Apple looks, maar Linux en geen Mac

Pagina: 1
Acties:
  • 514 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-09 21:37
Ik zoek een gezins-desktop met (zoveel mogelijk) de looks en eenvoud van een iMac, maar dan geschikt voor Ubuntu of een andere distributie.

De computer komt in de woonkamer, dus ik wil dattie er gewoon goed uitziet; weinig draden; All-in-One, strak design etc.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Is voor hele gezin; dus huis, tuin en keuken gebruik. Hoogste demands zullen komen van video-bewerking, spelen met lokale LLM's en eenvoudige games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Onder de €1.500,- zou mooi zijn

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
USB-A en SD-cards worden hier nog veel gebruikt; die kunnen aansluiten is echt wel fijn.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Veel opslag ivm foto's en video's. 2TB kunnen we even mee vooruit.
Ik heb ook een NAS met 8TB voor back-ups.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, maar hoe beter het systeem om kan gaan met Linux, (en dat er geen propiatry drivers nodig zijn) zou mooi zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Monitor met 4K scherm. Ingebouwde speakers liever niet.

Ga je overklokken?
nee.

Wat verwacht je van ons?[i]
Hopelijk een onverwachte design all-in-one desktop die standaard geleverd wordt met Ubuntu of Mint ofzo.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWL92
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-09 22:53
Zoek je nou echt Apple looks, of gewoon een all in one?

Wat heb je zelf al gevonden?

categorie: Pc's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
Een all-in-one met goede looks. (De iMac is wat mij betreft een goed voorbeeld van een all-in-one met goed design)

Ik kon zelf niet veel vinden; vooral weinig informatie over linux ondersteuning; het is allemaal windows info dat er bij de fabrikanten staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Je kan Ubuntu toch prima op een iMac draaien ? Of anders Asahi met docker en daarin de gui. En qua eisen is Mac osx denk ik ook prima?

[ Voor 51% gewijzigd door BCC op 08-07-2025 13:08 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
Er zijn maar weinig AIO's met een 4K scherm. Zie hier, er zijn 4 modellen onder de € 1.600, maar die hebben allen een Belgisch toetsenbord. Als je meer keuze wil, zal je de 4K eis moeten laten voor wat hij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• do_sch
Hey @LievenD, dank! Die omnistudio is best een optie... heb je ook een idee hoe je dan kan uitvinden in welke mate de hardware hiervan native ondersteund is door bijvoorbeeld Debian/Ubuntu?

@BCC ik wil geen MacOS en een dure iMac kopen om vervolgens enorm te gaan lopen hanessen met virtualisatie en hobby projecten die Linux op Apple Sillicon mogelijk moeten maken... nee dank...

[ Voor 33% gewijzigd door do_sch op 08-07-2025 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:05
Nee, niet direct. Heb hier een relatief oude PC, weliswaar geen AIO, maar die werkt zover ik kan vaststellen eigenlijk prima met Debian. Ook met Ubuntu vroeger niet echt tegen problemen aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:06

BCC

Als het echt clean wil kun je misschien een optische kvm extender pakken? Dan hang je daar je monitor, keyboard en muis aan. De Ubuntu support van HP is best ok trouwens is mijn ervaring.

[ Voor 45% gewijzigd door BCC op 08-07-2025 14:06 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:22
Als je een beetje handig bent kan je je monitorkabels zelf routen zodat je ze niet ziet. PC zelf kan ook op de grond of onder de desk weggemoffeld worden. Kan je werkelijk alles kopen wat je maar wilt.

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 132,47€ 132,47
1MoederbordenGigabyte B650M D3HP AX€ 119,99€ 119,99
1VideokaartenASUS Prime GeForce RTX 5060 Ti 16GB OC Edition€ 459,-€ 459,-
1BehuizingenJonsbo C6 Black€ 44,90€ 44,90
1MonitorsDell Plus S2725QC Zilver€ 306,-€ 306,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 36€ 32,50€ 32,50
1VentilatorsArctic P12 PWM PST Zwart, 120mm€ 7,63€ 7,63
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-32€ 114,95€ 114,95
1VoedingenFSP Vita GD 650W€ 71,49€ 71,49
1SSD'sKingston NV3 M.2 2280 (retail) 1TB€ 55,82€ 55,82
Totaal€ 1.344,75

[ Voor 87% gewijzigd door Dekar op 08-07-2025 15:25 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaJitsu
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-09 08:47

RaJitsu

B.S.U.R.

Ik denk dat de opties vrij beperkt zijn. Ik zou inderdaad op de tour van Dakar gaan. Er zijn zat 4K-schermen waar design focuspunt was bij het ontwerp. En dan inderdaad óf een klein formaat systeem wegwerken achter het scherm, of bijv. ergens onder het bureau. Dat ziet er een stuk cleaner uit dan een AIO m.i.

B.S.U.R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:19

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de Best Buy Guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open.

Succes!
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.