Juiste vermogen FE warmtepomp 6kW afdoende bij -10?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:56
Beste medetweakers,

Na veel lezen, rekenen, etc, etc, zit ik toch een beetje vast in een eindeloze 'loop'.

Momenteel heb ik een warmtepomp in hybride opstelling (Quatt Duo), maar wil graag naar FE, mede gezien ik nu een specifieke extra subsidie kan gebruiken.

Ik twijfel daarbij tussen een 6 kW (WeHeat Sparrow+3kW BUH) of 8 kW variant (WeHeat Blackbird, evt 9kW Panasonic L nog in de running). De reden van de twijfel komt voort uit het feit dat ik een Sparrow zeer makkelijk op de oude opstelplaats van de Quatt kan (laten) plaatsen. De hele opstelplaats (rubber matjes, tegels, bigfoots) kunnen namelijk worden hergebruikt. Voor de Blackbird moet ik erg passen en meten en iedere cm op het dak gebruiken. Voor de Panasonic kan ik maar moeilijk en installateur vinden.

Verwarmen gaat inmiddels al twee jaar volledig op de Quatts, dus ik heb geen zorgen dat ik mijn huis kan verwarmen met een warmtepomp.

Gegevens huis en afgifte systeem
- 230m2 3-laags bovenwoning
- Dakisolatie, HR+ Voorzetwanden, Vraaggestuurde ventilatie)
- LTV verwarming dmv Jaga Strada met boosters
- Enige upgrades die ik tzt nog ga doen is WTW ventilatie en beter kierdichting schuiframen.
- Huidige Quatt Duo v1 hybride , R32, vermogen bij -7/35 = ± 7 kW

Historisch gasverbruik: 1550-1600m3 incl SWW
Benodigde warmte 2024 middels warmtepomp 11000 kW excl SWW
Benodigd gas voor SWW 2024 220 m3

Koevlaas geeft 1550*8/1650 =7,515 kW
11000 kW nu met WP (zonder SWW) = 11000/1650=6.67 kW.
Daarmee dacht ik op een beta factor uit te komen van 0.9 en 98-97% van de tijd mijn warmtevraag te kunnen dekken volledig op de WP. Daarnaast springt de BUH van 3 kW bij.

Dit is natuurlijk obv 1650 vollast uren allemaal, wat er met een wat lager opstelvermogen wel wat meer zijn. Helaas heb ik een probleem met mijn Home assistant en kan ik niet terugkijken bij welke buitentemperatuur de huidige WP aangaat of het aantal uren dat hij op max vermogen heeft gedraaid.

Daarnaast is mijn simpele redenatie dat de SWW runs voor FE ip midden op de dag gebeuren, het moment dat ik het minst vermogen nodig heb voor het huis en ik dat niet als een heel groot probleem zie, maar dat is misschien te simpel. En ook hier weer, een BUH zou op de koudste dagen kunnen (moeten) assisteren.

Dit is zeker niet mijn dagelijkse werk, dus iedere input is van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
De Sparrow levert bij -10 maximaal 6kW. Ik ga ervan uit dat je ook SWW met de warmtepomp gaat maken. Dan kom je met de Sparrow echt te kort. Raad aan om minimaal een 8 kW model te nemen.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
@luckremers Ik weet dat 6kW onvoldoende is bij - 10. Daarom zal ik in het geval van een 6kW een BUH van 3 kW laten installeren. Daarmee zit ik op 9 kW.

Maar de overwegingen zijn dat de berekende 7.5 koevlaas alleen nodig is bij - 10. De WP zal bij -5 misschien al richting 7kW gaan mogelijk (die data heb ik helaas niet). Daarnaast zal het nooit de hele dag - 10 zijn. Ik hoop dat iemand me kan helpen dat wat meer te onderbouwen (of onderbouwd tegenspreken). Ik begrijp de gedachte met 8 kW zit je zeker goed, maar meer is niet altijd beter lijkt me, helemaal als ik 97% van de tijd dat vermogen niet nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
thoomie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:39:
@luckremers Ik weet dat 6kW onvoldoende is bij - 10. Daarom zal ik in het geval van een 6kW een BUH van 3 kW laten installeren. Daarmee zit ik op 9 kW.

Maar de overwegingen zijn dat de berekende 7.5 koevlaas alleen nodig is bij - 10. De WP zal bij -5 misschien al richting 7kW gaan mogelijk (die data heb ik helaas niet). Daarnaast zal het nooit de hele dag - 10 zijn. Ik hoop dat iemand me kan helpen dat wat meer te onderbouwen (of onderbouwd tegenspreken). Ik begrijp de gedachte met 8 kW zit je zeker goed, maar meer is niet altijd beter lijkt me, helemaal als ik 97% van de tijd dat vermogen niet nodig heb.
De BUH is COP=1, Daar wordt je niet vrolijk van. Persoonlijk zou ik gewoon voor een 8/9kW unit van Panasonic/Daikin/Itho gaan

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Als je 7,5 kW moet hebben bij -7/-10c
Dan moet je dat gewoon selecteren. BUH alleen voor nood en defrost inzetten!
En de keuze is reuze, neem wat meer tijd en. Laat die Panasonic installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
thoomie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:32:

Daarmee dacht ik op een beta factor uit te komen van 0.9 en 98-97% van de tijd mijn warmtevraag te kunnen dekken volledig op de WP. Daarnaast springt de BUH van 3 kW bij.
Dit is iets wat je beslist niet moet doen.

BUH voor defrost en aftoppen SWW als de WP niet warm genoeg wil (afhankelijk temperatuur en koelmiddel) is geen probleem: het heeft een lage gelijktijdigheid met andere machines.

BUH omdat bèta factor heeft gelijktijdigheid met anderen die met bèta ontwerpen van 1. Iedereen gaat het tegelijk nodig hebben.

Ons electriciteitsnet is niet ontworpen voor hoog vermogen en hoge gelijktijdigheid. Dus zorg dat de mensen die wel de juiste machine kiezen niet ook uitvallen alsjeblieft (lees stroomuitval door overbelasting)

Het gaat dus absoluut niet om de hoeveelheid kWh die je nodig hebt bij bèta factor ontwerp… het gaat om het moment.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:59
thoomie schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:39:

Ik zou me niet meer teveel richten op -10

-3 a -5 is prima

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
@Ronald Dat is een goed punt en op die manier had ik er nog niet over nagedacht, zeker op koude winterdagen kan dat een uitdaging zijn/gaan worden.

@Knowbody Zo zie ik het ook een beetje, maar helaas kan ik nergens de vermogens bij deze temperaturen vinden voor de Sparrow. Alleen deellasten, wat me dan weer niet zoveel verder helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
thoomie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:13:
@Ronald Dat is een goed punt en op die manier had ik er nog niet over nagedacht, zeker op koude winterdagen kan dat een uitdaging zijn/gaan worden.

@Knowbody Zo zie ik het ook een beetje, maar helaas kan ik nergens de vermogens bij deze temperaturen vinden voor de Sparrow. Alleen deellasten, wat me dan weer niet zoveel verder helpt.
Het elektriciteitsnet heeft vooral in de zomer last van de 'beperkte' capaciteit.

In de winter gaat het uiteraard steeds meer een rol spelen met de gelijktijdigheid (en de opwekking). Een warmtepomp die 2,5 a 3 kW trekt en het dan niet redt kan de BUH van laten we zeggen 3 kW bijschakelen. Waarschijnlijk toert de WP compressor dan ook af.
De EV schakelt vervolgens af, dat heet smart en zo gaat het hopelijk prima functioneren. De EV is een grotere uitdaging dan de warmtepomp maar dat gaan we allemaal ervaren en er een weg in vinden. Komt inductie koken ook nog bij, wat misschien de grootste uitdaging is want het minst spreidbaar.
De WP ansich is hier het probleem niet.
Als je huis standaard op 3x25A is gezet dan is dat uiteraard gunstiger dan dat alle huizen in de wijk maar 1x35A hebben (ik doel hier op de wijktrafo, er is al gedimensioneerd op een groter vermogen per woning).

Het bij moeten nemen van de BUH is niet zo inefficiënt als dat er soms beweert wordt. Zo geweldig is de COP van 2 namelijk niet bij -10

En dan de echte praktijk: op het moment dat het een keer -10 is is het helemaal niet erg als de warmtepomp het niet trekt. De warmte was er al, het koelt alleen wat meer af.
Vervolgens wordt het in de loop van de dag weer warmer buiten of komt zelfs het zonnetje binnen.
Elfstedentocht winters zijn geschiedenis.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Knowbody schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:04:
[...]

Het bij moeten nemen van de BUH is niet zo inefficiënt als dat er soms beweert wordt. Zo geweldig is de COP van 2 namelijk niet bij -10
Dat ben ik met je eens, vandaar dat ik ook een beetje down the rabbit hole ging in het exploreren van deze optie (lager vermogen WP + BUH). Dat gezegd hebbende vraag ik me af of ik deze 'uitdaging' nu aan moet gaan of nu toch maar wat extra geld neer te leggen voor 1-2 kW WP vermogen meer. Natuurlijk is denk je dan weer wat te makkelijk 'meer is beter'.
Minimale vermogens zitten ook weer niet zover bij elkaar vandaag 1.4 Sparrow dacht ik, 1.8 BB, Pana kan ik niet vinden, maar vermoedelijk wel meer richting 2-2.5.

Qua capaciteit radiatoren (11kW bij Ta 35 en delta 5) raak ik dat vermogen wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
thoomie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 11:25:
[...]

Dat ben ik met je eens, vandaar dat ik ook een beetje down the rabbit hole ging in het exploreren van deze optie (lager vermogen WP + BUH). Dat gezegd hebbende vraag ik me af of ik deze 'uitdaging' nu aan moet gaan of nu toch maar wat extra geld neer te leggen voor 1-2 kW WP vermogen meer. Natuurlijk is denk je dan weer wat te makkelijk 'meer is beter'.
Minimale vermogens zitten ook weer niet zover bij elkaar vandaag 1.4 Sparrow dacht ik, 1.8 BB, Pana kan ik niet vinden, maar vermoedelijk wel meer richting 2-2.5.

Qua capaciteit radiatoren (11kW bij Ta 35 en delta 5) raak ik dat vermogen wel kwijt.
Ik geef eerder de voorkeur aan onderdimensie dan overdimensie. Simpelweg omdat de langste periode van het stookseizoen de temperaturen boven het vriespunt liggen.

11 kW radiatoren vraag ik mij af of je dat juist hebt. Dat lijkt mij reëel bij dT 20K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Het vermogen van afgiftesyteem klopt volgens specificaties van Jaga, het zijn allemaal gebooste radiatoren. En bijv alleen al de radiator in de woonkamer, strada 16, 280cm met boost op low zou 1250 Watt kunnen doen.

Tja, over of onder dimensioneren bij koevlaas incl sww 7.5 kW, toch weer dat konijnenhol ;D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
thoomie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:03:
Het vermogen van afgiftesyteem klopt volgens specificaties van Jaga, het zijn allemaal gebooste radiatoren. En bijv alleen al de radiator in de woonkamer, strada 16, 280cm met boost op low zou 1250 Watt kunnen doen.

Tja, over of onder dimensioneren bij koevlaas incl sww 7.5 kW, toch weer dat konijnenhol ;D
Je zegt het zelf al , 7,5 kW bij -10. Waarom -10 dat is als eerste de vraag; voor Limburg of Twente gaat dat eerder op dan voor de kustprovincies. Ik vind de -10 regel inmiddels conservatief.

Met 6 echte kW's kom je er ook wel mee weg.

Je weet zelf hoe je Quatt heeft gedraaid afgelopen tijd. Op de tenen of vaak op minimaal vermogen of zelfs met rust pauzes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Als je de Wp op -3 tot -5 gaat dimensioneren dan ga je bij 0 tot 4 graden tekort komen. Die range dippen alle machines nogal vanwege defrosts in afleverbaar vermogen…

Dit is knallend naar voren gekomen afgelopen januari-februari met koel vochtig weer… machines stonden elke 45 minuten te defrosten en dan ga je echt veel capaciteit missen

Doe dat dus gewoon niet

[ Voor 31% gewijzigd door Ronald op 10-07-2025 22:09 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Ronald schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:08:
Als je de Wp op -3 tot -5 gaat dimensioneren dan ga je bij 0 tot 4 graden tekort komen. Die range dippen alle machines nogal vanwege defrosts in afleverbaar vermogen…

Dit is knallend naar voren gekomen afgelopen januari-februari met koel vochtig weer… machines stonden elke 45 minuten te defrosten en dan ga je echt veel capaciteit missen

Doe dat dus gewoon niet
Dit klopt niet.

Als je dimensioneert op -3 tot -5 dan zit je automatisch goed bij temperaturen daarboven.

Elke 45 minuten defrosts is doodnormaal gedrag. Je hebt daar vooral last van als je er naar kijkt vanuit een tweaker oogpunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Knowbody schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:35:
[...]

Dit klopt niet.

Als je dimensioneert op -3 tot -5 dan zit je automatisch goed bij temperaturen daarboven.

Elke 45 minuten defrosts is doodnormaal gedrag. Je hebt daar vooral last van als je er naar kijkt vanuit een tweaker oogpunt.
Met alle respect… ga even de warmtepomp topics teruglezen…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01:04
Elk huis in Nederland moet op -10 berekend worden met bijbehorende binnen temperaturen per vertrek.
Hou je daar dus gewoon aan!

Stel ik koop jouw huis en jij vond -3 genoeg met de helft van het afgifte systeem dicht.
Reken maar dat ik met mn gezin het koud ga krijgen en ga klagen bij jou als verkoper.
Dit is gewoon een verborgen gebrek, en met mij vele anderen die dit ook zouden doen.

Waarom is oa cop1 CV verboden als hoofd verwarming? Net als alleen IR panelen?
Zou dit ook zonder reden zijn?
Nee natuurlijk niet, regels zijn er niet zonder reden.

[ Voor 6% gewijzigd door Kees85 op 10-07-2025 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Kees85 schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:34:
Elk huis in Nederland moet op -10 berekend worden met bijbehorende binnen temperaturen per vertrek.
Hou je daar dus gewoon aan!

Stel ik koop jouw huis en jij vond -3 genoeg met de helft van het afgifte systeem dicht.
Reken maar dat ik met mn gezin het koud ga krijgen en ga klagen bij jou als verkoper.
Dit is gewoon een verborgen gebrek, en met mij vele anderen die dit ook zouden doen.

Waarom is oa cop1 CV verboden als hoofd verwarming? Net als alleen IR panelen?
Zou dit ook zonder reden zijn?
Nee natuurlijk niet, regels zijn er niet zonder reden.
Ten eerste is het -7 graden voor de kustprovincies, dus voor een heel groot deel van de inwoners. Niet -10

Ten tweede
Die -10 is geen probleem. De beta factor op 1 is het probleem.
Reken met 0,7 en de BUH wordt 2% van de tijd aangesproken.

Problemen ontstaan vooral doordat fanatieke tweakers de BUH uitzetten. Of door andere onkunde

Volgens een artikel in Vakblad Warmtepompen mag je tegenwoordig een temperatuur van -6 aanhouden voor een gebouw met voldoende massa (stenen muren). Het is dus niet zo raar dat ik argeer tegen die conservatieve -10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWDqvHjd0sef9WF55NPj1oFQsME=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eiJQKYKxKYZcx4tLm1QymnLD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 36% gewijzigd door Knowbody op 11-07-2025 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Hier 2 prestatie diagrammen van Mitsubishi electric... een R32 en een R290 machine... het is vrij representatief voor andere merken. Maar ME publiceert in nogal veel meer detail... dan de meesten
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOAgG3svE80W9vcnKgGhORWZYxw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/aDWaBy4OPjJJ99U45zA10pSH.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dYEzfxpMcMxYgAIYQqznUCM40Nk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MCDJJCh3lvMDC3C3zZSawHaY.png?f=fotoalbum_tile

Beta 0,8 betekend dus ontwerp temperatuur -4:
20 graden binnen (bouwbesluit). -10 buiten. Beta 0.8 * 30 geeft maximale delta die de machine zonder BUH kan van 24 graden. Dus -4.

Omdat het maximale vermogen sterk afneemt rond 2-4 graden heb je bij grote beta dus echt reële kans dat je ook bij die temperatuur gewoon tekort komt.

En dat is uitgebreid te lezen in de generieke WP topics...

Mgoe... TS, ik hoop dat je je niet laat leiden door iemand die geen argumenten bij de onenigheid weet toe te voegen,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23-09 12:53
Ronald schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 07:59:
Hier 2 prestatie diagrammen van Mitsubishi electric... een R32 en een R290 machine... het is vrij representatief voor andere merken. Maar ME publiceert in nogal veel meer detail... dan de meesten
[Afbeelding][Afbeelding]

Beta 0,8 betekend dus ontwerp temperatuur -4:
20 graden binnen (bouwbesluit). -10 buiten. Beta 0.8 * 30 geeft maximale delta die de machine zonder BUH kan van 24 graden. Dus -4.

Omdat het maximale vermogen sterk afneemt rond 2-4 graden heb je bij grote beta dus echt reële kans dat je ook bij die temperatuur gewoon tekort komt.

En dat is uitgebreid te lezen in de generieke WP topics...

Mgoe... TS, ik hoop dat je je niet laat leiden door iemand die geen argumenten bij de onenigheid weet toe te voegen,
Goed punt Ronald, en dat wordt nog vaak over het hoofd gezien.
De fysieke dip (in WP vermogen) bij hoge luchtvochtigheid en temp rond 0-3C komen in Nl juist er veel voor. Bij te weinig vermogen krijg je vele uren BUH gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
De ene fabrikant houdt wel rekening met defrosts in haar grafieken, de andere niet.
Dat is niet eenduidig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thoomie
Het is duidelijk dat er wat verschillende standpunten zijn. Ik zie dat in het weheat topic ook een vergelijkbare vraag voorbij komt.

De conclusie is denk ik
1) dat WP + electrisch BUH theoretisch zou kunnen, immers een hybride WP werkt ook samen met een 2e warmtebron
2) of je dat moet willen voor je eigen portemonnee en/of elektriciteitsnet is nog maar de vraag.
3) Ja het is allemaal minder koud, zeker aan de kust, dus berekend op een paar (niet veel) graden zou misschien kunnen.

Maar al met al scheelt de terugemoduleerde capaciteit van een 6, 7 of 8 kW niet heel veel. Kan ik de warmte van een iets grotere (teruggemoduleerde) unit wel kwijt. De meerprijs is niet gigantisch, zeker niet uitgesmeerd over de beoogde levensduur en heeft het misschien voordelen voor opwarmtijd etc SWW?

Ik heb inmiddels meerdere Blackbird offertes, wacht nog op een wijziging van een ander Sparrow > Blackbird. Een Panasonic offerte volgt (zeer moeizaam om daar installateurs voor te vinden in Zuid Holland).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
De hybride valt terug op CV die vermogen trekt uit een netwerk ontworpen voor veel gelijktijdig vermogen… de gaspijp.

Er is een reden dat er ingezet wordt op warmtenetten… er kan veel makkelijker het benodigde vermogen door een 15cm waterpijp dan door de koperdraad/ CCA van het bestaande stroomnet. Maatschappelijk gezien worden de kosten van warmtenet lager gezien (terwijl het hoger is voor het individu).

Het is dus echt wel belangrijk voorzichtig te zijn met het gelijktijdig belasten van het stroom net…

Pagina: 1