Heb moeite met 1 specifiek IP/Host te bereiken in mijn netwerk vanuit andere VLANs.
De enige manier om het te 'op te lossen' is deze VM in elk netwerk een eigen NIC te geven. Dat kan de oplossing niet zijn.
De infra is als volgt:
Unifi Security Gateway (staat op de lijst voor een LCM).
Unifi POE switch
Unifi Wifi
Proxmox Hypervisor op mijn fysieke server.
Een aantal VLANs:
1 (core)
10, 20, 30, 40
VM1 hangt in VLAN30. Er draat HAOS op en wat addons zoals DNS, NTP, etc.
VM1 heeft bewust een 2e NIC in VLAN20, om gebruik te kunnen maken van WOL.
NICs zijn ontsloten via Proxmox (GUI) en hebben een fixed MAC gekregen en daarbij een vast IP in de Unifi omgeving.
Vanuit VLAN30 & 20 kan ik prima gebruik van bovenstaande zaken via het IP op VLAN30 (192.168.30.100).
Vanuit de andere VLANs echter niet. ICMP lukt niet, DNS queries lukken niet, geen NTP, etc.
VM2 hangt ook in VLAN30, daar draait docker op.
Wanneer ik daar ook een NTP-server in de lucht breng, is die prima te bereiken/gebruiken vanuit andere VLANs. VM2 heeft 1 NIC in VLAN30.
Beide VMs hebben geen firewall.
Mijn vermoeden is dat het *IETS* is binnen VM1, aangezien het issue zich niet voordoet op VM2.
Wellicht iets binnen HAOS waar ik nog geen weet van heb? Of iets anders?
Eerder dit jaar heb ik mijn HA supervised omgezet naar HAOS op een VM. In Supervised had ik dit issue niet.
Wie oh wie heeft een inzicht voor mij waar ik mee verder kan stoeien?
De enige manier om het te 'op te lossen' is deze VM in elk netwerk een eigen NIC te geven. Dat kan de oplossing niet zijn.
De infra is als volgt:
Unifi Security Gateway (staat op de lijst voor een LCM).
Unifi POE switch
Unifi Wifi
Proxmox Hypervisor op mijn fysieke server.
Een aantal VLANs:
1 (core)
10, 20, 30, 40
VM1 hangt in VLAN30. Er draat HAOS op en wat addons zoals DNS, NTP, etc.
VM1 heeft bewust een 2e NIC in VLAN20, om gebruik te kunnen maken van WOL.
NICs zijn ontsloten via Proxmox (GUI) en hebben een fixed MAC gekregen en daarbij een vast IP in de Unifi omgeving.
Vanuit VLAN30 & 20 kan ik prima gebruik van bovenstaande zaken via het IP op VLAN30 (192.168.30.100).
Vanuit de andere VLANs echter niet. ICMP lukt niet, DNS queries lukken niet, geen NTP, etc.
VM2 hangt ook in VLAN30, daar draait docker op.
Wanneer ik daar ook een NTP-server in de lucht breng, is die prima te bereiken/gebruiken vanuit andere VLANs. VM2 heeft 1 NIC in VLAN30.
Beide VMs hebben geen firewall.
Mijn vermoeden is dat het *IETS* is binnen VM1, aangezien het issue zich niet voordoet op VM2.
Wellicht iets binnen HAOS waar ik nog geen weet van heb? Of iets anders?
Eerder dit jaar heb ik mijn HA supervised omgezet naar HAOS op een VM. In Supervised had ik dit issue niet.
Wie oh wie heeft een inzicht voor mij waar ik mee verder kan stoeien?