Vermoedelijke drive failure

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem20056
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 15-09 13:08
Mijn vraag
Mijn ouders hebben problemen met hun laptop hele mappen waren opeens weg en er stonden opeens mappen met andere tekens. ook sloot chrome laatst opeens af. ik vermoed een drive failure kan dit kloppen?

Relevante software en hardware die ik gebruik
acer laptop geloof 3 jaar oud weet het specifieke model nu niet. de laptop heeft een nvme ssd

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd de bestanden terug te halen met meerdere drive recovery tools maar de bestanden willen dan ook niet openen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:32

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Weet je zeker dat het geen ransomware is? mappen die een andere naam hebben, maar ngo wel te zien zijn, dat klinkt niet naar een hardware probleem...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jochem20056
een heleboel bestanden zijn weg en als ze er nog wel staan kan ik ze niet openen. en wanneer ik bestanden gerecoverd heb zijn ze niet te openen. Ik geloof niet dat ze ransomware hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:14

Croga

The Unreasonable Man

jochem20056 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:27:
een heleboel bestanden zijn weg en als ze er nog wel staan kan ik ze niet openen. en wanneer ik bestanden gerecoverd heb zijn ze niet te openen.
Allemaal symptomen van ransomware.
Maar zou inderdaad ook een issue kunnen zijn met de schijf.
In beide gevallen: Ga er maar vanuit dat de data onherstelbaar beschadigt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem20056
in task manager heb ik wel gekeken bij gebruikers daar stond alleen mijn ouders account op. Ik heb ook een drive health check gedaan en daaruit kwam dat de drive gezond is. heb je tips om erachter gekomen of de laptop ransomware dan kan ik het checken om er zeker van te zijn dat ze het niet hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:12
Als je drive failure hebt, waarom zijn de Windows bestanden (die nodig zijn om Windows op te starten/draaien) dan toevallig niet kapot en de rest wel?
Dus ransomware is echt voor de hand liggend.

Hoe belangrijk is de data die er op staat? Indien erg belangrijk, zet die computer niet meer aan. Dat zorgt er alleen maar voor dat de ransomware nog meer data kan encrypten.

Niet belangrijk -> Alles opnieuw installeren.

[ Voor 36% gewijzigd door Jimster op 08-07-2025 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

DataGhost

iPL dev

Volgens mij schiet het een beetje het doel voorbij als het ransomware zou zijn. Kan hoor, maar ransomware vraagt meestal om de betaling van een ransom (what's in a name hè?) waardoor het redelijk duidelijk zou moeten zijn dat dat het geval is. Verder kan een drive failure zich best uiten in datacorruptie waar niet de hele drive last van hoeft te hebben. Afhankelijk van hoeveel data erop staat is Windows wellicht maar een klein deel waardoor de kans dat corruptie elders heeft plaatsgevonden veel groter is, zonder dat er malware aan te pas komt. Wel zou je dan bij een health check verwachten dat er problemen gemeld worden.

Ik zou eerst screenshots plaatsen van de drive health check (inclusief alle cijfertjes van alle SMART-waarden) zodat wij kunnen beoordelen of de juiste conclusie getrokken is of niet. Daarna zou ik in Event Viewer gaan kijken bij System of daar niet toevallig heel veel disk errors staan. Dan kan je iets veiliger bepaalde dingen uit gaan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem20056
ik heb niks gezien waar verscheen dat ik moest betalen. Wanneer ik thuis ben zal ik screenshots maken en sturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
jochem20056 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:27:
een heleboel bestanden zijn weg en als ze er nog wel staan kan ik ze niet openen. en wanneer ik bestanden gerecoverd heb zijn ze niet te openen. Ik geloof niet dat ze ransomware hebben
Hersteld/recovery, hoe en waarmee geprobeerd?
Bij een serieuze recovery procedure doe je dat vanaf een ander systeem en zeker niet vanuit je te herstellen Windows systeem
Maar als de bestanden echt zijn verwijderd op een SSD houdt het al snel op.
The_Doman schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 11:39:
Als het SSD's zijn waarvan je wilt recoveren en TRIM was actief , wat standaard zo is, dan heb je eigenlijk geen kans meer op herstel.
Het enige wat je dan nog misschien terug zal zien zijn bestandsnamen, maar geen bruikbare inhoud meer.
Check:
Aesonlabs: Is it possible to recover data from TRIM enabled SSD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem20056
ik heb recuva gebruikt en wat andere software maar het hielp helaas niet. ik heb hier 2 foto's die mijn moeder doorstuurde van hoe de mappen die ineens verschenen eruit zagen. toen ik later in de middag ging kijken waren deze mappen weg

[ Voor 180% gewijzigd door jochem20056 op 08-07-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Dat lijkt meer op TEMP folders die worden gecreëerd voor een update maar niet netjes worden opgeruimd. Zie ook de posts hier: https://www.reddit.com/r/...folders_in_program_files/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
jochem20056 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:20:
Mijn ouders hebben problemen met hun laptop hele mappen waren opeens weg en er stonden opeens mappen met andere tekens. ook sloot chrome laatst opeens af. ik vermoed een drive failure kan dit kloppen?
Misschien zijn de mappen per ongeluk verwijderd/verplaatst?
Dan kan nog wel eens gebeuren met een ongewilde/onbewuste drag en drop handeling.
Ook altijd aan te raden is om de optie "bevestigen bij verwijderen" aan te zetten.

Je kan Windows nog eens laten zoeken naar bepaalde bestandsnamen .
Eventueel met behulp van een geavanceerder file manager tool zoals bijvoorbeeld Total Commander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

https://answers.microsoft...d2-4b69-ae45-d962fb2aa322 (maar blijf voorzichtig)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2025 13:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:03

Aganim

I have a cunning plan..

@jochem20056 het is wel handig om gebruikersnamen en volledige voor- en achternamen weg te halen voor je een screenshot deelt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Afgaande op je screenshots (waar je idd even vanwege privacy de naam weg moet halen), denk ik niet dat het ransomware is, en ook niet een defect. Het is daarvoor te specifiek.

Ik vermoed een ander soort probleem, al dan niet meerdere dingen door elkaar, incl. user error. Zoals iemand die per ongeluk een hele map in een andere map sleept. Het overkomt de beste, om je er daarna helemaal de *** naar te zoeken. Dus ik zou juist voorzichtig zijn met recovery tools en eens goed gaan zoeken, op bekende bestandsnamen, door het hele systeem. Wie weet vind je ze gewoon ergens op een vreemde plek.

Maar; mocht je toch een drive failure of ransomware vermoeden, doe dan die laptop niet meer aan als die data belangrijk is. Maar haal de SSD of HDD eruit en probeer recovery door alleen vanaf die schijf te lezen op een ander systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 08-07-2025 18:14 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16-09 17:45
Als het goed is, heb je gewoon een backup van alle bestanden.
Ik geloof niet dat je last hebt van ransomware als niet alle bestanden "gewijzig / beschadigd" zijn.

Kun je hier eens een plaatje van de SMART-gegevens van de SSD neerzetten?

Als eerste actie zou ik nu redden wat er te redden valt, dus een kopie maken van alles wat er nog te vinden en te benaderen is.
Daarna zou ik proberen om het bestandssysteem te herstellen via Schijfcontrole.
Voer in elk geval géén "Optimaliseren" actie uit, omdat daardoor gebroken bestandsresten verloren gaan.

En als je verder niets kunt redden, is het helaas pindakaas: dan zou ik toch maar gaan starten met het maken van periodieke backups.

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 09-07-2025 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jochem20056
Ik ga morgen bij mijn ouders langs dan ga ik met de laptop aan de slag ik zal dan ook kijken met de smart gegevens
Pagina: 1