Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny77
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-08 17:50
Er zit een glycol lek in mijn zonneboiler, een nieuwe boiler kost ongeveer 3000 euro ( btw en werkuren in).
De boiler kan wel nog werken op elektriciteit zonder de collectoren dan. Is het verstandig om de boiler verder te laten draaien op elektriciteit en de zonnecollectoren te vervangen door 3 zonnepanelen. Of laat ik toch beter de boiler vervangen.
Inhoud boiler 300l.
Ander opties ook welkom.
Grt Vinny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 18:19
Maar waar zit het lek? In de spiraal van het boilervat zelf? Welk model heb je op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinny77
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19-08 17:50
In het spiral. Merk schüco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-09 18:19
Als de spiraal kapot is dan zal er inderdaad niet veel anders opzitten dan het boilervat/boiler te vervangen als je nog verder gebruik wilt maken van je zonnecollectoren...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:12
tsja wat vind je belangrijk? als het om geld gaat zijn zonneboilers eigenlijk nooit interessant tenzij je veeeel warm water verbruikt EN iemand vind die het betaalbaar installeert en je ook nog subsidie kunt regelen. In de praktijk zie je veel dat zonneboilers geplaatst worden door mensen die duurzaamheid heel belangrijk vinden en niet kijken naar het geld.

De meest kosteneffectieve oplossing lijkt me die boiler er uit en een warmtepompboiler neerzetten. Als je dat zelf kunt ben je voor 2500 klaar en anders kost het je 3500 ofzo.