaat het wel omlaag natuurlijk.
Nee dat klopt niet, als je die 40.000 niet in je woning steekt dan heeft dat wel degelijk invloed op de nettolasten omdat je over dat bedrag geen hypotheekrente mag aftrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:33
Het heeft niets met de rente op je hypotheek bij de bank te maken. Het heeft alleen te maken bij de belastingdienst hoeveel HRA je terugkrijgt.

Je krijgt bij de bank als het goed is overlegt wat je bruto en netto lasten zijn. Je betaald per maand aan de bank de bruto kosten en je krijgt van de belastingdienst het verschil tussen bruto en netto terug.

Als je die 40.000 zelf houdt dan mag je daar geen HRA over terugkrijgen. Je bruto hypotheekbedrag blijft hetzelfde maar je netto bedrag gaat omhoog. Oftewel je krijgt minder geld terug van de belasting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online
Citroentjuh schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Nee dat klopt niet, als je die 40.000 niet in je woning steekt dan heeft dat wel degelijk invloed op de nettolasten omdat je over dat bedrag geen hypotheekrente mag aftrekken.
maar je hebt het wel uit de stenen en beschikbaar .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
nuffy schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:22:
[...]

maar je hebt het wel uit de stenen en beschikbaar .
Ja maar dat was de vraag niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FamFrens
Bedankt voor de goede uitleg. Het is me duidelijk nu. We hebben n.a.v. hiervan de bank gerichter vragen kunnen stellen en berekeningen kunnen laten doen. Het openenden van 25.000 spaargeld vanuit de 40.000 zal ongeveer 25,- per maand minder rente teruggave geven. Een overweging die we moeten maken.

Bedankt mensen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
FamFrens schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:35:
Bedankt voor de goede uitleg. Het is me duidelijk nu. We hebben n.a.v. hiervan de bank gerichter vragen kunnen stellen en berekeningen kunnen laten doen. Het openenden van 25.000 spaargeld vanuit de 40.000 zal ongeveer 25,- per maand minder rente teruggave geven. Een overweging die we moeten maken.

Bedankt mensen!
Dan heb je 25K op je spaarrekening de rente die je daarop krijgt mag je de ook nog van die 25 euro afhalen.
Of hadden ze dat al mee genomen?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Pagina: 1