Beste Tweakers,
Ruim 5 jaar geleden heb met jullie hulp een VR & 1440p game PC samengesteld. De build kan het niet meer bijbenen met huidige un-optimized games als stalker 2 & Skyrim in VR. Ik heb de afgelopen dagen flink research gedaan maar ik merk dat het niet makkelijker geworden is. Het doel is om minstens 5 jaar verder te kunnen zonder bottleneck op een van de producten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- VR gamen - nu half lyfe alyx & skyrim VR. Wordt komende 5 jaar vast meer
- 1440P gamen en/of 4K gamen (ik twijfel nog over 4K gaming als ik alles zo lees)
- Modding voor zowel reguliere als VR games. Kan soms flink oplopen in benodigde capaciteit.
- Gebruik als day-to-day workstation (excel etc.)
- Geen: video editing, streaming, server of development.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 2500. Max van 3000 alles inclusief (monitor indien nodig, geluid etc.).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 1TB SSD indien mogelijk.
- randapparatuur: toetsenbord, muis etc. heb ik al.
- Misschien: Monitor (MSI Optix MAG271CQR Zwart)
- Misschien: Geluid +/- 10 jaar oude boxjes maar doen het nog (Philips SPA2300)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, als het maar een goede prijs kwaliteit verhouding heeft en compatible is met de overige producten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Liever een kleiner formaat dan een grote kast (ik ben niet van plan meerdere video kaarten draaien bijv.)
- Energieverbruik en geluidsniveau relatief laag.
- De duurzaamheid van de build is belangrijk. Ik wil er zo lang mogelijk plezier van hebben zonder iets aan te passen.
Ga je overklokken?
Indien nodig. Doorgaans ben ik geen expert dus houd het redelijk simpel.
Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is het eerste game systeem dat ik ga bouwen sinds 2019 en heb geen specifieke kennis van computeronderdelen. Ik heb uiteraard de diverse topics/reviews op het forum gelezen, maar vraag mij af of voor de juiste componenten is gekozen.
Ik zoek hulp bij de volgende onderwerpen met betrekking tot deze build:
1. Controle van de gekozen componenten, zouden jullie iets anders doen?
2. Met het oog op geluid en koeling. Moet ik voor deze samenstelling nog andere fans halen voor de behuizing? zo ja, welke?
3. Met de nieuwe games (spellen worden steeds slechter geoptimaliseerd lijkt het) kies ik de RTX 5080 en de 9800X3D vooral omdat ik denk dat deze lang mee zullen gaan en niet specifiek voor 4K gaming. Klopt dit? (e.g. kan ik games die over 5 jaar uitkomen en zwaarder zijn dan prima in 1440 spelen i.p.v. 4K)
4. Monitor: Ik heb nu een MSI Optix MAG271CQR en wil deze upgraden naar degene in de lijst. Is dit een goede upgrade met potentie tot 4K? Of adviseren jullie een 31.5" scherm (voelt groot aan)?
5. Geluid: Ik heb al boxjes maar die zijn relatief oud (+/- 10 jaar). Ik weet weinig van de ontwikkelingen op dit gebied en of het tegenwoordig veel bijdraagt aan immersie. Deze optie leek me prima als ik de koptelefoon niet gebruik. Andere suggesties?
Alvast bedankt!
Ruim 5 jaar geleden heb met jullie hulp een VR & 1440p game PC samengesteld. De build kan het niet meer bijbenen met huidige un-optimized games als stalker 2 & Skyrim in VR. Ik heb de afgelopen dagen flink research gedaan maar ik merk dat het niet makkelijker geworden is. Het doel is om minstens 5 jaar verder te kunnen zonder bottleneck op een van de producten.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- VR gamen - nu half lyfe alyx & skyrim VR. Wordt komende 5 jaar vast meer
- 1440P gamen en/of 4K gamen (ik twijfel nog over 4K gaming als ik alles zo lees)
- Modding voor zowel reguliere als VR games. Kan soms flink oplopen in benodigde capaciteit.
- Gebruik als day-to-day workstation (excel etc.)
- Geen: video editing, streaming, server of development.
Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 2500. Max van 3000 alles inclusief (monitor indien nodig, geluid etc.).
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- 1TB SSD indien mogelijk.
- randapparatuur: toetsenbord, muis etc. heb ik al.
- Misschien: Monitor (MSI Optix MAG271CQR Zwart)
- Misschien: Geluid +/- 10 jaar oude boxjes maar doen het nog (Philips SPA2300)
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
# | Categorie | Product | Prijs | Subtotaal |
---|---|---|---|---|
1 | Processors | AMD Ryzen 7 9800X3D Tray | € 476,- | € 476,- |
1 | Moederborden | MSI MAG B850 TOMAHAWK MAX WIFI | € 239,- | € 239,- |
1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 5080 16G VENTUS 3X OC PLUS | € 1.099,- | € 1.099,- |
1 | Behuizingen | Chieftec APEX AIR | € 71,90 | € 71,90 |
1 | Monitors | ASUS ROG Strix XG27UCS Zwart | € 389,- | € 389,- |
1 | Processorkoeling | Arctic Freezer 36 (Black) | € 30,67 | € 30,67 |
1 | Geheugen intern | Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32 | € 114,95 | € 114,95 |
1 | Voedingen | Corsair RM850x (2024) | € 139,- | € 139,- |
1 | SSD's | Lexar NM790 (zonder heatsink) 4TB | € 229,90 | € 229,90 |
1 | Speakers | Edifier R1280DB Bruin | € 109,- | € 109,- |
Totaal | € 2.898,42 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, als het maar een goede prijs kwaliteit verhouding heeft en compatible is met de overige producten.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Liever een kleiner formaat dan een grote kast (ik ben niet van plan meerdere video kaarten draaien bijv.)
- Energieverbruik en geluidsniveau relatief laag.
- De duurzaamheid van de build is belangrijk. Ik wil er zo lang mogelijk plezier van hebben zonder iets aan te passen.
Ga je overklokken?
Indien nodig. Doorgaans ben ik geen expert dus houd het redelijk simpel.
Wat verwacht je van ons?[i]
Dit is het eerste game systeem dat ik ga bouwen sinds 2019 en heb geen specifieke kennis van computeronderdelen. Ik heb uiteraard de diverse topics/reviews op het forum gelezen, maar vraag mij af of voor de juiste componenten is gekozen.
Ik zoek hulp bij de volgende onderwerpen met betrekking tot deze build:
1. Controle van de gekozen componenten, zouden jullie iets anders doen?
2. Met het oog op geluid en koeling. Moet ik voor deze samenstelling nog andere fans halen voor de behuizing? zo ja, welke?
3. Met de nieuwe games (spellen worden steeds slechter geoptimaliseerd lijkt het) kies ik de RTX 5080 en de 9800X3D vooral omdat ik denk dat deze lang mee zullen gaan en niet specifiek voor 4K gaming. Klopt dit? (e.g. kan ik games die over 5 jaar uitkomen en zwaarder zijn dan prima in 1440 spelen i.p.v. 4K)
4. Monitor: Ik heb nu een MSI Optix MAG271CQR en wil deze upgraden naar degene in de lijst. Is dit een goede upgrade met potentie tot 4K? Of adviseren jullie een 31.5" scherm (voelt groot aan)?
5. Geluid: Ik heb al boxjes maar die zijn relatief oud (+/- 10 jaar). Ik weet weinig van de ontwikkelingen op dit gebied en of het tegenwoordig veel bijdraagt aan immersie. Deze optie leek me prima als ik de koptelefoon niet gebruik. Andere suggesties?
Alvast bedankt!