Oud kantoorpand. Printer op netwerk, maar alleen wifi?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:10
Hallo allemaal, ik heb de volgende opstelling:

Ik ga verhuizen naar een ander kantoor met daarin meerdere bedrijven. Dit kantoor-verzamelgebouw heeft alleen WIFI beschikbaar waar dus iedereen, ook de andere bedrijfjes, op aangesloten zijn.
Ik heb een printer (scanner) die verbonden moet zijn aan internet (ivm mailen van scans via office365)
Nu heeft deze (oude) printer GEEN directe wifi-mogelijkheid, maar wel een LAN-aansluiting

Er zijn 6 medewerkers op kantoor die ook de printer moeten kunnen gebruiken.

Wat mij het meest handig lijkt is :

Een switch met bijv 8 poorten die op de wifi zit aangesloten en die een eigen 'netwerkje' heeft. Ik kan hierop dan de werkplekken en de printer aansluiten elk met een eigen IP.
Ik wil het liefst een 'eigen' netwerkje (managed switch?>??) zodat de rest van het kantoorgebouw die op de WIFI zit niet mijn printer zien.
Bestaat er zoiets, of moet ik eerst een wifi-2-lan kastje installeren met daaraan weer de switch?

Wat is de meest handige oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 19-09 16:30
Voor op vakantie, gebruik ik een "travel router".
Die sluit ik met Wifi aan op het beschikbare netwerk.
Zelf host ie een eigen Wifi netwerk EN zijn er netwerkpoorten beschikbaar.

Wellicht zoiets, maar dan iets professioneler?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Ha, da's inderdaad wat ik nodig heb.
Ik heb in het nieuwe pand 2 ruimtes EN ik heb nog twee fortinet-AP wifipunten liggen (deze https://securityfabric.nl/product/fortiap/fortiap-221e-5/)

Welke router kan ik dan het beste gebruiken? persoonlijk ben ik wel fan van Ubiquiti (unifi) maar welke is dan goed voor mijn netwerk?

categorie: Modems en routers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 14:23
Een printserver met wifi lijkt me handiger.

Bijvoorbeeld zoiets, maar er zijn er veel meer.
https://www.tp-link.com/n.../print-server/tl-wps510u/

[ Voor 62% gewijzigd door Ben(V) op 09-07-2025 14:24 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01:31
Ik zou eerst eens informeren hoe de wifi daar werkt. Als het met een captive-portal is, kun je een bridge installeren, maar die printer gaat zich nooit op dat captive portal aanmelden.

Al het andere is rikraden.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 16:09
Ik denk dat daar op de wifi client-isolation aanstaat, dan gaat printen via wifi nooit werken. Je kunt dan alleen richting internet.
Ook een share op een andere computer zal dan niet werken. Is bedoelt voor cloud-only toepassingen.

[ Voor 42% gewijzigd door Rieverst op 09-07-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Laatst online: 22:00
Vast niet wat je horen in dit topic, het klinkt wel erg tricky:
- Je deelt je bedrijfsinternet met allerlei onbekenden met hetzelfde publieke IP-adres. Als anderen zich misdragen op internet en/of strafbare zaken plegen kan dat via het IP-adres onterecht aan jouw bedrijf worden gelinkt.
- Een belangrijk bedrijfsproces (scannen en mailen) is afhankelijk van internet waar je 0,0 controle over hebt
- Moet je de orginelen ook bewaren na het scannen? Lijkt mij ook een uitdaging om dat veilig te doen in een gedeeld kantoorpand.

Is de dekking van Odido een beetje goed in dat pand? Dis Klik&Klaar wellicht de meest praktische oplossing: heb je je eigen internetverbinding en je eigen wifi.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:18
FredvZ schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:37:
Is de dekking van Odido een beetje goed in dat pand? Dis Klik&Klaar wellicht de meest praktische oplossing: heb je je eigen internetverbinding en je eigen wifi.
Zakelijk hebben ze waarschijnlijk liever dat je 5G Internet voor Bedrijven gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuwerti
Dank jullie wel. ik ga eens informeren hoe de wifi precies werkt daar
Pagina: 1