Koelkast koelt minder na schoonmaak

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melandri
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 26-07 11:59
Goedemorgen,

Ik heb een Siemens ijskast met vriezer aan onderzijde, ding doet het goed en is 10 jaar oud. Wordt ook niet heel intensief gebruikt.

Nu leek het alsof de deur vacuum trok, kreeg hem moeilijk open, moest echt wel kracht zetten. Dus maar es schoongemaakt, dat afvoerputje was weer vies, verder alles voorzichtig schoongemaakt incl de rubbers die er goed uitzien.

Maar: nu gaat de deur heel licht open, dat de afvoer verstopt was kan meespelen denk ik. Geen probleem, maar hij koelt veel minder goed. Eerst stand 4 alles ijskoud, nu heb ik 6 nodig om het redelijk koud te krijgen.

Wat zou dit kunnen zijn? Het lijkt mij iets simpels, dat er een onderdeel kapot is na t schoonmaken is me te toevallig. Waar te beginnen?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Rubbers sluiten wel goed aan na schoonmaken?

En als je iets wil kunnen zeggen over de efficiëntie van koelen moet je het energieverbruik (slimme stekker) afzetten tegen de temperatuur (thermometer). De stand van de koelkast zegt niet zoveel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melandri
Ja de rubbers sluiten goed aan, er zit ook wel iets van weerstand op als je m opendoet. Ik kan wel een nwe rubberset monteren, maar ik zie ook geen scheurtjes oid.

Ik zal es kijken of ik het verbruik kan meten, dat wist ik niet, ik dacht dat de stand wel degelijk iets zou zeggen over de temperatuur. Dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:19
Het vacuum trekken van de deur is een goed teken.
Dit effect is doorgaans wat sterker in de zomermaanden als het buiten (en binnen) warmer is.
Vacuum trekken, betekent immers dat de rubbers goed afsluiten

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melandri
Ja dat leek mij ook, nu doet ie dat dus niet meer...........

Ik heb de rubbers nagelopen en oogt goed, helemaal bovenaan laat ie in het midden een btje los, het kan denk ik zo zijn dat dat werd opgeheven door het vacuum effect en dat ie dat nu niet meer doet. Maar nogmaals, ik maak zoiets met beleid schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:47
GarBaGe schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:51:
Het vacuum trekken van de deur is een goed teken.
Dit effect is doorgaans wat sterker in de zomermaanden als het buiten (en binnen) warmer is.
Vacuum trekken, betekent immers dat de rubbers goed afsluiten
Maar als het afvoerputje een open verbinding naar buiten is, en die zit niet meer verstopt. Dan is dat vacuümeffect ook weg natuurlijk.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• melandri
Op dit moment koelt hij weer wat minder, maar de vriezer die eronder it is nog wel even koud als daarvoor. Ding is 11 jaar oud, ik zou et rubber kunnen vervangen, maar er is geen truc op te zien of dat het is he, zoals gezegd: aan de bovenkant van de deur is het rubber iets naar beneden geschoven dus daar is de afsluiting mss niet optimaar alhoewel het ook zo minimaal is allemaal
Pagina: 1