Extra toeslagen particuliere booking accommodatie

Pagina: 1
Acties:

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-12 00:28
Ik heb een weekend weg geboekt via Booking.com. Na het boeken komt de accommodatie met een betaalverzoek van bedrag hoger dan het totaal bedrag van booking.com.

Het betreft een particuliere aanbieder welke samenwerkt met een beheerder van een gebouw. Beide partijen vragen additionele kosten bovenop het totaal bedrag. Wat resulteert in een verhoging van 90euro op 200 euro.

Nu is booking.com dus bemiddelaar tussen mij en een andere particulier. Wat zijn mijn rechten m.b.t. weigeren van deze additionele kosten (of het algemene weekend weg), ik kan namelijk niet terugvallen op (mij bekende) contractuele voorwaardes.

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-12 15:40
Heb je al contact opgenomen met Booking? Want ik kan mij niet voorstellen dat zij hier blij mee zijn.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Totaalbedrag wat je moet betalen dient overeen te komen met wat Booking beloofde.

Het kan zijn dat delen ervan op verschillende manier betaald moet worden, zo komt het vaak voor dat je de accommodatie zelf vooraf betaalt maar toeristenbelasting apart op locatie moet voldoen. Maar in dat geval betaal je dus vooraf *minder* dan totaalprijs volgens Booking...

Klinkt alsof hier iets niet klopt. Ik zou sowieso Booking op de hoogte stellen, en niets betalen totdat eea verduidelijkt is. Als aanbieder vasthoudt aan extra betalingen, gewoon annuleren. Heb je misschien link naar de specifieke accommodatie op Booking?

Oslik blyat! Oslik!

• Grutte Pier
Na contact met Booking.com is het advies;

We hebben ons interne team geraadpleegd over de extra kosten die door de accommodatie in rekening worden gebracht. Zij hebben bevestigd dat een accommodatie geen extra kosten mag aanrekenen die niet vermeld staan op Booking.com..

Mocht de accommodatie u toch verzoeken deze kosten te betalen, dan raden wij u aan dit te doen en daarbij een gedetailleerde factuur op te vragen waarin de extra kosten worden gespecificeerd (zoals elektriciteit, schoonmaakkosten en administratiekosten). Zodra u deze factuur met ons deelt, kunnen wij het restitutieproces voor deze kosten starten.
Op de factuur dienen de volgende gegevens vermeld te worden:
• De naam van de accommodatie
• De incheck- en uitcheckdatum
• De kamerprijs
• Eventuele toeslagen of extra kosten
• De gebruikte valuta
• Een resterend bedrag van € 0 ter bevestiging dat het volledige bedrag is voldaan

-----------------------------------------------------------------------------
Deze bevestiging is wel fijn maar het vragen van deze factuur is wat anders dan uiteindelijk ook krijgen. Op deze manier draag ik het risico van de extra kosten....Voel mij gewoon opgelicht bij deze aanbieder

Wat de particuliere aanbieder heeft gedaan is de "verborgen" kosten specificeren in de accommodatie informatie wat niet onderdeel is van het aangeboden item. Dus niet via de "kleine lettertjes" of deze kosten opgeven als toeslag. Booking erkend dat dit niet de bedoeling is van hun site. Maar ze hebben zich netjes ingedekt met hun voorwaardes; B2. Contractuele relatie
1. Wanneer u een boeking maakt (of aanvraagt), is dat rechtstreeks met de Dienstverlener - wij zijn geen 'contractuele partij'.

Wat mooi is, de aanbieder geeft dit aan; - Op deze reservering zijn de (annulerings- en overige) voorwaarden van booking.com van toepassing.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:41
Dan vraag je toch éérst om die gespecificeerde factuur? Eerder betaal je niet.

En anders gewoon annuleren en iets anders boeken.

iRacing Profiel

• Grutte Pier
Wild Chocolate schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:30:
Dan vraag je toch éérst om die gespecificeerde factuur? Eerder betaal je niet.

En anders gewoon annuleren en iets anders boeken.
Bij annuleren worden de volledige kosten in rekening gebracht (welke kosten dat dan zijn is helemaal een raadsel).

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Ik denk dat booking wel de volledige kosten terugbetaald als je geen factuur specificatie krijgt en met die reden annuleert, maar dat kan je ze nog vragen.

• Grutte Pier
De nieuwe reactie van booking is dat ze op dit moment geen actie kunnen ondernemen en dat ik niet kosteloos de reservering kan annuleren.

Hiermee vraag ik mij dan ook weer af, op welke basis is er dan nu een verbintenis is. Ik mag niet annuleren toch kan de andere partij mij kosten voorschotelen welke niet overeengekomen zijn.....

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:18

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Rant en klaag!

Ik zit in dezelfde situatie. Iemand heeft voor mij een kamer voor mij geboekt en nu krijg ik een mail of ik nog even wat extra toeristenbelasting wil betalen. (Voor de duidelijkheid, ik heb geen probleem met toeristenbelasting op zich én in die stad geldt inderdaad toeristenbelasting.)

Rode vlaggen:
- niet vooraf gemeld
- een hoger tarief dan op de website van de stad staat (€5 ipv de €3)
- over te maken op wat een privé-bankrekening lijkt
- IBAN naamcheck zegt dat de naam niet klopt
- er komt ook nog (niet eerder gemelde) borg bij
- de eigenaar/beheerder heeft alleen WhatsApp als contactmedium
- alle communicatie lijkt door een AI te worden geschreven
- vreemde huisregels ("boete bij het betreden van het gebouw tussen 11:00 en 16:00")

Ik denk dat die "belasting" gewoon zwart in de zak van de eigenaar verdwijnt.

Helaas heb ik het niet zelf geboekt en er is al betaalt zonder optie tot annuleren. Bij mij staan alle seinen op rood maar ik zal (overmorgen) toch ergens moeten slapen. Ik zie het helemaal gebeuren dat ik daar 's nachts voor een gesloten deur sta als ik niet betaal.
Alles bij elkaar is het maar een paar tientjes, niet genoeg om je heel druk over te maken maar ik voel mijn nekharen overeind komen. De rest van het gezelschap lijkt het allemaal heel gewoon te vinden en vindt geloof ik dat ik me aanstel terwijl ik op het punt sta om uit principe maar ergens anders een kamer te boeken. Overdrijf ik? Is er nog íets zinnigs dat ik kan doen? Ik geloof niet dat het zin heeft om Booking in de rechtsbijstand in te schakelen.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:47

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Booking accounts werden/worden nogal eens gehackt, ik zou dus verder niet reageren en eventuele kosten ter plekke afrekenen. Booking rekent overigens netjes de toeristenbelasting mee bij booking en (althans, ik boekte net voor Rome en daar stond het er gewoon bij) er zou geen enkele reden zijn om dat anders te zien.

Wel bijzonder: iets kost 100 en is niet te annuleren en daarna kost het 110 en kan je niet annuleren. Als het onverwachts toch klopt klinkt dat als het begin van het einde van Booking.

ping 127.212.23.124

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-12 14:42
Laatst een stuk op TV gezien over dit probleem (volgens mij een programma van Ellie Lust maar kan ook een van de andere oplichting programma's geweest zijn). Was in een programma over oplichting via het internet.

De accommodaties worden gehacked en daarmee worden gegevens buit gemaakt van de boeking en de klant. Met de exacte gegevens van je reservering krijg je dan een rekening gepresenteerd van bijkomende kosten.

Zowel jij als de accommodatie zijn daarmee slachtoffer.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:47

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Gadgeteer schreef op maandag 8 december 2025 @ 08:46:
Laatst een stuk op TV gezien over dit probleem (volgens mij een programma van Ellie Lust maar kan ook een van de andere oplichting programma's geweest zijn). Was in een programma over oplichting via het internet.

De accommodaties worden gehacked en daarmee worden gegevens buit gemaakt van de boeking en de klant. Met de exacte gegevens van je reservering krijg je dan een rekening gepresenteerd van bijkomende kosten.

Zowel jij als de accommodatie zijn daarmee slachtoffer.
Klopt, dit was ook bij Kassa of bij Max Vakantieman ofzo. Dit soort programma's nemen dan contact op met booking en dan beweegd er alsnog niks.

Booking zou dit moeten oplossen door fatsoenlijke SSO systemen in te voeren, maar ja. Nu kan Hatsie-verhuur een account hebben met het wachtwoord welkom01 en daar dan 12 jaar mee wegkomen. :(

ping 127.212.23.124

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 25-12 20:01
Mijn ervaring met booking.com is dat ze fraude via hun eigen systeem geen eens herkennen. Sterker nog, wij kregen de reactie terug dat het gewoon een legitiem bericht was. Terwijl het oplichterij was via het berichtensysteem van booking.com en een aantal rode vlaggen had (bedrag onjuist, binnen 24 uur betalen, booking vervalt etc).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Pagina: 1