Muis in plafond

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpnodig!
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 17-07 16:25
Hoi allemaal,

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Ik woon sinds 6,5 jaar in een huis uit 1996. Er zit een betonnen plafon in. Toen ik hier kwam wonen heb ik er een verlaagd plafon laten inzetten met spotjes en sierlijsten.

Na 6 jaar kreeg ik in februari 2025 voor het eerst last van muizen in het plafon. Ik heb meteen een ongediertebestrijder ingeschakelt. Hij heeft toen gif neergelegd. Daarnaast heeft hij toen ook twee klemmen in het plafon gezet. Achteraf bleek dat er wel van de klemmen was gegeten, maar dat de klemmen niet zijn afgegaan.

In februari 2025 hebben wij alle ventilatieopeningen gedicht met bijenbekjes en staalwol. Dit is ook bij beide buren gebeurt. Bij 1 buurman vonden ze ook typische muizengaten en die zijn in februari ook gedicht met gif en staalwol. Ik ging ervan uit dat hiermee het probleem was opgelost. Maar helaas.

Een maand later hoorde ik weer een muis in het plafon. Nogmaals bij die ene buurman geweest en bleek dat er nog in 1 ventilatieopening geen bijenbekje zat. Dus toen meteen weer gedicht.

Paar weken later hoorde ik weer een muis. Dit is nu ongeveer 1,5 week aan de gang. Er ligt opnieuw gif in het plafon.

Ik heb vorige week dinsdag iemand naar mijn kruipruimte laten kijken. Daar vonden we keutels. Dus vermoedelijk zijn de muizen via de kruipruimte via de leidingschacht naar boven gekomen in het verlaagd plafon (de leidingschacht zit bij de trap, en naast de trap zit de muur van de keuken). De gaten in de kruipruimte zijn dicht gemaakt met staalwol, speciale pur en stenen. We hebben samen ook naar de bouwtekeningen van het huis gekeken (zie bijlage) alles wat groen is, daar is actie op ondernomen.

Bij de trap zit de kruipruimte en de leidingschacht die naar boven loopt door heel de woning.

Het putje in de tuin was verzakt, waardoor er ruimte was ontstaan. Dit putje zit aangesloten op de riolering in de kruipruimte. Het verzakte putje heb ik gedicht met stenen.

Meterkast is gecheckt en alles is met beton gedicht, ook hier zijn geen muizenkeutels gevonden en ziet er prima uit.

En bij de overige groene punten zijn bijenbekjes in de spouwmuren gestopt. Ook bij de bovenverdiepingen.

We hebben vandaag ook met een endoscoop in het plafon gekeken of we iets aan gaten konden zien of scheuren. Maar dit is erg lastig om te zien. We zagen bij de muren niks geks. We hebben zelfs afgelopen week een warmtecamera gebruikt. Heel het plafon was ong 26,2 graden. Bij 1 hoek was het 25,8 graden. De ongediertebestrijder geeft aan dat dit niks wil zeggen..

We zijn nu 1 week verder. Vanochtend hoorde ik de muis nog even lopen, omdat hij vast zat in de bedrading. Begin van de avond hoorde ik 3 piepjes en wat tik geluidjes.Maar nu een paar uur stilte. Hopelijk nu rust in de tent.

Mijn vraag is;

kan het zijn dat de muis sinds vorige week dinsdag opgesloten is en nog 7 dagen zonder voedsel / water heeft kunnen overleven? Ik twijfel of de muis namelijk toch niet een beetje vocht heeft kunnen krijgen, omdat ik in de badkamer (boven de keuken) lekkages heb gehad. De badkamer wordt over 3 weken gerenoveerd.

Welke maatregelen kunnen we nog meer nemen om dit probleem structureel op te lossen? We zitten er namelijk aan te denken om een gedeelte van het plafon open te breken en eventuele gaten op te sporen en te dichten..maar in principe zou wat hier gebeurt niet kunnen gebeuren. Het is geen oud huis en oorspronkelijk zit er een betonnen plafon boven het verlaagd plafon. Niet ideaal, want dit brengt een hoop kosten met zich mee en een heel rotzooi. Maar ik heb het er voor over om van dit probleem af te zijn.

Ik heb overigens heel deze periode vanaf februari 2025 binnen in huis geen een keutels gevonden en is er ook nergens knaagschade geweest.

Ik moet zeggen dat ik als de dood ben voor deze beesten en elke dag stofzuig en alles goed schoonmaak en ik niks laat rondslingeren. Eten zit ook in afgesloten bakken etc.

Heeft iemand dit eerder meegemaakt en hoe hebben jullie dit uiteindelijk opgelost?. Welke plekken ben ik vergeten om te checken? Naar mijn idee heb ik alle belangrijke punten wel aangepakt.

Ik wil dit probleem echt structureel oplossen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82HvlHPUPXBYK8qnaOKsT1UMVZk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNVq4cciL8lZ09LBLA4Q0Ff1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
muizen gaan door een gaatje van 1x1cm. Ook als je huis 196 zaten bij de bouw huizen vol met zulke gaatjes. Je hoeft niet bang te zijn voor muizen, ze vallen je niet aan en zullen altijd weg zijn voordat jij er bent. Goed dat je eetbare zaken goed afgesloten bewaard.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:12
hulpnodig! schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 02:39:
Welke maatregelen kunnen we nog meer nemen om dit probleem structureel op te lossen?
Vallen zetten.
Buiten, binnen, in je schuur, bij je buren.
Er hoeft maar één buurman in je buurt een zak met voedsel (tuinzaden bijvoorbeeld) in de schuur te bewaren en heb muizen.

Gebruik geen gif, dan heb je dode -stinkende- muizen in je plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:22
No Hands schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 06:34:
Je hoeft niet bang te zijn voor muizen, ze vallen je niet aan en zullen altijd weg zijn voordat jij er bent.
Nee, maar ze veroorzaken wel schade op de meest onmogelijk plekken, met zelfs gevaar voor brand als ze net aan de verkeerde kabel knagen en daarnaast kunnen ze ook nog ziektes verspreiden.
(En schade door ongedierte wordt vaak niet gedekt door de inboedelverzekering)

Die krengen moet je zo snel mogelijk weg zien te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-07 21:35
Zit het verlaagde plafond niet helemaal vol met glaswol o.i.d.? En als het daarmee vol zit kunnen die muizen daar dan tegen en vreten ze daar ook gewoon een weg doorheen?

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:39
Muizen eten het niet op maar gebruiken het wel om er een lekker geïsoleerd holletje voor de winter van te maken. Op een bepaald moment ga je ze zelfs ruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-07 10:38
Muizen tegenhouden door gaten dicht te maken is nutteloos, bij mij kropen ze door een gaatje in een plint, je houdt ze nooit tegen.
Enige dat werkte was ouderwetse muizenvallen met pindakaas en plakstrips (als je dat moreel aankan) en nadat er 3 muizen waren gevangen hield het op.
Ben het eens met jeroen3, als je gif plaatst dan weet je niet waar de dode muizen liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:08
Accepteer dat muizen bij het leven horen. Net als vliegen, muggen, wespen etc.

Iedere winter, en bij nat weer, komen ze bij mij in het keukenkastje naar boven. Gaan ze knagen aan de wasmiddelverpakking (lekker zoet ruikend). Tegenwoordig heb ik er twee (altijd 2 naast elkaar!!!) klemmen staan. Gaan ze van de ene eten, slaat die dicht, schrikken ze, en springen ze zo in de tweede klem.

Gemiddeld vang ik er 1 per week in de winter.

Geen gif gebruiken. Dan gaan ze halverwege op een onbereikbaar punt dood. En die beesten kunnen wel 6 weken enorm stinken!!! Los van de ziektes die zich daar dan ontwikkelen.

Of neem een kat (discussie over schijtende katten in andermans tuin graag in een ander forum).

Zo dus ==>
Edit: de dode muis achter spoiler tags gezet

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dxov7cyUQa7GmlQuFSXKZ66gXpA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PgtmKHmPqrfRi47F9gIFuZX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door twain4me op 09-07-2025 18:03 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-07 14:16
Al verschillende keren problemen met muizen gehad.
Mijn advies (maar je hebt best al wat gedaan) :

Oorzaak proberen te zoeken en aanpakken :
- Alle eetbare zaken goed afgesloten houden / opruimen (een borrelnootje is een feestmaal voor een volledige stam muizen)
- Alle mogelijke toegangen afsluiten (dit is wel degelijk mogelijk, maar afhankelijk van huis tot huis)

Bestaande populatie verwijderen (eens muizen een nest hebben geïnstalleerd zullen ze er blijven, ook bij afwezigheid van voedsel, je zal deze moeten verdelgen)
- Vallen (er bestaan verschillende types, lijmvallen zijn in mijn ervaring het meest efficient, maar best wreed)
- Vergif (ja, je weet niet waar de kadavers achterblijven, maar met de vit K binders zoals nu gebruikt sterft de muis aan interne bloedingen, en het kadaver droogt uit, normaal zonder al te veel geurhinder, wel opletten als je huisdieren hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-07 22:51
Muizen opsluiten en wachten tot ze dood zijn kan ook een nadelig gevolg hebben. Tijdens mijn werk (als monteur beveiligingstechniek) heb ik diverse malen meegemaakt dat de muizen aan de bekabeling gaan knagen, ze zijn verzot op een aantal type bekabeling. In de kabel/isolatie zit een stof wat ze lekker vinden. Ze knagen niet de kabel op één punt door, maar over een lengte, gezien tot wel twee meter, maar op een bepaald punt knagen ze teveel is kregen we een sabotage alarm. Ook in de spauw waar ze niet weg kunden knaagde ze een kabel door, een dag later trok ik de kabel uit de spauw en compleet doorgevreten. Let dus op met het afsluiten van ruimtes, en voor de zekerheid zou ik zoveel mogelijk bekabeling inspecteren. De signalen die je gaf (verstrikt in de bekabeling een piep en stil) lijken wel op hetzelfde. Ik wil je niet bang maken, maar wees wel realistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpnodig!
Hoi allemaal,

Ik hoorde de muis net weer. Dus helaas nog niet dood. Dit wordt dag 8 nadat de gaten in de kruipruimte zijn gedicht. Ik kan me niet voorstellen dat een muis zolang zonder voedsel kan. Dus waarschijnlijk zit er ergens nog een gat.

Ik heb voorheen in februari ook gif gebruikt. Er is toen gelukkig niks gaan stinken. Ook geen dode muizen gevonden. Ik heb ook nergens keutels in mijn woning (behalve op het plafon) en in de tuin gezien. Buren geven ook aan nergens last van te hebben.

Ik denk dat we toch maar een gedeelte van het plafon moeten openbreken. Ik word er namelijk echt gek van :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpnodig!
Of heeft er iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpnodig!
@Anastanax hoe heb jij het muizenprobleem uiteindelijk opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hulpnodig!
@hollandnick nee, het verlaagd plafon is niet geïsoleerd met materiaal. Ik heb het puur erin laten plaatsen voor mooie strakke afwerking en spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:21
Trek een paar spotjes open en plaats daar meerdere houten vallen door (wel een touwtje er aan maken). Dan hoeft niet je hele plafond open en kun je ze (hij/het/hem/hen/haar) wel doden.

[ Voor 6% gewijzigd door Bobmeister op 09-07-2025 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:53
Deze in je plafond plaatsen via gaten van de spotjes bijvoorbeeld.
*knip*
Had jaar of 5 terug ook veel problemen met muizen in het plafond van de uitbouw. Likje pindakaas erop doen, touwtje eraan zodat je ze uit het plafond kan halen en gaan met die banaan.
Ze gaan vanzelf piepen als ze vastgeplakt zitten.
Diervriendelijk? Niet echt. Lost het je problemen op? Waarschijnlijk wel 😉

[ Voor 14% gewijzigd door tweakduke op 10-07-2025 11:02 . Reden: Illegaal, dus stellen we het niet voor. ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16:21
sahinasappelsap schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:53:
Deze in je plafond plaatsen via gaten van de spotjes bijvoorbeeld.
*knip*
Had jaar of 5 terug ook veel problemen met muizen in het plafond van de uitbouw. Likje pindakaas erop doen, touwtje eraan zodat je ze uit het plafond kan halen en gaan met die banaan.
Ze gaan vanzelf piepen als ze vastgeplakt zitten.
Diervriendelijk? Niet echt. Lost het je problemen op? Waarschijnlijk wel 😉
Dat is gewoon dierenmishandeling en daarom verboden. Plaats dan een normale val waarbij ze (meestal) in één klap dood zijn.
Het gebruik van lijm en lijmvallen om ratten en muizen te vangen is verboden, maar wordt in specifieke gevallen onder voorwaarden toegestaan. U dient voor het gebruik van lijm en lijmvallen een vrijstelling aan te vragen.

[ Voor 5% gewijzigd door tweakduke op 10-07-2025 11:02 . Reden: quote aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meowzen
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10-07 19:50
De muizen vraten door de muren heen naar mijn kippenvoer. Zelfgemaakte sterk geurende pindakaas (pindas+olie in blender) in deze vallen gedaan. Ruim 30 dode muizen later was mijn probleem zo goed als opgelost.

https://www.bol.com/nl/nl...UWFOWA.4_7.8.ProductTitle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:53
Bobmeister schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Dat is gewoon dierenmishandeling en daarom verboden. Plaats dan een normale val waarbij ze (meestal) in één klap dood zijn.

[...]
Dat kan, maar met een muizenval zijn ze regelmatig ook niet in 1x dood. Je kan je afvragen of het één zoveel beter is dan het ander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-07 14:16
hulpnodig! schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:49:
@Anastanax hoe heb jij het muizenprobleem uiteindelijk opgelost?
Bij mij een combinatie van de gaten zoeken en dichten, gecombineerd met (lijm)vallen.
Maar ik vermoed dat dit in jouw geval niet evident is : je hebt de toegangen al geprobeerd te vinden en te dichten.
Mijn advies zou zijn om te kijken of je ergens vergif in je vals plafond kan krijgen, het vergif in het vals plafond steken en terug dichten. En dan hopen dat dit voldoende is om wat er nog aanwezig is uit te roeien.
Pagina: 1