iCloud offline backup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Beste Tweakers,

Mijn vrouw maakt (en krijgt) veel (heel veel) foto's en filmpjes met haar iPhone, een normale maand is +/-1000 foto's en filmpjes maar afgelopen juni staat de teller op 2930.

Ze heeft nu een 200GB iCloud en ik zorg ervoor dat ik elke maand een kopie maak van de afgelopen maand, dus 1e week juli maak ik een kopie van alles uit juni, dat doe ik m.b.v. iCloud voor Windows en de kopie gaat naar de map afbeeldingen waar OneDrive een backup van maakt, OneDrive staat zo ingesteld dat alle bestanden lokaal blijven staan. Als haar iCloud bijna vol is dan verwijder ik de 3 oudste maanden.

Op deze manier heb ik een acceptabele workflow voor mezelf en kan ik er redelijk op vertrouwen dat haar foto's niet verloren gaan. Uiteindelijk maakt ze er ook fysieke fotoboeken van, maar daarmee loopt ze een aantal jaren achter. Verder blijven de kosten beperkt 200 GB iCloud kost € 2,99 en we delen een 365 family dus OneDrive is inbegrepen.

Er zitten wel wat nadelen aan, mijn vrouw doet alles in iCloud op haar iPhone en is daardoor regelmatig foto's 'kwijt' want die staan dan al in OneDrive, daarnaast is iCloud voor Windows niet heel stabiel, 1 a 2x per jaar lukt het niet om een maand veilig te stellen omdat iCloud voor Windows stopt met synchroniseren.
De tijd is aangebroken dat zij toch gaat upgraden naar een 2TB iCloud, daarmee verdwijnt de noodzaak om de iCloud op te ruimen naar OneDrive maar ontstaat (bij mij) wel de behoefte aan een offline backup. Dat doe ik nu door handmatig de foto's te kopiëren, daar wil ik eigenlijk mee stoppen, maar ik kan er niet op vertrouwen dat iCloud voor Windows alles netjes blijft syncen.

Wat is de beste manier om dit aan te pakken, kan een MacBook een oplossing zijn en hoe zorg ik dan voor een betrouwbare offline backup?

Het hoeft niet persé goedkoop, maar onnodig geld over de balk smijten, dat willen we ook niet.

TLDR: gezocht, eenvoudige manier om +/- 1TB aan foto's in iCloud te hebben met een betrouwbare offline backup.

Als dit topic op de verkeerde plek staat, excuses, graag naar de juiste plek verplaatsen.

Invoegen doe je zo!

Beste antwoord (via Diederik op 10-07-2025 18:20)

• Marco
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-07 09:19
Diederik schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:28:
[...]

Ik heb geen enkele hoop dat ik haar gedrag (op wat voor gebied dan ook) kan veranderen. Ik zal de techniek zo moeten laten werken dat zij blij blijft.

Vrouw inruilen is trouwens ook geen optie, er zitten teveel leuke kanten aan
Om toch nog even een constructieve bijdrage te leveren:
Ik laat mijn iPhone, los van de iCloud-backup, syncen met Dropbox.
Dropbox synchroniseerd dan weer met mijn NAS, en de NAS laat ik weer syncen met een externe SSD.

Overdreven?
Mwah... ;)

Edit:
Op de iPhone van mijn vrouw staat hetzelfde Dropbox-account, dus de foto's van ons allebei komen uiteindelijk op de grote hoop terecht, iets wat met alleen iCloud niet kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco op 10-07-2025 18:26 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
1. Via de Onedrive ios app laten uploaden?
Automatically save photos and videos with OneDrive on iOS - Microsoft Support

2. Je kunt wellicht ook via de icloud webinterface downloaden. Op Mac doe ik het handmatig via photos.

3. Als geld niet uitmaakt: meer icloud opslag (die je ook kunt delen met gezin/ andere apple devices.

En natuurlijk beetje opruimen en alleen de beste foto’s bewaren. Met deze aantallen heb je er niet veel aan en is een fotoboek maken een nog vervelendere klus ;)

[ Voor 14% gewijzigd door gelukkie op 08-07-2025 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
gelukkie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:23:
1. Via de Onedrive ios app laten uploaden?
Automatically save photos and videos with OneDrive on iOS - Microsoft Support

2. Je kunt wellicht ook via de icloud webinterface downloaden. Op Mac doe ik het handmatig via photos.

3. Als geld niet uitmaakt: meer icloud opslag (die je ook kunt delen met gezin/ andere apple devices.

En natuurlijk beetje opruimen en alleen de beste foto’s bewaren. Met deze aantallen heb je er niet veel aan en is een fotoboek maken een nog vervelendere klus ;)
Het gaat me vooral om een handige/makkelijke manier voor offline backup, zodat je al je bestanden ook op een fysieke schijf hebt staan voor als de cloud (om wat voor reden dan ook) op zwart gaat.

Vrouwlief kan in de chaos tot nu toe nog prima die foto’s vinden die ze nodig heeft, dus opruimen daar is voorlopig geen sprake van.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
Maar ik lees dat je onedrive lokaal laat syncen? Dat is optie 1 toch makkelijk en automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

@Diederik Als je vrouw zo fanatiek is met foto/video zou ik eerder investeren in een leuke camera.

Dat maakt backups maken ook gelijk een stuk makkelijker.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
gelukkie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:24:
Maar ik lees dat je onedrive lokaal laat syncen? Dat is optie 1 toch makkelijk en automatisch?
Klopt, alleen de indeling is wel anders. Ik zou eigenlijk alles in iCloud willen doen+offline backup.

Maar jouw idee is een alternatief.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Greatsword schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:35:
@Diederik Als je vrouw zo fanatiek is met foto/video zou ik eerder investeren in een leuke camera.

Dat maakt backups maken ook gelijk een stuk makkelijker.
Interessante gedachte, maar hoe maakt een leuke camera het backuppen makkelijker?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Diederik schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:50:
[...]

Interessante gedachte, maar hoe maakt een leuke camera het backuppen makkelijker?
Daar kan je natuurlijk gewoon de SD kaart er uit halen en de fotos overzetten naar je computer.

Mijn workflow is eigenlijk als volgt.
  • Fotos/videos met camera/drone maken.
  • SD kaart kopieren naar Mac
  • Op de Mac alles importeren in Capture one of Lightroom
  • Mac maakt elke dag een backup naar de Synology NAS.
  • De NAS maakt elke dag een backup naar de Cloud

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:30
Als je vrouw zo'n productieve fotograaf is met de telefoon, dan gok ik dat een camera niet meteen iets is waar ze op zit te wachten, maar wellicht heb ik dat mis. Dat gaat pas werken als ze tegen de beperkingen van haar telefoon aan loopt met fotograferen.

Ik zou ook voor de eerder genoemde oplossing gaan:
- iCloud upgraden zodat je niet steeds hoeft te schuiven in die voorraad foto's.
- OneDrive app gebruiken zodat de telefoon het zelf regelt en alle foto's automatisch in de 2e cloud zet. Daarmee komen ze ook op je desktop/laptop beschikbaar.
- Op je desktop/laptop een automatisering o.i.d. regelen die de OneDrive foto's backupt naar een externe schijf.

Dit vergt niet veel aanpassingen en lost ook het probleem op dat je vrouw foto's 'kwijt' is. Dat zou mijn advies zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaspermeul
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:46

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco
Ik zou haar iets selectiever foto's laten maken, want ik kan me niet voorstellen bijna 3000 foto's per maand allemaal heel belangrijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Met de app PhotoSync kun je foto’s vanaf je iPhone library naar veel verschillende opslagmedia backuppen. Ik gebruik het om foto’s iedere nacht te backuppen naar een SMB share op m’n NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Allemaal bedankt voor de antwoorden en inspiratie, ik ga er volgende week rustig naar kijken, sta nu op de camping.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Marco schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 06:12:
Ik zou haar iets selectiever foto's laten maken, want ik kan me niet voorstellen bijna 3000 foto's per maand allemaal heel belangrijk zijn.
Ik heb geen enkele hoop dat ik haar gedrag (op wat voor gebied dan ook) kan veranderen. Ik zal de techniek zo moeten laten werken dat zij blij blijft.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Marco
Diederik schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:28:
[...]

Om toch nog even een constructieve bijdrage te leveren:
Ik laat mijn iPhone, los van de iCloud-backup, syncen met Dropbox.
Dropbox synchroniseerd dan weer met mijn NAS, en de NAS laat ik weer syncen met een externe SSD.

Overdreven?
Mwah... ;)

Edit:
Op de iPhone van mijn vrouw staat hetzelfde Dropbox-account, dus de foto's van ons allebei komen uiteindelijk op de grote hoop terecht, iets wat met alleen iCloud niet kan.

[ Voor 13% gewijzigd door Marco op 10-07-2025 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wadwandelaar
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:50
Ik heb een Raspberry Pi met een paar NVMe SSD schijven en een aantal docker containers waaronder Nextcloud. Die synchroniseert het hele fotorolletje van je iPhone. En de docker container Jellyfin met app op de TV speel ik het terug. Hoe leuk.
Pagina: 1