Outlook begrijpt tijdzone niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koet 273
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-07 17:29
Mijn vraag
Ik deel vanuit proton calendar bijgevoegde .ics file met mijn outlook account. Beide staan opdezelfde tijdzone (Amsterdam, wat Outlook weergeeft als UTC+1 en proton als GMT+2).

In de ICS file staan de volgende datum/tijd items:
DTSTART;TZID=Europe/Amsterdam:20250826T150000
DTEND;TZID=Europe/Amsterdam:20250826T153000

Outlook zet deze doodleuk om 16:00u un mijn agenda. Snapt outlook de TZID Europe/Amsterdam niet?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dat is dan een bug in Outlook.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:55

Qwerty-273

Meukposter

Volgens mij kom je met deze wel een eindje. https://stackoverflow.com...e-instead-of-changed-time
Outlook is voor wat dat betreft wat strikter. Staat er een VTIMEZONE nog in?
Zie ook de details in iCalendar (RFC 5545).

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koet 273
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-07 17:29
@Qwerty-273 , jij werkt ook het beste rond 0 Kelvin zo te zien?

De stackoverflow post gaat inderdaad over hetzelfde topic. Maar dit zou betekenen dat proton de ICS file niet goed genereert? Daar vind ik weinig over terug.

Edit: ik heb het nagevraagd bij proton. Ze maken inderdaad de VTimeZone component niet aan. De bug is bekend, wordt hopelijk gefixt.

[ Voor 23% gewijzigd door Koet 273 op 08-07-2025 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Amsterdam, wat Outlook weergeeft als UTC+1 en proton als GMT+2
Dat is gek voor vandaag gezien. GMT wordt in de zomer niet gebruikt, de Britten zitten dan op BST. Wij, met CEST, zitten nu op UTC+2, in de winter op UTC+1 en dat is dan gelijk aan GMT, dus GMT+1 bij ons.

Oftewel, in de zomer is er in principe geen GMT. Onze huidige tijdzone CEST is UTC+2. Doet er iets GMT+1 nu, dan wijkt 't een uur af (en is het feitelijk incorrect).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:26

Dido

heforshe

@Hero of Time Correct, daar viel ik ook al over in de startpost.

UTC+1 is BST, en is de huidige tijzone van London.

Op zich dus niet zo vreemd dat Outlook dan van 15:00 CEST gewoon 16:00 BST maakt, want dat is 15:00 GMT+2 correct vertalen naar 16:00 UTC+1.

Dus als Outlook inderdaad Europe/Amsterdam als GMT+1 ziet, is dat een bug in Outlook, zoals @kamerplant terecht opmerkte.

offtopic:
Altijd lachen met tijden en tijdzones, en progarmmeurs die denken dat ze er wel omheen kunnen werken :+

[ Voor 12% gewijzigd door Dido op 08-07-2025 19:56 ]

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:56
Ik snap al niet dat Proton niet gewoon de GMT tijd erin zet en laat de software die het ontvangt het maar afhandellen. Tijdzones zijn sowieso altijd een geknoei.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Blokker_1999 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 07:29:
Ik snap al niet dat Proton niet gewoon de GMT tijd erin zet en laat de software die het ontvangt het maar afhandellen.
Lijkt mij juist onhandig om GMT erin te zetten. Dat bestaat momenteel niet, pas in de winter weer. :+
Tijdzones zijn sowieso altijd een geknoei.
Daarom moet je dus UTC gebruiken en geen tijdzones. GMT ís een tijdzone en moet je dus juist niet gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:56
UTC, I stand corrected.

Wel ja, je weet wat ik bedoel: heel dit geneuzel: YouTube: The Problem with Time & Timezones - Computerphile . Enkele jaren voor een Amerikaans bedrijf gewerkt, leg aan die mannen maar eens het probleem uit van waarom je beter gewoon alles in 1 en dezelfde tijdzone zet van je infra en altijd alles automatiseert vanuit die tijdzone. Maar daarmee wijken we te ver af.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1